تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802214068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دستاوردهاى وحدت حوزه و دانشگاه‏


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: دستاوردهاى وحدت حوزه و دانشگاه‏ خبرگزاري فارس: 27 آذر در تقويم جمهورى اسلامى ايران، به مناسبت روز شهادت آيت‏الله مفتح، روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذارى شد. روز وحدت حوزه و دانشگاه از يادگارهاى ارزشمند امام(ره) است. اين مسئله هم مثل همه تدابير و تصميم‏هاى مهمى كه در راه جريان صحيح و اسلامى جامعه ما، آن حكيم عالى‏مقام و آن انسان والا و بصير مطرح كردند، يكى از بركات وجودى ايشان بوده و هست و ان‏شاءالله خواهد بود. امام(ره) با آگاهى كامل نسبت به واقعيت‏هاى تاريخى، راه حل مشكلات، بقاء استقلال و شعار نه شرقى و نه غربى در كشور را، در آميخته شدن روشنفكران و تحصيل‏كردگان جديد، با دين و ايمان مذهبى و نيز آشناشدن روحانيون با پيشرفت‏هاى علمى جهان و تجربه روش‏هاى جديد مى‏دانستند. شهيد مفتح از جمله افرادى بود كه توطئه استعمار در جدا نگاه داشتن دو قشر دانشگاهى و روحانى از هم را با تمام وجود احساس كرده بود. وى در راه تحقق بخشيدن به آرمان‏هاى بنيانگذار انقلاب اسلامى، ايجاد وحدت ميان اين دو قشر مهم جامعه را وجهه همت خود قرارداد. سخنرانى‏هاى ايشان در مسجد دانشگاه در ترغيب نسل روشنفكر و تحصيلكرده به اسلام، اثر بسزايى داشت. به مناسبت مجاهدت ايشان در راه تحقق وحدت ميان حوزه و دانشگاه، روز شهادت آيت الله مفتح، روز وحدت حوزه و دانشگاه ناميده شد. پيروزى انقلاب اسلامى در ايران نقطه عطف بزرگى بود كه در رمز تحقق و شكل‏گيرى آن نمى‏توان از سه عامل كليدى وحدت كلمه، دين و نقش روحانيت متعهد با رهبرى قاطع بنيان‏گذار اين حركت عظيم غافل شد. توطئه و جريانات انحرافى پس از پيروزى انقلاب كه تاكنون بر سر راه انقلاب و مردم نمود يافته‏اند، نوعاً برخاسته از تحريكاتى است كه از سوى قدرتهاى بزرگ و يا مهره‏هاى داخلى‏آنان، خواه معاندان يا دوستان ناآگاه به‏وجود آمده تا به طريقى يك يا هر سه عامل كليدى فوق را نشانه رفته و تضعيف نمايند. اما آنچه تاكنون اين توطئه‏ها را با شكست مواجه ساخته، آگاهى و رشد مذهبى سياسى ملت بزرگ ماست كه توانسته است رسالت تاريخى خود را با آن همه مشكلات و كارشكنى‏ها و فشارهاى سياسى، اقتصادى و نظامى تحمل نموده و به نحو احسن به پيش برد. اگر جوهره اصلى انقلاب را به حق برخاسته از جنبه اسلامى و مردمى بودن آن بدانيم، قوام اين دو عنصر ذاتى انقلاب، تنها در سايه اتحاد و وحدت كلمه همه گروه‏ها از حوزوى و دانشگاهى و يا ساير گروه‏هاى مردمى دست يافتنى است. وحدت از ديدگاه امام خمينى(ره) يكى از اركان محورى انديشه و خط مشى عملى امام خمينى(ره) على‏رغم برخوردارى ايشان از ابعاد وجودى سترگ و منحصر به فرد، تأكيد بر «وحدت» و حضور و تداوم آن بود. برخلاف تصور دشمنان، در مكتب نظرى و عملى امام(ره) وحدت يك تاكتيك يا ابزار مصلحتى و مقطعى براى‏پيشبرد اهداف و مقاصد سياسى انقلاب اسلامى نبود. بلكه جوهره درك وى از عزّت و اقتدار مسلمين و ماهيت اجتماعى و سياسى بودن مكتب اسلام و تعبد معرفت شناسانه ايشان از اصول و كلمات تعاليم قرآنى و دينى، به مسئله وحدت آن‏چنان جايگاهى بخشيده بود كه پايه‏هاى نهضت مبارزاتى خود را بر اساس آن بنا نمود. تأكيد ايشان بر مسئله وحدت و نفى نگرش تاكتيكى يا مصلحتى به آن را مى‏توان از اين موضوع استنباط كرد كه در تاريخى‏ترين سند به جاى مانده از ايشان، مخالفت صريح خود را با تفرقه علما در مقاصد اسلامى اعلام نمودند. اين مسئله كه حدود 44 سال قبل از موضوعيت رهبرى سياسى ايشان نگاشته شده است به وضوح حاكى از عمق اعتقادى ايشان به عظمت و اهميت مسئله وحدت است. برخلاف ديدگاه برخى مغرضان، وحدت حوزه و دانشگاه نه تنها امرى غيرممكن نيست كه اساساً ريشه در سنت علمى و پيشينه تاريخى در دين اسلام دارد. اگر امروزه برخى حوزويان علاقمند به حضور در دانشگاهها و فراگيرى علوم دانگشاهى جديد مى‏باشند به آن دليل است كه پيش از اين نيز بسيارى از علوم دانشگاهى امروزى بخش‏هاى مهمى‏از درسها و بحث‏هاى گذشته حوزه‏هاى علوم دينى را در برمى‏گرفته است، بسيارى از طلايه‏داران و بنيانگذاران علوم به اصطلاح جديد كه تا به امروز نيز انديشه‏هاى آنان در دانشگاه‏هاى مطرح دنيا مورد تدريس و بحث و نظر قرار دارد، از ميان همين حوزه‏هاى علوم دينى برخاسته‏اند. وحدت حوزه و دانشگاه هيچ گاه به مفهوم سلب استقلال فكرى‏يا نفى هويت مستقل يكى از اين دو نهاد و يا سلطه يكى بر ديگرى نيست، بلكه مفهوم اصلى اين وحدت در جامعيت دين اسلام است كه در تأمين نيازهاى بشرى بر هر دو بعد مادى و معنوى آن تأكيد داشته است كه بدون آن حقاً آزادى و پيشرفت جامعه اسلامى تحقق نمى‏يابد. حضرت امام در سال 1346 شمسى اختلاف حوزه و دانشگاه را به غفلت و خواب گرانى تشبيه نمودند كه بر اثر نغمه‏هاى خواب‏آور عمال استعمار بر ملتهاى مسلمان تحميل گرديد و در مقابل پيوستگى اين دو قشر را اولين گام در راه آزادى ملتهاى مظلوم و زيردست و زيربناى رهايى از دست چپاولگران و عمال آن مى‏دانستند. ايشان ضمن آن كه روحانى و دانشگاهى را مكمل يكديگر توصيف مى‏نمودند، بر هويت مستقل هر يك تأكيد داشته و آن را زيربناى استقلال جامعه مى‏دانستند: «استقلال كشور ما منوط به استقلال همين دانشگاه‏ها و فيضيه‏هاست. » بنابراين وحدت حوزه و دانشگاه به مفهوم وحدت و استقلال جامعه اسلامى است كه تأمين نيازهاى‏دينى و دنيوى و نيل به توسعه و پيشرفت به آن وابسته است. وحدت حوزه و دانشگاه در كلام رهبرى‏ مرحوم شهيد مفتح علاوه بر اين‏كه يك روحانى برجسته و فداكار و روشنفكر و آشناى به نياز زمان بود، خصوصيتى داشت كه در تعداد معدودى از فضلاى آن زمان اين خصوصيت وجود داشت و آنقدر ارتباط گيرى با نسل جوان و دانشجويان و كسانى كه مايل بودند پيام دين را با زبان روز از يك روحانى و يك عالم به دين بشنوند. . . تصادفى هم نيست كه روز اتحاد دانشجو و روحانى، يا حوزه و دانشگاه روز شهادت ايشان قرار داده شده است. چون انصافا حلقه وصلى بود متناسب با چنين خصوصيتى. خداى متعال پاداش اين شهيد بزرگوار را داد و آن شهادت بود. شهادت پاداش بزرگ و اجر عظيمى است و خداى متعال بندگان صالح خود از جمله اين بنده صالح را از اين امر محروم نكرد. اميدواريم درجاتش روز به روز عالى باشد. وحدت حوزه و دانشگاه يعنى وحدت در هدف و هدف اين است كه همه به سمت ايجاد يك جامعه اسلامى پيشرفته مستقل جامعه امام(ره)، جامعه پيشاهنگ، جامعه الگو حركت نمايند. طلاب جوان و عزيز و زحمتكش و قانع و مومن در حوزه‏هاى علميه و نيز دانشجويان عزيز، اين جوانان، اين فرزندان و اين جگر گوشه‏هاى ملت، اين بهترين و پاكترين عناصر جامعه ما در دانشگاه‏ها بايد در خط اسلام و در جهت عظمت كشور و بلندكردن پرچم اسلام و بيداركردن ملتهاى عالم و روح‏بخشيدن به اين دنياى مرده به‏وسيله دستهاى استكبارى، درس بخوانند و كار و تلاش كنند تا مطمئن شوند كه فرداى ايران اسلامى به مراتب از امروز بهتر خواهد بود. اين هدف شماست. اين هدف وحدت حوزه و دانشگاه است. طلاب و دانشجويان قدر يكديگر را بدانند، با يكديگر آشنا و مرتبط باشند، احساس بيگانگى نكنند، خويشاوندى و برادرى را حفظ كنند و روحانيون در دانشگاه‏ها عملا كوشش كنند كه نمونه‏هاى كامل عالم دين و طلبه علوم دينى را به طلاب و دانشجويان ارائه دهند و نشان بدهند كه هر دو نسبت به يكديگر با حساسيت مثبت و با علاقه همكارى مى‏كنند، اين همكارى وحدت حوزه و دانشگاه است. ما دو نهاد اصيل دانشگاهى داريم، يكى متوجه به كسب علوم مرتبط بر فهم و تبليغ دين و نوآورى در مباحث دينى و نوآورى در فهم مسائل روز و حادث شونده در زندگى است كه اين حوزه است و كارش عبارت است از تحقيق در مسائل دينى و فرا گرفتن احكام الهى در همه شئون زندگى، آن هم نه فقط در آنچه كه مربوط به كنج محراب يا خانه است بلكه در قلمرو وسيع زندگى بشر. اين گروه اين را بايد ياد بگيرند، احكام جديدش را تحقيق كنند، ناخالصى‏ها و ناسره‏ها را از آن بزدايند و آن را با زبان مناسب در هر جامعه‏اى و هر زمانى و هر مخاطبى به رساترين شكل ممكن به مخاطبين برسانند. اين وظيفه آن نهاد حوزوى است و اسمش حوزه علميه است. يك نهاد دانشجويى ديگر داريم كه اين نهاد ناظر است به اداره امور زندگى مردم منهاى مسائل مربوط به دين، مردم معاش دارند، كسب دارند، راه دارند، ساختمان دارند، جسم دارند، شناسايى‏هاى گوناگون لازم است. تحقيق در امور زندگى مردم لازم است. علوم مختلف و انواع و اقسام دانش‏ها، براى بهتركردن و راه انداختن زندگى مردم وجود دارد. اين نهاد هم مشغول فراگيرى اين دانش‏هاست كه اين‏ها را فرا بگيرد و آن‏ها را براى پياده‏شدن در جامعه آماده كند. تحقيقات نو، دنيايى را جذب كند و خودش به نوبه خود، تازه‏هايى در اين دانش‏ها بيافريند و به بشريت عرضه كند اين هم يك نهاد دانشجويى ديگر. حالا اگر هر دوى اين نهادهاى دانشجويى خوب كار كنند و با هم رابطه متقابل و دوستانه و از خود دانستن يكديگر داشته باشند، معنايش اين خواهد شد كه اين جامعه هم دينش و هم دنيايش آباد خواهد شد. آن‏ها جهت‏گيرى زندگى او را تصحيح مى‏كنند و اين‏ها حركت زندگى او را تسهيل مى‏كنند. آن‏ها فكر و ذهن و روح او را آنچنان از زشتى‏ها و نادرستى‏ها مى‏آلايند كه بفهمد به كجا بايد حركت كند و اين‏ها وسيله اين حركت را به دست او مى‏دهند تا حركت كند. در نظام اسلامى، علم و دين پا به پاى هم حركت كنند. هدف حوزه و دانشگاه يعنى اين. دو شعبه از يك موسسه علم و دين. موسسه علم و دين يك موسسه است و علم و دين با همند. اين موسسه دو شعبه دارد يك شعبه حوزه‏هاى علميه و شعبه ديگر دانشگاه‏ها. بايد اين دو با هم مرتبط و خوش‏بين باشند، با هم كار كنند، از همديگر جدا نشوند و از يكديگر استفاده كنند «مفتح» پرچمدار وحدت حوزه و دانشگاه‏ بسيارى با شنيدن اصطلاح وحدت حوزه و دانشگاه ناخودآگاه به ياد دكتر شهيد مفتح مى‏افتند، گويى اين اصطلاح با اين شهيد بزرگوار گره خورده است. دكتر محمد مفتح در سال 1307 هجرى شمسى در همدان به دنيا آمد و پس از پايان تحصيلات در اين حوزه دينى تحصيلات دانشگاهى خود را نيز در دانشگاه تهران ادامه داد و در رشته فلسفه، دكترى گرفت. ايشان علاوه بر تدريس علوم حوزوى به تدريس دروس دانشگاهى پرداخت و در كنار آن مبارزات خود با رژيم شاهنشاهى را نيز ادامه داد. اين بزرگوار در دوران انقلاب اسلامى همگام با مردم مسلمان ايران در صحنه‏هاى مبارزه بر ضد رژيم فاسد و استبدادى شاه حضورى فعال و موثر داشت. وى پس از پيروزى انقلاب اسلامى به سرپرستى دانشكده الهيات دانشگاه تهران برگزيده شد. شهيد مفتح با تشكيل شوراى انقلاب اسلامى از طرف حضرت امام(ره) به عضويت اين شورا درآمد و منشاء خدمات بزرگى گرديد. ايشان از پايه‏گذاران و مناديان بزرگ وحدت حوزه و دانشگاه بود و به پاس خدمات ارزشمند اين مجاهد بزرگ در عرصه‏هاى مختلف انقلاب و به‏خصوص وحدت بين حوزه و دانشگاه، روز شهادت اين شهيد عاليقدر به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذارى شده است. بحث وحدت بين حوزه و دانشگاه از جمله مباحثى بود كه پس از انقلاب شكوهمند اسلامى ايران مطرح شد. صاحب‏نظران بسيارى در اين زمينه اظهارنظر كرده‏اند و بسيارى هم آن را غيرضرورى دانستند و اهميتى براى آن قائل نشدند. اما اين‏كه چرا اين موضوع از سوى دلسوزان نظام همواره مورد توجه قرار گرفته و دنبال شده است جاى بحث و بررسى دارد. شايد يكى از دلايل مطرح‏شدن اين موضوع از سوى بعضى نيروهاى انقلابى و متعهد، شكل‏گيرى و تداوم روند جداسازى راه دانشگاه و حوزه از يكديگر بود. عده‏اى از همان ابتداى انقلاب بر اين عقيده بودند كه راه اين دو از هم جداست و اين دو را معاند و معارض يكديگر عنوان مى‏كردند. اگرچه شواهد و قراين و تجربيات گذشته نشان مى‏دهد كه هيچ‏گاه چنين ادعايى به وقوع نپيوسته است. اما حقيقت اين است كه فضاى حاكم بر روابط اين دو نهاد غالبا متاثر از افراطى‏ترين ديدگاه‏ها در اين خصوص بوده است. آنان اين هدف را دنبال مى‏كردند كه با جدايى بين دانشگاه و حوزه، بين دين و دنياى مردم جدايى بيندازند. نقشه‏هاى استعمارى بيگانگان به منظور مجبور كردن جامعه اسلامى بين انتخاب دين يا دنيا طراحى و اجرا مى‏شد و كوشش‏هاى آنان بر اين هدف متمركز شده بود كه بين اين دو هيچ رابطه‏اى نيست و به هيچ وجه با يكديگر كنار نخواهد آمد. در مقابل اين ديدگاه كه معتقد بود اين دو نهاد معارض هم هستند، ديدگاه ديگرى به‏وجود آمد كه نه تنها اين دو نهاد را در تعارض با يكديگر نمى‏دانست بلكه آن دو را مكمل و يارى‏كننده يكديگر مى‏دانست. اين دو نهاد حتى در قبل از انقلاب اسلامى هم هيچ‏گاه كاملا معارض و مخالف يكديگر نبودند چه رسد به بعد از انقلاب كه نزديكى و همگرايى آن‏ها بيشتر هم شد. ما شخصيت‏هاى ممتاز بسيارى را داريم كه در هر دو نهاد علمى كشور، علم آموخته‏اند و اينگونه نبوده كه از يكى بريده و به ديگرى پيوسته باشند. موفقيت اين نمونه‏ها در طول سالهاى گذشته نشان داده است كه اين افراد در حد بالايى در حوزه‏هاى كارى خود موفق بوده‏اند چرا كه از هر دو منبع علمى تغذيه شده‏اند. يكى از نمونه‏هاى بارز اين افراد شهيد مفتح است كه اين روز به نام ايشان نامگذارى شده است. اين شهيد عاليقدر علاوه بر تحصيل در حوزه‏هاى علميه در دانشگاه نيز ادامه تحصيل دادند و مدارج عالى را در هر دو نهاد طى كردند. حال آيا ما مى‏توانيم بگوييم كه شهيد مفتح از حوزه بريد و به دانشگاه پيوست؟ قسمتى از علل طرح موضوع جدايى حوزه و دانشگاه ناشى از كج‏فهمى‏ها يا كينه‏توزى‏هاى دشمنان انقلاب و اسلام است كه معتقد بودند در دنياى مدرن امروزى اگر مى‏خواهيد كه دانشگاه‏ها پيشرفت كنند بايد حوزه‏ها را تعطيل كنيد و صرفا دانشگاه را منبع پيشرفت و توسعه مى‏دانستند و سعى داشتند كه حوزه را به انزوا بكشانند و به همين خاطر بود كه اين خطر بزرگ از سوى دلسوزان نظام، شناسايى و خنثى شد. بنابراين مى‏توان اينگونه گفت يكى از تئورى‏هايى كه در پشت طرح جدايى بين حوزه و دانشگاه نهفته بود، تئورى جدايى دين از علم بود. اما بايد گفت كه در نظام اسلامى علم و دين پا به پاى هم حركت مى‏كنند. حضرت امام(ره) در وصيت‏نامه سياسى - الهى خود مى‏فرمايند: توصيه اينجانب اين است كه نسل حاضر و آينده غفلت نكنند و دانشگاهيان و جوانان برومند عزيز هرچه بيشتر با روحانيون و طلاب علوم اسلامى پيوند دوستى و تفاهم را محكم‏تر و استوارتر سازند و از نقشه‏ها و توطئه‏هاى دشمن غدار غافل نباشند و به مجرد آن‏كه فرد يا افرادى را ديدند كه با گفتار و رفتار خود در صددند بذر نفاق بين آنان افكنند او را ارشاد و نصيحت نمايند و اگر تاثير نكرد از او روگردان شوند و او را به انزوا كشانند و نگذارند توطئه، ريشه بدواند، مخصوصا اگر در اساتيد كسى پيدا شد كه مى‏خواهد انحراف ايجاد كند او را ارشاد و اگر نشد از خود و كلاس خود طرد كنند. با توجه به اهميت اين موضوع سوال اين است كه دست‏اندركاران اين امر تا چه اندازه توانسته‏اند در راستاى تحقيق چنين هدفى موفق باشند. سؤالات بسيارى در اين زمينه قابل طرح است، اين‏كه آيا تحقق چنين هدفى نياز به متولى خاصى دارد؟ چه موانع و مشكلاتى بر سر اين راه وجود دارد؟ بايد از ميزان موفقيت نسل دوم حوزه و دانشگاه ارزيابى واقع‏بينانه‏اى به عمل آورد و نقاط ضعف و قوت نسل دوم دانشگاه را از زمان پس از انقلاب به درستى مرور كرد. نسل امروز دنبال‏كننده اين هدف مى‏بايست از تجارب گذشتگان در اين زمينه استفاده نمايند تا بتوانند موفق‏تر از گذشته عمل كنند. امروز نوبت نسل سوم حوزه و دانشگاه است كه در هوايى كه پيش‏رو داريم، در نهادينه‏كردن ارزش‏هاى انقلابى و تكميل پروژه وحدت در سطوح بالاترى گام سوم را بردارند. اين گام بسيار خطيرو مهم است و اگر به درستى برداشته نشود همه زحمات نيم قرن گذشته بر باد خواهد رفت و عقبگرد وحشتناكى خواهيم داشت كه معلوم نيست دوباره چه وقت قابل جبران باشد و شايد قرن‏ها وقت ببرد. آگاه‏سازى نسل حاضر نسبت به ارزش‏ها و اهداف والاى انقلاب از جمله پيش‏شرطهاى ادامه حركت به سوى آرمانها است. آگاه‏سازى نسبت به داشته‏ها و اندوخته‏هايمان، امروزه گسترش فرهنگ غربى و درخشش تكنولوژى غرب اين حس را در بعضى از جوانان به وجود آورده است كه علت اين پيشرفت شايد در طرد دين بوده، علتى كه دشمنان انقلاب از همان ابتدا در پى نهادينه كردن آن در كشور بودند. علتى كه پيشرفت را در گرو طرد دين مى‏داند و به دنبال آن طرد حوزه‏هاى علميه از جامعه و بهادادن صرف به دانشگاه‏ها را در دستور كار دارد. ما بايد به اين باور برسيم كه اين دو نهاد مكمل يكديگرند و يكى بدون ديگرى سرانجام خوشى نخواهد داشت ما بايد به اين اعتقاد برسيم كه مى‏توانيم با پيوند بين علم و دين به پيشرفت‏هاى شگرفى دست پيدا كنيم كه در راه سعادت و تعالى انسان باشد و نه نابودكننده انسانيت. در اين راستا وحدت حوزه و دانشگاه يكى از بهترين راه‏كارهاست. اين دو نهاد در رسانيدن جامعه به اهداف متعالى خود وظايفى را بر عهده دارند. هر دو قطب علمى كشور مى‏بايست فاصله‏هاى بين يكديگر را كم كنند و نشان دهند كه بين دين و علم هيچ تعارضى وجود ندارد بلكه اين دو با كمك يكديگر مى‏توانند راه‏گشاى سعادت انسان باشند. ما در وحدت بين حوزه و دانشگاه به دنبال وحدت در اصول و مبانى، وحدت در جهان‏بينى، وحدت فرهنگى يعنى وحدت در يك سطح بالا و نه اين‏كه بگوييم حوزويان كتاب‏هاى دانشگاهيان را بخوانند و بالعكس. بلكه بايد هدف را مشخص نماييم و در راه رسيدن به آن حركت كنيم. انتهاي پيام/




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن