تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802753731




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مولفه‌هاى تحقق نوآورى و شكوفايي


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: مولفه‌هاى تحقق نوآورى و شكوفايي
محمد حسن دهقان

يكى از ثمرات و دستاوردهاى ارزشمند نظام جمهورى اسلامي، بهره‌مندى از نعمت ولايت‌فقيه است كه اين امر باعث شده تا نظام اسلامى در سايه ارشادات و راهنمايى‌هاى حضرت آيت‌‌الله خامنه‌اي، اين فقيه اسلام‌شناس بزرگ برخوردار از بينش بالاى سياسي، بتواند از هرگونه آسيبى مصون مانده و گام‌هاى توسعه و پيشرفت را در عرصه‌هاى مختلف كشور بپيمايد. از اين رو، يكى از برنامه‌هايى كه مقام معظم رهبرى در دهه اخير در جهت سرعت‌بخشى به روند توسعه و پيشرفت جامعه و مقابله با خطرات و تهديدات احتمالي، مورد توجه قرار داده و آن را به كار گرفته‌اند، تلاش براى نامگذارى سال‌ها و عناوين مختلف بوده است. شايان ذكر است كه اين نامگذارى‌ها، از يكسو، ناظر بر نيازها و ضرورت‌هاى فعلى كشور اعم از داخلى و بين‌‌المللى مى‌باشد كه عزم مردم و مسئولان را براى تحقق و دستيابى به آن مى‌طلبد و از سوى ديگر، تاكيد بر ادامه روندها و شيوه‌هايى است كه جمهورى اسلامى ايران در طول سه دهه، آن را تجربه كرده و كارآمدى آن، به اثبات رسيده است. سال 1387، از سوى مقام معظم رهبري، به سال “نوآورى و شكوفايي” نامگذارى شد كه از يكسو، چشم‌انداز و جهت‌گيرى تصميمات و فعاليت‌هاى آينده مسئولان نظام را در عرصه‌هاى مختلف مشخص نمود و از سويى ديگر، مهر تائيدى بر برخى سياست‌ها و فعاليت‌هايى بود كه در سال‌هاى اخير مورد توجه مسئولان و تصميم‌گيران كشور قرار گرفته بود. اما سوال اصلى اينجاست كه اصولا شعار “نوآورى و شكوفايي” چگونه و در سايه توجه به چه مسائلي، مى‌تواند تحقق يابد؟ در پاسخ به اين سوال، بايستى به اين نكته اشاره كرد كه اصولا تحقق شعار “نوآورى و شكوفايي” مستلزم توجه به موارد ذيل است:

-1 اهتمام به اهداف و آرمان‌هاى نظام جمهورى اسلامي:

هيچ شعار و برنامه‌اي، بدون توجه و اهتمام به اهداف و آرمان‌هاى نظام جمهورى اسلامي،‌ امكان تحقق نداشته و مسيرى بيهوده و انحرافى را طى خواهد كرد. از اين رو، عزم، اراده و تلاش مردم و مسئولان درخصوص تحقق شعار نوآورى و شكوفايي، زمانى به ثمر خواهد نشست كه اهداف و آرمان‌هاى مورد نظر نظام كه از يكسو، در سخنان و رهنمودهاى امام راحل و مقام معظم رهبرى و از سويى ديگر، در اصول و مواد قانون اساسى و سند چشم‌‌انداز بيست ساله نظام، منعكس شده است، در تصميم‌گيرى‌ها و سياستگذارى‌ها و وضع قوانين و اجراى سياست‌هاى ملحوظ شود.

-2 لزوم برنامه‌ريزى علمى و مشورت با نخبگان:

يكى از راهكارهاى رسيدن به تصميمات درست و كارشناسى شده، انجام مشاوره با نخبگان در حوزه‌ها و موضوعات مورد تخصصى آنان است. از اين رو، بسط دايره و قلمرو مشورتى مسئولان و تصميم‌گيران و نيز بهره‌مندى از نظرات و ديدگاه‌هاى نخبگان علمي، سياسي، اقتصادي، فرهنگى و ... مى‌تواند باعث تسريع در پيشبرد امور و كارآمدى در اجراى سياست‌ها شود. از سويى ديگر، همفكرى و مشاوره با نخبگان فكرى و اجرايى كشور، مى‌تواند ضمن تقويت احساس تعلق و وابستگى آنان به كشور، مانع از افزايش روند فرار مغزها به خارج از كشور شود. همچنين، سرمايه‌گذارى بر بنياد علمى نخبگان و گسترش آن در تمام استان‌ها و شناسايى و حمايت از نخبگان مى‌تواند در راستاى جذب و تقويت مشاركت آنان در پيشبرد امور و سياست‌ها موثر واقع شود. از اين رو هرگونه خودخواهى مسئولان در پيشبرد سياست‌ها و اتخاذ تصميمات و نيز بسته بودن فضاى مشاوره و تصميم‌گيرى آنان مى‌تواند تحقق شعار نوآورى و شكوفايى را به بيراهه برده و تنها آن را در حد يك شعار، بر زبان‌ها جارى سازد.

-3 تهيه سند و نقشه راهبردى براى عمل واجرا:

انجام مشاوره با نخبگان فكرى و اجرايى كشور و استفاده از ديدگاه‌ها و نظرات آنان در برنامه‌ريزى‌ها و تصميم‌گيرى‌ها، شرط لازم (و نه شرط كافي) در تحقق شعار نوآورى و شكوفايى مى‌باشد. اما براى جلوگيرى از دوباره كارى‌ها و هزينه‌ بيهوده بر امور ابتدايى و حاشيه‌اى و نيز آگاهى از ميزان پيشرفت برنامه‌ها و سياست‌ها، شايسته است تا در هر حوزه (اعم از سياست، فرهنگ، اقتصاد و ...) سند و نقشه‌اى راهبردى تهيه شود. با تهيه و تدوين اين سند و نقشه راهبردي، مديران و مسئولان نظام مى‌توانند با اجرا و به كارگيرى روش‌ها و شيوه‌هاى اجراى سياست‌ها و برنامه‌ها كه در جريان همفكرى و مشاوره با نخبگان در قالب سند و نقشه اجرايي، درآمده و نهايى شده است، تحقق شعار نوآورى و شكوفايى را ضمن توجه به اهداف و آرمان‌هاى نظام جمهورى اسلامي، تضمين نمايند.

-4 وحدت كلمه و اتحاد ملي:

طبق فرمايش مقام معظم رهبرى “براى اينكه ما بنيان‌هاى سياسى و اقتصادى و فرهنگى خود را مستحكم كنيم، پيش‌نياز اولى قطعى و ما ايجاد وفاق و وحدت كلمه است”. در اين ميان، وحدت و انسجام ميان مسئولان نظام (اعم از مسئولان سياسى و اقتصادى و فرهنگى نظام)، وحدت ميان قواى سه‌گانه، وحدت و همدلى ميان مردم و مسئولان، وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت نيروهاى مسلح، وحدت علماى دينى و مردم و ... مى‌تواند از هرگونه اختلاف و تشتت كه سم مهلك توسعه و پيشرفت و شكوفايى است، جلوگيرى كند. همچنين در سايه وحدت كلمه است كه چرخ سازندگى و آبادانى كشور به حركت در خواهد آمد و كشور شاهد شكوفايى اقتصادى و اجتماعى خواهد بود در واقع، اهداف مورد نظر نظام كه در قانون اساسى و سند چشم‌انداز بيست ساله نظام منظور شده، در سايه وفاق و همدلى و اتحاد ملي، محقق مى‌شوند. همان‌گونه كه به پشتوانه اتحاد ملى و عزم عمومي، تحريم‌هاى خارجى در قبال ايران،‌ كارگر نشد و ميهن اسلامى توانست در طول جنگ تحميلى و پس از آن، بسيارى از فناورى‌ها و وسايل و امكانات را با اراده و عزم و اتحاد كلمه عمومى به دست آورد.

-5 تلاش، توليد انديشه و فكر:

در حال حاضر در مقطعى از تاريخ انقلاب‌مان قرار گرفته‌ايم كه پس از 30 سال تجربه و فراز و نشيب‌هاى گوناگون در عرصه‌هاى مختلف سياسي، اجتماعى و اقتصادى در حال گذر از مرحله تجربه و ورود به مرحله شكوفايى هستيم. براى رسيدن به اين هدف عالى و ورود به مرحله شكوفايي، حركت‌هاى عادى و تكرار حركت‌هاى گذشته پاسخگو نيست. هر ملتى كه مى‌خواهد در عرصه نوآورى و شكوفايى وارد شود و وظيفه خود را به عنوان بخشى از جامعه بشرى انجام دهد و راه‌‌هاى بهره‌مندى خود را از زندگى مطلوب‌تر فراهم كند، چاره‌اى جز تلاش و توليد انديشه و فكر ندارد. توليد دانش و تكيه بر پژوهش‌ و استفاده از خلاقيت‌ها، مبناى نوآورى در همه عرصه‌ها و شكوفايى استعدادهاى ملى و فراملى است.

-6 اتمام پروژه‌هاى در دست اقدام و سرعت‌بخشى معقولانه تا رسيدن به مقصد:

براى رسيدن به چشم‌انداز افق 1404 كه كشور عزيزمان را در بين كشورهاى آسياى جنوب غربى و خاورميانه، كشورى داراى امتيازات خاص و رتبه اول فناورى و تكنولوژى ترسيم مى‌كند، بايد تمامى استعداد و توان در راستاى برنامه‌‌هاى تعيين شده به كار گرفته شود و از حاشيه‌روى اجتناب نموده و كارشناسانه توام با تدبير، به برنامه‌ها علاوه بر جهت‌دهى صحيح، سرعت داده تا ان‌شاءالله قبل از زمان مقرر، كشورمان به مقصد برسد.

-7 پرهيز از كهنگي، روزمرگي، و شهامت در نوآوري:

به مصداق آيه شريفه ان‌ الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم؛ كه مى‌فرمايد: خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى‌دهد مگر اينكه خود بخواهند؛ براى تحقق نوآورى بايد از امور يكنواخت و روزمره اجتناب و با انديشه‌ نو خرقه نو بر تن كرد.

بديهى است براى نوآوري، شهامت و اراده مصمم كارساز است، بايد با دليرى اين طلسم شكسته شود و از سرزنش، سرزنش‌كننده و ملامت ملامتگر نهراسيد. در دين مبين اسلام، درجا زدن و ايستايى نكوهش گرديده است تا جايى كه مولاى متقيان حضرت على عليه‌السلام مى‌فرمايد: كسى كه دو روزش مثل هم باشد، مغبون است.

نامگذارى امسال به عنوان سال نوآورى و شكوفايى نشان مى‌دهد كه بايد بيدار شد و با تلاش، برنامه‌ريزى و تدبير شيوه‌هاى درست و پويا، شكوفا شد.

در اين راستا بسيارى از مديران كشورى بايد در شيوه‌هاى سنتى خود در اداره امور تجديد نظر نموده و ادبيات رايج در نظام برنامه‌ريزى و مديريت و فضاى افكار عمومى را دگرگون كرده و سعى كنند از روش‌هاى جديد و نو در حوزه‌هاى خود استفاده كنند و اين برنامه‌ريزى‌ بايد به گونه‌اى باشد كه علاوه بر افزايش كارايى دستگاه‌هاى اجرايي، زمينه حركت كشور به سوى شكوفايى و نوآورى را فراهم كند.

نوآورى و شكوفايى براى سال جديد، توام با تعيين شفاف دو هدف راهبردى نظام در دهه چهارم؛ يعنى ميل به پيشرفت و عدالت، مستلزم تحول در روش‌ها و الگوهاى برنامه‌ريزي، مديريت و نظام اجرايى است.

بايد گفت سال “نوآورى و شكوفايي”، نويد بخش توسعه هرچه بيشتر كشور در عرصه‌هاى گوناگون است و اگر نوآورى و شكوفايى به عنوان استراتژى نظام، تبديل به فرهنگ شود، يقينا تاثيرگذار خواهد بود.

اميد است در سايه رهنمودها و ارشادات رهبر معظم انقلاب اسلامي، حضرت آيت‌الله خامنه‌اى و اهتمام مسئولان و تصميم‌گيران نظام جمهورى اسلامى به اين الزامات، سال 1387، سالى سرشاراز موفقيت‌ها و كاميابى‌ها براى مردم و كشور اسلامى‌مان باشد و ايران اسلامي، به پشتوانه نوآورى و خلاقيت نخبگان و متخصصان خود و نيز شكوفايى همه جانبه در عرصه‌هاى مختلف كشور، بتواند بيش از پيش، كارآمدى خود را به جهانيان نشان داده و زمينه‌ساز صدور انقلاب به اقصى نقاط جهان شود.
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 334]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن