تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802713567




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجيد انصاري: *«ميزان راي ملت است»يك حكم فقهي است *بازگشت بدون تعصب به امام، راهگشاي دوران ماست *حركت اصولگرا واصلاح‌طلب بدون رجوع به انديشه امام(ره) ناقص است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مجيد انصاري: *«ميزان راي ملت است»يك حكم فقهي است *بازگشت بدون تعصب به امام، راهگشاي دوران ماست *حركت اصولگرا واصلاح‌طلب بدون رجوع به انديشه امام(ره) ناقص است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

مجيد انصاري با تاكيد بر اين‌كه امام (ره) يك شخص نيست؛ بلكه يك راه و يك مكتب براي همه‌ي گروه‌هاست، اظهار كرد: اصولگرا و اصلاح‌طلب واقعي بدون رجوع به انديشه و سيره‌ي امام (ره) و حركت بر مبناي آن ناقص است؛ از اين رو اصلاح‌طلبان و اصولگراياني كه ادعاي اصلاح‌طلبي صادق و اصولگرايي صادق دارند راهي جز بازگشت به خويشتن يعني بازگشت به راه و اصول امام (ره) ندارند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در آخرين روز از دهمين نشست انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران كه در دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار شد، گفت: امام (ره) ترجمان خويشتن ما در دوران معاصر و ترجمان خويشتن انسان‌هاي مسلمان و متعهدي است كه در ايران آهنگ زندگي سعادتمند، اسلامي، استقلال و آزادي را شنيده‌اند.

وي با طرح اين سوال كه چرا بايد از امام (ره) صحبت كرد و چه نيازي به بازتعريف مباني انديشه‌ي امام (ره) و سيره‌ي عملي ايشان است؟ گفت: ممكن است اين سوال مطرح شود كه امام (ره) مثل بقيه‌ي مراجع تنها يك مرجع تقليد بود؛ روزي آمد و روزي رفت. هم‌چنين اين‌ سوال كه نسل سوم يا چهارم انقلاب چه نيازي به شناخت امام (ره) دارند و يا اصلا صحبت از امام (ره) صرف شناخت شخصيت ايشان و يا شناخت بخشي از تاريخ معاصر يا مربوط به گذشته، حال و آينده‌ي ماست.

انصاري خاطرنشان كرد:‌ دقت در اين مباحث و پاسخگويي به اين سوالات راهگشاي انجمن‌هاي اسلامي و تشكل‌هاي سياسي و ديني است كه براي ايفاي نقش خود و رسالتشان متعهد هستند.

وي ادامه داد: امام (ره) يك مرجع تقليد و با آراي فقهي بود، اما حقيقت آن است كه امام (ره) فراتر از زمان زندگي و دوران خود بروز و ظهور كرد و انديشه، نظريات و سيره‌ي عملي‌اش با اتكا به اصول ثابت و تغييرناپذير اسلام، هميشه پويا و زنده است.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبري در ادامه اظهار كرد: امام (ره) از جمله رسولاني است كه رسالت را در دوران ما و نيمه‌ي دوم قرن بيستم به دوش كشيد و آيين عبوديت و مبارزه با طاغوت را با همه‌ي مقتضيات زمان و مكان و همه‌ي روش‌هاي اجرايي كارآمد به كار گرفت و بر اين اساس در درجه‌ي اول به طراحي و نظريه‌پردازي پرداخت و آن را با تبديل كردن به نظام سياسي به مرحله‌ي اجرا درآورد.

وي تفاوت امام (ره) را با بقيه در آن دانست كه امام (ره) صحت و درستي نظراتش را در ميدان عمل به نمايش گذاشت؛ در حالي كه نظرات ديگران تئوري بوده و نتوانستند در مرحله‌ي عمل كارآمدي نظراتشان را به نمايش بگذارند.

انصاري ادامه داد: وقتي صحبت از انديشه‌ي امام (ره) مي‌كنيم اين موضوع از دو لحاظ براي كساني كه مي‌خواهند اسلام ناب را بشناسند مهم است. در طول تاريخ برداشت‌هايي از اسلام شده بود كه موجب دين‌گريزي در بين مردم شد و چهره‌اي از اسلام را نشان داد كه مسلمانان خجالت مي‌كشيدند بگويند مسلمان هستند.

وي افزود: در دوراني حتي صحبت از نماز و دين در دانشگاه با شرمساري و سرافكندگي توام بود؛ به گونه‌اي كه دانشجويان مسلمان در برابر گروه‌هاي مبارز و ماركسيستي احساس كمبود و خجالت‌زدگي مي‌كردند تا آن‌جا كه مبارزه، انحصاري در خدمت افراد چپ ماركسيستي بود و براي دين به معناي عام كلمه امكان برداشتي كه بتوان جامعه را حركت و انقلاب را سامان و مديريت كند تصوير نمي‌شد و به طور كلي در آن زمان دين را افيون و نه عامل تحرك مي‌دانستند.

انصاري وظيفه‌ي نسل جديد و دانشگاهيان را كه مي‌توانند مطالب را از نسل اولي‌هاي حاضر در صحنه كسب كنند، رصد كردن آثار امام (ره) و انقلاب براي جلوگيري از گسست تاريخي عنوان و تاكيد كرد: اگر مي‌خواهيد اسلام را بشناسيد اگر از رهگذر امام (ره) سراغ اسلام برويد آن‌گاه به كانون حقايق ناب اسلامي رهنمون مي‌شويد؛ چرا كه از ديد امام (ره) دين و اسلام چيزي جز آيين زندگي نيست. مجموعه قوانيني كه دين در رابطه با زندگي بيان مي‌كند اين دنيا و آن دنيا را به نحو احسن تضمين مي‌كند.

وي افزود: امام (ره) معتقد است كه فقه اسلامي و منابع قرآني و اصولا دين اسلام داراي مجموعه‌اي از قواعد راهگشاست كه در قالب اصول و احكام فرعي مي‌تواند متناسب با زمان و مكان و مقتضيات هر عصر، مسايل را استخراج و پاسخگوي نيازهاي انسان‌ها باشد.

عضو مجمع روحانيون مبارز در ادامه تاكيد كرد: تنها فقيهي كه اين امكان را پيدا كرد تا در پرتو شناخت درست از اسلام و حقيقت و جوهره از فقه اسلامي نظريه‌اي را ارايه و در مرحله‌ي اجرا در عصر پيچيده‌ي قرن بيستم و در دنياي مدرن و كنوني ارايه دهد امام (ره) بود. از اين رو شناخت اسلام بدين وسيله آسان‌تر از تئوري‌هايي است كه در عمل تحقق نيافته است.

وي افزود: انديشه‌ي امام (ره) منحصر به خود ايشان بود و اين‌طور نيست كه نظريه‌اي در كنار نظريه‌اي ديگر باشد؛ چرا كه همه قبول دارند كه اسلام و دين آيين زندگي است ولي عده‌اي به دليل رها كردن خود مطرح مي‌كردند كه در زمان غيبت نمي‌توان مسووليتي را در حوزه‌ي سياست به عهده گرفت. يعني دين در دوران غيبت در حوزه‌ي سياست تعطيل است كه اين تهمتي به قرآن است.

انصاري ادامه داد: از اين رو با محاسبه‌ي كمي احكام سياسي و اجتماعي اسلام كه در قرآن آمده است مي‌توان به اين نكته رسيد كه اين احكام بدون داشتن نظام سياسي مستقر امكان تحقق ندارد. از سوي ديگر هر عقل سليمي مي‌پذيرد كه خداوند آخرين پيامبر را فرستاده و كتاب قرآن را نازل كرده و در آن بيش از 80 درصد احكام راجع به نظام سياسي است. پس اين سخن اين افراد كه عنوان مي‌كردند در دوران غيبت، دين در حوزه‌ي سياست تعطيل است به چه معناست؟ از سوي ديگر بايد به اين نكته نيز توجه شود كه هيچ‌كس نمي‌داند دوران غيبت چه‌قدر طول مي‌كشد.

وي فلسفه‌ي رسالت پيغمبران را عبوديت حق و اجتناب از طاغوت به معناي رفع موانع براي پرستش خداوند متعال مطرح و اظهار كرد: پرستش خداوند يگانه در حوزه‌ي جامعه‌ي بشري بدون استقرار جامعه‌ي اسلامي مگر ميسر است؟ مگر مي‌شود نظام قضايي طاغوت وجود داشته باشد و آن‌گاه بگذارد دگرگون‌سازي در اين نظام صورت گيرد؟ با توجه به اين نكات امام (ره) با ديد درستي از اسلام به صحنه آمدند و اسلام را به معناي انسان كامل و انسان كامل را به معناي قرآن كامل ترسيم كردند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه تاكيد كرد: امام (ره) در دوران ما مظهر يك انسان كامل است. بنابراين شناخت امام (ره) كمك مي‌كند كه اسلام، فقه، سياست و اقتصاد اسلامي را درست بشناسيم.

انصاري با اشاره به بخشي از ويژگي‌هاي امام (ره) از جمله مديريت، مهر امام (ره) در كنار خشم ايشان، تواضع و ايستادگي در برابر قدرت‌هاي جهاني گفت: زندگي امام (ره) بعد از حاكميت، ساده‌تر از زندگي ايشان قبل از قدرت بود. از اين رو با شناخت ويژگي‌هاي امام (ره) مي‌توان به شناخت بهتر اسلام دست يافت و بسياري از مسايل را حل كرد.

وي با تاكيد بر اين‌كه رجوع و بازگشت به امام (ره) بدون تعصب و همراه با مطالعه‌ي زندگي، سيره‌ي عملي و نظريات ايشان مي‌تواند راهگشاي دوران ما باشد تا به دام افراط و تفريط و تحجر نيفتيم، اظهار كرد: مي‌توان با اتكا به اين مفاهيم و آن‌چه كه اسلام به ما داده است به سمت خداوند رفته و در جهت رسيدن به پيشرفت و ترقي تلاش كنيم. بنابراين مي‌توان گفت كه سيره‌ي نظري و شيوه‌ي حركتي امام (ره) در حوزه‌هاي مختلف قابل بحث و گفت‌وگو است.

عضو مجمع روحانيون مبارز اظهار كرد: امام (ره) اصول ثابتي بر ذهن، زندگي و رفتارشان حاكم بود كه هيچ‌گاه بر اين اصول ثابت خلائي وارد نمي‌شد. يكي از اين اصول ثابت، ايمان به خدا و براي خدا كار كردن بود. بدان معنا كه هيچ انگيزه‌اي غير از انجام تكليف الهي و عبوديت در كار امام (ره) وجود نداشت و عبوديت خداوند را مساله‌اي مهم مي‌دانستند.

انصاري توجه به مردم را يكي ديگر از اصول ثابت در زندگي امام (ره) عنوان و خاطرنشان كرد: توجه به مردم براي رسيدن به قدرت و راي و به كرسي نشاندن نبود. امام (ره) از سلسله رهبران الهي است. زاويه‌ي ديد امام (ره) به انسان به گونه‌اي بود كه معتقد بودند انسان صاحب همه چيز است و براي انسان كار كردن جزء رسالت امام (ره) بود. در اين رهگذر وقتي ايشان به حقوق اساسي مردم رسيد سنگ تمام گذاشت و معتقد بود ميزان راي ملت است.

وي با تاكيد بر اين‌كه اين سخن امام (ره) مبني بر اين‌كه ميزان راي ملت است يك حكم فقهي و قاعده‌ي فقهي است، گفت: در صورتي كه هركسي چنين حكمي را مخدوش كند شوراي نگهبان بايد به عنوان خلاف شرع با آن برخورد كند. اگر دولت هم كاري خلاف اين حكم كرد بايد سازمان بازرسي، ديوان عدالت اداري و قوه‌ي قضاييه به عنوان اقدام خلاف شرع آن موضوع را رد كنند. اما متاسفانه تقسيم‌بندي حوزويان و جامعه آن است كه احكام شرعي تنها در رساله است و غير از آن فقه و شرع نيست.

وي در ادامه توضيح داد: مفهوم جمله‌ي «ميزان راي ملت است»‌ آن است كه براي رسيدن به حق و ميزان، تمام مقدمات شكل گيرد و مسوولان امر همان‌طور كه مقدمه‌ي نماز و حج را انجام مي‌دهند و براي وضو گرفتن نيز مقدماتي را به جا مي‌آورند، بايد براي به كرسي نشاندن راي مردم كه لازمه‌ي هر حاكميتي است تلاش كنند؛ چرا كه شانه خالي كردن اين حكم سياسي و فقهي، خلاف شرع است.

انصاري، شجاعت، استقامت، صداقت، ساده‌زيستي، مهرورزي، خردورزي، تعقل، زيركي، تأمل، دشمن‌شناسي، مبارزه با تحجر، آينده‌نگري، شناخت زمان و مكان را به عنوان بخشي از ويژگي‌هاي امام (ره) معرفي و خاطرنشان كرد: نمي‌توان جايي را پيدا كرد كه اظهارنظرات امام (ره) بويي از سطحي‌نگري و ساده‌انگاري داشته باشد. اگر از اين زاويه عملكرد امام (ره) را بررسي كنيم و هم‌چنين مديريت امام (ره) بعد از پيروزي انقلاب و تكيه كردن بر اصل عقل و خردورزي و از سوي ديگر رفتارهاي ايشان در پيش از انقلاب را ببينيم متوجه مي‌شويم كه امام (ره) هيچ‌گاه در رفتارهايشان مقدس‌مآبي و تحجرگرايي نداشتند؛ بلكه مبارزه‌ي جدي با چيزهايي كه به نام دين و رفتارهاي كم‌عمق مي‌پرداختند از اصول رفتاري امام (ره) بود؛ چرا كه معتقد بودند كشور را بايد با عقل و تدبير اداره كرد.

وي افزود: اين‌كه فكر كنيم بدون تكيه بر قواعد عقلي و سيره‌هاي عقلاني در جهت امام (ره) حركت مي‌كنيم درست نيست؛ چرا كه امام (ره) مطلقا از اين شيوه‌ها دور بودند.

به گزارش ايسنا، انصاري اجتهاد را در انديشه ي امام لازم دانست و گفت: اجتهاد به معناي استنباط احكام ،‌موضوعات و حوادث از اصول فقه اسلامي است بر اين اساس مجتهد بايد با استفاده از چهار منبع قرآن ، سنت ، عقل و اجماع حكمي را خارج كند.

وي ادامه داد: براي اجتهاد در انديشه امام بايد به موضوعاتي توجه كرد؛ ابتدا اينكه براي انجام اين اجتهاد همچون ديگر اجتهاد در مسائل مختلف بايد احاطه‌ي كاملي به شخصيت فكري ، ذهني و سيره‌ي عملي امام داشت. نكته‌ي ديگر آن است كه بايد فرد مجتهد در انديشه‌ي امام احاطه‌ي كامل به زمان صدور هر سخنراني و صحبت‌هاي امام را داشته باشد.

انصاري در ادامه توضيح داد: ممكن است امام در جايي به ايراد سخني پرداخته باشند كه طرح آن سخن بدون در نظر گرفتن مقتضيات پيرامونش حرف ضد ارزشي و ضد مردمي تلقي شود و از اين رو بايد براي اجتهاد در انديشه‌ي امام زمان ، مكان ، شرايط و جغرافيا را در نظر گرفت.

وي با تاكيد بر اينكه براي اجتهاد در انديشه امام نبايد پيش داوري كرد در توضيح اين مساله گفت: برخي افراد و گروه‌ها شيوه و نظري را انتخاب مي كنند سپس براي تاييد نظريه‌شان به سراغ امام رفته و تلاش ميكنند سخني از ايشان را پيدا كنند. اين موضوع خطرناك است؛ چرا كه گاهي ممكن است 180 درجه آن موضوع را تغيير دهد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: يكي از اصول و روش‌ها در سيره‌ي عملي امام آن است كه ورود نيروهاي مسلح در دسته‌بندي و باندبازي‌ها سم مهلكي براي آنهاست و بر آحاد ملت براي جلوگيري از اين مساله واجب كردند. از اين رو اگر كسي يا گروهي براي مجوز گرفتن كارش به دنبال جمله‌ي تاييديه‌اي برود اين موضوع به معناي استفاده ابزاري از امام است و تفاوت نمي كند اين كار را اصلاح طلب يا اصولگرا انجام دهد.

انصاري با تاكيد بر اينكه با كشف اصول ثابت در انديشه و سيره امام مي‌توان راه آينده را به درستي پيدا كرد، در پاسخ به پرسشي اظهار كرد:‌ اين كه در مقطعي و در موردي امام به عنوان رهبر با اختيارت خود و براي تامين مصالح مردم و رفع مشكل در جهت آن سخني را بيان كند منافاتي با مردم‌گرايي ندارد. ايشان در زمان تعيين نخست وزير ميرحسين موسوي راهنمايي كردند، از سوي ديگر در آن دوران 99 نفر از نمايندگان مجلس با راي امام مخالف بودند اما يك نفر اين 99 نفر كه خلاف نظر امام حرفي را زدند نه تنها هيچ گاه رد صلاحيت نشد؛ بلكه يكي از اين افراد به عضويت شوراي نگهبان نيز درآمد.

وي در ادامه ولايت مطلق را مقيد ترين نوع ولايت عنوان كرد و گفت:‌ولايت فقيه مقيد به عدالت و مديريت است و بر اين اساس به عنوان عالي ترين نظام سياسي كشور اختياراتي براي مواقع اضطراري و كمك به مردم دارد.

انصاري در پاسخ به اين پرسش كه نگاه امام(ره) راجع به پاسخگويي حاكم در برابر مردم چه بود؟ گفت: امام معتقد بودند كه بايد به مردم گزارش دهند و مردم مي‌توانند انتقادات خود را از طريق تريبون مجلس و نمايندگان مطرح كنند براين اساس امام در قانون اساسي تاكيد كردند كه تريبون مجلس بايد به طور مستقيم باز باشد و حتي مكانيزم سوال و استيضاح نيز در زمان امام به اجرا درآمد.

انصاري در ادامه به بيان خاطره‌اي پرداخت و گفت:‌ هنگامي كه يكي از جنگ‌زده‌هاي آباداني به دادگستري از امام شكايت كرده بود احضاريه‌اي به دفتر ايشان ارسال شد و امام فردي را براي ارائه توضيحات به دادگستري فرستادند البته بعد از دادگاه ايشان فرمودند كه به اين فرد جنگ زده رسيدگي شود و همچنين تاكيد كردند قاضي‌اي را كه برگه احضاريه را فرستاده است هيچ گاه به دليل اين كار اخراج نكنند.

وي همچنين در باره دليل اقامت امام در جماران توضيحاتي داد و گفت:‌ از آنجا كه امام در قم دچار كسالت شدند و سكته كردند ايشان را به تهران انتقال دادند و از سوي ديگر مسوولان نظام مدام به امام فشار مي آوردند كه ما هر روز با شما كار داريم و دسترسي به امام در مواقع ضروري دشوار است به همين دليل امام از قم به جماران عزيمت كرد.

انصاري تاكيد كرد: در تبيين سند چشم انداز 20 ساله كه در مجمع تشخيص مصلحت نظام تدوين شد و از طرف مقام معظم رهبري ابلاغ شده است الزاماتي براي حركت كردن در چارچوب انديشه امام در تمام سطوح كشور تصوير و ابلاغ شده است و اين الزام در برنامه‌ي پنجم توسعه نيز گنجانده شده است.

وي در پايان تاكيد كرد: ظرفيت گفتمان امام(ره) به عنوان گفتمان ايستادگي و خردورزي در كشور مي‌تواند ظرفيتي را ايجاد كند كه ايران را به كشوري توسعه يافته، مستقل و قدرت اول در منطقه تبديل كند.

انتهاي پيام
 يکشنبه 10 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن