واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ساختار شکنی بحث انگیز است تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: حسین خسروجردی گفت : به دلیل برهم زدن فرم ها و ساختارهای تعریف شده برای نقاشی ، کارهای من بسیار بحث انگیز شد. حسین خسروجردی طراح، گرافیست، نقاش و مجسمه ساز در گفت و گو با خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، درخصوص آثاری که از وی در نمایگشاه آثار برگزیدگان بینال ها وتری ینال های جهانی به نمایش گذاشته شده است گفت: در این نمایشگاه دو اثر از کارهای نقاشی دیجیتال (Digital Painting) من به نمایش گذاشته شده است که تقریبا از آخرین ادیشن هایی است که در آتلیه ام داشتم. وی افزود: این نماِیشگاه برای من خیلی اهمیت داشت و بسیار علاقه مند بودم که می توانستم با فراغ بال و در شرایط بهتری در برپایی نمایشگاه فعالیت داشته باشم و کارهای تازه ام را در این نمایشگاه ارایه می دادم که به دلیل آنکه در این زمان بخشی از کارهای تازه ام در حراجی، در انگلستان هستند این امر میسر نشد. وی افزود: قصدم نشان دادن کارهایم به کسانی است که این کارها را ندیدند . یکی از کارهای تازه ام را آماده ارایه به این نمایشگاه کرده بودم که به دلیل نداشتن شاسی و بوم و قاب جهت نمایش آماده نشد. خسروجردی درخصوص آثارش گفت: این دو اثر در واقع از مجموعه کارهایی است که از سال 2001 با شیوه جدیدی در نقاشی که استفاده از کامپیوتر و چاپگرهای کامپیوتری است کار کردم. که یکی از این کارها برنده جایزه بزرگ بینال بین المللی شارجه است . وی اظهار داشت : این مجموعه زمانی که در سال 2001 شارجه ارایه شد ، نسبت به تعریفی که از نقاشی وجود داشت، به دلیل آنکه فرم موجود در نقاشی را به هم زده بودم در آن زمان بسیار بحث انگیز شد و افراد زیادی را غافلگیر کرد چرا که اطلاعات اندکی نسبت به نقاشی دیجیتال وجود داشت و اگر قضاوت داوران نسبت به کارهای من نبود شاید این نوع نقاشی را ادامه نمی دادم . برنده جایزه ویژه بینال شارجه افزود : اثر دیگری که در این نمایشگاه ارایه داده ام تابلوی چرتکه است که در سال 2003 در بینال ونیز ارایه شد. خسروجردی درخصوص تشکیل این نوع نمایشگاه ها گفت: برگزاری این نوع نمایشگاه ها خوب است هر چند در برگیرنده تمام هنرمندان نیست و تنها جزیی از خانواده هنرهای تجسمی ایران را در بر می گیرد ولی در شناساندن آنها و در معرض دید قرار دادن آثاری که در بینال های جهان برگزیده شده اند برای علاقه مندان حایز اهمیت است. وی درخصوص چگونگی بوجود آمدن ایده نقاشی دیجیتال گفت: سال ها با کامپیوتر آشنایی داشتم و طراحی و ترکیب بندی ها و اجرای کار در حد اپراتور کامپیوتر را انجام می دادم، سپس تصمیم گرفتم تمام این کارها را با ابزارهای اصلی آن انجام دهم و در این حین احساس کردم که کامپیوتر وسیله ای است که در انواع فعالیت ها در سینما، گرافیک، انیمیشن و سایر هنرها مورد استفاه قرار می گرفت و جای آن در نقاشی خالی بود. خسروجردی افزود : کامپیوتر قبل از آنکه مورد استفاده نقاشان قرار گیرد بیشتر به عنوان یک وسیله کاربردی فانتزی مورد استفاده قرار می گرفت. تصور من این بود که می توان احساسات و ذهنیات یک نقاش را با استفاده از یک وسیله کاربردی و تکنولوژیک مانند کامپیوتر بیان کرد و احساس می کنم که موفق بودم چرا که در روزهای پایانی بنیال شارجه میزگردهای بسیاری پیرامون آن شکل و مورد بحث قرار گرفت هرچند در ایران هیچ صحبتی درباره آن نشد. وی در توضیح تابلوهای خود گفت: مومیایی های من حاصل 30 سال تحصیل و کار و تجربه من در این زمینه است و نقاشی دیجیتال شاخه ای از دیجیتال آرت است و آنرا حاصل تلاش خود می دانم. این نقاش درخصوص استفاه از طرح ها و المانهای ایرانی در آثار خویش گفت: گاهی از گل و مرغ، خوشنویسی، نگارگری و ... در کارهایم و در مومیایی هایم استفاه می کنم تا کارهایم عطر وبوی ایرانی داشته باشند، که عموما استفاده از آنها بی دلیل نیست./120 خبرنگار:251
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 395]