تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه هاى عنكبوتى كه در اتاق هاى شماست، لانه شياطين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816515087




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تعادل ميان روايت داستان و طنز


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جام جم آنلاين: سعيد سلطاني بعد از سريال «شكرانه» و برخلاف رويه هميشگي‌اش، اين بار يك اثر طنز را دستمايه كارش قرار داده است كه اگر متهم به پيش‌بيني زودهنگام نشويم، بايد بگوييم تا اينجاي كار به عنوان يك اثر طنز تلويزيوني كه قرار است با مخاطب ارتباط برقرار كند و گاهي او را بخنداند موفق بوده است. همه تلاش سازندگان «مامور بدرقه» مصروف روايت داستاني شده كه در آن وجوه طنز ديده شود و براي اين منظور حتي‌المقدور قصه فداي طنز يا بعكس نشده است. داستان «مامور بدرقه» خيلي خوب شروع مي‌شود و خوب‌تر لااقل تا اينجا ادامه پيدا مي‌كند. با كمي خوش‌بيني احساس مي‌شود همه چيز سر جاي خودش قرار دارد و از آن مهم‌تر اين كه قصه روند معمولي خود را طي مي‌كند و به پيش مي‌رود و در هر قسمت مخاطب با ماجراها و چيزهاي تازه آشنا مي‌شود. جدا از اين، روي جزئياتي كه پديد آورنده طنزها و شوخي‌ها و نمايانگر روحيه شخصيت‌هاي مختلف اثر است بخوبي كار شده است و اين جزئيات در اجرا هم بخوبي ديده مي‌شود. شايد اوج ماجرا را در سكانسي كه شوهر خواهر متهم ، متهم، استوار و سرباز نيروي انتظامي به تهران برمي‌گردند ، بشود ديد. آنجا كه هنوز استوار به روابط خانوادگي متهم و شوهر خواهر متهم پي نبرده و آن دو مدام اطلاعات مورد نظرشان را رد و بدل مي‌كنند. سيروس گرجستاني مانند هميشه بازي گرم هميشگي‌اش را ارائه مي‌كند. او در نقش آصف قرقچي تجربه سال‌ها بازيگري‌اش را به كار مي‌گيرد و مانند هميشه نقش را از تك‌بعدي بودن نجات مي‌دهد و به آن سمت و سويي مي‌دهد تا مخاطب با آن ارتباط برقرار كند. در سوي ديگر اين منازعه بازيگري به نام محسن تنابنده حضور دارد كه نقش متهم اين داستان را بازي مي‌كند. تنابنده به دلايل بسيار، انتخاب خوبي براي اين نقش بوده. اول اين كه مخاطب از او ذهنيت بصري چنداني نداشته و در نقش خرده خلافكاري كه در يك مخمصه ناخواسته مي‌افتد، شخصيت گيرا و قدرتمندي را از خود به نمايش مي‌گذارد. او در نقش يك مجرم عصبي كه مدام مي‌خواهد فرار كند و فضاي بهتري را براي خود پديد آورد تا حد زيادي موفق بوده است. جواد رضويان هم به نوعي كامل‌كننده اين مثلث است كه با شوخي‌هاي خود و با خاطراتي كه مخاطب از او دارد، گهگاه بر تنور طنز اين اثر مي‌دمد. واقعيت اين است كه داستان زندگي ماموري كه در آخرين روزهاي كاري‌اش مجبور است به دنبال متهمي باشد كه تقريبا همه زندگي‌اش را به‌هم ريخته، به تنهايي آنقدر پرتعليق و جذاب است كه مي‌تواند يكي از اسباب جذب مخاطب باشد، اما همه مي‌دانيم فضاي يك اثر طنز به خاطر مسائل بسياري در يك «فرآيند» شكل مي‌گيرد و از كنار هم آمدن همه اين عناصر است كه يك اثر طنز مي‌تواند مخاطب را جذب كند. «تعبيه» طنز در دل داستاني كه اساسا براي اين منظور طراحي نشده و شخصيت‌ها و ماجراهاي داستان آن مي‌توانند گواه اين مطلب باشند، به همان اندازه مي‌تواند يك اثر را به قهقرا ببرد كه استفاده هوشمندانه از داستاني كه در آن ظرفيت‌هاي طنز نيز ديده شده است و مي‌كوشد به انحاي گوناگون مخاطب را به دريافت درستي از جمع‌بندي نهايي داستان رهنمون سازد. در مامور بدرقه، نشانه‌هايي وجود دارد كه پيداست بستر داستان را براي ايجاد فضاي طنز طراحي كرده‌اند. شخصيت‌ها شكل كاملي از آنچه بايد باشند نيستند و به همين دليل، به آدم‌هاي دور و بر ما بشدت شباهت دارند. همين شباهت شايد بزرگترين دستاويز براي چيزي باشد كه از آن به گرمي و دلپذيري ياد مي‌كنيم. علاوه بر اين، نوع كارگرداني سعيد سلطاني هم ساده، مفرح و بشدت در خدمت كار است و اسير تكلف‌گويي‌هاي معمول نشده است. مامور بدرقه، بوضوح نشان مي‌دهد كه سازنده‌اش قصد نداشته يك پيام فوق‌العاده و آنچناني را در خلال يك داستان پيچيده كه احتمالا در ماراتن پخش شبانه جايگاهي پيدا نمي‌كرد، بازگو كند. اين‌كه اين سريال در شب‌هاي بعد چه سمت وسويي پيدا مي‌كند، موضوع ديگري است، اما در حال حاضر و به شكل فعلي‌اش، اثري است كه داستانش را به اندازه‌اي مقبول و درست لااقل در اندازه مديومي مثل تلويزيون تعريف مي‌كند كه ما دوست داريم با آن همراه شويم. مهدي غلا‌محيدري‌




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 499]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن