تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به صداى قارى‏اى كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت مى‏كند گوش دهد، براى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805834542




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر /ردپاي گراني در رمضان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر /ردپاي گراني در رمضان
خبرگزاري مهر- گروه اقتصادي: همه ساله با آغاز ماه مبارك رمضان، موج گراني بازار ايران را فرا مي گيرد. در اين ميان طرحهاي ويژه نظارتي در كشور به اجرا در مي آيد ولي قضاوت در خصوص ميزان اثربخشي آن را بايد به مردم واگذار كرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آغاز ماه مبارك رمضان اگرچه در بسياري از كشورهاي اسلامي دولتها را مجبور به طرح ريزي برنامه هايي براي جلوگيري از برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا كرده و در نهايت اثربخشي فراواني را نيز به همراه دارد اما در ايران با ورود به اين ماه، موج گراني كشور را در برگرفته و علاوه بر برنامه ريزي هاي دولت و افزايش نظارت و بازرسي اما بازهم گراني ها به چشم مي خورد.

در اين ايام تقاضا براي خريد برخي كالاهاي خاص در ايام ماه مبارك رمضان نظير مواد لبني، پروتئيني، خرما ، زولبيا و باميه و ساير مايحتاج مورد نياز مردم و نيز آغاز ثبت نام و بازگشايي مدارس، دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي و بالارفتن تقاضا براي خريد لوازم آموزشي و لوازم التحرير از جمله ضرورتهاي اجراي طرح نظارتي ويژه ماه مبارك رمضان و بازگشايي مدارس است.

نظارت ابزاري در خدمت تنظيم بازار

از سوي ديگر، همزمان با آغاز اين ماه و نيز نزديك شدن به زمان بازگشايي مدارس، حراج غيرقانوني برخي كالاها نيز افزايش يافته و دولت براي توزيع و تامين كالاهاي پرمصرف مردم در اين ماه اقدام به برگزاري نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا مي نمايد كه اين امر خود ضرورت تشديد نظارت و بازرسي را نسبت به ساير مقاطع زماني سال دوچندان مي كند.

در اين ميان بيم افزايش احتمالي قيمت حمل و نقل درون شهري و برون شهري به علت افزايش تردد در داخل و خارج شهر نيز از سوي دولت وجود دارد كه بر اين اساس، طرحهاي ويژه نظارتي به صورت گسترده تر و با به كارگيري تعداد بيشتري از بازرسان اجرا مي شود.

سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان براي كنترل قيمت مواد لبني، پروتئيني، ميوه و سبزيجات، خرما، زولبيا و باميه، لوازم التحرير، حمل و نقل عمومي و ساير اقلام طرح ويژه نظارتي ماه مبارك رمضان و بازگشايي مدارس را از فردا (دهم شهريورماه) اجرا مي كند.

طرح ويژه نظارتي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان ويژه ماه مبارك رمضان در چندين مرحله اجرايي مي شود كه در مرحله مقدماتي تبليغات، اطلاع رساني و هماهنگي مد نظر قرار مي گيرد.

از طرفي، هماهنگي هايي نيز با معاونت توسعه بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني و ساير دستگاه هاي مسئول به عمل آمده تا نسبت به تامين به موقع كالاهاي مورد نياز اعم از سهميه هاي خاص ايام ماه مبارك رمضان نظير شكر، روغن، شير، گوشت، مرغ و آرد شيريني و نيز كالاهاي كالابرگي و ساير اقلام مايحتاج عمومي اقدام شود.

همچنين سازمان حمايت مصرف كنندگان وتوليدكنندگان هماهنگي هاي لازم با دستگاه هاي مرتبط از جمله پشتيباني امور دام و سازمان تعاون روستايي، واحدهاي استاني شركت بازرگاني دولتي و ساير دستگاه هاي متولي تامين و توزيع ارزاق ضروري اعم از سهميه خاص ماه مبارك رمضان، سهميه كارمندي، مرغ و گوشت قرمز براي جذب سهميه كالاهاي اساسي اختصاص يافته به استانها را به عمل آورده است.

از سوي ديگر هماهنگي هايي با سازمان تعزيرات حكومتي و هيئت هاي بدوي رسيدگي به تخلفات صنفي در خصوص رسيدگي سريع و خارج از نوبت پرونده هاي متشكله در طول طرح به عمل آمده است.

نظارت بر اقلام پرمصرف

نظارت بر نرخهاي مصوب كميسيون نظارت در خصوص كالاها و خدمات پرمصرف نظير زولبيا و باميه، برگزاري جلسات با تاكسيراني ،اتوبوسراني و ميني بوسراني درون شهري در خصوص تامين و ارائه خدمات حمل و نقل درون شهري، هماهنگي با سازمان حمل و نقل و پايانه ها و پليس راه به منظور ساماندهي سواري هاي شخصي مسافركش در جهت جلوگيري از فضاسازي نامطلوب و افزايش غيرمتعارف نرخ سواري هاي كرايه بين شهري از جمله ديگر اقدامات سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در طرح نظارتي ويژه ماه مبارك رمضان است.

همچنين اين سازمان هماهنگي هاي لازم را با كميسيون نظارت استان به منظور تثبيت نرخ كالاهاي مهم و ضروري در ماه مبارك رمضان به عمل آورده است.بر همين اساس، نرخ مصوب و ارشادي كالاها و خدمات پرمصرف به عموم مردم انعكاس مي يابد.

به گزارش مهر، مقطع اول مرحله عملياتي اين طرح از دهم شهريورماه جاري تا 21 شهريورماه با تاكيد بر بازرسي از مراكز و فروشگاه هاي عرضه مواد لبني و پروتئيني به مناسبت آغاز ايام ماه مبارك رمضان و افزايش تقاضا براي كالاهاي مذكور انجام مي گيرد.

مقطع دوم مرحله عملياتي اين طرح از 22 شهريور تا دهم مهرماه با تاكيد بر بازرسي از مراكز عرضه لوازم التحرير و ملزومات تحصيلي به مناسبت آغاز ثبت نام و بازگشايي مدارس و افزايش تقاضا براي خريد كالاهاي مذكور اجرايي خواهد شد.

عرصه فعاليت اين طرح در بخش كالايي شامل فروشگاه هاي عرضه كننده لوازم التحرير، كيف، كفش، مانتو مدارس، فروشگاه هاي شهروند، رفاه، سپه، تعاوني مصرف كاركنان، نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا و اقلام كالايي نظير خرما، زولبيا و باميه، مواد لبني و پروتئيني، سهميه نذورات و ولوازم التحرير خواهد بود.

عرصه فعاليت اين طرح در بخش خدماتي نيز شامل شركت هاي مسافربري، حمل و نقل درون شهري و اماكن تفريحي و فرهنگي، سياحتي و زيارتي، واحدهاي اقامتي، غذاخوري ها و رستورانهاي بين شهري، تعميرگاه هاي خودرو، آتليه هاي عكاسي و خياطان است.

نظارت ويژه اين طرح بر رعايت نصب برچسب قيمت و صدور فاكتور براي كالاها و خدمات ارائه شده به مردم تاكيد دارد كه بر اين اساس، بهره گيري واحدهاي صنفي از صندوق مكانيزه فروش(POS) يا دستگاه هاي توزين ديجيتالي الزامي است.

همچنين واحدهاي صنفي ملزم به رعايت نصب برچسب قيمت و صدور فاكتور هستند كه در اين راستا از توان اتحاديه ها در همگاني نمودن نصب برچسب قيمت كالا و خدمات استفاده مي شود.

از سوي ديگر، برچسب هاي متحدالشكل در سطح واحدهاي صنفي مرتبط نصب مي شود و نرخ نامه و تابلو قيمت بايد براي كالاهايي نظير خرما، زولبيا، باميه و مواد لبني بايد نصب شود.

از سوي ديگر، نرخ نامه بايد در خطوط تاكسيراني شهري، تاكسي سرويس ها، سواري هاي كرايه، خطوط اتوبوسراني و ميني بوسراني، اماكن اقامتي و پذيرايي نصب شود ضمن اينكه اطلاعات مربوط به درجه بندي واحدها و نظارت بر تعرفه هاي مربوط به خدمات نيز بايد به مردم ارائه شود.

نظارت بر نحوه حراج كالا در واحدهاي صنفي

يكي ديگر از اقدامات وزارت بازرگاني براي تشديد نظارت بر واحدهاي صنفي عرضه كننده كالا، نظارت بر نحوه حراج كالا در واحدهاي صنفي است.

بر اين اساس بازرسان اين كار بر بازارچه ها و واحدهاي صنفي برپاكننده حراج به منظور رعايت موازين قانوني است. از سوي ديگر، مراكز فاقد مجوز نيز شناسايي و از فعاليت آنها جلوگيري مي شود. به اين ترتيب بازرسان تعيين شده براي اين امر نظارت كافي بر حراج هاي قانوني داراي پروانه و بدون پروانه و حراجي هاي غيرقانوني داراي پروانه و بدون پروانه از قبيل بررسي رعايت سود مجاز و مدت زمان حراج خواهند داشت.

نظارت بر عملكرد فروشگاه هاي عرضه كننده لوازم التحرير

به گزارش مهر، بازرسان اين طرح از توزيع اجباري كالا به همراه توزيع دفترچه هاي دانش آموزي ممانعت كرده و بر رعايت سود مجاز و موازين قانوني حاكم بر نمايشگاه هاي مجاز عرضه مستقيم كالا در قالب تيم هاي بازرسي نظارت بعمل مي آورند.

از سوي ديگر اين بازرسان، بر رعايت قيمت كالاها توسط غرفه داران نمايشگاه ها مطابق قيمتهاي مصوب اعلام شده نظارت مي كنند. به همين منظور نيز كالاهاي عرضه شده در نمايشگاه ها با نمونه پلمپ شده بررسي كرده و مطابقت مي دهند تا كيفيت كالاهاي عرضه شده توسط غرفه داران نمايشگاه ها رعايت شود.

نظارت بر رعايت درصد سودهاي خرده فروشي و عمده فروشي

بازرسان طرح ويژه نظارتي ماه مبارك رمضان بر درصدهاي سود خرده فروشي و عمده فروشي كالاها و لوازم التحريرهايي كه مشابهت اسمي و ظاهري با يكديگر دارند نيز با توجه به فاكتورهاي مربوطه نظارت خواهند كرد.

همچنين اين گروه از توزيع و فروش لوازم التحريرهاي خارجي و داخلي فاقد استاندارد و كيفيت نيز جلوگيري مي كند.

همچنين نظارت بر نحوه ارائه خدمات در اتوبوس هاي ويژه، نظارت مستمر بر قيمت و توزيع كالاهاي پرمصرف، نظارت بر نرخ خدمات، نظارت بر نحوه بسته بندي و شناسنامه كالا از جمله ديگر اقدامات نظارتي وزارت بازرگاني در اين رابطه است.
 شنبه 9 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 387]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن