واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: كارگردان فيلم «همخانه» گفت: با ساخت «همخانه» ميخواستم تا تعريفي از سينماي مستقل به سينماي ايران ارائه كنم. به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، نشست نقد و بررسي فيلم «همخانه» ظهر امروز 21 بهمن، با حضور مهرداد فريد كارگردان، بايرام فضلي فيلمبردار، عليرضا اشكان، مريم بوباني، بيتا سحرخيز بازيگران، محسن ملكي طراح چهرهپردازي و سارا معيني طراح صحنه و لباس در سينماي رسانههاي گروهي (صحرا) برگزار شد. بنا بر اين گزارش، مهرداد فريد درباره دلايل ساخت فيلم «همخانه» گفت: با ساخت «همخانه» قصد داشتم تا تعريفي از سينماي مستقل به سينماي ايران ارائه كنم. تابهحال تمام تعاريف سينماي مستقل بيرون از حوزه سينماي ايران بوده است و اين فيلمها، همچون سينماي مستقل آمريكا تعريف شدهاند. وي ادامه داد: سينماي مستقل آمريكا به سينمايي گفته ميشود كه از الگوهاي سرمايهداري رايج كمپانيهاي هاليوودي تبعيت نميكنند، از قيد و بند فرمولهاي رايج دور است و فيلمسازانش فيلم دلخواه خود را ميسازند. مهرداد فريد با بيان اين مطلب كه اگر قرار باشد تعريفي از سينماي مستقل ايران ارائه شود، بايد آن را سينماي غيردولتي دانست گفت: كليت سينماي ايران قابل مقايسه با سينماي آمريكا نيست چرا كه در سينماي آمريكا حاكميت بر سرمايه است ولي در سينماي ايران حاكميت دولت است. وي همچنين گفت: اگر قرار باشد كه فيلمي مستقل در سينماي ايران ساخته شود، بايد فيلمي خارج از روند توليد دولتي باشد و فيلمي بومي و ملي ساخته شود. اين منتقد و سينماگر بزرگترين آفت سينماي ايران را دولتزدگي خواند و گفت: تمام تلاشم را كردم كه فيلمي بدون حمايت نهادهاي دولتي بسازم و «همخانه» نمونه فيلمي است كه هماز الگوي دولتي استفاده نكرده است و هم فرمولهاي مبتذل سينماي بدنه در آن وجود ندارد. فريد گفت: «همخانه» به اين نيت ساخته شد كه استانداردهايي بالاتر از استانداردهاي سينماي رايج ايران داشته باشد، تن به فيلمفارسي ندهد، كمفروشي هم نكند و عوامل آن هيچ وابستگي به دولت نداشته باشند. فريد در بخش ديگري از سخنان خود گفت: «همخانه» فيلمي است كه در بخش مهمان جشنواره فيلم فجر شركت كرده كه يكي از دلايل آن ميتواند باشد كه پيام دولتي ندارد، از حمايت دولتي برخوردار نبوده و حرف مستقلي داشته است. در اين نشست، مريم بوباني يكي از بازيگران فيلم «همخانه» درباره نقش خود د راين فيلم گفت: هميشه تكراري بودن نقشهايي كه به من پيشنهاد ميشود، معضلي است كه به آن دچار هستم. در سينماي ما اغلب فيلمنامهاي به من پيشنهاد ميشود كه شخصيت آن از طبقه محروم جامعه است و مشكلات خاصي دارد و اگر بخواهم اين فيلمنامهها را قبول نكنم، احتمال حذفم از سينماي ايران وجود دارد. پس منتظر و اميدوار ميمانم تا نقشهايي به من پيشنهاد شود كه بتوانم تواناييهايم را در آن محك بزنم. وي علت پذيرش بازي در فيلم« همخانه» را نو بودن مضمون فيلمنامه و نگاه تازه آن به جوانان دانست. همچنين «بيتا سحرخيز» يكي از بازيگران فيلم درباره چگونگي رسيدن به نقش خود گفت: يكسري تجربياتي كه از قبل داشتم و راهنماييهاي آقاي فريد براي رسيدن به نقش من كمك كرد، ضمن اينكه پيش از فيلمبرداري، كار تمرين و دورخواني داشتيم و مجموعه اين عوامل، موجب رسيدن من به اين نقش شد. وي ادامه داد: مطالعه شخصي در مورد اين نقش نداشتم و فيلمنامه و تجربيات قبليام براي بازي در اين نقش كفايت ميكرد اما در مورد بازي در سريال راه «بيپايان» مطالعاتي داشتم. عليرضا اشكان نيز به عنوان بازيگر «همخانه» درباره همكاري خود با «مهرداد فريد» گفت: در بين كارهاي قبلي كه داشتم كار كردن با مهرداد فريد و گروه فيلم همخانه استثنا بود همدلي بسيار زيادي در گروه وجود داشت و با تمام شدن اين كار فهميدم كه جدايي يعنيچه. وي در مورد سوابق قبلي خود گفت: من پيش از اين در سريال «نرگس» و فيلم «اين ترانه عاشقانه نيست» بازي كردهام و در اين فيلم با خانم ميترا حجار همبازي بودم. بايرام فضلي مديرفيلمبرداري اين پروژه نيز در مورد همكاري در اين پروژه، گفت: بههرحال ما فيلمي را كار كرديم كه شكل ديگري از سينما را ارائه ميكرد. وي افزود: من هميشه در كارهايم به دنبال تجربيات تازهاي هستم و سعي ميكنم علاوه بر اينكه به فيلم چيزي اضافه ميكنم، از آن هم چيزي بياموزم. وي خود را سينماگري تجربهگرا ذكر كرد و گفت: ما در فيلم «همخانه» خواستيم طنز را در سينماي ايران تجربه كنيم و جزو سينماگران تجربي باشيم و به اين نتيجه رسيديم كه سطح فيلممان در زمينه كمدي را به جايي برسانيم كه مخاطب عادي هم بتواند با آن ارتباط برقرار كند. «مهرداد فريد» نيز با بيان اين مطلب كه «همخانه» را بايد در چارچوب خودش مورد قضاوت قرار داد، گفت: «همخانه» را بايد در ژانر خودش سنجيد و قضاوت كرد. اينكه تحت تاثير چه فيلمهايي اين فيلم را ساختهام، بايد بگويم بهغير از فيلم «گرين كارت»، فيلمهاي ديگري هم بوده كه تحت تاثير آنها قرار گرفتهام و به هيچ وجه منكر اين تاثير نيستم چرا كه ذهنم مملو از تاثير است. كارگردان فيلم «همخانه» در پاسخ به اين سوال كه آيا از خط قرمزها در «همخانه» عبور كرده است، گفت: در «همخانه» از هيچ خطقرمزي عبور نكردم و تمامي نشانهها در اين فيلم دلالت بر آن داشت كه تمامي اصول را به خوبي رعايت كردهام. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]