واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: روح الله هادي در مراسم بزرگداشت «قيصر امينپور» با عنوان «روز مبادا» گفت: دلبستگي به سنت به عنوان ميراث انساني و آرزوي نوآوري همواره دغدغه قيصر بود. به گزارش خبرنگار ادبي فارس، «روح الله هادي» استاد دانشكده ادبيات داشگاه تهران در مراسم «روز مبادا» كه عصر امروز به مناسبت بزرگداشت قيصر امينپور در دانشكده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: بعد از 30 روز از مرگ قيصر ديگر فرصت آن است كه شعر او را بيشتر بكاويم. چراكه تنها چيزي كه هم اينك از او براي ما باقي مانده، شعر اوست. وي با بيان اينكه بايد تلقي جديد از قيصر نزد دانشجويان و اساتيد و شاعران صورت گيرد، تصريح كرد: من بدين منظور آخرين اثر او «دستور زبان عشق» را درنظر گرفتهام. اگر بپذيريم كه اين آخرين كار اوست، آخرين مرحله كمال شعري قيصر را در آن ميبينيم. اين استاد دانشگاه افزود: نخستين نكته طرح جلد كتاب است. ظاهرا پيراهني بر انساني پوشاندهاند و بر پيراهن او عنوان كتاب ذكر شده است. آيا اين تعبير قيصر نيست كه به ما بگويد شعر، دستور زبان عشق است؟ از سوي ديگر كتاب با كلمه «سفر» آغاز و با كلمه «تمام» به پايان مي رسد. چه چيزي بايد در ناخودآگاه قيصر ميگذشت تا اين چنين انتخابهايي كند؟ هادي با بيان تعداد اشعار هر قالب شعري «در دستور زبان عشق» عنوان كرد: در اين كتاب 24 قطعه نيمايي، 29 غزل، 11 رباعي و 2 دوبيتي وجود دارد. شاعري از دهه 60 به بعد او را به اين انتخابها رسانده است. تا آنجا كه من دقت كردم، شعر سپيد و هجو در اين كتاب نديدم. وي با اشاره به اينكه در اين مجموعه هيچ رباعي يافت نمي شود كه با ساختار شناخته شده در سنت رباعي سازگار باشد، تصريح كرد: دلبستگي به سنت به عنوان ميراث انساني و آرزوي نوآوري همواره دغدغه قيصر بود. هادي خاطرنشان كرد: هدفم از اين مثالها تنها يك نمونه بود تا بگويم كه اكنون اگرچه قيصر به شكل مادي در دنياي ما نيست، ولي شايد اين فرصت فراهم شده باشد تا به ميزان تأثير او از سنت و توجهش به نوآوري را بسنجيم و ببينيم اينها به عناصري وابسته بوده است. دهقاني: «قيصر» هنرش را به زندگي نزديك كرد محمد دهقاني گفت: ما در دوره معاصر كم داشتيم هنرمنداني را كه هنرشان را به زندگي نزديك كنند و يا زندگي را به هنرشان نزديك و قيصر توانست اين كار را بكند. به گزارش خبرنگار ادبي فارس، «محمد دهقاني» استاد دانشكده ادبيات دانشگاه تهران در مراسم بزرگداشت قيصر امينپور با عنوان «روز مبادا» كه به همت انجمن اسلامي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در سال 74 توسط مسعود جعفري با قيصر امينپور آشنا شدم. وي افزود: در اين مدت دانستم قيصر برخلاف تصويري كه نظام آموزش رسمي كشور در ذهن ما كرده بود انساني با افق ديد وسيعتر است. دانستم كه قيصر آنقدر سعهصدر دارد كه هنر افرادي چون اخوان ثالث و شاملو را دوست بدارد و از نظر انساني به فروغ، نيما و سهراب ارادت بورزد. اين استاد دانشگاه با بيان اينكه در دوره معاصر كم بودند هنرمنداني كه هنرشان را به زندگي نزديك و يا زندگي را به هنرشان نزديك كنند، تصريح كرد: حتي كم بودند آنهايي كه سعي كنند حداقل همان باشند كه هستند. قيصر امينپور سعي نميكرد به صورت مصنوعي همان باشد. دهقاني با اشاره به اينكه قيصر به راستي انسان متواضعي بود عنوان كرد: شايد اين ويژگي را در فروغ، نيما و سهراب هم ميديد كه اينقدر آنها را دوست داشت و ما بالاترين حد انساني او را در رويارويي با كودكان ميبينيم كه گويي كودكي ميشد. وي به انضباط اخلاقي قيصر اشاره و اضافه كرد: او به چيزهايي پاينبد بود و هرگز حاضر نبود از آن پايبنديهاي اخلاقي بگذرد. از ابتدا نگرش طنزآميزي به زندگي داشت و هميشه در چشمانش و لبانش لبخندي نسبت به زندگي داشت كه اين اواخر با وجود درد اين نگاه عميقتر هم شده بود. دهقاني به گلايههاي اخير قيصر امينپور كه هميشه با زباني نرم بيان ميكرد اشاره و خاطرنشان كرد: خيليها ميگويند كه او شاعر جنگ است، درست است كه او درباره رشادتها و فداكاريهاي جنگ تحميلي شعر گفته است اما او شاعر زندگي بود، نه شاعر جنگ. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 331]