تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه بگيريد تا تندرست باشيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802765678




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از عاشورای شعر تا عاشورای سینما


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما  - یزدان سلحشور یک- قبلاً اسم‌اش بود شعر عاشورایی و قبل از آن هم، شعر اهل بیت (ع)؛ حالا می‌گویند شعر آیینی. ما که به اسم کاری نداریم مهم جایگاه هنری و اجتماعی آن است که به نظر می‌رسد کم‌کم دارد از آن جایگاه و پایگاه قدمایی‌اش عدول می‌کند و مدرن‌گرایی جوانانه صورت و سیرت تازه‌ای به آن بخشیده. خب، این خوب است یا بد؟ شعر آیینی هم می‌تواند همچون هر شعر دیگری خود را به روز کند اما اول باید دید وجه تفارق این «گونه» با «گونه»‌های دیگر در چیست؟ شعر آیینی، شعری ایدئولوژیک است بنابراین تا موقعی که به رویکردهای ایدئولوژیک‌اش پایبند است توان مکالمه با مخاطبانش را داراست و موقعی این پایبندی دچار «گریزعصر مدرن از پایبندی‌ها» می‌شود دیگر صرفاً با شعری مثل گونه‌های دیگر شعری مواجهیم. یعنی فی‌المثل دیگر نمی‌شود در سوگواری عاشورا از آن استفاده کرد، با آن سینه زد یا حتی گریه کرد. اتفاق بعدی کاملاً به وضوح نشان می‌دهد چرا مردم می‌روند سراغ شعرهای محتشم و یغما و سرمد و حتی آثار پردست‌انداز حیطه مرثیه‌گویی [متعلق به نیم قرن اخیر] که برخی‌شان نه تنها دچار اشکال در وزن و قافیه‌اند که در مواجهه با زبان، آن قدر مسامحه کارند که ابیات، یا نامفهوم‌اند یا مخل شرح واقعه‌ای چون کربلا. این رویکرد جدید در شعر عاشورایی نه تنها ارتباط ادبیات با مخاطبان این گونه شعری را مستحکم‌تر نکرده که تولیدات جدید این حوزه را هم از مردم و خواسته‌هاشان، دور و به جوایز رسمی ادبی نزدیک کرده است. از طرف دیگر، سری‌دوزی این آثار، تنوع و تازگی را از آنها دریغ می‌کند و اندک مخاطبان تازه‌شان را هم به این نتیجه می‌رساند که نه شعرهای چند صد شاعر جوان را، که شعر‌های یک نفر را می‌خوانند! دوستان جوان! نمی‌گویم سعی کنید در مدتی کوتاه، فقط برای دل‌تان بگویید نه برای جایزه، می‌گویم اگر برای رضای خدا می‌گویید برای رضای خدا، همین الان مسیرتان را عوض کنید! دو- سینمای مصر چرا توانست در عین تحریم‌های غرب در دوره جنگ با اسرائیل، نه تنها سر پا بایستد بلکه در خارج از مرزهای خود و در کل خاورمیانه بازار فروش داشته باشد؟ مطمئناً فقط برای بازسازی‌های‌هایش از جیمز باند و دراکولا و مومیایی نبود چون اصل این آثار در دهه‌های پنجاه و شصت میلادی با تبلیغات و امکانات وسیع در خاورمیانه روی پرده سینماها بود! موفقیت سینمای مصر در این دوره مرهون فیلم‌های تاریخ اسلامی‌اش بوده که بازاری جدید را برایش تدارک دیده و حالا هم این بازار با انبوه‌سازی آثار تاریخ اسلام در تلویزیون، هنوز به حیاتش ادامه می‌دهد. به نظرتان اگر مصری‌ها مثل ما ایرانی‌ها مقید و معتقد به واقعه کربلا بودند تا به حال چند فیلم در این باره ساخته بودند؟ ما چند فیلم ساخته‌ایم؟ هنوز هم مجبوریم هی «روز واقعه» را نشان بدهیم و اگر از نسخه‌های رنگ و رفته «سفیر» واهمه نداشتیم آن را هم مثل دهه شصت شمسی، پشت سر هم نشان می‌دادیم. هنوز پس از سه دهه ما برای ماه محرم‌مان آن قدر فیلم نداریم تا مدیران سالن‌های نمایش، عزای تعطیلی یا نیمه تعطیل بودن سالن‌های خود نگیرند. نمی‌توانستیم با برنامه‌ریزی درست، هر سال لااقل پنج فیلم در این حوزه داشته باشیم؟ نمی‌توانستیم مثل ژانر «دفاع مقدس»، یک ژانر بومی دیگر هم در این حوزه داشته باشیم تا مردم در این روزها با سینما قهر نکنند؟ می‌دانید چه بازار ارژینالی را در خاورمیانه از دست دادیم تا سینمای ترکیه، سینمای مصر و سینمای آمریکا استفاده‌اش را ببرند؟ اگر قصد «دنیا» داریم از سینما، باید برویم به همین سمت و اگر قصد آخرت داریم. . . هم!ت




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 451]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن