تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819364001




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تأكيد كارشناسان در نشست تخصصى مركز بررسى هاى استراتژيك رياست جمهورى: احمدى نژاد گفتمان مهدويت را جهانى كرد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: تأكيد كارشناسان در نشست تخصصى مركز بررسى هاى استراتژيك رياست جمهورى: احمدى نژاد گفتمان مهدويت را جهانى كرد
گروه سياسى - امروز موعودگرايى و آينده نگرى به معناى الهى و به تعبير ديگر آخرالزمان، در دنياى غرب طرفداران زيادى پيدا كرده است و به گفته كارشناسان اين عرصه، در دولت نهم گفتمان مهدويت رواج و به سمت يك گفتمان بين المللى سوق پيدا كرده است، هرچند كه دست هاى انحرافى، هم در اين زمينه مشغول به فعاليت اند.
كارشناسان و فعالان عرصه مهدويت نظرات كارشناسى خود را در نشست مركز بررسى ها و استراتژى رياست جمهورى، با عنوان آينده نگرى مهدوى و فرصت هاى استراتژيك دولت نهم بيان كردند. معاون پژوهشى مركز تخصصى مهدويت گفت: در دولت نهم گفتمان مهدويت رواج و به سمت يك گفتمان بين المللى سوق پيدا كرد و رويارويى «موعود گرايى غرب» و «مهدويت» علنى تر شد.
به گزارش خبرنگار «ايران»، محمدصابر جعفرى در هفتمين نشست مركز بررسى هاى استراتژيك رياست جمهورى براى بررسى فرصت ها و چالش هاى استراتژيك پيش روى دولت نهم با عنوان «آينده نگرى مهدوى و فرصت هاى استراتژيك دولت نهم»، پرداختن به موضوع مهدويت در فضاى دولت و ملت را فرصت خوبى دانست و گفت: البته اين موضوع مراقبت هاى ويژه اى را نيز مى طلبد؛ چرا كه وقتى مهدويت گفتمان دولت مى شود، حساسيت بيشترى مى يابد. وى با بيان اينكه در جهان امروز نظام سلطه دو نوع مديريت بر زمانه و همچنين مديريت بر آينده را در دستور كار خود دارد، افزود: آنها در قالب آينده سازى مى خواهند امروز جامعه را به سمتى سوق دهند كه بر فردا مسلط شوند و در اينجاست كه در بحث هاى آخرالزمانى و چگونگى معرفى منجى با موضوع مهدويت در تقابل قرار مى گيرند. معاون پژوهشى مركز تخصصى مهدويت با تأكيد بر اينكه انقلاب اسلامى رويارويى تفكر آخرالزمانى غرب را با مهدويت به طور جدى مطرح كرد، گفت: در جريان سال هاى پس از انقلاب نگاه ها متفاوت بود برخى نگاهشان اين بود همين كه جامعه عارى از مشكلات و توأم با پيشرفت اقتصادى و حركت رو به جلو صنعتى باشد، توانسته ايم الگوى لازم را ارئه دهيم و لازم نيست سخن گفته شود، اما اين فضا در دولت احمدى نژاد جدى تر وارد مى شود و سخنانى كه سال ها به فراموشى سپرده شده بود، بيان مى شود.
غفلت از مهدويت پيش از دولت نهم فرصت سوز بود
همچنين محمد رضايى نفر اول جشنواره آخرين منجى، گفت: تا پيش از دولت نهم گمان مى شد مهدويت و نظام فكرى شيعى طرحى براى حيات دنيايى انسان ها ندارد و اگر دارد هيجانى و احساسى است و نمى تواند نظام سازى كند؛ اين نگاه فرصت هاى بسيارى را سوزاند. وى در ادامه افزود: انقلابى كه در جامعه ايران در اواخر قرن بيستم رخ داده برآمده از نگاه هاى معرفتى و برگرفته از مكتب شيعى است. رضايى ادامه داد: اين مكتب شيعى ويژگى هايى در خود دارد كه پايه هاى انقلاب را هم تشكيل مى دهد؛ اول اينكه مكتب تشيع هيچگاه در وضع موجود نمى ماند و آن را نمى پسندد و حتى اگر حكومت اسلامى هم تشكيل شود اين را به معناى پايان خط و نقطه مطلوب نمى دانند و به دنبال ساخت بهشت زمينى بر اساس يك نگاه فلسفه تاريخى است. البته در اين مكتب آن بهشت زمينى جز از سوى منجى آسمانى ساخته نمى شود، بنابراين بهشت زمينى يك هدف است كه ريشه و اساس آن معنويت و عبادت بوده و نتيجه آن عدالت است. براى اينكه اين بهشت محقق شود وجود رهبر و قانون شرط اول است اما در كنار آن اراده انسانها شرط تحقق است. وى افزود: در دوره ها ى پس از جنگ تصور اين بود كه «مهدويت ناظر به زمينه سازى» حرفى براى گفتن ندارد و به همين دليل هم تا پيش از دولت نهم، معنويت فردى و جامعه اى سكولار مدنظر قرار گفته بود. اين پژوهشگر تصريح كرد: بر خلاف گفتمان پيشين، در دولت نهم سعى شده تا گفتمان مهدويت رواج يابد و آقاى احمدى نژاد ديالوگ رايج خود و جامعه را به سمت مهدويت سوق مى دهد.
احمدى نژاد آگاهانه به دو رويكرد «تمدنى و راهبردى» مهدويت تمركز كرده است
قائم مقام دانشكده معارف اسلامى و مديريت دانشگاه امام صادق(ع) نيز با توجه به شرايط امروز جهان جاى دو رويكرد تمدنى و راهبردى را در موضوع مهدويت خالى دانست و اظهار داشت: شايد بتوان گفت احمدى نژاد روى اين دو رويكرد، آگاهانه، بر اساس مطالعات و با تحليل از شرايط جهانى تمركز مى كنند. غلامرضا گودرزى با يادآورى اينكه موعودگرايى و آينده نگرى به معناى الهى به تعبير ديگر آخرالزمان در دنياى غرب طرفداران زيادى پيدا كرده است، افزود: اين اتفاق به سه دليل رخ داده؛ اول اينكه اكنون بشر از ايسم هاى مختلف خسته شده و به دنبال نسخه هاى جديد مى گردد كه البته اديان مدعى اند اين نسخه در اختيار آنهاست. دليل ديگر اين است كه نشانه هاى آخرالزمان مانند فساد و جنگ و غيره زياد شده است. دليل سوم كه پس از روى كار آمدن دولت بوش پسر به وجود آمد اين است كه افرادى كه معتقد به آينده سازى هستند يعنى گروههاى افراطى مسيحيت صهيونيست زمام امور را به دست گرفتند و از انديشه موعودگرايى در غرب براى منافع خود استفاده ابزارى كردند. وى تصريح كرد: مجموع اين موارد موجب شده كه نخبگان جهان به سمت موعودگرايى الهى و مهدويت گرايش پيدا كنند و از همين جا مى بينيم كه دست هاى انحرافى در دنيا مشغول به فعاليت شده اند. گودرزى افزود: محورى ترين شعار دولت نهم عدالت است و مقام معظم رهبرى بارها تأكيد داشته اند مگر مى شود صحبت از عدالت كرد و از منشأ آن يعنى حكومت مهدوى صحبت نكرد، البته اساساً يكى از دلايلى كه گفتمان مهدويت در جهان رواج يافته موضوع عدالت است. قائم مقام دانشكده معارف اسلامى و مديريت تصريح كرد: طرح موضوع مهدويت از سوى دولت نهم به دليل بارور شدن بسيارى از تلاش هاى انقلاب اسلامى نيز هست. از ابتداى انقلاب بسيارى تلاش كرده اند و موضوع مهدويت را از بحث هاى تئوريك و كتابخانه اى به عرصه عمل آورده اند كه نمونه بارز آن حضرت امام (ره) است. اين حركت آغاز شده و قابل توقف نيست و گفتمان رايج كشور شده است و تداوم خواهد يافت. وى با اشاره به رويارويى گفتمان مهدويت كه اكنون دولت ايران درصدد ترويج جهانى آن است با گفتمان موعودگرايى غرب تأكيد كرد: ازچندين سال پيش غربيها فهميده بودند كه گفتمان مهدويت كه از سوى ما مطرح مى شود بسيارى از معادلات آنها را به هم خواهد ريخت و بر اين اساس سعى مى كردند در قالب بسيارى از فعاليت هاى آكادميك به اين موضوع بپردازند و فعاليت هايى هم براى اين مقابله انجام دادند كه البته نبايد فراموش كرد كه در حوزه مطالعات مهدويت اتفاقاتى مى افتد كه از باب عنايات الهى است و همين معادلات آنها را به هم مى ريزد.
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن