تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815462129




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي در مورد افزايش قيمتها و رشد تورم در روسيه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گزارشي در مورد افزايش قيمتها و رشد تورم در روسيه
اقتصاد. خارجي. روسيه. تورم
مسكو- در نيمه نخست سال جاري ميلادي قيمت كالاهاي اساسي بويژه مواد غذايي در روسيه بين ‪ ۲۰‬تا ‪ ۵۰‬درصد افزايش يافت، اين درحاليست كه نرخ تورم در روسيه امسال ‪ ۹/۳‬درصد اعلام شده است.

اين روند باعث شد پايتخت روسيه براي سومين سال متوالي گرانترين شهر جهان لقب گيرد.

اگرچه رشد اقتصادي روسيه در ‪ ۱۰‬سال اخير بشدت تقويت گرديده و از اين جهت پيشرفتهاي قابل ملاحظه‌اي كسب كرده ولي روند افزايش قيمتها در يك سال اخير بر قدرت خريد مردم روسيه بويژه اقشار كم درآمد جامعه تاثير منفي گذاشته است.

در اين مدت قيمت يك قرص نان سفيد با ‪ ۳۰‬درصد افزايش به ‪ ۲۰‬روبل (‪ ۹۰‬سنت )، قيمت يك كيلوگرم سيب زميني با ‪ ۵۰‬درصد رشد به ‪ ۳۰‬روبل (يك دلارو ‪ ۳۰‬سنت )، يك كيلوگرم برنج معمولي با ‪ ۴۵‬درصد افزايش به ‪ ۵۰‬روبل (دو دلار و ‪۲۰‬ سنت) ، يك كيلوگرم گوشت گاو با افزايش حدود ‪ ۴۰‬درصد به ‪ ۲۳۰‬روبل ( ‪ ۱۰‬دلار )، يك كيلوگرم گوشت مرغ با ‪ ۳۵‬درصد رشد به ‪۱۱۰‬روبل ( چهار دلارو ‪ ۸۰‬سنت) رسيد.

قيمت روغن نباتي با ‪ ۴۵‬درصد افزايش به ‪ ۷۰‬روبل (حدود سه دلار) و ده عدد تخم مرغ با ‪ ۱۳‬درصد رشد به ‪ ۴۰‬روبل (يك دلار و‪ ۷۰‬سنت) افزايش يافت.

قيمت پوشاك نيز بطور متوسط حدود ‪ ۱۳‬درصد افزايش يافته است.

از همه مهمتربا وجود اينكه روسيه خود از بزرگترين صادركنندگان سوخت است ، بهاي يك ليتر بنزين در روسيه با حدود ‪ ۳۵‬درصد افزايش به ‪ ۲۶‬روبل ( يك دلار و‪ ۲۰‬سنت) و يك ليتر گازوييل با ‪ ۳۲‬درصد رشد به ‪ ۲۲‬روبل (‪ ۹۰‬سنت) رسيد.

قيمت خدمات حمل و نقل ازجمله هواپيما، اتوبوس‌هاي شهري و مترو نيز تا ‪ ۲۰‬درصد افزايش يافته است.

در اين مدت قيمت مسكن در روسيه نيز بطور ميانگين حدود ‪ ۱۲‬درصد افزايش يافت و در مناطق مختلف روسيه قيمت يك مترمربع آپارتمان بين ‪ ۳‬تا پنج هزار دلار گزارش شده است.

در مسكو (پايتخت) قيمت مسكن ماهانه بطور ميانگين ماهانه دو درصد افزايش داشته و در ماه ژوييه قيمت آپارتمانهاي بيش از ‪ ۳۰‬سال ساخت به طور متوسط به پنج هزار و ‪ ۲۷۳‬دلار براي هر متر مربع رسيد.

اين درحاليست كه در ساختمان‌هاي نوساز قيمت يك مترمربع مسكن تا ‪ ۱۴‬درصد افزايش يافته و بطور ميانگين به ‪ ۱۵‬هزار و ‪ ۶۰۰‬دلار براي هر مترمربع رسيد ، اين نرخ در مجتمع‌هاي مدرن تا متري ‪ ۲۲‬هزار دلار نيز رسيده است.

اين وضع باعث افزايش شديد اجاره بهاي مسكن در مسكو شد.

اجاره بهاي ماهانه يك آپارتمان معمولي شصت متري (يك خوابه) در مسكو از حدود يكهزار و ‪ ۲۰۰‬دلار به بيش از يكهزار و ‪ ۵۰۰‬دلار و همين آپارتمان در مجتمع‌هاي نوساز تا ‪ ۲۵۰۰‬دلار افزايش يافت.

افزايش قيمت مسكن، خدمات شهري و مواد غذايي و پوشاك در مسكو باعث شد كه اين شهر در اواسط ماه ژوييه اخير گوي سبقت را ازلحاظ گراني قيمت‌ها از ديگر شهرهاي جهان بربايد.

به عقيده آلكسي ساواتيوگين رييس اداره سياستگذاري مالي وزارت دارايي روسيه، رشد تورم مساله مختص به روسيه نيست و در بعضي از كشورهاي جهان اين رقم به بيش از‪ ۲۰‬درصد بالغ مي‌شود.

به عقيده كارشناسان افزايش آهنگ رشد تورم در روسيه به طرحهاي مهم اجتماعي دولت اين كشور ازجمله طرح مسكن قابل دسترس براي اقشار كم درآمد بويژه زوجهاي جوان و نيز افزايش زايمان بمنظور جلوگيري از رشد منفي جمعيت اين كشور ضربه وارد مي‌كند.

به دليل كاهش زاد و ولد و نگراني خانواده‌ها از مشكلات آينده نظير تامين مسكن مناسب، جمعيت ‪ ۱۴۲‬ميليون نفري روسيه سالانه حدود ‪ ۵۰۰‬هزار نفر كاهش مي يابد.

تورم در روسيه در سال ‪ ۲۰۰۸‬ميلادي متاثر از افزايش تورم جهاني و گراني نرخ سوخت و مواد غذايي در جهان بوده و تلاش‌هاي دولت براي كاهش آن نتيجه قابل توجهي به همراه نداشت.

به گزارش سازمان آمار دولتي روسيه، سطح تورم در روسيه در سال جاري ميلادي به ‪ ۹/۳‬درصد رسيد.

بيشترين رشد تورم سالجاري در روسيه، در ماه ژانويه به ميزان ‪ ۲/۳‬درصد و كمترين آن در ماه ژوييه به ميزان ‪ ۰/۵‬درصد اعلام شده است .

علت كاهش تورم در ماه اخير ميلادي، كاهش ‪ ۱۶/۵‬درصدي قيمت ميوه جات و صيفي جات بود.

در اين ماه قيمت سبد مواد غذايي در روسيه نسبت به يك ماه قبل ‪ ۱/۲‬درصد كاهش و به دو هزار و ‪ ۱۴۷‬روبل (حدود‪۹۰‬دلار) رسيد.

به گزارش پايگاه اينترنتي روسي فينانسي آنلاين، در روسيه با توجه به تورم ‪ ۱۱/۹‬درصدي سال گذشته، از اين جهت در مكان نخست هشت كشورصنعتي دنيا قرار دارد.

پس از روسيه، آمريكا قرار دارد كه رشد تورم آن در سال اخير ‪ ۲/۸‬درصد اعلام شده است.

انگليس، آلمان، كانادا، ايتاليا، فرانسه و ژاپن بترتيب با ‪۲/۲،۲/۲، ۲/۳‬ ، ‪ ۱/۵، ۱/۸‬و صفر درصد در مكانهاي بعدي نرخ تورم اين گروه قرار گرفته اند.

علت اصلي افزايش آهنگ رشد تورم در روسيه، افزايش قيمت نفت و سوخت در بازارهاي جهاني ،رشد قيمت جهاني مواد غذايي ازجمله گوشت و گندم و نيز ورود بي‌سابقه سرمايه‌هاي خارجي به روسيه اعلام شده است.

بر اساس اطلاعات بانك مركزي روسيه، در سال ‪ ۲۰۰۷‬بالغ بر ‪ ۶۰‬ميليارد دلار سرمايه وارد روسيه شده كه در بخش‌هاي مختلف اقتصادي اين كشور سرمايه گذاري شده است.

افزايش قيمت نفت و گاز در بازارهاي جهاني كه بخش اصلي درآمدهاي ارزي روسيه را تشكيل مي‌دهد، به دليل افزايش پول در گردش در اين كشور تا اندازه‌اي در افزايش تورم موثر است.

به نظر كارشناسان، اقتصاد روسيه با توجه به قدرت محدود آن، قادر به جذب كامل و بدون تاثير منفي سرمايه‌هاي وارد شده به اين كشور نيست.

از سويي افزايش ارزش برابري يورو در برابر دلار آمريكا نيز باعث افزايش بهاي كالاهاي وارداتي از كشورهاي اتحاديه اروپا كه شريك اصلي تجاري روسيه را تشكيل مي‌دهد، گرديد.

اين عوامل در سال اخير ميلادي باعث شد تا دولت نتواند تورم را در سطح پيش بيني شده نگهدارد و شاخص مذكور بجاي ‪ ۸‬درصد پيش بيني شده در سال ‪۲۰۰۷‬ به ‪ ۱۱/۹‬درصد افزايش يافت.

به نظر كارشناسان در صورت حفظ روند كنوني رشد كالاها در روسيه، سطح تورم اين كشور در پايان سالجاري ميلادي به ‪۱۳‬درصد خواهد رسيد.

بيشترين تورم در روسيه در سال ‪ ۱۹۹۹‬ثبت شده كه به سطح ‪ ۳۶/۵‬درصد رسيد .

روند رشد قيمت‌ها در روسيه از سال ‪ ۲۰۰۰‬تا ‪ ۲۰۰۶‬سير نزولي داشته و از ‪۲‬ /‪ ۲۰‬درصد در سال ‪ ۲۰۰۰‬به ‪ ۹‬درصد در سال ‪ ۲۰۰۶‬رسيد.

از اين تاريخ، تورم رشد صعودي داشته و به ‪ ۱۱/۹‬درصد در سال ‪ ۲۰۰۷‬افزايش يافت.

دولت روسيه اوايل سال جاري ميلادي براي مهار تورم، تدابيري اتخاذ كرد كه از آن جمله توافق با اتحاديه توليدكنندگان كالا براي توقف روند افزايش قيمت كالاها و نيز افزايش تعرفه‌هاي گمركي بر مواد غذايي صادراتي و كالاهاي اساسي به منظور جلوگيري از صادرات و افزايش عرضه آنها در بازار داخلي بود.

پرداخت يارانه سوخت به كشاورزان و استفاده اقشار كم درآمد ازجمله بازنشستگان از امتياز قيمت پايين تر كالاها در فروشگاهها ازديگر تدابير در اين زمينه بود.

رئيس جمهوري روسيه اخيرا با ابراز نارضايتي از روند رشد تورم در كشور، دولت را موظف كرد كه تورم را تحت كنترل داشته باشند تا از حد تعيين شده براي سال جاري فراتر نرود.

آلكسي كودرين وزير دارايي به رئيس جمهور اطمينان داد اقداماتي كه وزارت دارايي و بانك مركزي اتخاذ مي‌كنند، نه تنها امكان مهار تورم را فراهم مي‌كند بلكه باعث كاهش آن درشش ماه دو سال مي‌شوند.

نخست وزير روسيه نيز رشد بي‌رويه تورم را ريسك اصلي اقتصاد روسيه عنوان كرده و بر تلاش براي مهار آن تاكيد كرد.

پوتين توجه به اين مساله در بخش‌هاي مختلف اقتصادي، مالي و صنعتي و نيز كنترل هزينه‌هاي دولت و مصرف وجوه بودجه فدرال را ضروري مي‌داند.

وي با مقصر قلمداد كردن شركت‌هاي بزرگ نفت روسيه در افزايش بي‌رويه قيمت سوخت ازجمله سوخت هواپيماها كه به گفته وي قيمت اين ماده نفتي را در داخل اين كشور بيش از كشورهاي ديگر كرده و باعث افزايش سطح تورم شده، سازمان مبارزه با انحصارگرايي را به تحقيق در اين زمينه و يافتن متخلفان موظف كرد.

به عقيده رييس شعبه بانك جهاني در روسيه، دولت روسيه بايد توجه خود را به مساله مبارزه با تورم متمركز كند.

كلاوس رولاند با اشاره به گذشت ‪ ۱۰‬سال از بحران اقتصادي روسيه گفت: وضعيت امروز روسيه در مقايسه با سالهاي ‪ ۱۹۹۷‬و ‪ ۱۹۹۸‬كاملا تفاوت كرده و روسيه توانسته بنيه اقتصادي خود را تقويت كند.
 شنبه 19 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن