تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819594762




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان: نظارت بر همه قوا از نظر قانون اساسي برعهده رهبر است


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان: نظارت بر همه قوا از نظر قانون اساسي برعهده رهبر است
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري با تاكيد بر اينكه مجلس خبرگان همچنان حضرت آيت الله خامنه اي را بهترين گزينه و واجد كاملترين شرايط براي رهبري مي داند، گفت كه گرچه در قانون اساسي «نظارت بر رهبري» به عنوان وظيفه خبرگان تصريح نشده، اما ايشان بزرگوارانه از اين مسئله استقبال و حتي شرايطي را براي اين موضوع پيشنهاد كرده اند. ضمن اينكه خبرگان اختيار ورود به مقوله نظارت را دارد.
آيت الله سيداحمد خاتمي در حاشيه بازديد از خبرگزاري مهر و گفت وگو باخبرنگاران با بيان اينكه مجلس خبرگان چهارم تركيبي جوان تر نسبت به مجلس سوم خبرگان دارد گفت: گرايش غالب خبرگان همان گرايش ارزشمداري است و آنچه كه من در هيئت رئيسه شاهد آن هستم حس اعتماد كامل و اطاعت از رهنمودهاي مقام معظم رهبري است.
آيت الله خاتمي با اشاره به فرموده امام راحل مبني بر اينكه «مجلس خبرگان تقويت رهبري است» اظهار داشت: مجلس خبرگان شيوه اين تقويت را بررسي و مشخص مي كند ودر راس آن اين وظيفه است كه به هنگام بحران يك روز هم كشور بدون رهبر نماند. بعد از رحلت حضرت امام و انتخابي كه 19 سال پيش صورت گرفت، از نظر مجلس خبرگان همچنان حضرت آيت الله خامنه اي مهمترين و بهترين گزينه و واجد كاملترين شرايط براي رهبري نظام هستند.
وي در پاسخ به سؤالي در مورد انطباق مباحث مطرح در خصوص وظايف نظارتي مجلس خبرگان با موازين قانوني ادامه داد: من يك نظر كارشناسي دارم كه با مرور مذاكرات خبرگان قانون اساسي به ويژه شهيد بهشتي قابل استناد است. آن اينكه نهادي كه بايد مراقبت كند رهبر واجد شرايط بماند مجلس خبرگان است ولي در قانون اساسي مطلقاً مسئله نظارت بر رهبري را نداريم و اصل 111 قانون اساسي اشاره اي به نظارت بر رهبري از سوي مجلس خبرگان نكرده است.
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري در عين حال گفت: البته مقام معظم رهبري با كمال بزرگواري خود اين مسئله نظارت را پذيرفته اند و همه گونه امكان براي اين منظور را حتي پيشنهاد داده اند. عليرغم اينكه همانطور كه گفتم صراحتاً در اين مورد چيزي در قانون اساسي نيامده است.
وي ادامه داد: البته مجلس خبرگان اين اختيار را دارد كه بگويد مي خواهيم نظارت كنيم و براي آن نيز مكانيزم تعريف كند.
آيت الله خاتمي در پاسخ به ديدگاه ديگري مبني بر وظيفه مجلس خبرگان براي نظارت بر نهادهاي زيرمجموعه رهبري، گفت: به نظر من اين نيز جزو مسئوليت هاي مجلس خبرگان نيست چرا كه اصل 57 مي گويد سه قوه زيرنظر رهبري فعاليت مي كنند پس اگر وظيفه نظارت بر نهادهاي زيرنظر رهبري مطرح بود، اين نظارت بايد 3 قوه را نيز شامل مي شد. در حالي كه وظيفه نظارت بر قوا از نظر قانون اساسي تصريحا بر عهده رهبري است. اگر كار خبرگان نظارت بر اين زيرمجموعه وسيع بود قطعاً تشكيلاتي عريض و طويل را لازم داشت.
امام جمعه موقت تهران افزود: البته برخي دوستان از مراقبت و تقويت، استنباط نظارت را دارند كه اين موارد و نظرها نيز در اجلاس هاي دوسالانه به دقت بحث مي شود و اگر احساس شد نهادي مشكلي دارد موارد براي تدبير لازم خدمت رهبري منعكس مي شود. ضمن اينكه رهبري توصيه دارند كه خبرگان در مسائل كلان كشور به صورت جدي نظر بدهند و به همين خاطر است كه مجلس خبرگان نيز با دعوت از شخصيت هاي مهم به دقت مسائل جاري كشور را بررسي مي كند.
وي در بخش ديگري از سخنانش درباره تفكر اصولگرايي وخط مشي اين جريان فكري گفت: نمي شوداصولگرايي را در جريان خاصي منحصر كرد و لذا اصولگرايي با ويژگي هايي كه مقام معظم رهبري براي آن تشريح فرمودند تضمين كننده تداوم انقلاب اسلامي است.
وي با اظهار تاسف از اينكه در جامعه ما اصولگرايي به عنوان يك حزب معرفي مي شود خاطرنشان كرد: به صراحت مي گويم احزاب اصولگرا داريم اما اصولگرايي در اين كشور سخنگو ندارد و اگر برخي از اعضاي احزاب اصولگرا مي خواهند حرفي بزنند بايد از زبان حزب خود بگويند نه از زبان جريان اصولگرايي.
آيت الله خاتمي در پاسخ به سؤالي مبني بر آسيب شناسي مدل جبهه متحد اصولگرايي در انتخابات مجلس هشتم براي انتخابات آينده رياست جمهوري نيز گفت: گروه هاي اصولگرا بايد از تجربه مدل 6+5 استفاده كنند چرا كه تجربه موفقي بود و نماد آن در انتخاب نمايندگان مجلس هشتم و به ويژه انتخاب رئيس مجلس هشتم خود را نشان داد.
وي در خصوص ديدگاه جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز گفت: جامعه مدرسين ضمن آنكه دين را از سياست جدا نمي داند اما يك حزب سياسي نيست. ما معتقديم هيچ كس بهتر از مقام معظم رهبري چارچوب اصولگرايي را تدوين نكرده است، بر اين اساس بايد با شاخصه هايي كه ايشان تعريف كردند دايره اصولگرايي بازتر شود و حرف كساني كه در چارچوب نظام فعاليت مي كنند را بشنويم.
 يکشنبه 13 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن