تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع): مؤمن نه بدى مى كند و نه معذرت مى خواهد و منافق هر روز بدى مى كند و معذرت مى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802804296




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مقاومت دولت نهم باعث ريزش نيروهاي تهاجمي امريكا


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: مقاومت دولت نهم باعث ريزش نيروهاي تهاجمي امريكا
استاد روابط بين الملل دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران گفت: مقاومت دولت نهم باعث ريزش نيروهاي تهاجمي آمريكا و بهبود وضعيت ايرانيان مقيم خارج شد.

به گزارش رجانيوز به نقل از فارس، ابراهيم متقي استاد روابط بين الملل دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران كه در نشستي با عنوان دولت نهم و رويارويي با قدرت نرم آمريكا در مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست جمهوري سخن مي‌گفت با اشاره به نوع گفتمان منحصر به فرد دولت نهم گفت: دولت نهم با گفتمان كوتاه و شفاف و مقاومت در مقابل تهديدات توانست باعث ريزش نيروهاي تهاجمي آمريكا شود.

متقي گفت: بحث رويارويي با قدرت نرم آمريكا يك موضوع ميان رشته‌اي در پيوند مسايل فرهنگي، ارتباطات و امنيت ملي است.

استاد روابط بين الملل دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران افزود: امريكايي‌ها بعد از سال 2003 با يك بحران روبرو شدند كه ناشي از عدم بكارگيري قدرت نرم در سياست خارجي آنها بود، حمله به عراق و مقاومت ناشي از كنش و واكنش جامعه عراقي و كشورهاي اسلامي شرايطي را بوجود آورد كه امريكايي‌ها با اين موضوع روبرو شوند كه چگونه مي‌توان هزينه‌ نظامي و امنيتي خود را در كشورهاي خاورميانه كاهش دهد.

كارشناس مسايل خاورميانه افزود: در اين شرايط بود كه بحث‌هاي در مورد قدرت نرم در آمريكا مطرح شد و پاي فردي به نام "جوزف‌ناي" كه از نئوليبرال‌هاي آمريكا بود به ميان آمد.

وي ادامه داد: نئوليبرال‌هاي سياست خارجي امريكا مي‌گويند آمريكا بايد به هژموني دست پيدا كند اما هژموني آمريكا از طريق ابزارهاي قدرت مستقيم حاصل نشود و يا به عبارت ديگر نگرش اين افراد تحقق هژموني يا سلطه از طريق ابزارهاي اقتصادي، ارتباطي و فرآيندهاي رسانه‌اي و ارتباطي صورت گيرد.

متقي افزود: جوزف ناي كه بنيانگذار اين تئوري قدرت نرم بود پس از مدتي نظريه خود را در مورد قدرت نرم تكميل كرد و تركيبي از قدرت نرم و قدرت سخت را در حوزه سياست امنيتي آمريكا با عنوان Smart Power مطرح كرد.

استاد روابط بين الملل دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران گفت: بحث ناي به نوعي الهام گرفته از "گرام‌شي" است كه در اين قالب قرار دارد كه نظام سرمايه‌داري صرفا در شرايطي مي‌تواند به بقاء خود ادامه دهد كه بتواند اجبار و اغوا و يا اجبار و اقناع را با هم پيوند دهد اما بيشتر اين بحث بر روي اغوا تاكيد دارد.

متقي ادامه داد: به اين طريق نظريه قدرت نرم ناي و آمريكايي‌ها در ارتباط با اغوا در جهان سوم مورد توجه قرار مي‌گيرد، اغوا به معناي نوعي فريب است كه بر اساس نشانه‌هاي آشكار و ديتاهاي درست حاصل مي‌شود، پيش از اين تصور مي‌شد كه فريب را از طريق اطلاعات نادرست بايد بوجود آورد.

وي افزود: ناي معتقد است اگر اغوا كه نوي فريب است را بر اساس مهندس اطلاعات درست بوجود آوريم مي‌توانيم جهت‌گيري كلي را تغيير دهيم.

متقي تصريح كرد: امريكايي‌ها از سال 2002 با بكارگيري سه نهاد سيستم رسانه‌اي، وزارت امور خارجه امريكا و سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) كار قدرت نرم آمريكا در ايران را پيگيري كرد.

وي به تفاوت بين پروژه‌ها كشور آمريكا با ساير كشورها اشاره كرد و گفت: در اين كشورهاي مثل كشور ما يك پروژه تبديل به مقاله و كتاب شده و در كتابخانه نگهداري مي‌شود اما در آمريكا و در نهادهايي كه كار سياسي انجام مي‌دهند بايد پروژه منجر به كنش شود. يعني اگر موسسه‌اي مانند اينترپرايز پروژه‌اي را انجام مي‌دهد منجر به تهييج در ايران شود يا مجموعه‌هاي دانشجويي،‌ قومي و فرهنگي را مورد تهييج قرار دهد.

استاد روابط بين الملل دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران به عنوان مثال در خصوص معلمان و اعتراضات چند سال اخير آنها گفت: اين معلمان يك اعتراض منفي داشتند اما چون به خوبي مديريت نمي‌شدند و به خوبي با آن برخورد نشد زمينه لازم را براي تحقق آن اهداف مورد نظر قدرت نرم آمريكا فراهم كرد.

وي تصريح كرد: بنابر اين وزارت امور خارجه امريكا با افزايش 6 برابري بودجه خود و سازمان اطلاعات جاسوسي آمريكا با بكارگيري يك سري نهادهاي دو جانبه مانند ايران و آمريكا وتوليد ادبيات زرد كه يكي از ويژگي‌هاي امروز قدرت نرم امريكا براي ايجاد اختلاف در افكار صورت مي‌گيرند و رسانه‌ها كه يكي از ابزارهاي موثر در برقراري قدرت نرم آمريكا است كار اجراي اين قدرت نرم را در ايران پيگيري كند.

متقي ادامه داد: هدف اين نهادها از بكارگيري قدرت نرم در ايران اين است كه بتوانند اغوا و فريب را در جامعه ايران را ايجاد كنند.

استاد روابط بين الملل دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران در توضيح اين حوزه‌ها، اظهار داشت: سيستم رسانه‌اي موج‌ساز، تهييج‌كننده و آشوب‌ساز ذهني است. وزارت خارجه‌ آمريكا نيز با گسترش ديپلماسي عمومي ارتباط با جوامع مختلف را در عصر ارتباطات مدنظر قرار داده است كه در اين راستا ارتباط سازمان‌يافته‌ آمريكايي‌ها با گروه‌هاي اجتماعي ايران و راه‌اندازي شبكه‌هايي از قبيل VOA از آن جمله است.

وي افزود: سازمان اطلاعات مركزي آمريكا نيز براي تحقق شرايط قدرت نرم راديو فردا را ايجاد كرد و موسساتي نظير موسسه‌ "اينترپرايز" را كه پروژه‌هاي اجتماعي مربوط به ايران را هدايت مي‌كند به راه انداخت.

كارشناس مسائل خاور ميانه بيان داشت، استفاده‌ آمريكا از ادبيات زرد را از جمله‌ ديگر راهكارهاي آمريكا براي تحقق نيات خود در راستاي قدرت نرم برشمرد كه طي آن از اين ادبيات براي ايجاد اغتشاش فكري استفاده مي‌شود.

متقي در بيان تعريف اغوا گفت: اغوا به معناي ايجاد فضايي است كه طي آن سه عنصر اساسي مشروعيت حكومت، مشروعيت كارگزاران و سياست‌هاي كاربردي نظام را كاهش و مورد چالش قرار دهند.

استاد روابط بين الملل دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران افزود: امروز رسانه‌هاي آمريكايي با بيان اخبار درست و در عين حال تفسيرهاي نادرست سعي در زير سوال بردن كار كارگزاران و نخبگان سياسي ايران دارند.

وي ادامه داد: امريكاييها در سال 2003 قدرت نرم خود را بشدت در ايران پيگيري كردند كه نمونه‌ اين اقدامات آمريكا را در حوادث سال 84 در اتفاقات روي داده در جنبش دانشجويي كه به نوعي اعاده كردن همان حركت هاي تير 78 بود و يا بحران‌هاي كردي و تركي و تهييج حوزه‌هاي معلمي و بخش‌هاي فرهنگي شاهد بوديم.

متقي انفعالي برشمردن فضاي سال‌هاي 84 تا 85 ايران در مقابله با اغواگري آمريكا، افزود: رويارويي مستقيم و درك امنيتي مستقيم نيز در برابر اغوا وجود نداشت و متاسفانه درك نيروهاي امنيتي ما نيز دقيق نبود و شناختي نسبت به تهديد اين قدرت نرم نداشت؛ از سال 2005 به بعد زمينه براي تحول و نگرش اجتماعي امنيتي ايران فراهم شد و شرايطي ايجاد شد كه مقابله با تهديدات براساس درك اغوا در سياست بين‌الملل انجام گرفت.

استاد روابط بين الملل دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران تصريح كرد: اولين اقدام در اين راستا تبيين فضاي ورودي تهديد است كه به كارگيري آن يكسري محدوديت‌هاي اجتماعي ايجاد مي‌كند و ما در سال 85 شاهد بستن فضا ورود قدرت نرم به كشور بوديم و در اين شرايط فضاي نئورئاليستي در مورد مقابله با تهديدات ايجاد شد.

كارشناس مسائل سياست خارجي، بسته شدن فضاي ورودي تهديد قدرت نرم در ايران را باعث شكست سياست‌هاي آمريكا كه در بروز انقلاب هاي رنگي كه در آسياي ميانه داراي توفيق داشت عنوان كرد.

متقي پادجنگ دولت نهم در مقابله با اين مسئله را بستن فضايي عنوان كرد كه مي‌توانست ستيزش اجتماعي را گسترش دهد كه در كنار آن آگاه‌سازي نيز مدنظر قرار گيرد.

وي ادامه داد: اينجا بود كه زمينه براي شرايط مطلوب و فعال‌سازي نهادها و خبرگزاري‌ها فراهم شد كه طي آن الگوهاي رفتاري غرب را تبيين و فضا را وارونه كند كه با اينگونه اقدامات از سال 85 شاهد وارونه شدن تهاجم فرهنگي غرب هستيم.

اين استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود به گفته يكي از نظريه پردازان امريكايي كه گفته بود روزي با يك بودجه اندك و چند گروه حكومتي تغيير كرد اما امروز اين كار نياز به بودجه اي چند صد ميلياردي و تعداد زيادي گروه و سازمان دارد اشاره كرد.

متقي با تاكيد بر اين كه دولت نهم در دومين مرحله تنها به بستن فضاهاي تهديد كفايت نكرد، گفت: مرحله دوم آگاه سازي است كه ايجاد شرايطي براي فعال سازي رسانه ها و خبرگزاري ها است تا بتوانند الگوهاي رفتاري غرب را تبيين كنند.

اين استاد دانشگاه جهت گيري دوم را وارونه كردن فضاي تهاجم فرهنگي غرب ارزيابي كرد.

استاد روابط بين الملل دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران ادامه داد: در مطالعات داخل كشور حوزه ضربه پذيري جهان غرب و آمريكا شناسايي شد و از جمله نشانه هاي آن حوزه اقتصاد است.

متقي بيان اين مطالب كه دلار تبديل به كاغذ پاره شده و قيمت واقعي آن 400 تومان است را يك عمليات رواني دانست كه براي اين بيان مي شودكه واقعيت ها و نشانه هاي واقعي اقتصاد آمريكا را تحليل كنيم.

وي تصريح كرد: چنين مي شود كه بحران بورس و مسكن در آمريكا موج هاي تحليلي و تبييني را براي مقابله با آن فراهم مي كند.

استاد روابط بين الملل دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران ديگر راه پادجنگ امنيتي مقابله با قدرت نرم آمريكا را اكو كردن فرايند هاي انتقادي سياست هاي آمريكا دانست و افزود: ما فقط يك درصد ادبيات انتقادي آمريكا نسبت به خودشان را اكو مي كنيم.

متقي با تاكيد بر ضعف هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي آمريكا گفت: آمريكايي ها در گذشته پيش شرط مي گذاشتند اما در فضاي فعلي جلوه اي از پيش شرط را شاهد نيستيم، لذا مي بينيم كه نشست ژنو بيش از آن كه تكنيكال باشد رواني است.

وي افزود: اگر سه سال پيش مذاكره مي كرديم به جاي ويليام برنز، نيكلاس برنز در مذاكرات حضور مي يافت.

متقي بيان داشت: امروز نيروهاي تهاجمي آمريكا در ساختار قدرت اين كشور ريزش كرده اند.

استاد روابط بين الملل دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران راهكار سوم را پادجنگ فرهنگي مربوط به گفتمان تهاجم خواند و گفت: آمريكا به تدريج كار ويژه خود را در نظام بين الملل از دست مي دهد.

كارشناس مسائل خاور ميانه گفت: آمريكايي‌ها همواره نگاه مداخله گرايانه و جنگ در دور دست ها را مدنظر داشته اند و امروز اين نگاه در بين نخبگان آمريكايي شكل گرفته است كه تهاجم به ايران ناكار آمد است، ضمن آن كه دولتمردان اين كشور جنگ در داخل آمريكا را به انتظار نشسته اند.

اين استاد دانشگاه قدرت را نتيجه مقاومت دانست و گفت: مهم ترين هدف راهبردي كشتن افراد نيست بلكه مهم ترين هدف راهبردي تضعيف اراده تهاجم در گفتمان آمريكاست.

متقي در پاسخ به اين پرسش كه ايجاد شرايط جديد در سياست خارجي ايران تا چه اندازه ابتكار دولت نهم و شخص رييس جمهوري است و چه ميزان ادامه روند هاي قبلي است، گفت: در فضاي موجود كلماتي داريم كه ناشي از گفتمان انقلاب اسلامي است و مربوط به دولت خاصي نيست البته ممكن است برخي دولت ها در كاربرد برخي واژه ها دچار ترديد و غفلت شوند.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: طي سال هاي اخير ادبيات سياسي دولت نهم شفاف تر شده است و تفاوت ادبيات دولت نهم شفاف بودن در نوع برخورد است.

وي گفت: واژه ها شفاف، صريح و ساده شده و اين يكي از ويژگي هاي منحصر به فرد دولت نهم در مقايسه با دولت هاي گذشته است.

كارشناس مسائل خاور ميانه با تاكيد بر اين كه گفتمان دولت نهم، گفتمان متنوعي را در داخل و خارج ايران ايجاد كرده است، گفت: ايرانيان خارج كشور هم روح ايراني دارند و البته مهم اين است كه اين ادبيات در چارچوب فراگفتمان انقلاب اسلامي باشد.

اين استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش كه آيا اعمال قدرت نرم آمريكا فقط در ايران انجام مي شود گفت: ممكن است آمريكا در بحث قدرت نرم بر ايران تمركز بيشتري داشته باشد اما نگاه اين كشور معطوف به سيطره جهاني است كه مي توان اين مسئله را در رابطه امريكا با دوستان خود ديد؛ آمريكايي ها در كشورهاي دوست خود هم تهاجم فرهنگي انجام مي دهند، حتي برخي كشورهاي عربي منطقه هم نسبت به قدرت نرم آمريكا انتقاد دارند.

متقي در پاسخ به اين سوال كه آيا احتمال حمله آمريكا همچنان ادامه دارد و درصد اين حمله چه ميزان كاهش يافته است: آمريكايي ها در شرايط كنوني توان حمله نظامي به ايران ندارد زيرا هر حمله نظامي به ايران با دفاع فراگير، متنوع و چند وجهي مواجه مي شود.
 دوشنبه 7 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن