تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آفت دینداری حسد و خودبینی و فخر فروشی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829388233




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سروش صحت: موتمن با سلیقه خود فیلم را ارتقا می​دهد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما  - یکی از فیلمنامه‌نویسان «پوپک و مش​ماشالله»، حضور فرزاد موتمن به عنوان کارگردان را اتفاق خوبی دانست و تاکید کرد او فیلمسازی است که می​تواند با سلیقه خود فیلمنامه را ارتقا دهد. به گزارش خبرآنلاین، کارگردان «پوپک و مش​ماشالله» در ادامه نشست گپ‌و‌گفت فرهنگی کافه خبر درباره این تصور طرفداران او که همچنان «شب​های روشن» و «هفت پرده» را به عنوان «آثار دلی» او می​شناسند، اظهار داشت: «سر ساخت «شب​های روشن» به قدری اذیت شدم و به حدی خاطره بد از پشت صحنه این فیلم داشتم که نمی​توانم بگویم. ساخت «جعبه موسیقی» زحمتی داشت که این زحمت را برای تولید دیگر فیلم​هایم نکشیده بودم، زیرا معتقد بودم این کار ویژگی خاصی دارد که باید تلاش ویژه​ای برای آن داشت.» او ادامه داد: «جوانان، دانشجویان،​ منتقدان و افرادی که در فضای روزنامه​نگاری هستند نیاز به یک فیلم مانند «شب​های روشن» را احساس می​کردند و کسی از میان فیلمسازان قدیمی سینما در این زمینه اقدامی انجام نداده بود. زمانی می​رسد،​ فیلمسازی می​آید که ادعایی در مورد ساخت فیلم عاشقانه ندارد، اما این فیلم را می​سازد، ولی این نوع فیلمسازی همه دنیای من نیست، من هم مایلم تمامی کارهایی را که دوست دارم انجام دهم.» موتمن اظهار داشت: «این​ها به معنای آن نیست که دیگر دوست ندارم همانند «شب​های روشن» فیلم بسازم، اما دیگر فرصتی برای این کار به وجود نیامده است.​ من فیلمنامه​نویس نیستم که فیلمنامه​ای اینچنینی بنویسم و سعید عقیقی هم چند سالی است، فیلمنامه​ای در آن حال و هوا به من ارائه نداده است. تیم من و سعید عقیقی خوب جواب می​داد و تا زمانی که او متنی برای همکاری دوباره بنویسد،​ من سراغ کار دیگری که مایلم انجام دهم، می​روم.» او گفت:​ «این به آن معنا نیست که من جایی عقب نشینی کردم؛ به این ترتیب که مثلاً​ «صداها» نفروخته و حالا سراغ ساخت «پوپک و مش ماشالله» رفته​ام. من دوست داشتم فیلم کمدی بسازم. سه چهار سال قبل هم پیشنهاد شد که کاری در این ژانر بسازم اما آن مقطع نپذیرفتم زیرا معتقدم ساخت فیلم کمدی دشوار است.» این کارگردان در مورد سختی​های تولید فیلم کمدی گفت: «فیلم کمدی واکنش را در لحظه از تماشاگر می​گیرد. یعنی اگر تماشاگر به سالن می​رود باید بخندد و اگر نخندد تو باخته​ای. سر «شب​های روشن» می​توان مغلطه کرد، در مورد آن فیلم اگر کسی کار را دوست نداشته باشد می​توان آنقدر بحث​های روشنفکرانه عجیب را با او پیش کشید که فرد گیج شود اما در مورد فیلم کمدی نمی​توان این کار را انجام داد.» بحث با چگونگی نگارش فیلمنامه «پوپک و مش​ماشالله» و سخنان سروش صحت ادامه پیدا کرد. او با اشاره به اینکه پیشنهاد نگارش این فیلمنامه از سوی منیژه حکمت مطرح شد، گفت: «خانم حکمت ایده​ای را که متعلق به محمود آیدن بود در اختیار من گذاشتند. من به همراه ایمان صفایی نگارش فیلمنامه را آغاز کردیم. ایده اولیه ماجرای دختری بود که بعد از سال​ها به ایران می​آید و در مدت حضور در ایران مسئولیت او برعهده مرد میانسالی به نام ماشالله است.» او ادامه داد: «بعد از مدتی، طرحی را که شامل شخصیت​های بیشتری به نسبت ایده ابتدایی بود، به خانم حکمت ارائه کردیم. اواخر نگارش فیلمنامه بود که آقای موتمن به عنوان کارگردان انتخاب شدند که از نظر من این انتخاب بسیار خوب بود.» صحت درباره انتخاب موتمن به عنوان کارگردان این فیلم سینمایی گفت:​ «به نظر همه ما، دست اندرکاران این فیلم،​ حضور موتمن به عنوان کارگردان اتفاق خوبی بود، زیرا اعتقاد داشتیم او فیلمسازی است که می​تواند با سلیقه خود فیلمنامه را ارتقا دهد.» او در مورد میزان هماهنگی موتمن با فضای کار کمدی گفت: «تاکنون از میان کارهایی که انجام داده​ام هیچ فیلمی نبوده که به این میزان از همکاری لذت ببرم و با کارگردان هماهنگ باشم.» موتمن در پاسخ به این پرسش که دلیل فعالیت او در ژانرهای مختلف چیست،​ اظهار داشت: «ما فیلمسازهای مختلفی را در سطح بین​الملل داریم که به شیو​ه​های متفاوتی کار می​کنند. کارگردانی همانند تارکوفسکی همواره در یک حال و هوا و ژانر فیلم می​سازد. بهمن فرمان​آرا،​ پرویز کیمیاوی،​ محمدرضا اصلانی و یا مسعود کیمیایی در میان کارگردانان ایرانی فیلمسازاین هستند که همیشه به یک شکل فیلم می​سازند.» او ادامه داد:​ «گروه دیگری از فیلمسازان هم کسانی هستند که ژانر عوض می​کنند و حتی گاه ضدژانر فیلم می​سازند که فکر می​کنم شناخته شده​ترین این فیلمسازان گدار باشد. این فیلمساز در ژانر​ها و گونه​های مختلفی فیلم ساخته، اما همیشه امضای او در فیلم​هایش دیده می​شود و لحن خودش را در همه فیلم​هایش حفظ کرده است.» موتمن در ادامه سخنانش با اعتراف به اینکه لحن او در فیلم​های متفاوتش تغییر کرده است، گقت: «گروه دیگری از فیلمسازان کسانی هستند که علاوه بر تغییر ژانر لحن آن​ها هم در فیلم​های مختلفشان متفاوت است. نزدیک​ترین اسمی که در این مورد به یادم می​آید، سودربرگ است. در این میان فرزاد موتمن فیلمسازی است که سعی می​کند با خودش صادق باشد.» او ادامه داد: «واقعیت این است که احساس نمی​کنم من کارگردان بزرگی هستم. هیچ​گاه احساس نکردم حرف​های مهمی دارم که اگر آن​ها را نگویم جامعه از حرف​های من محروم می​شود. از ابتدا من خودم را تکنسین سینما دیدم. شاید به این دلیل است که در جو روشنفکری بزرگ نشدم. خانواده​ام روشنفکر نبودند و الان هم دوستان روشنفکر ندارم. شاید به این خاطر بوده که از نظر مالی هیچ​گاه در طبقه روشنفکران قرار نگرفتم و از طبقه متوسطی که اتفاقاً بحران مالی زیادی هم داشته آمده​ام. بچه خیابان جمهوری هستم.» موتمن اظهار داشت: «شاید گرایش من به ژانرهای مختلف به این دلیل باشد که از بچگی زیاد فیلم می​دیدم و این فیلم​ها از گونه​های متفاوتی بودند و الان احساس می​کنم می​توانم در ژانرهای مختلفی فیلم بسازم. شاید تاثیر دوران دانشجویی در آمریکا هم رو من است که تصور می​کنم باید بتوانم از یک پروژه به پروژه دیگری بغلتم.» او با اشاره به مستندهایش گفت: «در دوران مستندسازی هم تجربه​های متفاوتی داشتم؛ دورانی که زیاد دیده نشده است. در آن سال​ها من 40 فیلم مستند ساختم. از گاوداری و جوشکاری و آلودگی​ هوا تا صید کوسه در دریای عمان و صنایع دستی زنان بلوچ به عنوان موضوعات فیلم​های مستندم مورد استفاده بودند. همه این​ها ساختار و فضای خاص خودش را می​طلبد و همه این نوع فیلمسازی را در 40 مستند تجربه کردم. در این بین سه چهار مستند دلی ساختم که این​ها بیشتر مشهور هستند.» این کارگردان با اشاره به جریان ورود به سینما گفت: «ممکن بود من با ساخت «پوپک و مش​ماشالله» وارد سینمای شوم. آنگاه دیگر بحث​هایی که امروز مطرح است، عنوان نمی​شود. در آغاز راه فیلمسازی من با جوانی به نام سعید عقیقی آشنا شدم که به او گفتم می​خواهم فیلم بسازم و پول هم ندارم. تصمیم گرفتیم درباره یک ماجرای سرقت فیلم بسازیم. او پیشنهادهای عجیب و دیوانه​واری می​داد که برای من بسیار جذاب بود، من عاشق دیوانگی و گدار و این شکل فیلمسازی هستم.» او ادامه داد: «این خوش​شانسی یا بدشانسی من بود که جنس فیلم مورد علاقه​ام را در ابتدای راه فیلمسازی​ام کار کردم. یعنی اگر ابتدا با فیلم​های تجاری​تر شروع کرده بودم و بعد «هفت پرده» را می​ساختم همه تصور می​کردند که من مسیر پیشرفت را طی کرده​ام، اما از شانس خوب یا بدم اولین فیلم من شخصی​ترین فیلم من بود. «شب​های روشن» بین جوانان محبوب شد و همه تصور کردند که باید از این پس این​طور فیلم بسازم.» موتمن در این مورد که با تغییر ژانری که در فیلم​هایش قابل مشاهده​ است طیف​های مخاطبان آثار او تغییر می​کند، اظهار داشت: «برخی از دوستداران کارهای من «صداها» و «شب​های روشن» را می​پسندند و این کارها را دوست دارند و انتظار دارند که من به خواسته آن​ها جواب دهم و فیلم بعدی​ام را این​طور بسازم. این حق مخاطبان کارهای من است، اما مشکل از آنجا ناشی می​شود که اولاً​ چارچوب و قواعد سینمای ایران به این جنس سینما جواب نمی​دهد.»او ادامه داد: «در نتیجه من به عنوان یک فیلمساز حرفه​ای کم کار می​شوم. نتیجه کم​کاری فقط این نیست که نمی​توانم خرج زندگی​ام را تامین کنم،​ مشکل دیگر این است که منزوی،​ مهاجم و بداخلاق می​شوم و احساس می​کنم درایرم (کارل تئودور درایر، فیلمساز دانمارکی) و سینمای ایران مرا کشف نکرده است. به مردم فحش می​دهم که فیلم​هایم را نمی​بینند و نسبت به همکارانم مهاجم می​شوم و اسم هر فیلمسازی را جلوی من بیاورید می​گویم او که فیلمساز نیست. من نمی​خواهم کم​کار شوم تا بتوانم دیگران را تحمل کنم. دوماً به این مسئله معتقدم کیفیت از دل کمیت بیرون می​آید.» او ادامه داد: «اعتقاد من این است، تا زمانی که کارهای مختلف نسازم نمی​توانم به کیفیت مورد نظرم برسم. در نگاه اول به نظر می​آید «پوپک و مش ماشالله» یک کمدی ساده است که به اهمیت «شب​های روشن» نیست، اما در واقع این طور نیست. در واقع تک​تک صحنه​های «پوپک و مش ماشالله» به لحاظ کارگردانی پخته​تر از «شب​های روشن» است. دکوپاژ​ و ریتم بهتری دارد. فیلمساز رشد خودش را کرده است.»




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 331]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن