تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 29 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه بر باطل سوار شود، مَركبش او را ذليل خواهد كرد. كسى كه از راه حق منحرف شود ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860594080




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دستی دستی مثل سیمین راهی کانادایش نکنیم!


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما  - یزدان سلحشور یک- دیگر عادت کرده‌ایم به استعاره‌های حاتمی‌کیا و عادت، البته به معنای پذیرش و قبول نیست. در ذهن مرور کنیم و ببینیم کدام فیلم‌های حاتمی‌کیا هنوز در حافظه جمعی به یادگار مانده؟ آیا آن فیلم‌هایی است که استعاره را با خود همراه داشتند به عنوان حاصل ماجرا یا آن‌هایی که استعاره پیش از ماجرا و شکل‌گیری‌اش در ذهن ما کارت شناسایی‌اش را نشان‌مان داده است؟ فیلم «گزارش یک جشن» از جنس دوم است یعنی به کمک آن استعاره است که باید بفهمیم دنیای ساخته شده یا نشده در فیلم، قرار است مخاطب را وارد چه «فضا»یی کند. فرض کنیم «استعاره سیاسی حامی این فیلم» از آن گرفته شود چه اتفاقی برایش می‌افتد؟ حاتمی‌کیا فیلمساز خوبی است فیلمساز خاطره‌سازی است اما هر چند وقت به چند وقت دلش هوایی می‌شود؛ هوایی استعاره‌سازی می‌شود ؛ استعاره‌ای که مال فیلم و جهان آن نیست مال ذهن فیلمساز است که پیش از قصه و حتی ایده، در ذهنش متولد می‌شود یعنی فیلمساز اول فکر می‌کند که «یک استعاره دارم که یک ایده لازم دارد برای شروع ماجرا». ممکن است خیلی‌ها در این مملکت عاشق این شیوه سینماگری باشند اما حتی همان‌ها هم این فیلم‌ها را زود از یاد می‌برند ؛ خب، مثل مُد است با سر و دست شکستن به بازار می‌آید و فصلش که تمام می‌شود ، گذاشته می‌شود دَرِ کوچه چون اهمیتش زمانی است نه فرازمانی و متاسفانه حتی توانایی ارجاع تقویمی برای مرور تاریخی یک واقعه را هم ندارد چون استعاره محدود می‌شود به درک «این زمانی» و از شکل‌گیری تام و تمام واقعیت پیش‌گیری می‌کند و از این جهت حتی فاقد نقش تاثیرگذاری مثبت بر وقایع همزمان خود است. [قدیم‌ها به چنین نقشی می‌گفتند: ارتجاعی!] دو- «کوچه ملی» ساخته مهرشاد کارخانی فیلم خوبی نیست گرچه موفق است در یادآوری یک دوره تأثیرگذار از سینمای ایران؛ با این همه برای رسیدن به این یادآوری نه «بهانه» روایت خوبی دارد نه « انگیزه» روایت موفقی و این قصه کوتاه هم متناسب است با یک فیلم 10 دقیقه‌ای و کشش یک فیلم بلند را ندارد. سه- «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی هم یک فیلم آیینی درجه یک است هم یک ملودرام درجه یک و هم یک گزارش اجتماعی درجه یک و هم دارای همه صفت‌های درجه یکی که معمولا در ارتباط با یک فیلم موفق به ذهن منتقد می‌رسد. «سینمای بومی... سینمای بومی» که چند دهه می‌گفتیم یعنی همین. اگر می خواهیم تهران اواخر دههِ 80 را ببینیم همین جاست اگر می‌خواهیم روزگار طبقه متوسط ایران را ببینیم همین جاست اگر می‌خواهیم جنگ میان طبقه زیرمتوسط را با طبقه متوسط را هم ببینیم همین جاست. عموم فیلم‌های ما این چیزها را کم دارند وحتی پختگی فیلمنامه‌ای این فیلم یا تسلط بر اجرا و امضای ایرانی را. فرهادی یک پدیده است در این سینما و امیدوارم دستی دستی مثل سیمین راهی کانادایش نکنیم!54




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن