تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819597263




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

60 درصد بازده در يك‌سال


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: 60 درصد بازده در يك‌سال


گزارش‌بورس- گروه بورس:
ميزان بازده سرمايه‌گذاري در بورس تهران در تير ماه امسال به 60در صد رسيد.

به گزارش همشهري، آخرين اطلاعات منتشر شده نشان مي‌دهد شاخص سود نقدي و قيمت در تير ماه امسال نسبت به تير ماه سال گذشته بيشتر از 60 درصد افزايش داشته است.شاخص سود نقدي و قيمت در پايان تير ماه امسال به 48 هزارو 646 واحد رسيد.
در‌حالي‌كه اين شاخص در پايان تير ماه سال گذشته عدد 30 هزار و 314 را نشان مي‌داد، اين شاخص بيانگر ميزان بازدهي بازار است. شاخص قيمت نيز در طول اين مدت با 10 در صد افزايش به 12 هزارو 669 واحد رسيده است.

ارزش بازار

آخرين آمار منتشر شده حاكي است: ارزش بورس تهران از تير ماه سال گذشته تاكنون 68 درصد رشد كرده و از 371 هزار ميليارد ريال به 624 هزار ميليارد ريال در تيرماه امسال رسيده، عرضه سهام شركت‌هاي جديد در بورس تهران ازجمله دلايل افزايش ارزش بازار سهام است.

حجم و ارزش معاملات

اما جالب‌ترين آمار در تير ماه سال‌جاري مربوط به ارزش معاملات روزانه و ارزش كل معاملات بورس تهران است؛ به‌طوري كه در رويدادي بي‌سابقه متوسط ارزش روزانه معاملات در تير ماه امسال با 545 درصد افزايش به يك هزارو 253 ميليارد ريال رسيد.

در حالي كه اين حجم از معاملات با احتساب معاملات خرد، بلوكي، سهام عدالت و كارگري در دوره‌هاي مختلف كم سابقه بوده است، حجم روزانه معاملات بورس تهران نيز در اين مدت 331 درصد رشد كرده و سهامداران بورس تهران روزانه به‌طور متوسط 327 ميليون سهم خريداري كرده‌اند.

آمار‌ها حاكي از آن است كه ارزش كل مبادلات بورس تهران در اولين ماه تابستان امسال با 411 درصد رشد به 2/16 هزار ميليارد رسيده است در شرايطي كه ارزش كل معاملات تير ماه سال 86 بالغ بر يك هزار ميليارد ريال برآورد شده است. از كل معاملات انجام شده در تير ماه امسال3/9 هزار ميليارد ريال به معاملات خرد و بلوك و 2/6 هزار ميليارد ريال نيز به معاملات عمده اختصاص داشته است.

سودهاي تقسيم شده

تازه‌ترين آمار دريافتي حكايت از آن دارد كه سود تحقق‌يافته 36 شركت بورس كه در تير ماه سال‌جاري مجامع عمومي عادي سالانه خود را برگزار كرده‌اند، بالغ بر 1/42هزار ميليارد ريال بوده كه اين شركت‌ها 72 در صد از اين ميزان سود، معادل 2/30 هزار ميليارد ريال را تقسيم كرده‌اند.

به اين ترتيب ميزان تقسيم سود شركت‌ها در تير ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 24 در صد رشد نشان مي‌دهد.

مبادلات تابستاني

با اين همه حتي چنين آمار شگفت انگيزي هم نمي‌تواند لبخند رضايت را ميهمان فعالان بازار كند چون آن‌طور كه عباس دهقان از كارشناسان بازار سرمايه مي‌گويد: ارزش مبادلات بازار در اولين ماه تابستاني تحت‌تأثير 3 مورد عرضه سهام شركت‌هاي دولتي بابت رد ديون دولت، به نحو محسوسي افزايش يافته است.

به گفته دهقان آمار معاملات بورس تهران با توجه به ارزش اين بازار و در مقايسه با ديگر بورس‌هاي هم رديف، كماكان رضايتبخش نيست.

او معتقد است: آمار معاملات همواره با توجه به ارزش بازار سنجيده مي‌شود به اين ترتيب ارزش معاملات بورس تهران كه در روزهايي از تير ماه به 11ميليارد تومان هم رسيده با در نظر گرفتن ارزش70ميليارد دلاري آن، به هيچ عنوان رقم قابل‌قبولي نيست.

دهقان مي‌افزايد: ارزش معاملات در بورس‌هايي نظير تايلند و بانكوك به دوبرابر ارزش جاري بازار هم مي‌رسد.

او عرضه سهام شركت‌هاي بزرگ دولت در چارچوب اجراي اصل 44 را در رشد آمار معاملات بورس تهران مؤثر مي‌داند و مي‌گويد: بدون شك ورود شركت‌هاي بزرگ به تالار معامله اوراق بهادار، بورس و دولت را مشتركا متنفع مي‌كند اما سود دهي اين روند زماني به حداكثر خواهد رسيد كه راهكار تازه و مؤثرتري در عرضه سهام شركت‌هاي اصل 44 اتخاذ شود.

تدبيري تازه

به گفته كارگزار بورس اوراق بهادار، اگر تدبيري انديشيده نشود بر سر شركت‌هاي معظمي نظير مخابرات همان خواهد آمد كه پيش از اين بر سر سهام فولاد مباركه و كشتيراني رفته است.

عباس دهقان تاكيد مي‌كند: حتي اگر يك درصد از سهامدارهاي جديد شركت جزو فعالان عجول بازار باشند و مانند بعضي سهامداران فولاد مباركه با هر زمزمه ناموافقي در صف فروش بايستند با توجه به ارزش بالاي مخابرات، ارزش سهام شركت به سرعت سقوط خواهد كرد چون در بورس اوراق بهادار، نهاد پرقدرتي براي كنترل بازار خريد و فروش سهم ارزشمندي نظير مخابرات وجود ندارد.

دهقان مي‌گويد: اگر دولت و متوليان بورس به عرضه ناچيز سهام اكتفا كنند تمايل براي فروش به صفر خواهد رسيد و صف‌هاي فروشي طولاني تشكيل خواهد شد، اتفاقي كه پيش از اين در مورد كشتيراني تجربه شده است.

تاريخ درج: 4 مرداد 1387 ساعت 19:06 تاريخ تاييد: 4 مرداد 1387 ساعت 20:01 تاريخ به روز رساني: 4 مرداد 1387 ساعت 19:56
 جمعه 4 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن