واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: ستارههاي سينما با «اي ايران» وحدت و مهرباني سينما را فرياد زدند خبرگزاري فارس: سازنده و تنظيم كننده سرود «اي ايران» در شب جشن سينما گفت: اجراي سرود «اي ايران» توسط ستارههاي سينما، با هدف درگير كردن سينماي ايران با موضوع «وحدت و مهرباني» است، شكل گرفت. به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، يكي از جذابترين بخشهاي يازدهمين جشن سينماي ايران، اجراي سرود «اي ايران» توسط بازيگران سينما بود كه اين اجرا با استقبال شديد حضار مواجه شد. «سعيد شهرام» آهنگساز سينما كه وظيفه تنظيم مجدد سرود «اي ايران» را براي اين مراسم، برعهده داشت، در گفتوگو با خبرنگار سينمايي فارس در مورد چگونگي خلق اين نسخه جديد از سرود «اي ايران»، گفت: حدود دو ماه و نيم پيش از «خانه سينما» با من تماس گرفتند و گفتند امسال براي جشن خانه سينما تصميم داريم سرود «اي ايران» با يك تنظيم مجدد و با خوانندگي آقاي «پرويز پرستويي» اجرا شود. وي افزود: من در آن زمان درگير كار روي موسيقي سريال روزگار غريب (كيانوش عياري) بودم كه يك مجموعه بسيار طولاني است به طوري كه هنوز هم مشغول ساخت موسيقي آن هستم. در آن زمان، به علت درگير بودنم با كار سريال، بلافاصله جواب مثبت ندادم و گفتم همكاري من منوط به كسب اجازه از كيانوش عياري است. پس از گفتوگويي كه با آقاي عياري داشتم، با وجود تاخيري كه در ادامه توليد سريال پديد آمده بود، ايشان با درك اهميت اين موضوع تنها به من اجازه دادند كه مدتي از سريال كنارهگيري كنم و همچنين آمادگي خود را براي انجام حمايتهاي لازم از من را نيز اعلام كردند كه اين در واقع موتور روشن شدن اين ماجرا بود. شهرام در مورد رسيدن به شكل فعلي اجراي «اي ايران» گفت: پس از فكر كردن درباره اين موضوع، فكر جديدي به ذهنم رسيد و ديدم هدف اصلي اين كار، در واقع درگير كردن سينماي ايران با موضوع «وحدت و مهرباني» است و چون بازيگران سينما ويترين سينماي ايران هستند، پس بسيار دلپذيرتر است كه به جاي شكل ساده و ابتدايي كه بر اساس آن قرار بود فقط «پرويز پرستويي» اين آواز را بخواند، بازيگران سينماي ايران همه با هم اين سرود را بخوانند و البته از همان ابتدا، من به سخت بودن پيشنهادي كه كرده بودم نيز واقف بودم. شهرام در ادامه، در مورد اين كار افزود: من اين پيشنهاد را به خانه سينما ارائه دادم كه با استقبال برگزار كنندگان يازدهمين جشن خانه سينما روبرو شد و پس از آن، فراخواني در ميان بازيگران منتشر كرديم كه پس از ديدن بازيگران مختلف و تست بيش از 25 نفر از اين افراد، دست به انتخابي سريع زدم كه در نهايت، به افرادي ختم شد كه در اين سرود همكاري داشتند و صدايشان را شنيديد. سعيد شهرام در مورد ويژگيهاي اجراي جديد سرود «اي ايران» به خبرنگار فارس گفت: البته «اي ايران» براي تمامي مردم شناخته شده است و جايگاه خود را دارد ولي تمركز من بر اين موضوع بود كه اين تنظيم جديد، بيشتر حال و هواي تصويري داشته باشد و بنابراين اولين فكري كه به نظرم رسيد استفاده از موسيقي نواحي ايران در اين تنظيم بود. شهرام تاكيد كرد: از سويي ميخواستم به اين سرود زيبا مقيد باشم و از سويي ميخواستم موسيقي نواحي را در اين تنظيم استفاده كنم. همچنين اين موضوع را هم مدنظر داشتم كه من با خوانندههاي حرفهاي روبرو نيستم و براي نوشتن صداها بايد مراعات توانايي اين افراد را نيز ميكردم. شهرام در مورد انتخاب بازيگران افزود: نكته مهم ديگر اين بود كه ميخواستم از شخصيت صداي بازيگران نيز بهره ببرم و صداهاي بازيگران چهرههايشان را نيز به ياد بياورد. شهرام در مورد مراحل ضبط اين سرود گفت: در بين افرادي كه براي ضبط صدا پيش من آمدند، تركيبي از افراد آشنا به موسيقي و آماتور به چشم ميخورد كه همه شور و علاقه بسيار زيادي به اين كار داشتند و من نيز نميخواستم براي راحتتر شدن كارم عدهاي را از اين كار حذف كنم. براي همين كار بسيار سختي را انجام داديم. 45 روز هر روز به مدت 17 ساعت ضبط صدا داشتيم و در نهايت با 1645 برداشت به شكل نهايي سرود «اي ايران» رسيديم و اين سرود در نهايت تبديل به يك نوع موسيقي تصويري شد كه تصاوير از قبل در آن وجود داشت. شهرام در مورد همراهي موسيقي با تصوير توضيح داد معمولا دو نوع موسيقي و تصوير همراه با هم وجود دارد كه يك نوع آن موسيقي متن فيلم است و يك نوع ويدئو كليپ در زمان نوشتن موسيقي متن فيلم تصوير و تفكر پشت آن تصوير آماده است و هنر يك آهنگساز فيلم تطبيق دادن خود با آن فيلم و ترجمه حس آن فيلم به موسيقي است هرچند كه با آن تفكر همسو نباشد كه البته اين خصوصيت هر آهنگساز حرفهاي است اما در مورد كليپ عكس اين موضوع صادق است و تصوير و تفكر در موسيقي وجود دارد حالا اين كار كارگردان است كه خود را در خدمت اين موسيقي و فكر آهنگساز قرار دهد كه متاسفانه آن چيزي كه به عنوان كليپ در جشن خانه سينما به نمايش درآمد با تفكر من فاصله داشت. سعيد شهرام در مورد اين موسيقي افزود: وقتي موسيقي آماده شد يازده دقيقه بود كه متاسفانه نسخه كامل آن پخش نشد چون در واقع من با اين موسيقي ميخواستم از پتانسيل موسيقايي نواحي بيشتري از ايران منجمله آذربايجان استفاده كنم كه تا به امروز نميدانم به چه دليلي اين موضوع مورد مخالفت مسئولان برگزاري جشن واقع شد. البته به گمانم آقايان شاهسواري و پرستويي بهقدري مشغله داشتند كه گويا اصلا فراموش كردند در شب جشن، نام اعضاي گروه را اعلام كنند و از آنها تشكر كنند. وي تصريح كرد: براي اين كار در واقع من در استخدام خانه سينما بودم و اين موسيقي، هديه من به خانه سينما در يازدهمين جشن خانه سينما بود. وي در مورد كليپي كه براي اين آهنگ ساخته شده بود و در مراسم جشن خانه سينما به نمايش در آمد، گفت: آقاي مقدم ذهنيت مورد نظر من را درك كرد اما اجراي كار به گونهاي نبود كه بايد باشد، ضمن اينكه حذف بخشي از موسيقي به كار لطمه زد كه البته اين نسخه اصلي به زودي پخش خواهد شد. شهرام افزود: من قصد داشتم پس از پايان آواز آقاي پرستويي كه به همراهي پيانو انجام ميشد بلافاصله كليپ آغاز شود و بخشي از وقايع ضبط و كار گروه در اين كليپ ديده شود اما متاسفانه اين اتفاق نيفتاد. شهرام در پايان در مورد علت استقبال جالب توجه حاضران در جشن خانه سينما نسبت به پخش اين سرود، گفت: به نظر من دليل اول آن نياز جامعه در ارتباط با تلفيقي است كه ريتم موسيقي با آهنگ اصلي داشت و همچنين تلفيق مناسب موسيقي نواحي ايران در اين سرود جاودانه از عوامل جذابيت اين آهنگ بود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 600]