واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: تنها دو هفته تا زمان معرفی نماینده ایران در اسكار هشتادم وقت باقی مانده، در حالی كه این پرسش مطرح میشود نماینده ایران در اسكار امسال كدام فیلم خواهد بود؟ تنها دو هفته تا زمان معرفی نماینده ایران در اسكار هشتادم وقت باقی مانده، در حالی كه این پرسش مطرح میشود نماینده ایران در اسكار امسال كدام فیلم خواهد بود؟ از سوی دیگر مشكلات و ناهماهنگیهایی كه سال گذشته طی معرفی نماینده ایران به این رقابت پیش آمد، بار دیگر ذهنها را متوجه بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما كرده؛ دو نهادی كه پارسال همین روزها ساخته كامبوزیا پرتوی را به این رقابت فرستادند. نظرسنجیها و گمانهزنیهای غیررسمی حكایت از آن دارد كه ساخته رخشان بنیاعتماد یكی از مطرحترین گزینهها برای نمایندگی ایران در اسكار امسال است؛ هرچند نمیتوان شانس فیلمهایی چون قاعده بازی (احمدرضا معتمدی)، پاركوی (فریدون جیرانی)، رئیس (مسعود كیمیایی)، روز سوم (محمدحسین لطیفی)، پاداش سكوت (مازیار میری)، تقاطع (ابوالحسن داوودی)، میم مثل مادر (رسول ملاقیپور)، وقتی همه خواب بودند (فریدون حسنپور)، چه كسی امیر را كشت (مهدی كرمپور)، ستاره است (فریدون جیرانی)، اینجا چراغی روشن است و كودك و سرباز (رضا میركریمی) و زمستان است (رفیع پیتز) را نادیده گرفت. ● حضور در اسكار با چه شرایطی؟ سال گذشته ایران فیلم ساخته كامبوزیا پرتوی را به هفتادونهمین دوره رقابت اسكار فرستاد؛ هرچند آنطور كه علی معلم سخنگوی خانه سینما به ایسنا گفته، این انتخاب با آشفتگیهایی همراه بود. او در این مورد گفته است: هنوز تا این لحظه مشخص نشده كه آیا باز خانه سینما و بنیاد فارابی به طور مشترك عهدهدار انتخاب فیلم ارسالی به اسكار هستند یا نه؟ هرچند بنا به اعلام فارابی، تا دهم مهرماه (اول اكتبر) نماینده ایران در این رقابت مهم معرفی خواهد شد؛ مدیر روابط عمومی بنیاد فارابی در این مورد به اعتماد ملی گفت: ایلبیگی در مورد شرایط قرار گرفتن فیلمها در فهرست داوری برای رفتن به اسكار اضافه كرد: با این حال این پرسش باقی است كه فیلمهایی كه به هر دلیل اكران نشده یا اكران آنها با وقفه مواجه شده، آیا سهمی در اسكار امسال خواهند داشت؟ اگر به سابقه فیلمهایی چون نگاه كنیم، پاسخ منفی است. امسال هم كه با مساله عدم اكران روبهرو هستیم گویا باید منتظر بمانیم تا شاهد تكرار سرنوشت در مورد باشیم. ● ۳۰ سال در جستوجوی اسكار ایران اولین بار در سال ۱۳۵۶ با فیلم ساخته داریوش مهرجویی در اسكار حاضر شد. سال ۱۳۵۷ به كارگردانی آلبر لاموریس نماینده ایران در این رقابت بود و پس از آن به مدت ۱۶ سال نمایندهای از ایران در این رقابت حضور نداشت. سال ۱۳۷۳ بار دیگر ایران به این رقابت راه یافت آن هم با عباس كیارستمی)، در سال ۱۳۷۴ بادكنك سفید (جعفر پناهی) معرفی شد و در سال ۱۳۷۵ ما نمایندهای در اسكار نداشتیم. در سال ۱۳۷۶ گبه (محسن مخملباف)، سال ۱۳۷۷ بچههای آسمان (مجید مجیدی)، سال ۱۳۷۸ رنگ خدا (مجید مجیدی)، سال ۱۳۷۹ بهمن قبادی)، سال ۱۳۸۰ مجید مجیدی)، سال ۱۳۸۱ رسول صدرعاملی)، سال ۱۳۸۲ پرویز شهبازی)، سال ۱۳۸۳ بهمن قبادی) و سال ۱۳۸۴ هم رضا میركریمی) به این رقابت ارسال شدند. نماینده ایران در سال گذشته هم بود. با این حال طی ۳۰ سالی كه نمایندگانی از ایران به اسكار معرفی شدهاند، هیچیك نتوانستهاند موفقیتی در این رقابت داشته باشند؛ به جز یك مورد آن هم در سال ۱۳۷۷ (۱۹۹۹) كه فیلم ساخته مجید مجیدی برای اولین بار در جمع نامزدهای بهترین اسكار فیلم غیرانگلیسیزبان قرار گرفت. از این رو همواره این پرسش مطرح بود كه چرا بهرغم موفقیت نسبی سینمای ایران در جشنوارههایی چون كن، لوكارنو، ونیز و برلین این سینما جایگاه قابل توجهی در اسكار نداشته است. كامبوزیا پرتوی نماینده ایران در اسكار سال گذشته معتقد است روند حضور فیلمهای ایرانی در اسكار نباید تنها در معرفی اینگونه فیلمها به این رقابت خلاصه شود. او پیش از این به اعتماد ملی گفته بود: از این رو چنانچه بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما به عنوان متولیان این امر، به حمایت تبلیغاتی و رسانهای فیلمهای ایرانی پس از معرفی آنها به این رقابت بپردازند، میتوان امیدوار بود كه لااقل فیلمهای ایرانی بتوانند در بخش اسكار فیلمهای غیرانگلیسیزبان، موفقیتهای چشمگیری را به دست آورند. گزارش: روزنامه اعتماد ملی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 660]