واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: سخنگوی كمیته انتخاب فیلمهای ایرانی برای ارائه به اسكار ضمن اشاره به این كه ارائه فیلم به «اسكار» یك فرصت برای تبلیغ سینمای ایران است، گفت: سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی، در اسكار صاحب یك «ركورد» شده است. امیراسفندیاری گفت: همیشه در مورد لزوم معرفی فیلم به اسكار بحثهایی میشود و عدهای هم میخواهند حتما فیلمی كه از ایران به اسكار میرود، برنده شود در حالی كه كاملا مشخص است این بحث هم به مانند مباحث تخصصی دیگر نیاز به مطالعه و تحقیق دارد. اسفندیاری افزود: بحث اصلی در مورد اسكار فرصتی است كه در اختیار سینمای ایران قرار میگیرد و نتیجه این فرصت هم میتواند به حضور فعالتر سینمای ایران در عرصه جهانی كمك كند. سخنگوی كمیته انتخاب فیلمهای ایرانی برای ارائه به اسكار ۲۰۰۸ در ادامه با اشاره به حضور فیلم ایرانی در اكران سینمای آمریكا گفت: سینمای آمریكا با سینمای تمام كشورهای جهان تفاوتی عمده دارد و همچنین از نظر تجاری نیز تأثیر خاصی روی سینمای جهان دارد. هر فیلمی كه ما برای اسكار در آمریكا معرفی می كنیم در واقع باعث می شود كه صدایی متفاوت از سینمای آمریكا در آنجا شنیده شود و نوعی تبلیغات مؤثر هم برای سینمای ایران انجام شود. وی تأكید كرد: در واقع عدم معرفی فیلم ایرانی به اسكار نوعی خودزنی است و اگر نخواهیم فیلمی به اسكار معرفی كنیم فرصتی را كه برای برافراشتن پرچم ایران داریم را از دست میدهیم. وی در ادامه در مورد معرفی فیلم ایرانی به اسكار گفت: با معرفی فیلم ایرانی به اسكار می توان این آكادمی را به تدریج با فیلمها و فرهنگ ایرانی آشنا كرد، ضمن اینكه متخصصان سینمایی كشورهای دیگر این فیلم را میبینند و این نیز خود به نوعی تبلیغ سینمای ایران محسوب میشود. رئیس بخش بین المللی بنیاد سینمایی فارابی در ادامه با اشاره به تعدد كشورهایی كه برای شركت در مراسم اسكار اقدام میكنند، گفت: اگر به آمار فیلمهای برنده اسكار با كشورهایی كه فیلمهایشان جزو پنج فیلم كاندید قرار گرفته اند نگاهی كنیم نتایج جالبی را میبینیم. كشورهایی مثل چین و كوبا یا فنلاند كه هركدام فیلمسازهای قابلی دارند شاید تنها یك بار نامزد جایزه اسكار شدهاند و كشورهایی مثل استرالیا، شیلی یا حتی كره جنوبی كه سینمای خوبی دارند حتی یك بار نیز از كاندیداهای دریافت اسكار نبودهاند در حالی كه در دوازده سالی كه پس از انقلاب اسلامی، سینمای ایران فیلمی در اسكار داشت، یك بار «بچههای آسمان» جزو پنج فیلم كاندیدای دریافت اسكار قرار گرفت كه این واقعا یك ركورد قابل ملاحظه است. عضو هیئت انتخاب فیلم برای اسكار ۲۰۰۸ افزود: هدف ما از فرستادن فیلم به اسكار برنده شدن است ولی توقع ما این نیست كه حتما برنده شویم. در واقع اگر با برخوردی علمی به مقوله اسكار نگاه كنیم می بینیم كه برنده شدن یك فیلم در اسكار از چه معادلات پیچیدهای پیروی می كند و در واقع همان فرصت مطرح شدن فیلمی در سطح جهان ارزش بالایی دارد. وی تصریح كرد: عدهای كه میگفتند بهتر است امسال فیلمی را به اسكار نفرستیم، در واقع تاریخچه، مقررات و معادلات اسكار را مطالعه نكردهاند و این موضوع نشانه عدم شناخت عمومی از یك مقوله مهم در اقتصاد سینمای جهان است. وی در ادامه در مورد انتخاب فیلم برای آكادمی اسكار گفت: كمیته اسكار ایران تمام قوانین مربوط به انتخاب فیلم برای اسكار را رعایت كرده كه مهمترین آن قوانین، شرط نمایش فیلم در كشور سازنده است. اسفندیاری در پایان ضمن تأكید بر گسترده بودن رقابت اسكار گفت: در حدود ۶۰فیلم از كشورهای مختلف و صاحب صنعت سینمای دنیا در رقابت گسترده اسكار حضور دارند و ما هم سعی كردیم بهترین فیلم ممكن را برای حضور در اسكار انتخاب كنیم. امیدواریم «میم مثل مادر»نماینده خوبی برای سینمای ایران باشد و به موفقیت برسد. مصاحبه: خبرگزارى فارس
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 390]