تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چه چيزى مانع توست كه زندگى پسنديده و مرگ با سعادت را داشته باشى، چرا كه من براى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815546531




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ميقاتهاي احرام


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: محل احرام عمره تمتع

مسئله -200 بدان که محل احرام بستن براي عمره تمتع که آن را ميقات مي نامند

مختلف مي شود به اختلاف راههايي که حجاج از آنها بطرف مکه مي روند، و آن پنج محل

است :

اول - مسجد شجره است که آن را ذوالحليفه مي نامند و آن ميقات کساني است که از

مدينه منوره به مکه مي روند.

مسئله 201- جايز است در صورت ضرورت احرام را از مسجد شجره تأخير بيندازد تا

ميقات اهل شام .

مسئله 202- احتياط واجب (1) آن است که در داخل مسجد شجره محرم شود (2) نه خارج

آن ، هر (3) چند نزديک به آن باشد.

1- آيه الله گلپايگاني ، آيه الله مکارم : بلکه همين اندازه که محاذي مسجد از طرف

راست يا چپ باشد کفايت مي کند هرچند از داخل مسجد مستحب است .

آيه الله خويي : احرام از منطقه ذوالحليفه ، مانعي ندارد. (تعليقه العروه ، ج 2، ص

342) .

آيه الله خامنه اي : احرام خارج از مسجد شجره براي کساني که از طريق مدينه به سوي

مکه حرکت مي کنند کفايت نمي کند و واجب است داخل مسجد محرم شوند.

آيه الله بهجت : جايز نيست در بيرون مسجد بطوري که محاذي و برابر آن از طرف

راست و چپ باشد احرام بسته شود و اختيارا بايد در صورت امکان از درون مسجد

احرام بسته شود. (مناسک ، ص 64) .

آيه الله صانعي : واجب نيست و از خارج مسجد هرچند نزديک هم نباشد که جزء حدود

ذي الحليفه است احرام جايز و صحيح است .

آيه الله تبريزي : جايز است در بيرون مسجد بطوري که محاذي آن از طرف راست يا

چپ باشد احرام بسته شود و احوط اين است که در صورت إمکان از درون مسجد احرام

بسته شود و احتياط واجب آن است که از پشت مسجد قديم احرام نبندند.

2- آيه الله غروي : اين افضل است ، گرچه از خارج محاذي عرفي آن نيز جايز است .

3- آيه الله گلپايگاني ، آيه الله صافي : احرام از پشت ديوار مسجد نيز صحيح است .

آيه الله تبريزي : شخص جنب و حائض در خارج مسجد محرم مي شود و تجديد تلبيه در

جحفه لزومي ندارد و نيز اگر در حال عبور از مسجد محرم شوند مانعي ندارد.

مسئله 203- شخص جنب و حائض مي توانند (1) در حال عبور از مسجد محرم شوند (2) ،

و نبايد در مسجد توقف کنند.

1- آيه الله صانعي : ولي لزومي ندارد.

آيه الله خويي : اين مسأله و دو مسأله بعد مبني بر لزوم احتياط است و در مسأله

قبل گفته شد که احتياط واجب نيست و احرام در خارج مسجد مانع ندارد.

2- آيه الله مکارم : مي تواند در خارج مسجد يا در حال عبور از مسجد محرم شوند.

آيه الله سيستاني : براي حائض و نفساء احرام بستن بيرون مسجد شجره کافي است .

مسئله 204- اگر جنب بواسطه زيادي جمعيت نتواند در حال عبور از مسجد احرام ببندد

، و آب براي غسل نباشد، و نتواند صبر کند تا آب پيدا شود بايد (1) تيمم کند و

داخل مسجد شود و احرام ببندد (2) .

1- آيه الله صانعي : بنابر لزوم احرام از مسجد شجره .

2- آيه الله اراکي ، آيه الله نوري : و چنين است حائض که از حيض پاک شده است .

آيه الله فاضل : حائضي که از حيض پاک شده و نفساء نيز همين حکم را دارد.

آيه الله بهجت : بنابر احتياط، در خارج مسجد محرم شود و در جحفه يا محاذي آن

تجديد احرام کند (استفتاآت ، س 25) .

مسئله 205- اگر حائض نتواند تا وقت پاک شدن صبر کند (1) احتياط (2) آن است که

نزديک مسجد محرم شود و در "جحفه " يا محاذي آن احرام را تجديد کند (3) .

دوم - وادي عقيق است که اوائل آن را "مسلخ " و اواسط آن را "غمره " و اواخر آن را

"ذات عرق " مي گويند که محل احرام عامه است ، و آن ميقات کساني است که از راه

عراق و نجد به مکه مي روند.

سوم - قرن المنازل است و آن ميقات کساني است که از راه طائف حج مي روند.

چهارم - يلملم است که اسم کوهي است ، و آن ميقات کساني است که از راه يمن

مي روند.

پنجم - جحفه است و آن ميقات کساني است که از راه شام مي روند (4) .

1- آيه الله غروي : در اين صورت کفايت مي کند نيت و تلبيه و پوشيدن لباس احرام

اگر ممکن باشد و إلا واجب است پوشيدن آن در هر مکاني که ممکن شود.

2- آيه الله صانعي : بر مبناي لزوم از مسجد که گذشت عدم لزوم احرام از آن کما

اينکه مي تواند از منزل هم با نذر محرم شود و در اين حکم جنب هم مانند حائض

است .

3- آيه الله اراکي ، آيه الله نوري : اگر بواسطه زيادي جمعيت از عبور از مسجد هم

عاجز باشد احتياط آن است که از نزديک مسجد محرم شود.

آيات عظام گلپايگاني ، فاضل ، صافي : اگر حائض نتواند تا وقت پاک شدن صبر کند،

بايد نزديک مسجد محرم شود و نياز به تجديد احرام از جحفه ندارد. و همين طور است

حکم زني که در حال نفاس باشد.

آيه الله سيستاني ، آيه الله مکارم : مي تواند بيرون مسجد محرم شود.

آيه الله بهجت : در صورت اضطرار بايد در طرف راست يا چپ مسجد محرم شود.

(مستفاد از مناسک ، ص 64) .





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن