تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هيچ باطلى نيست كه در برابر حق بايستد مگر آن كه حق بر باطل چيره مى شود و اين سخن خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819310804




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با تازه‌هاي نشر:«بدايةالحمكة» علامه طباطبايي ترجمه شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: با تازه‌هاي نشر:«بدايةالحمكة» علامه طباطبايي ترجمه شد
گروه انديشه: كتاب «آغاز فلسفه» (ترجمه «بداية الحكمة»)، نوشته علامه طباطبايي، با ترجمه آيت‌الله «محمدعلي گرامي»، به همت بوستان كتاب قم منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، مؤلف بعد از بيان مقدمه، پيش‌درآمد، پيش‌گفتار و تعريف فلسفه بيان موضوع و هدف آن، اثر خود را در دوازده مرحله تدوين كرده است. مرحله اول اين اثر با عنوان «كليات مباحث هستي» به بيان موضوعاتي چون بديهي بودن مفهوم هستي، بحث اصالت وجود و اعتباريت ماهيت، عوامل تخصصي وجود، شيئيت و وجود و ... پرداخته است.

نويسنده مرحله دوم را «تقسيم وجود به خارجي و ذهني» و مرحله سوم را «سومين مرحله (وجود لغيره و لنفسه)» ناميد. وي در مرحله چهارم، مطالب خود را در نه فصل عنوان كرده است كه برخي از آن‌ها عبارت‌اند از: تعريف و انحصار مواد سه‌گانه، ماهيت واجب‌الوجود همان وجود است، احتياج ممكن به علت و ملاك احتياج مزبور و... .

«ماهيت و احكام آن» عنوان مرحله پنجم اين نوشتار است كه نگارنده به بيان مسائلي چون اعتبارات مختلف ماهيت، معناي ذاتي و عرضي، برخي از احكام فصل، نوع و احكامش، كلي و جزئي و طور وجوديشان، امتياز تشخص ماهيات و غير آن پرداخته است.

«مقولات عشر» (اجناس عاليه) عنوان مرحله ششم اين كتاب است و جوهر، جسم، اثبات ماده نخستين و صورت جسمي، اثبات صور ماهوي اشيا، تلازم ماده و صورت، اثبات نفس و عقل، مقوله كم و خواص و تقسيمات آن، مقولات انتسابي و... ريزموضوعات آن را تشكيل مي‌دهند.

اثبات عليت و معلوليت در جهان هستي، تقسيمات علت، تلازم ضرورت علت و معلول، بطلان دور و تسلسل علل، علت فاعلي، علت غايي، غايت در موارد گزاف و بازي و باطل و حركت‌هاي طبيعي، نفي اتفاق و تصادف، علت صوري و مادي و علت جسماني عناويني است كه مرحله «علت و معلول» اين اثر عنوان شده است.

مرحله هشتم اين نوشتار «تقسيم موجود به واحد و كثير» است. مسائلي كه در اين فصل ارائه شده است عبارت‌اند از: معناي واحد و كثير، اقسام واحد، هو هويت، اقسام حمل شايع، غيريت و تقابل، تقابل تضايف، تقابل تضاد، تقابل عدم و ملكه، تقابل تناقض و... .

مرحله نهم اين نوشتار «سبق و لحوق و قدم و حدوث» است و مرحله دهم آن «قوه و فعل» است. در مرحله يازدهم (علم و عالم و معلوم) مؤلف به تعريف علم و نخستين تقسيماتش پرداخت و بعد بحث تجرد علم را عنوان كرد و ديگر مسائل.

مرحله پاياني اين اثر هم با عنوان «مباحث مربوط به واجب‌الوجود» بيان شده است و موضوعاتي چون اثبات ذات واجب‌الوجود، اثبات يگانگي خداوند، واجب‌الوجود مبدأ هر وجود و هر كمالي است و... عنوان شده است.

كتاب «آغاز فلسفه» (ترجمه «بداية الحكمة») ترجمه آيت‌الله «محمدعلي گرامي» به تازگي در 29 تيرماه سال جاري به همت بوستان كتاب قم به شمارگان 2000 نسخه در قطع وزيري (شوميز) در 380 صفحه منتشر شد. بهاي اين اثر 45000 ريال است.
 سه شنبه 1 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن