تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802427011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعتكاف؛ فرصت دوري از دنيا و حلقه اتصال به خدا


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اعتكاف؛ فرصت دوري از دنيا و حلقه اتصال به خدا
خبرگزاري فارس: در آستانه فرارسيدن سيزدهم ماه رجب و ميلاد مبارك حضرت علي(ع) بار ديگر فرصتي پيدا شده است تا مردم ايران اسلامي با حضور در آيين معنوي اعتكاف، دل‌هاي خود را از زنگار گناه پاك كنند و گامي به سوي پروردگار خويش نزديك‌تر شوند.


به گزارش خبرگزاري فارس از سمنان، همزمان با فرارسيدن سيزدهم رجب، بسياري از مردم استان سمنان نيز همچون ديگر مناطق كشور آماده شده‌اند تا در آيين معنوي اعتكاف شركت كنند.
هزاران زن و مرد و پير و جوان سمناني امسال نيز همچون سال‌هاي گذشته در آستانه ايام‌البيض براي نام‌نويسي در اين آيين معنوي و اعتقادي خود را آماده كرده و براي حضور دل در بارگاه الهي به تكاپو و شور افتاده‌اند.

*اعتكاف؛ فرصت دوري از دنيا و حلقه اتصال به خدا
بسياري از مردم شهرهاي مختلف استان سمنان با شركت در آيين اعتكاف سعي دارند با احياي روح معنويت و خداشناسي و پرداختن به عبادتي خالصانه با دوري گزيدن از مظاهر زندگي مادي، دل و جان خود را در چشمه اعتكاف شست و شو دهند و جاني تازه بگيرند.
يك دانشجوي سمناني در گفتگو با خبرنگار فارس در سمنان مي‌گويد: تمام سال پرداختن به امور دنيوي، انسان را از بسياري از معنويات دور مي‌كند.
امير جاوداني افزود: روزهاي اعتكاف فرصتي مناسب و طلايي براي نزديكي جستن به پروردگار و توبه و پشيماني در برابر معبود بي‌همتاست. هر انساني در زندگي بارها مرتكب گناه مي‌شود كه بايد به نحوي آن را از دلش پاك كند.
اين دانشجو اظهارداشت: اعتكاف بهترين فرصت براي پاك كردن ناپاكي‌هاي دروني و جان گرفتن دوباره روح معنوي است.
جاوداني خاطرنشان كرد: آشنايي با روش زندگي امامان و به ويژه مولاي متقيان علي(ع) در اين روزها يكي از راه‌هاي بهتر زيستن و الگوبرداري از رفتار بزرگان دين مبين اسلام است.
يكي از شهروندان دامغاني نيز در اين‌باره به خبرنگار فارس در دامغان گفت: استقبال مردم از انجام سنت حسنه اعتكاف، سال به سال افزايش دارد كه اين مسئله نشانگر روح معنوي در جامعه است.
رضا حاجي پروانه گفت: در سنت حسنه اعتكاف، معتكفان سه روز از دنيا و تعلقات دنيوي جدا و با خداي متعال بيشتر مأنوس مي‌شوند.
وي‌ افزود: سنت حسنه اعتكاف كه به‌ بركت انقلاب اسلامي در جامعه ‌احيا شده است، مي‌تواند در پيوند مستحكم جوانان با دين و باورهاي ديني نقش به سزايي داشته باشد.
اين شهروند دامغاني گفت: سنت اعتكاف فرصت مناسبي است تا انسان از گرايش‌هاي مادي رها و بيشتر با معبود يكتا مأنوس شود.
حاجي پروانه اضافه كرد: سال به ‌سال به تعداد شركت‌كنندگان به ‌ويژه جوانان در آيين اعتكاف افزوده مي‌شود.
وي گفت: اين مراسم بايد به گونه‌اي برگزار شود كه روح مردمي خود را حفظ كند.
يك جوان گرمساري نيز در گفتگو با خبرنگار فارس در گرمسار اظهارداشت: با انجام برنامه‌هاي فرهنگي و مذهبي بايد قداست سنت حسنه اعتكاف بيش از پيش در جامعه مطرح شود.
رويا طلوعي گفت: رسانه‌ها با اطلاع‌رساني مي‌توانند اثرگذاري انجام اعمال سنت اعتكاف را براي مردم بيان كنند.
وي افزود: با فرهنگ‌ سازي و برگزاري برنامه‌هاي مناسب فرهنگي و سخنراني‌هاي پربار مذهبي مي‌توان از اين فرصت براي تغذيه روحي معتكفان كمال استفاده را كرد.
اين شهروند گرمساري گفت: اعتكاف بهترين اهرم مصونيت از تهاجم فرهنگي بوده و اين روزها كه دشمن در تلاش است تا با تخريب هويت فرهنگي و ديني جوانان ما، زمينه‌هاي نفوذ در كشور را فراهم كند اعتكاف مي‌تواند بسيار اثرگذار باشد.
به گفته طلوعي، جوانان كشور با حضور گسترده و پرشور در مراسم اعتكاف مي‌توانند بهترين اقدام متقابل را به استكبار جهاني نشان دهند.
اين شهروند گرمساري خاطرنشان كرد: جوانان با شركت در اعتكاف و دوري از ماديات و خلوت با خداوند به خودباوري در جهت رشد و ارتقاي خود و مملكت اسلامي خواهند رسيد.
وي اظهارداشت: جوانان گرمساري نمادي از جوانان پرشور و مؤمن كشورمان هستند كه هرساله اسقبال پرشوري از اين مراسم دارند.
طلوعي گفت: براساس اعلام مسئولان، مؤمنان مي‌توانند با مراجعه‌ به ‌مساجد جامع شهرهاي تابعه خود براي انجام سنت حسنه اعتكاف ثبت‌نام كنند.
اين جوان گرمساري افزود: مراسم اعتكاف همزمان با آغاز ايام البيض از سپيده دم روز سيزده رجب جاري به ‌مدت سه روز برگزار مي‌شود كه روزه‌داري، برگزاري مراسم دعا، نيايش و سخنراني از مهم‌ترين برنامه‌هاي اين مراسم معنوي است.

*مساجد سمنان آماده و مهياست
متوليان آيين معنوي اعتكاف در آستانه ايام‌البيض، مساجد استان سمنان را غبارروبي و همه تمهيدات لازم را براي برگزاري اين آيين فراهم كرده‌اند.
مساجد اين استان از روزها پيش پذيراي مشتاقان و علاقه‌منداني است كه براي رفت و روب فضاي داخلي و بيروني مساجد و عطرافشاني عبادتگاه‌هاي مسلمانان سمناني كمر همت بسته‌اند و خود را براي خدمت به مردم در روزهاي اعتكاف آماده ساخته‌اند.
يكي از خادمان مساجد شاهرود در اين خصوص به خبرنگار فارس در شاهرود گفت: هم اكنون تمهيدات لازم براي برگزاري آيين معنوي اعتكاف انديشيده شده است.
علي موسوي افزود: هم اينك مساجد شهر شاهرود و تعداد زيادي از مساجد جامع سطح استان سمنان براي برگزاري اين آيين معنوي آماده شده‌اند.
وي ادامه داد: نام‌نويسي از افراد براي شركت در اين آيين از روزهاي پيش آغاز شده است و خيل عظيمي از مردم براي شركت دوباره در اين مراسم ثبت نام كرده‌اند.
وي برگزاري آيين معنوي اعتكاف را نوعي ارتباط معنوي با معبود دانست و گفت: مردم با شركت در اين آيين مي‌توانند به دور از دنياي مادي روح خود را جلا دهند.
به گفته موسوي، ايام‌البيض از شامگاه سيزدهم ماه مبارك رجب آغاز مي‌شود و به مدت سه روز ادامه دارد كه مردم شاهرود مي‌توانند در اين روزها با حضور در مساجد نزديكي بيشتر با خداوند متعال را تجربه كنند.
اين خادم مسجد ابراز اميدواري كرد تا آيين معنوي اعتكاف امسال باشكوه‌تر از سال گذشته برگزار شود.
يكي از خادمان مساجد در سمنان نيز در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: با آمدن ماه رجب و سردادن نداي روح افزاي «ايها الرجبيون» دل آماده مي‌شود و فرد مومن به فكر استغفار و توبه مي‌افتد.
علي رضا احمديان افزود: معبود بي‌همتا اين ماه و شعبان المعظم را براي درك بهتر و عميق‌تر شب قدر فراهم كرده است تا زميه انس بنده به معبود بيش از پيش فراهم شود.
وي اظهارداشت: يادمان نرود كه‌ از كجا آمده‌ايم و به كجا خواهيم رفت و به همه توصيه مي‌كنم كه پست و مقام‌هاي دنيايي، مال و فرزند و بسياري از تعلقات دنيوي ديگر بسيار زودگذر است و آنچه مي‌ماند خدمت به خلق و تلاش براي رضاي خداست.
اين خادم مساجد كه در حال غبارروبي مسجد امام سمنان بود، ادامه داد: رجب به وجود آمد تا علاوه بر شب آرزوها، در ايام البيض آن و ولادت با سعادت حضرت علي (ع) با انجام سنت حسنه اعتكاف، فرصت مناسبي براي بازگشت به خويشتن و اصل وجود خلقت براي آدمي بيشتر فراهم شود.

*نتايج اعتكاف؛ رهگشاي زندگي
بسياري از مردم و مسئولان استان سمنان نتايج سنت نيكوي اعتكاف را رهگشاي زندگي هر فرد مسلماني مي‌دانند و مي‌گويند: در سال‌هاي اخير با رويكردهاي جديد سازمان تبليغات اسلامي در پرشور ساختن اين سنت ديرينه، استقبال جوانان و نوجوانان از آيين معنوي اعتكاف روزافزون شده است.
نماينده ولي‌فقيه در استان و امام جمعه سمنان در همين زمينه در گفتگو با خبرنگار فارس در سمنان، بر افزايش كيفيت برنامه‌هاي سنت نبوي اعتكاف تأكيد كرد.
سيدمحمد شاهچراغي گفت: اعتكاف رياضتي شرعي، با بركت و مقدمه انس با خداست و بهترين راه خودسازي به ويژه براي جوانان محسوب مي‌شود.
وي با بيان اينكه عبادت و روي آوردن به امور ديني و مذهبي بسياري از مشكلات انسان امروزي را رفع مي‌كند و راه‌هاي تازه در پيش چشمانش مي‌گشايد، تصريح كرد: در جهان امروز كه بسياري از كشورهاي غربي و به ويژه آمريكاي جهانخوار قصد دارند بنيه ديني مسلمانان را تضعيف كنند و دين آنها را به سوي انحطاط و نابودي بكشانند، توجه به آيين اعتكاف در حقيقت نقش بازدارندگي دارد.
مديركل تبليغات اسلامي استان سمنان نيز به خبرنگار فارس در سمنان گفت: براساس پيش‌بيني‌هاي انجام شده، امسال 60 مسجد واجد شرايط در سراسر اين استان پذيراي مشتاقان به اجراي آيين معنوي اعتكاف خواهد بود.
علي شكري افزود: اشتغال انسان به كار و زندگى و مسئوليت‌هاي اجتماعى گاهى موجب غفلت مى‏شود و اعتكاف بهترين راه براي رهايي از بند دنياست.
وي تصريح كرد: توجه به كار، انسان را از توجه به هدف باز مى‌دارد و سبب مى ‌شود وظيفه بزرگ ياد خدا و توجه به خودسازى، مبدا و منتهاى هستى فراموش شود و در اين ميان اعتكاف، آب حيات بخش در كوير غفلت هاست.
مديركل تبليغات اسلامي استان سمنان ادامه داد: غفلت از خود و خداى خود، بستر مرگ ارزش‌هاى انسانى و نقطه سقوط از پايگاه بلند خردورزى و عشق عرفانى و نيز عامل پيوستن به زندگى پست و حيوانى است.
شكري اعتكاف را بستري مناسب براي انديشه، تفكر و خردورزى عنوان كرد و اظهارداشت: اعتكاف تلاشى است ‏براى اينكه انسان هاى فرو رفته در غرقاب روزمر‏گى‏ها از فضاى پرالتهاب روزانه به سوى خويش و خداى خويش‏ باز گردند.
وي گفت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي و از سال هفتاد و چهار، تلاش هاي گسترده اي به منظور احياي اين سنت عبادي از سوي سازمان تبليغات اسلامي صورت گرفته و طي سال هاي اخير شاهد نتايج مثبت عملكرد اين سازمان و خيل مشتاقان آيين اعتكاف هستيم.
مديركل تبليغات اسلامي استان سمنان يادآور شد: براساس آمار سال گذشته، بيش از هشت هزار و پانصد هزار نفر در آيين اعتكاف شركت كرده بودند كه هفتاد و پنج درصد آنها نوجوانان و جوانان هستند.
مديركل تبليغات اسلامي سمنان همچنين گفت: تخصيص اعتبارات در بخش فرهنگي به عنوان هزينه معنايي ندارد بلكه سرمايه‌گذاري براي آينده است و بايد براي آيين اعتكاف نيز بيشتر سرمايه‌گذاري شود.
شكري اظهار داشت: براي ارتقاي كيفيت كار فرهنگي، توجيه فرهنگي نسبت به توجيه اقتصادي از اهميت بسيار بالاتري برخوردار است و تا ساختارهاي فرهنگ اصلاح نشود، اقتصاد فرهنگي ايجاد نمي‌شود.
وي افزود: وظيفه سازمان تبليغات اسلامي و فعالان عرصه‌هاي فرهنگي اين است كه كار فرهنگي را يك اصل بدانند و به اين باور برسند كه اگر ما توانستيم رسالت و وظيفه خود را انجام دهيم به موفقيت مي‌رسيم.
شكري اظهارداشت: آموزش و پرورش براي دانش‌آموزان هزينه نمي‌كند در حالي كه همين دانش‌آموزان سرمايه‌هاي مخفي هستند كه در آينده مي‌توانند در جامعه توليد علم و ثروت كنند.
وي يكي از راه‌هاي موثر واقع شدن كار فرهنگي در جامعه را همگون شدن دستگاه‌هاي مرتبط با اين موضوع دانست و افزود: تمامي مراكزي كه كار فرهنگي انجام مي‌دهند بايد با جلوگيري از خنثي كردن فعاليت‌هاي يكديگر، از ايجاد تعارض و شبهه در ذهن جوانان بپرهيزند.
وي گفت: تقويت ساختارهاي فرهنگي و ايمان مردم منجر به رفتار فرهنگي و در نهايت ايجاد رفتار به هنجار در اجتماع مي‌شود.
شكري در رابطه با جايگاه فعلي سازمان تبليغات اسلامي استان سمنان در فضاي فرهنگي اين استان گفت: با توجه به كمبود تخصيص اعتبار بودجه سازمان در بخش فرهنگي، خوشبختانه از نظر جايگاه فعاليت‌هاي فرهنگي موازي با ديگر مراكزي كه كار فرهنگي در استان انجام مي‌دهند، حركت مي‌كنيم و اميدواريم با بهره‌برداري از مجتمع‌هاي فرهنگي مصوب شده در سفر رهبر معظم انقلاب در سمنان و شاهرود، بخشي از عقب‌ماندگي در اين زمينه جبران شود.
مديركل تبليغات اسلامي استان سمنان اضافه كرد: تبليغ ديني يكي از شاخص‌هاي مهم فعاليت‌هاي فرهنگي در جامعه است و امروز با توجه به گستردگي و تنوع ابزارهاي ارتباطي، بينش وسيع و نافذ انسان‌هاي كارآزموده و جوان را مي‌طلبد.
شكري با اشاره به آسيب‌هاي تبليغ و اطلاع‌رساني ديني، شكل اطلاع‌رساني ديني را مهم برشمرد و افزود: جوانان امروزي ما، در فضايي رشد كرده‌اند كه با گذشته متفاوت است و بيشتر مخاطبان ما افرادي تحصيل كرده و با سواد هستند، در نتيجه مبلغان مجالس و محافل مذهبي بايد داراي سطح سواد بالا باشند تا بتوانند به جوانان نزديك و در آنها تاثيرگذار باشند.
مديركل تبليغات اسلامي سمنان مهم‌ترين چالش‌هاي اين سازمان را كمبود روحاني جوان و اعتبار بودجه در بخش فرهنگي برشمرد و افزود: سعي داريم با صرفه‌جويي در اقلام مصرفي و هزينه‌هاي برق، آب و تلفن در فعاليت‌هاي فرهنگي بيشتر سرمايه‌گذاري كنيم.
مدير كل تبليغات اسلامي استان سمنان گفت: در ماه‌هاي اخير و با حمايت مسئولان اين استان، گام‌هاي بزرگي براي ساماندهي تشكل‌هاي ديني و مراكز فرهنگي در سمنان برداشته شده است و اين تشكل ها در برگزاري آيين اعتكاف نقش اساسي دارند.
شكري افزود: با انجام فعاليت‌هايي همچون تشكيل شوراهاي هيئت‌هاي مذهبي، ايجاد اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي، تاسيس بانك اطلاعات تشكل‌هاي ديني و شوراهاي كانون‌هاي فرهنگي ـ تبليغي و تشكيل كانون مداحان و شاعران مذهبي گام‌هاي بزرگي براي ساماندهي تشكل‌هاي ديني در سمنان برداشته شده است.
وي ادامه داد: برنامه ‌ريزي براي پيدايش تشكل‌هاي مردمي و سازماندهي نيروهاي مردمي و اقشار تاثيرگذار در آنها، تغذيه فكري تشكل‌هاي ديني و آماده‌سازي آنها به منظور بهره‌گيري در توسعه فرهنگ ديني، شناسايي مراكز فرهنگي ـ تبليغي مردمي و استفاده از توانمندي‌هاي آنها از عمده فعاليت‌هاي تبليغات اسلامي سمنان در ماه‌هاي اخير است.
شكري تصريح كرد: آشناسازي تشكل‌هاي ديني با فرهنگ عاشورايي و سنت‌هاي اصيل مردمي و مشاركت دادن آنها در ترويج اين سنت‌ها و مقابله با خرافه‌گرايي و بدعت‌ها، هدايت تشكل‌هاي ديني در صحنه‌هاي اجتماعي ـ سياسي در راستاي آرمان‌هاي انقلاب و اجراي منويات امام راحل (ره) و رهبري از برنامه‌ها و سياست‌هاي سازمان تبليغات اسلامي است.
وي ايجاد هماهنگي‌هاي لازم براي اجراي برنامه‌هاي تبليغي و فرهنگي سازمان تبليغات اسلام را از جمله وظايف واحد تشكل‌هاي ديني و مراكز فرهنگي اين سازمان عنوان كرد.
در همين حال، مسئول كانون فرهنگي و تبليغي ميامي مي‌گويد: انسان اگر كمترين توجهي به پرونده خويش داشته باشد، مي‌بيند كه كوله باري از گناهان آن را پركرده و اعتكاف در حقيقت فرصتي براي تخفيف بار گناهان است.
مجيد بخشي در گفتگو با خبرنگار فارس در شاهرود با اشاره به اهميت احياي سنت حسنه اعتكاف افزود: هركس از روي ايمان و حسابگري معتكف شود، گناهان گذشته او بخشيده مي‌شود و همچون انساني كه تازه از مادر تولد يافته خواهد بود.
وي تصريح كرد: اين امر نشان مي‌دهد كه اعتكاف آن قدر اهميت دارد كه مي‌تواند گناه گذشته انسان را پاك كند.
مسئول كانون فرهنگي و تبليغي ميامي اظهار داشت: از فضيلت و عظمت آيين اعتكاف است كه انسان مي‌تواند در طي چند روز توقف در مسجد، آينده خود را بيمه كند و خود را از آتش جهنم برهاند.
بخشي افزود: در حديثي نبوي مي‌خوانيم«مَنِ اعْتَكَفَ يَوْماً اِبْتِغاءَ وَجْهِ اللهِ جَعَلَ اللهُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النّارِ ثَلاثَةَ خَنادِقَ» و براساس اين حديث، هر كسي روزي را براي خدا اعتكاف كند، خداوند بين او و آتش جهنم سه خندق فاصله قرار مي‌دهد و وي را از آتش دوزخ نجات مي‌دهد.
وي اعتكاف را باعث تقويت امور ديني و اخلاقي در جامعه به خصوص در نسل جوان عنوان كرد و ادامه داد: كار بدون پشتوانه معنوي در عرصه اجتماعي علاوه بر اينكه عمل‌گرايي را در انسان تقويت مي‌كند ممكن است انسان را از درون تهي كند ولي اعتكاف كه نوعي درون‌گرايي است، انسان را از آفت فراموشي خدا و خود نجات مي‌دهد .
مسئول كانون فرهنگي و تبليغي ميامي با اشاره به اينكه اعتكاف با توجه به آثار آن مقدمه‌اي براي خودسازي است، گفت: اين آئين نيكو فرصتي به انسان مي‌دهد تا به اعمال خود بينديشد و آن را ارزيابي و نياز معنوي خود را برطرف كند.
وي گفت: روحانيان و مساجد نقش مهم و حساسي در غني‌سازي اوقات فراغت دانش‌آموزان به عهده دارند و بهترين نوع غني‌سازي زمان‌هاي خالي، عبادت است.
بخشي افزود: اعتكاف فرصت مناسبي است كه با ارائه مطالب ديني، جوانان هر چه بيشتر با مباني ديني و اخلاق اسلامي آشنا شوند.
وي اظهار داشت: بسياري از خانواده‌ها ترجيح مي‌دهند فرزندانشان در برنامه‌هاي اوقات فراغت در مساجد حضور داشته باشند.
بخشي گفت: دشمنان انقلاب و اسلام درصددند با تبليغات مختلف و با ابزارهاي فرهنگي مسلمانان را با فرهنگ اسلامي بيگانه كنند.
امام جمعه مهديشهر نيز گفت: سير صعودي حضور امت اسلامي در امر معنوي اعتكاف نشانه بلوغ ديني و رشد معنوي جامعه ايراني است.
محمد باراني در گفتگو با خبرنگار فارس در سمنان با اشاره به جايگاه و آثار ارزشمند فريضه اعتكاف افزود: يكي از خدمات ارزشمند نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، احياي سنت‌هاي نيكو است.
وي اظهار داشت: اعتكاف از جمله سنت‌هاي فراموش شده‌اي است كه با عنايت رهبري و همت سازمان تبليغات اسلامي در سال‌هاي اخير به خوبي احيا شده و هر ساله شاهد استقبال بيش از پيش جوانان و نوجوانان از اين عبادت معنوي هستيم.
امام جمعه مهديشهر گفت: اعتكاف فرصت خوبي براي خودسازي، رهايي از اسارت انساني و نزديكي به معنويات الهي است.
باراني با اشاره به نقش سازنده اين حركت معنوي و سنت نيكوي ديني افزود: با توجه به استقبال گسترده‌اي كه از سوي مردم براي شركت در آيين اعتكاف صورت مي‌گيرد، امسال مساجد بيشتري در مهديشهر به اين امر اختصاص خواهد يافت.

*شهرستان‌هاي سمنان و برگزاري اعتكاف
در آستانه برگزاري آيين اعتكاف، شهرستان‌هاي استان سمنان نيز براي برگزاري اين آيين معنوي آماده شده‌اند.
رئيس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي شهرستان دامغان در اين باره به خبرنگار فارس در دامغان گفت: اعزام مبلغ به شهرها و روستاهاي مختلف گامي موثر براي ارتقاي عزت و هويت ديني است و فرهنگ اسلامي را ارتقا مي‌دهد.
سيدجعفر ميرعلي اكبري افزود: رسالت مبلغ ديني، تبيين و تشريح موضوع‌هايي است كه به ارتقاي فرهنگ ديني و مذهبي جامعه كمك مي‌كند.
وي با بيان اينكه فعاليت گسترده مبلغان ديني كاهش آسيب‌هاي اجتماعي و تقويت روحي و رواني افراد را به دنبال دارد، تصريح كرد: فعاليت اصلي روحانيان مستقر در زمينه تبليغ فرهنگي، تبيين جايگاه نماز در زندگي، پوشش نماز جماعت، برگزاري مراسم احيا، مجالس دعاخواني، رسيدگي به مشكلات مردم و پاسخگويي به نيازهاي ديني و فرهنگي آنهاست.
كارشناس امور فرهنگي اداره تبليغات اسلامي دامغان با اشاره به اينكه روحانيت بايد عزت و هويت ديني را تقويت كند، افزود: روحاني بايد نسبت به اين مسائل با دقت و حساسيت خاص توجه داشته باشد و چون مي‌خواهيم پيشرفت كنيم و در اين راستا به هدايت خداوند تكيه كرده‌ايم تا همواره مستقل بمانيم.
ميرعلي اكبري ارتباط عميق و دو جانبه روحانيان با مردم را موجب پيش قدمي و تأثير تعيين‌كننده روحانيت در مقاطع مهم تاريخ ايران از جمله مشروطه و مسئله ملي شدن نفت دانست و اظهار داشت: استمرار ارتباط مستقيم روحانيان با همه قشرهاي مردم با هر خاستگاه و موقعيت اجتماعي، اقتصادي و سياسي، وظيفه‌اي كاملا جدي و موجب تقويت اعتماد مردم است كه براي عمل به آن بايد از نشست و برخاست با مردم به ويژه در مساجد و جلسات مذهبي بهره گرفت.
كارشناس امور فرهنگي تبليغات اسلامي شهرستان دامغان ضمن تبريك فرارسيدن ماه پربركت رجب، از اعتكاف به عنوان وسيله جدايي از تعلقات دنيا و پاسخ گويي به نداي فطرت آدمي و همچنين بازگشت به خويشتن ياد كرد.
ميرعلي اكبري افزود: اعتكاف در تمام اديان الهي از آدم تا خاتم وجود داشته است و در واقع پيشينه آن به تاريخ پيدايش انسان برمي‌گردد.
وي عبادت را يكي از راه‌هاي نزديك شدن انسان به خداوند بيان كرد و گفت: در سال گذشته، 850 نفر در دامغان در آيين اعتكاف شركت كردند.
كارشناس امور فرهنگي تبليغات اسلامي شهرستان دامغان افزود: پيش بيني مي‌شود امسال بيش از يك هزار معتكف در اين آيين معنوي شركت كنند.
معاون فرهنگي اداره تبليغات اسلامي شهرستان دامغان گفت: تمامي مساجد شهرستان دامغان براي برگزاري آيين معنوي اعتكاف مهيا شده است.
ميرعلي‌اكبري با اشاره به آماده سازي ده مسجد در دامغان در آستانه فرارسيدن ايام البيض افزود: اداره تبليغات اسلامي دامغان براي امسال سه مسجد را در شهر دامغان، دو مسجد در شهر اميريه و ديباج و پنج مسجد را در روستاهاي تابعه اين شهرستان به انجام مراسم معنوي اعتكاف اختصاص داده است.
وي آيين معنوي اعتكاف را از مهم‌ترين روش‌هاي ارتباط با خداوند متعال ذكر و تصريح كرد: اين مراسم معنوي از سيزدهم رجب در دامغان آغاز مي‌شود و به مدت سه روز به طول مي‌انجامد.
معاون فرهنگي اداره تبليغات اسلامي شهرستان دامغان با بيان اينكه امسال تمامي برادران و خواهران 15 و 12 سال به بالا فقط مي‌توانند معتكف شوند، گفت: افرادي كه تمايل دارند در اين مراسم معنوي شركت كنند مي‌توانند از امروز براي ثبت نام خود به حوزه‌هاي علميه برادران و خواهران شهرستان دامغان مراجعه كنند.
ميرعلي اكبري از معتكف شدن يك هزار و دويست نفر از شهروندان دامغاني در سال گذشته خبر داد و افزود: مراسم معنوي اعتكاف هر ساله با هدف احياي سنت و سيره پيامبر(ص) و ائمه معصوم(ع) در دامغان برگزار مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: سخنراني، برپايي آيين‌هاي معنوي و مذهبي، مداحي و نيز مراسم شبي با قرآن از مهم‌ترين برنامه‌هاي جنبي روزهاي اعتكاف در دامغان است.
امام جمعه دامغان نيز گفت: انسان به وسيله اعتكاف و آيين هاي متعددي كه در آن برپا مي شود، به پروردگار نزديكي بيشتري پيدا مي‌كند.
سيدمحمود ترابي اعتكاف را يكي از بركت‌هاي نظام جمهوري اسلامي برشمرد و افزود: يكي از بسترهاي معنوي كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي رونق خاصي گرفت، آيين معنوي اعتكاف است.
وي نكات مثبت و منفي اين سنت حسنه را در سال هاي گذشته متذكر شد و از دست اندركاران برگزاري اين مراسم به خصوص سازمان تبليغات اسلامي استان سمنان قدرداني كرد.
ثبت نام از معتكفان برادر در حوزه علميه برادران و معتكفان خواهر در حوزه علميه خواهران دامغان با نظارت اداره تبليغات اسلامي اين شهرستان انجام خواهد شد.
رئيس اداره تبليغات اسلامي شهرستان گرمسار نيز به خبرنگار فارس گفت: اعتكاف از سنت‌هاي نيكوي ديني و وسيله ارتباط انسان با معبود خويش است.
ولي‌الله مصائبي افزود: در اعتكاف اهدافي چون رسيدن به آرامش روحي، دستيابي به صبر، حضور در مسجد، دعا و توبه و استغفار در اين عمل مورد توجه قرار گرفته است.
وي ادامه داد: مي‌توان از مجموعه اين عبادت ها، هدفي ديگر وراي اهداف تك تك آنها براي عبادت اعتكاف در نظر گرفت و آن، تمرين انقطاع از غير خداست.
رئيس اداره تبليغات اسلامي شهرستان گرمسار با اشاره به فرازي از مناجات شعبانيه مبني بر نهايت بريدگي وابستگي از غير خدا اظهارداشت: معتكف اراده خود را در مسير اراده خدا قرار مي‌دهد و در طول روز به خاطر او، دست از خوردن و آشاميدن مي‌كشد و به روزه‌داري قيام مي‌كند، پس هدف از عبادت اعتكاف همان دل بريدن از دنياست.
مصائبي با اشاره به فرموده پيامبر گرامي اسلام(ص) كه فرموده‌اند: هركس سنت نيكي را پي‌ريزي كند، خداوند پاداش آن سنت و نيز اجر همه كساني كه بدان عمل كنند به او ارزاني مي دارد بي‌آنكه از ثواب عمل كنندگان چيزي كاسته شود، افزود: براي احياي اين سنت الهي در هر عصر، مرداني قدم به ميدان گذاشتند و در زمان ما نيز همت مرداني در اين راستا به ثمر نشست.
وي اضافه كرد: در برهه كنوني اين سنت فراموش شده بار ديگر همچون گلي شكوفا شده و كم كم عطر دل آويزش به سرتاسر ايران اسلامي رسيده است.
با حمايت خيران شهر گرمسار، سنت نيكوي اعتكاف در مسجد جامع براي آقايان و در مساجد علي بن ابيطالب(ع) و ساروزن براي بانوان انجام مي شود.
انسان؛ اين اشرف موجودات همواره در پي دستيابي به كمال و به دنبال انتخابي برتر است و اعتكاف انتخابي نيكوست، انتخاب همنشيني با قدسيان و فرشته خويان.
معتكف با پيوندي محكم و ناگستني با مبدا هستي در پي نزديكي با محبوب است و به همين خاطر با چشيدن طعم شيرين وصل، چشمه سار جان را از زلال حضور لبريز مي سازد.
------------------------------------------------
گزارش از: مرتضي مزيناني صفابين
خبرنگار فارس در استان سمنان
-----------------------------------------------
انتهاي پيام/ف
 دوشنبه 24 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 465]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن