تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر لحظه ای که بر فرزند آدم بگذرد و او به یاد خدا نباشد روز قیامت حسرتش را خواهد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832990999




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«داريوش مهرجويي ساخت فيلم به عنوان عيدي به نيكي كريمي


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: نظرات فرشته طائرپور، نويسنده رمان و تهيه‌كننده «زن دوم» درباره زواياي مختلف فيلم «داريوش مهرجويي موافقت تلويحي خود را براي ساخت فيلم به عنوان عيدي به نيكي كريمي اعلام كرده بود» سينماي ما- فرشته طائرپور معتقد است: «زن دوم» يك فيلم قصه‌گو است و اين فيلم ماجرايي عاشقانه را تعريف مي‌كند، بي‌آنكه شخصيت‌هايش به ورطه‌هاي خودخواهي، خيانت، بي‌رحمي و خشونت‌هاي كلامي يا رفتاري سقوط كنند. اين تهيه‌كننده و يكي از نويسندگان فيلم‌نامه همزمان با اكران فيلم «زن دوم» در گفت‌ و گويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: من به شدت معتقدم كه تعريف عشق در گذشته به مراتب جانانه‌تر و ناب‌تر از تعاريفي است كه امروزه و در نسل فعلي، شاهد آنيم. دلم براي نسل جوان كنوني بسيار مي‌سوزد بخاطر اينهمه بيگانگي‌اش با مفاهيمي چون عشق، آنهم از آن نوعي كه در فرهنگ، تاريخ، ادبيات و عرفان ما ريشه داشته و دارد. طائرپور افزود: اين نسل، كلا عشق را با عيش اشتباه گرفته است... تصور مي‌كند كه اگر در رابطه‌اي خوش نگذراند يا نفعي نبرد، باخته است ... باور نمي‌كند كه باخت واقعي، در فروختن غم‌هاي شريف به شادي‌هاي سخيف رخ مي‌دهد. غم‌هايي كه از دختران خام، زنان بالغ و از پسران كال، مردان كامل مي‌سازد. مردم بهترين حامي و موثرترين مبلغ فيلم‌ها هستند او معتقد است: در ميان اكران‌هاي نوروزي و لابلاي فيلم‌هاي تفريحي،«زن دوم» در نگاه اول، يك فيلم عيدانه به نظر نمي‌رسد، اما اگر بهار در فرهنگ ما و همه‌ جهان، فصل عشق و عاشقان است كه هست، آنوقت «زن دوم» بهاري‌تر و عيدانه‌اي‌تر از همه فيلم‌هاست. خوشبختانه تجربه نشان داده كه وقتي فيلمي با موضوع عشق و با احترام به شعور مخاطب ساخته مي‌شود، مردم خود بهترين حامي و موثرترين مبلغ آن مي‌شوند. طائرپور ضمن اشاره به هفته‌هاي سپري شده‌ي نمايش فيلم ادامه داد: تاكنون و ظرف اين دوهفته‌اي كه فيلم به نمايش درآمده، زنان و مردان بسياري را ديده‌ام كه براي‌ بار سوم و چهارم به تماشاي فيلم آمده‌اند. فيلم به‌ شكلي روزافزون ، منحني رو به رشدي در فروش دارد و مطمئن هستم كه فروش واقعي آن از اواخر هفته سوم فروردين و با پايان يافتن تعطيلات نوروزي آغاز خواهد شد. فروش زن دوم نسبت به ظرفيت نمايشي آن خوب است او در عين حال فروش «زن دوم» را نسبت به ظرفيت سالن‌هايي كه در اختيار دارد، خوب ارزيابي كرد و افزود: هيچ فيلمي را نبايد با فيلم ديگر مقايسه كرد و هر فيلم را بايد با شرايط مطلوب خود آن فيلم سنجيد. تعداد سالن‌هاي «زن دوم» نصف تعداد سالن‌هاي دو فيلم ديگري است كه درحال نمايش هستند. در ميان اين 12-13 سالني كه «زن دوم» را نمايش مي‌دهند ، تعداد 9 سالن ظرفيتي كمتر از سيصد صندلي دارند. از سويي ديگر به دليل تايم فيلم ، «زن دوم» يك و گاهي دو سانس كمتر از فيلم‌هاي ديگر در روز، نمايش دارد. اگر مانند همه كشورهاي صاحب سينما در جهان، تعداد صندلي سالن‌هاي هر فيلم را ملاك قرار دهيم، عملا «زن دوم» يك چهارم فيلم‌هاي همزمان خود (به استثناي فيلم به‌همين سادگي ) ظرفيت نمايش دارد و فروش كنوني آن نشان مي‌دهد كه در صد اشغال ظرفيت «زن دوم» بالاتر از فيلم‌هاي ديگر است. اما بهرحال چون معمولا اين جمع نهايي فروش فيلم‌هاست كه فارغ از محاسبات آماري اعلام مي‌شود، فعلا «زن دوم» در رده سوم فروش قرار دارد. البته بايد صبر داشت و ادامه ماجرا را بعد از باز شدن دانشگاه‌ها و دبيرستان‌ها و كلا از سر گرفته شدن زندگي عادي، پيگيري كرد. او معتقد است: اين‌جور فيلم‌ها براي اكران به زمان بيشتري نياز دارند تا پاسخگوي تماشاگران خود باشند و عدم برخورداري از سالن و سانس‌هاي كافي را جبران كنند. برايم تناسب سالن مهم‌تر از تعداد بود اين تهيه‌كننده اضافه كرد: فارغ از واقعيت كمبود سالن‌هاي متناسب براي فيلم‌هايي چون «زن دوم»، خود من نيز از پخش كننده فيلم خواسته بودم كه هر سالني را براي اكران اين فيلم در نظر نگيرد و فقط به سراغ سالن‌هايي برود كه زنان تنها و زوج‌هاي سينمارو مي‌توانند مشتريان آن باشند. براي من تناسب سالن، مهمتر از تعداد آن بود. نه مي‌خواستم سالن‌هايي كه استعداد دارند در ايام نوروز با فيلم‌هاي تفريحي رونق داشته باشند گرفتار فيلم من شوند و نه مي‌خواستم كه «زن دوم» در سالن‌هاي نيمه‌پرُ به نمايش درآيد با اين وضع سالن‌هاي زيادي براي انتخاب در اختيار نبود و در نتيجه فيلم با سالن‌ها و سئانس‌هاي كمتري نمايش خود را آغاز كرد. مخاطبان «زن دوم» فرشته طائرپور درباره‌ي مخاطب اصلي فيلم «زن دوم» به ايسنا توضيح داد: مخاطب اين فيلم در معناي عام، انسان‌هاي اهل عشق و عاطفه و در معناي خاص، ميانسالاني هستند كه يا خود تجربه‌ي عاشقانه در زندگي‌شان داشته‌اند و يا چنين اشتياقي را در دل حفظ كرده‌اند. اين گروه افرادي‌ هستند كه از رمان‌هاي عاشقانه استقبال مي‌كنند، اهل شعر و موسيقي و هنر هستند و در روزگار كنوني كه روزمرگي و مشكلات اقتصادي، حال و مجالي براي عواطف باقي نگذاشته و زندگي چهره‌اي عبوس و محاسبه‌گر به خود گرفته، دلشان براي عوالم عاشقانه و قصه‌هاي عاطفي تنگ است. دلشان براي آن عشق‌هاي اصيل و نجيب و عميقي كه نسل‌هاي قبلي داشتند تنگ است. از سويي ديگر جواناني از نسل كنوني نيز كه هزار جور مانع و محاسبه براي بروز عواطف خود دارند و كنجكاوند كه بدانند عشق در نسل گذشته چه تعاريف و مصاديقي داشت، مخاطبان ديگري براي «زن دوم» به حساب مي‌آيند. اصرار داشتم زمان فيلم كوتاه نشود اين تهيه‌كننده‌ي سينما درباره‌ زمان‌بندي بلند فيلم و از دست دادن يك سانس در هر روز توضيح داد: با آگاهي از اينكه يك سئانس را به خاطر مدت زمان فيلم از دست خواهيم داد، اصرار داشتم زمان فيلم كوتاه نشود. حتي به پخش‌كننده‌ها و سينمادارهايي كه معتقدند سانس‌هاي فيلم حتما بايد زير نود دقيقه باشد، فيلم را قبل از اكران عمومي نشان دادم، همه‌ي آن‌ها توصيه كردند كه فيلم كشش واقعي را دارد و لازم نيست كوتاه شود. به قول برخي از كساني كه فيلم را ديده‌اند، فيلم به نسبت عادت‌هاي سينماي ايران طولاني است، اما مطلقا خسته‌كننده نيست. او افزود: فيلم «زن دوم» خلاصه‌اي از قصه‌ي اصلي است، فيلم در مونتاژ اوليه حدود 165 دقيقه است كه نسخه سينمايي فعلي (124 دقيقه) از دل همان در آمده است. داستان فيلم از فصل‌هاي متعددي عبور مي‌كند كه يا در روايت سرگذشت كاراكترها موثرند و يا در بيان احوال آنها براي رسيدن به تصميم‌ها. تصور مي‌كنم فيلم در هيچ بخشي دچار افت قصه نمي‌شود. طائرپور توضيح داد: به‌هرحال بافت اوليه داستان براي سريال نوشته شده و زماني‌ كه خانم كريم‌زاده شروع به‌ همكاري در نوشتن داستان كرد از او خواستم كه در بند زمان نباشد و هر آنچه را كه داستان طلب مي‌كند، بنويسد. اعتنا و اهميت به‌ وجه ادبي كار (اعم از روايت داستان و كلام فيلم) شايد تايم فيلم را بالا برده باشد اما نهايت تلاش براي خسته كننده نبودن كار از سوي همه ما بخصوص كارگردان، صورت گرفته است. زن دوم فصل جديدي در كارنامه‌ي سينمايي‌ام بود او در پاسخ به اينكه چرا روند ساخت فيلم از زمان نوشتن رمان تا ساخت فيلم طولاني شد، توضيح داد: برايم اهميت داشت كه حتما در شرايط خوبي اين فيلم ساخته شود. شرايطي كه مجبور نباشم به خاطر ملاحظات اقتصادي چيزي را از فيلم كم بگذارم. اين تنها فيلم سينمايي غيركودكانه‌اي بود كه مي‌ساختم و به نوعي فصل جديدي در كارنامه سينمايي من به حساب مي‌آمد. دلم مي‌خواست همانقدر كه از اصالت موضوع مراقبت كرده بودم، توليد آن را نيز بر خود آسان نگيرم. طي سالهاي اخير درباره‌ي موضوعاتي چون مثلث عشقي ، خيانت و تعدد زوجات، فيلمها و سريال‌هاي زيادي ساخته شده. در عين حال كه «زن دوم» ميتوانست به‌سمت هر يك از اين فضاها بغلطد برايم مهم بود كه در موضع‌گيري، شخصيت‌پردازي، فضاسازي و ساختار با نمونه‌هاي ساخته شده، حداكثر فاصله را حفظ كند. هيچ كاراكتري در اين فيلم منفي نيست او معتقد است: در «زن دوم» هيچ كاراكتري منفي نيست. عشق بر نفرت و حسادت غلبه دارد، بي‌آنكه شعار دهد... احترام به‌ خود و اهميت به حق انتخاب براي هر انساني از محورهاي اصلي موضوع است ... مقايسه‌اي اگر مي‌شود ميان دو رقيب نيست، ميان دو موقعيت است و از آن بيشتر ميان دو حال متفاوت و گاه متضاد در درون يك انسان ... ميان خواستن و داشتن ... و ميان خودخواهي و خيرخواهي. روند ساخت زن دوم در اين سالها طالئرپور با اشاره به اينكه در اين سال‌ها «زن دوم» در يك دوره‌ي قرار بود به‌ شكل ويديويي و سپس تلويزيوني ساخته شود كه هركدام به دلايلي عملي نشد و درباره‌ي تعدد نامهاي كارگرداناني كه براي ساخت اين فيلم شنيده مي‌شد توضيح داد: پوراحمد، اميني، اسعديان، موتمن ، داودنژاد، كرامتي ، احمدي و ميري از جمله كارگردان‌هايي بودند كه يا من با آنها و يا آنها با من درباره ساخت اين فيلم، گفتگو كرديم. همه مذاكرات به محض رسيدن به مرحله تغيير در فيلمنامه، به بن‌بست مي‌رسيد. يا آنها پس مي‌كشيدند و يا من مردد مي‌شدم. در دوره‌اي به شدت تشويقم كردند كه خودم فيلم را كارگرداني كنم و همه دوستان و دست اندركاران از بازيگران اصلي گرفته تا فيلمبردار و طراح و گريمور و صدابردار قبلي، مشفقانه اعلام مي‌كردند كه حاضرند در اين مورد همراهي و كمك كنند. حتي كارگردانان صاحب معرفتي مانند داودنژاد، كرامتي و ميري ، اعلام آمادگي كردند كه در كنار من امور تكنيكي كارگرداني را تقبل كنند و دوستانه در كنارم باشند. هميشه ممنون اين لطف و اعتمادشان هستم، اما خوشبختانه وسوسه نشدم و ترجيح دادم همه آن سختگيري و وسواسي را كه در مورد ديگران داشتم در حق خود نيز اعمال كنم. در دوره‌اي به نيكي كريمي پيشنهاد دادم كه با توجه به علاقه‌اي كه به داستان داشت و در طول ده سال گذشته تنها چهره همراه و قطعي فيلم بود، آن را كارگرداني كند. نيكي هم مثل من كه فكر مي‌كردم تهيه‌كنندگي اين فيلم قابل جمع با مسئوليت ديگري در آن نيست، هوشمندانه اعلام كرد كه بازيگري را در «زن دوم» به كارگرداني آن ترجيح مي‌دهد و دلش مي‌خواهد كه با تمركز بيشتري نقش اصلي فيلم را بازي كند. نيكي پيشنهاد آقاي مهرجويي را داد. خودش با او صحبت كرده بود و كتاب را برايش برده بود. آقاي مهرجويي موافقت تلويحي خود را در مصاحبه‌اي بعنوان عيدي به نيكي كريمي اعلام كرده بود. پيش از سفرم به آمريكا با ايشان جلسه‌اي گذاشتيم و ايشان نظراتي روي داستان داشتند كه با انجام آنها مطمئنا فيلم خوبي ساخته مي‌شد ولي من اصرار داشتم كه همين فيلمنامه ساخته شود. قرار شد بعد از سفر مذاكرات را ادامه دهيم. سفر من چندماه طول كشيد و وقتي برگشتم ايشان مشغول فيلم جديدشان شده بودند. عملا موضوع منتفي شد. او ادامه داد: صحبت مجدد با احمد اميني كه تازه سريال «اولين شب آرامش» را تمام كرده بود، آغاز شد. او اولين كارگرداني بود كه فيلمنامه را حتي قبل از چاپ كتاب خوانده و پسنديده بود. پروانه ساخت و عوامل تامين شدند و مراحل پيش توليد را شروع كرديم. فيلمنامه 134 صفحه‌اي به 92 صفحه رسيده بود كه قرار شد با احمد اميني بنشينيم و مشتركا كار خلاصه سازي را انجام دهيم. باز بحث تغيير در فيلمنامه مسئله‌ساز شد و بنده و اميني متفقا به اين نتيجه رسيديم كه بهترست همكاري را در همانجا متوقف كنيم. جالب اينجا بود كه هر بن‌بست و توقفي براي من، اصل موضوع را متوقف نمي‌كرد و همزمان و البته بدون شتاب، روي كوتاه كردن فيلمنامه، قطعي كردن عوامل و بازبيني و انتخاب لوكيشن‌ها كار مي‌كردم. طلسم ده ساله‌ي زن دوم با ورود سيروس الوند شكست اين تهيه‌كننده گفت: فيلمنامه به 60 صفحه( همين نسخه ساخته شده) رسيده بود كه بالاخره طلسم ده ساله «زن دوم»، بسيار اتفاقي و با ورود سيروس الوند به ماجرا شكسته شد. كار شتاب گرفت و توافق‌ها به سرعت حاصل شد. ظرف يك ماه ويرايش نهايي را با كمترين تغييرات باتفاق آقاي الوند انجام داديم و ساير عوامل و لوكيشن‌ها نيز قطعي شدند. شايد فكر كنيد كه در مورد اين فيلمنامه چون خودم در آن دخيل بودم اينهمه حساسيت داشتم، ولي اصولا معتقدم كه مهمترين مرحله خلق يك فيلم، دستيابي نويسنده و تهيه‌كننده و كارگردان به نسخه نهايي فيلمنامه است. همه حرف‌ها و جدل‌ها بايد در همين مرحله تمام شود و با عبور از آن، ديگر نبايد جز به‌ضرورت و با توافقي سه‌جانبه، در حين توليد تغييراتي در متن داد. حرمت هر فيلمنامه‌اي كه سناريستي آنرا نوشته و تهيه‌كننده‌اي روي آن سرمايه‌گذاري كرده و كارگرداني پسنديده و پذيرفته كه آن را بسازد بايد حفظ شود. از سيروس الوند براي هميشه ممنونم كه وقتي فيلمنامه را پذيرفت، در حرفه‌اي‌ترين شكل ممكنه، به آن وفادار ماند. روند انتخاب بازيگران طائرپور در بخش ديگري از توضيحاتش درباره‌ي چگونگي ساخت زن دوم توضيح داد: يكي ديگر از گره‌هاي گشوده شده پذيرش محمدرضا فروتن براي بازي در نقش بهرام بود. از زمان «وقتي همه خواب بودند»، فروتن بازي در «زن دوم» را پذيرفته بود، اما براي نقش «امير». در نتيجه ما براي نقش بهرام همچنان در حال جستجو و مذاكره بوديم. پيدا كردن يك بهرام مناسب، سخت‌تر از پيدا كردن امير بود. سرانجام فروتن بر خلاف ميل اوليه خود و صرفا با لطف، از نقش مطلوبش گذشت و پذيرفت كه بهرام فيلم «زن دوم» باشد و اين فرصت را به امير آقايي بدهد كه انصافا با بازي درخشانش در فيلم، از آن خوب استفاده كرد. مي‌دانستم كه امير كتاب را خوانده و بسيار دوست دارد كه اين نقش را بازي كند. خودم هم فكر مي‌كردم كه امير خوبي از اين امير بيرون مي‌آيد. اين را دو سه سكانس بياد ماندني از سريال احمد اميني برايم ثابت مي‌كرد. اما اين تصميمي نبود كه من به‌ تنهايي بگيرم. خوشبختانه آقاي الوند هم با ديدن آن صحنه‌هاي سريال «اولين شب آرامش» امير آقايي را براي ايفاي نقش امير پذيرفتند. اولويت ادبيات و كلام در اين فيلم انتخابي است اين نويسنده، تهيه‌كننده معتقد است: اولويت ادبيات و كلام در اين فيلم، يك اولويت انتخابي و آگاهانه است. حفظ فضاهاي گفتگو و جدل بدين معنا نيست كه حواسمان به كلامي شدن صحنه نبوده است. من معتقدم كه گفتگو در زندگي ما ايرانيان، بخصوص قشري كه با خواندن سروكار داشته، نقش مهمي دارد. خوب حرف زدن آدم‌هاي يك فيلم با يكديگر و استدلال‌هاي بدون شعارشان براي اتفاقات، به‌اعتقاد من از لوازم يك فيلم است مخصوصا وقتي كاراكترها از قشري تحصيل كرده و مدرن انتخاب شده‌اند. ممكن است كه ديالوگ‌هاي غلط و سخيف و ركيك در اين سالها، موجب بازار گرمي بسياري از فيلمها شده باشد، اما پرهيز از اين مطلب نيز مشترياني دارد كه به احترام آنها، فيلم‌هايي مثل «زن دوم» ساخته مي‌شوند. مشترياني كه خوب حرف‌زدن آدم‌ها برايشان ارزش دارد. طرح فيلم‌نامه بعدي «زن دوم» آماده نوشتن است طائرپور در پايان اين گفت‌و گو خاطرنشان كرد: طرح فيلمنامه بعدي «زن دوم» كه ادامه ماجراهاي همين كاراكترهاست، آماده نوشتن است و دوچيز تكليف آنرا روشن مي‌كند، يكي بازگشت سرمايه قسمت اول كه درحال اكران است و ديگر همت مجدد مينو كريم زاده براي مشاركت در نگارش آن. سينماي كودك در جامعه‌ي ما آدرس و نشاني ندارد تهيه‌كننده فيلم‌هايي چون «گلنار»، «پاتال» ، «مدرسه پيرمردها»، «پسر مريم» و «يكي بود يكي نبود» درباره بازگشتش به ساخت فيلم‌هاي براي كودكان گفت: من به سينماي كودك زماني دوباره سلام خواهم كرد كه احساس كنم سينماي كودكي وجود دارد و صاحب يك نشاني شده است. متاسفانه سينماي كودك، فعلا در جامعه‌ي ما چه براي من فيلمساز، چه براي مخاطبان آن، هيچ آدرسي براي مراجعه ندارد. منبع خبر : ايسنا




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 592]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن