محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844125369
اظهارت فتحی، شورجه، صباغزاده و شفق درباره سینمای روز ایران
واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: سینمای ما - كارگردان مجموعه تلويزيوني «ميوه ممنوعه» كه با فيلم «ازدواج به سبك ايراني» به جرگه سينماگران پيوسته، معتقد است مسائل سينماي ايران ريشهايتر و عميقتر از اين است كه با برخي تمهيدات ارائه شده حل شود. «حسن فتحي» درباره برنامه جديد ارتقاي كيفي سينماي ايران تحت عنوان «فيلم خوب، سالن خوب، اكران خوب» اظهار داشت: من تا به حال يك فيلم سينمايي ساختهام و نميدانم كه امكانش پيش بيايد كه فيلم بعدي را بسازم يا نه، بنابراين نميتوانم پاسخگوي اين پرسش باشم. در كل معتقدم كه مسائل سينماي ما خيلي ريشهايتر و عميقتر از اين است كه به صرف چنين تمهيداتي، بحران سينماي ما خاتمه پيدا كند. وي افزود: اين تمهيدها قطعا كمك ميكند به اينكه سينما و فعاليتهاي سينمايي جلوه بيشتر و بهتري داشته باشد اما مسائل سينماي ما خيلي ريشهاي تر از اين حرف هاست كه با تمهيداتي از اين دست، حل شود. يعني سينماي ما در شرايطي است كه در آن فيلمي پروانه ساخت ميگيرد اما معلوم نيست كه پروانه نمايش هم به آن بدهند يا نه و چيزي بدتر از اين درفعاليتهاي سينمايي ما، ممكن نيست و بهخاطر اين، خيلي از تهيهكنندگان سينماي ايران درحالت سردگمي بهسر ميبرند و بسياري ازتهيهكنندگان و سرمايهگذاران ميترسند روي فيلمهاي ايراني سرمايهگذاري كنند. اين كارگردان ادامه داد: ازاين رهگذر، فقط راه براي دو شكل فيلمسازي باز ميشود؛ يكي سينماي تجاري مبتني بر ستارهسازي با فيلمهاي بيسرو ته و بيمحتوا و ديگري فيلمهايي كه سفارشي باشند و فقط خود تشكيلات سفارش دهنده بودجهاش را بدهد. فتحي ادامه داد: در اين بين براي جريانهاي مستقل سينمايي با اين وضعيتي كه اخيرا بهوجود آمده، محلي از اعراب نميماند و من فكر ميكنم مشكل اصلي سينما را بايد دراين نكته جست وگرنه مطمئن باشيد كه فيلم خوب تماشاگر دارد و تماشاگر ايراني خيلي خوب ميتواند فيلم خوب را از فيلم بد تشخيص بدهد. وي گفت: مشكل اين سينما زماني حل ميشود كه امكاني براي ساخت فيلم خوب فراهم شود و امنيت در اين زمينه موجود باشد. الان ميگويم يكي از مشكلات بزرگ تهيه كنندگان و سرمايهگذاران اين است كه ميترسند روي فيلمي سرمايهگذاري كنند چون همانطور كه گفتم الان خيليها به اينكه يك فيلمي پروانه ساخت داشته باشد و بعدا بتواند پروانه اكران بگيرد، اطمينان ندارند و اين بيثباتترين وضعيتي است كه ميشود براي سينماي كشور تصور كرد. كارگردان سريالهاي «مدار صفر درجه» ، «شب دهم» و «ميوه ممنوعه» گفت: حال اين كه طرح «فيلم خوب، سالن خوب و اكران خوب» چه تعريفي بايد داشته باشد، مسئله است. واقعا تعريف فيلم خوب چيست؟ اگر تعريف آن صرفا آنچيزي است كه يك عده در مقام سياستگذاري دراين مملكت قائل شوند كه تعريف بسيار تنگ و بستهاي از فيلم خوب دارند، فاتحه خيلي از فيلمها را بايد خواند. وي ادامه داد: سالن خوب هم حق هر ايراني است كه وقتي ميرود فيلم ميبيند دريك سالن خوب فيلم را ببيند و طبيعتا سالن خوب تماشاگر را نسبت به رفتن به سالن سينما ترغيب ميكند. خب اين خيلي خوب است و هر كسي هم اين كار را ميكند، دستش درد نكند كه دارد سالن ها را درست ميكند. فتجي گفت: اما اكران خوب زماني معنا پيدا ميكند كه پخش فيلمها در دست چند گروه مافيايي نباشد. يعني اگر چند گروه مافيايي بخواهند تصميم بگيرند، آن موقع ديگر اكران خوب يك تعريف متناسب با ذائقه و سليقه اين چند گروه مافيايي خواهد داشت و اينگونه، بخاطر انحصاراتي كه دراين زمنيه وجود دارد، طرح «فيلم خوب و سالن خوب و اكران خوب» شامل بسياري از چهرههاي خوب، كارگردانهاي خوب و خيلي از فيلمهاي خوب نخواهند شد. ××× كارگردان فيلم «خانه خلوت» درباره برنامه جديد ارتقاي كيفي سينماي ايران تحت عنوان «فيلم خوب، سالن خوب، اكران خوب» اظهار داشت: در شعار اوليه، طرح جامع و خوبي است اما بايد ديد چگونه به مرحله عمل خواهد رسيد و چگونه به يك جريان پويا بدل خواهد شد؟ «مهدي صباغزاده» افزود: درمجموع بايد بتوانيم فيلمهايي را كه ساخته ميشوند به اكران عمومي برسانيم ، اما در اين بين نياز عمومي هم مطرح است. مردم دوست دارند فيلمي را ببينند كه حالا چه از نظر دراماتيك و چه از نظر محتوا بتواند سرگرمشان كند. اين فيلم بايد فيلمي باشد كه ارتباط را با مخاطب برقرار كند و با اين ارتباط، اگر مردم به سينما بيايند، اين سه مورد ميتوانند ارتباط خودشان را به شكل تنگاتنگ ايجاد كنند. صباغزاده ادامه داد: اين بهنظر در شعار اوليه، طرح خوبي است اما بايد ديد چگونه به مرحله عمل خواهد رسيد و چگونه به يك جريان پويا بدل خواهد شد؟ وي گفت: از روزي كه آقاي جعفريجلوه به عنوان معاونت سينمايي مشغول به كار شده است، بهنظر ميرسد ارتباطش با فيلمسازان كم بوده، تا آنجايي كه من حس ميكنم اگر آن ارتباط را با سينماگران خودش ايجاد كند و مسائلي را كه لازمه پيشرفت و پيشبرد سينما است خودش براي اهالي سينما در يك جلسه عموميتر طرح نمايد، فيلمسازان نيز در اين ديدار بتوانند مشكلات و موانع را خودشان طرح كنند. اين كارگردان گفت: معاونت سينمايي درمجموع ميتوانست با اين سياستها زمينه را فراهم كند تا فيلمنامهها، استحكام يافته و فيلمهايي ساخته شود كه بتواند از نظر محتوا و جذابيت به سمت و سوي ارتباط با مخاطب خودش حركت كند و از آن سو، شرايطي را براي سالنهاي سينما بهوجود بياورند كه مردم و خانوادهها بتوانند در يك محيط سالم و متنوع حضور پيدا كنند. وي يادآور شد: البته سينماهاي افتتاح شده توانستهاند رونق خوبي را ايجاد كنند. مثلا در تهران افتتاح سينماهايي مثل آزادي و يا اريكهايرانيان و... اينگونه است، ولي به هرحال سينماهاي بخشهاي جنوبي شهر تهران تقريبا ازدست رفته هستند. آن سينماها بازسازي نشدهاند و به آن صورت، سالنهاي سينمايي جديدي هم براي قشر جديد ايجاد نشده است. در نتيجه اين كمبود سالن از حيث اقتصادي، به كل سينما لطمه ميزند. كارگردان فيلم «خانه خلوت» ادامه داد: با اين اوصاف، بايد بياييم شرايط جديدي را ايجاد كنيم و سينماهايي را بسازيم كه تنوعبخش باشد و اين، همين طور نحوه اكران فيلمها، نيازمند حمايتهاي معاونت سينمايي است، چرا كه سينمادار براي نمايش انواع مختلف فيلم، نيازمند سوبسيد است تا بتواند فيلمهايي را كه با مشكل اقتصادي مواجه هستند و قابليت جذب مخاطب بالا را هم ندارد، اكران نمايد. *** ناصر شفق، تهيه كننده سينما مي گويد، در صورت تحقق برنامه فيلم خوب، سالن خوب، اكران خوب سينماي ما ميتواند شكوفاترين و بالندهترين سينماي منطقه و پرچمدار حركت و خيزش فرهنگي انقلاب اسلامي باشد. «ناصر شفق»، درباره برنامه جديد ارتقاي كيفي سينماي ايران تحت عنوان «فيلم خوب، سالن خوب، اكران خوب» اظهار داشت: تنها راه حل بهبود سينماي ايران اتفاقا همين موضوع است؛ يعني دستيابي به فيلم، اكران و سينماي خوب. اكران خوب به معناي كامل آن، يعني اينكه يك فيلم براي نمايش عمومي تبليغات خوبي در اختيارش باشد و مميزي سليقهاي مسئولين و كارمندان دولت در آن نقش نداشته باشد. وي ادامه داد: اكران خوب يعني نمايش فيلمي برخاسته از حقيقت زندگي مردم. برخاسته از شفافيت و زلالي انديشه انقلاب اسلامي. فيلم خوب يعني جاري كردن اسلام و جاري كردن اخلاق حسنه اسلامي. فيلم خوب، آن فيلمي نيست كه كارمندان دولت بنا به ميل و سليقهشان آن را مميزي كنند. وي اظهار داشت: من فكر ميكنم كه معناي اكران خوب هم اين است كه سينما، تبليغات خوبي داشته باشد و اين بخش هم سليقهاي مورد نظارت واقع نشود. اگر چنين چيزي اتفاق بيفتد، من فكر ميكنم سينماي ما ميتواند شرايط مطلوب خودش را بهدست بياورد. شفق ادامه داد: ما از سال 69 يك طرحي در زمينه ساخت سالن داشتيم. آن موقع ميديديم روزي را كه سينما به قهقرا برود و قبل از آنكه فاجعه اتفاق بيفتد، لازم ميديديم كه درمان صورت گيرد. وي گفت: اين روزها بازسازي سالنها، نماسازي و اين قبيل كارها، براي سنيماي ايران درحد يك مسكن عمل ميكند. فيلم خوب، اكران خوب و سينماي خوب زماني معني پيدا ميكند كه ما نزديك به هفت الي هشت هزار سالن سينما متناسب با جمعيت كشور داشته باشيم و يك فيلم حداقل در هزار سينما روي اكران برود. اگر چنين اتفاقي بيفتد، يقينا سينماي ما ميتواند شكوفاترين و بالندهترين سينماي منطقه و پرچمدار حركت و خيزش فرهنگي انقلاب اسلامي باشد. شفق افزود: من براي آقاي جعفريجلوه كه يكي از عناصر فرهنگي و هنري بسيار انديشمند است، احترام بسيار زيادي قائل هستم اما متاسفانه سينماي ما روز به روز يك سير قهقرايي را طي ميكند، يعني الان شرايطي به وجود آمده كه سينماي ايران در شرايطي بسيار نامطلوب و ناهمگوني به سر ميبرد به طوري كه ما الان شاهد رشد قارچگونه فيلمهاي غيرارزشي، فاقد پيام و شبيه به فيلمهاي زمان شاه (البته منهاي صحنههاي رقص و كاباره!) هستيم و متاسفانه اين فيلمها الان تهديد جدي سينماي ايران هستند و سليقههاي مردم را مورد تهديد قرار ميدهند. اين تهيهكننده گفت: اگر امروز ذائقهسازي در سينماي ايران اتفاق ميافتد، همه فلشهاي آن جهت بهبود سينماي ايران نيست و به دليل عدم تعامل با اهالي سينماي ايران سير قهقرايي به خودش گرفته است. وي گفت: فكر مي كنم يكي از دلايل قضيه فوق، اين باشد كه حوزههاي فرهنگي و هنري بهخصوص سينما، بودجه كافي در اختيار ندارد يعني وقتي بودجه وجود نداشته باشد، ساختن هفت هزار سالن سينما كار آساني نيست. شفق اظهار داشت: اين كار يك همت جدي ميخواهد و به نظرم ميرسد اين همت جدي در دولت نهم وجود دارد. يعني اين در توان آقاي احمدينژاد هست كه سينماي ايران را احيا كند و من اين توان را در وجود خود احمدينژاد ميبينم و معتقدم او ميتواند اين كار را بكند. وي ادامه داد: واقعيتش اين است كه باتوجه به مطالعات و پژوهشهايي كه دوستان ما دراين خصوص داشتهاند و طرحهايي كه آماده كرده بودند، اين قابليت وجود دارد كه با همت جدي دولت، اين كار بتواند شكل بگيرد و به احياي سينما از نظر فيلم، سالن و اكران و سالن خوب برسيم.. *** «جمال شورجه» گفت: سالها است كه در اداره كل نظارت و ارزشيابي، درجه الف و ب و ج به فيلمها نميدهند و به نظرم اولين حركت در طرح «فيلم خوب»، «سالن خوب» و «اكران خوب» بايد راهاندازي دوباره درجهبندي فيلمها به ردههاي خوب، متوسط و بد باشد. «جمال شورجه» درباره برنامه جديد ارتقاي كيفي سينماي ايران تحت عنوان «فيلم خوب، سالن خوب، اكران خوب» اظهار داشت: به نظرم اين طرح شايد تنها در حد يك مسكن براي سينماي ما مؤثر باشد و مشكلات سينماي ما ريشهايتر و زيربناييتر از آن است كه بخواهيم با چنين طرحهايي، تحول يا تحركي را در اين سينما بهوجود آوريم. وي ادامه داد: به نظرم تحول اساسي درسينماي ايران دروهله اول بايد در قلب و روح و جان سينماگران ما بهوجود آيد تا آثار آن تحول بهچشم آيد چرا كه فيلم خوب از يك فيلمساز خوب حاصل ميشود. فيلم ديني از يك فيلمساز ديني كه معتقد به دين و شعائر ديني باشد، خلق ميشود و فيلم ارزشمند، فيلم خوب و سالم، از يك فيلمساز خوب و سالم و مشهور به اخلاق خوب پديدي ميآيد. اين كارگردان سينماي ايران اظهار داشت: به نظر ميرسد كه اين طرح عليرغم اينكه طرحي است كه براي آن زحمت كشيدهاند و اين خودش ميتواند حركتي مؤثر باشد، نيازمند آن است كه در آن «فيلم خوب» تعريف شود تا بعد بتواند ايجاد سالن و اكران خوب را به دنبال داشته باشد. شورجه اظهار داشت: مديران سينمايي ما بايد سياستگذاري درست، اصولي و تدوينشدهاي را داشته باشند و آن را اعمال كنند تا سينماي ما راه تعالي خود را پيش بگيرد. وي ادامه داد: سينماگران ما هم بايد به لحاظ علم، دانش و معارف اخلاقي و ديني و بينش سياسي ارتقاء پيدا كنند و اين به يك برنامهريزي درازمدت نياز دارد. كارگردان «شب دهم» و «روزنه» گفت: اگر براي بهبود وضعيت كمي و كيفيي محتوايي سينما طرحي ارائه ميشود بايد ريشهاي باشد. معاونت محترم سينمايي بايد بهگونهاي باشد كه به عنوان مثال «اكران خوب» با «فيلم خوب» و «سالن خوب» تناسب داشته باشد، و «اكران خوب» نصيب «فيلم بد»(چه فيلمهاي پيشپا افتاده و مبتذل و چه فيلمهاي كممخاطب) نشود. من معتقدم كه يك فيلم خاص و كممخاطب هم بهنوعي مخاطب اصلي سينما را از سينما دور ميكند يا دلزده ميكند و موجب ميشود تا سالنهاي سينما، از مخاطب خالي شوند و سينماگر و صاحبان سينما هم ضرر كنند. وي گفت: سالها است كه اداره كل نظارت و ارزشيابي، درجه الف و ب و ج به فيلمها نميدهند و متاسفانه هر كدام از تهيهكنندگان، فيلمهاي خودشان را متناسب با سليقه سينمادارها و با زدوبند اكران ميكنند. به نظرم اولين حركت در طرح «فيلم خوب»، «سالن خوب» و «اكران خوب» بايد راهاندازي دوباره درجهبندي فيلمها به ردههاي خوب، متوسط و بد باشد. كارگردان «باشگاه سري»، «دايره سرخ» و «وعده ديدار» گفت: معاونت سينمايي بايد اين جرات، شهامت و جسارت را داشته باشد و اداره نظارت و ارزشيابي، بايد اين اختيار را به شوراي اكران بدهد كه فيلمها را درجهبندي كنند و به نظرم كار پيچيدهاي هم نيست. در حقيقت معاونت سينمايي بايد اختياراتي را كه سالها پيش داشت و الان با پاك كردن صورت مسئله، دچار مشكل شده، دوباره به اجرا درآورد تا فيلم خوب و داراي درجه «الف» در سالن خوب و با امكانات خوبي كه در اختيارش قرار ميگيرد، نمايش داده شود. منبع خبر : فارس
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 443]
صفحات پیشنهادی
اظهارت فتحی، شورجه، صباغزاده و شفق درباره سینمای روز ایران
اظهارت فتحی، شورجه، صباغزاده و شفق درباره سینمای روز ایران.
اظهارت فتحی، شورجه، صباغزاده و شفق درباره سینمای روز ایران.
-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها