تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اجابت دعایت را دیر مپندار، در حالی که خودت با گناه راه اجابت آن را بسته ای.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826055870




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حمله شديد خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايرنا) به فيلم «دعوت»


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: پرده‌دري‌هاي ضد اخلاقي مکرر عناصر فيلم، آزاردهنده است سينماي ما- سيد حسين علوي : ديدار با حاتمي کيا پس از "دعوت" بنا بر اعتراف خودش ديدار با حاتمي کيايي متفاوت است . او "فاطمه" آژانس را در سايه قرار داده تا ما در عين ناباوري "تفاوت" را در حاتمي کياي جديد باور کنيم ! اکران فيلم "دعوت" آخرين ساخته ابراهيم حاتمي کيا شايد مهمترين واقعه سينمايي روزهاي اخير باشد . فيلمي که به قول سازنده اش از ما بقي آثار وي "متفاوت" است . داستان فيلم که به سبک اپيزوديک و در پنج اپيزود ساخته شده حاوي پيامهاي خاصي است که پيش از پرداختن به آن پيامها بايد داستان هر اپيزود را باز خواني کرد. در اپيزود اول قهرمان داستان زني هنرپيشه (مهناز افشار)است که در اوج شهرت بازيگري به يکباره متوجه مي شود که باردار است اما او از اين بارداري به دليل اينکه موجب وقفه در درخشش سينمايي او مي شود خوشحال نيست . اين در حالي است که شوهرش به نحو تحکم آميزي خواهان بچه است .اين کنتاکت به جايي مي رسد که زن براي سقط جنين پايش به اتاق جراحي کشيده مي شود و شوهرش با قلدرمابي خاص "مردان ضد زن" در فيلمهاي فمنيستي ،همسرش را از اين کار منصرف مي کند . به هر حال تلاش زن براي سقط جنين بارها ادامه مي يابد تا نهايتا در يک صحنه فيلمبرداري در کوهستان زير بهمن گرفتار مي شود و اين اپيزود بدون هيچ نتيجه گيري اي با نمايش پرواز هليکوپتر نجات پايان مي يابد . اپيزود دوم حول شخصيت زني فقير دور مي زند که همسر يک کارگر تخليه چاه است . او نيز به ناگاه متوجه بارداري بي موقع خود شده و به سراغ سقط جنين مي رود. مشکل او فقر شديد شوهرش است . از قضا شوهر او نيز شديدا مخالف سقط جنين است . به هر حال زن فقير که به دليل ناتواني از پرداخت هزينه سقط حسابي نااميد شده با پيرزني مواجه مي شود که حاضر است بچه را به قيمت بالايي بخرد ! مشروط به اينکه زن تا پايان بارداري در خانه او زندگي کند . پيرزن در اين ايام آنچنان به زوج فقير سخت مي گيرد که از خير ماندن در خانه او و فروش بچه مي گذرند و در خفا فرار مي کنند . برداشت پيرزن از اين اقدام آنها انصراف از سقط جنين است لکن اين برداشت از زبان زوجين بيان نمي شود که زن باردار واقعا از سقط جنين دست کشيده يا نه ؟ اپيزود دوم نيز همينجا به پايان مي رسد. قهرمان اپيزود سوم زني مسن است که در سنين شک به يائسگي باردار شده است. شوهر او مردي به ظاهر متدين است که در صحنه اي از فيلم به نحو مضحکي در حال قرائت قرآن است ! زن مسن نيز از قضا باردار شده و به خاطر خوف از حرف و حديث مردم به قصد سقط جنين راهي مطب مذکور مي شود . اما در آنجا پس از مشاجره اي لفظي با دستيار دکتر ،مطب را ترک مي کند . به هر حال در اين اپيزود نيز براي مخاطب مشخص نمي شود که در نهايت زن مسن از سقط جنين منصرف مي شود يا نه؟ اين اپيزود هم بدون نتيجه گيري عيني و با القاء نتيجه دلخواه سازندگان فيلم به ناخوداگاه مخاطب پايان مي يابد. اپيزود چهارم ماجراي پزشک زنان و زايماني است که به دليل ناباروري خودش ، از زني بيوه تخمک خريده تا با بارداري مصنوعي باردار شود . اما در اوج خوشحالي از بارداري پس از سالها نازايي متوجه مي شود شوهرش با زني که از او تخمک خريده ،ازدواج کرده است . زن باردار که از شوهرخائنش متنفر است به سراغ مطب دکتر مي رود تا جنين را سقط کند . پزشک جراح در اين ميان سعي مي کند وي را از اين کار منصرف کند. در پايان اين اپيزود زن باردار بدون سقط جنين از مطب خارج شده و اپيزود به پايان مي رسد . قهرمان آخرين اپيزود زني نازاست که منشي دانشمندي به ظاهر مذهبي است و در خفا متعه وي شده است . به هر حال اين زن از مرد مذهبي باردار شده و به رغم اصرار مرد "مذهبي" بر سقط جنين ، بر حفظ آن پافشاري مي کند . در پايان اين اپيزود نيز براي مخاطب مشخص نمي شود که عاقبت مرد مذهبي از سقط جنين منصرف مي شود يا نه؟ آنچه خوانديد خلاصه اي بود از پنج داستان اپيزوديک فيلم سينمايي "دعوت" ساخته ابراهيم حاتمي کيا . فيلمي که در خور تاملي بسيار است و به جا خواهد بود پيرامون آن نکاتي يادآوري شود. الف)ابتدا بايد از حاتمي کياي عزيز پرسيد ؛ طرح مسائلي همچون سقط جنين در يک فيلم سينمايي با چه انگيزه اي صورت گرفته است ؟ شايد ايشان معتقد باشند که چون عده اي در جامعه ما با اين موضوع در گيرند و اين يکي از موضوعات مبتلا به جامعه ماست پس بايد از آن فيلم ساخت . در اينجا بد نيست از ايشان پرسيده شود که مگر هر چه در جامعه وجود دارد را بايد وارد پرده عمومي سينما کرد ؟ مساله اين نيست که براي هر فيلم سازي بايد حريم ممنوعه سوژه تعريف شود . کارگردان در انتحاب سوژه آزاد است ولي با قيد خود آگاهي . چه اينکه اگر نسبت به وجوه خاص چنين سوژه هاي حساسي خود آگاهي درستي وجود نداشته باشد پاي کارگردان به اشتباهات فاحشي همچون هنجارشکني باز مي شود . به واقع براي نگارنده محل سوالي اساسي است که نمايش تخت سقط جنين با آن حالاتي که زنان روي آن مي خوابند يا نمايش سونوگرافي جنين در سينما يا شنيدن الفاظ ناشايستي که کارکترهاي فيلم پيرامون کيفيت بارداري و دعواي آنها در اين زمينه رد و بدل مي کنند و بيان کردن و به تصوير کشيدن کاري که بسياري از مردم خصوصا جوانان مجرد از کيفيت آن بي خبراند و در گير کردن ذهن مردم به چنين موضوعاتي ، با چه توجيهي صورت گرفته است؟ ب ) در شناخت آثار فمنيستي يک نکته را همواره بايد به عنوان فاکتوري اساسي و تعيين کننده در نظر آورد و آن اين است که قاعده در چنين آثاري بر "مظلوميت زنان و سيطره غير عقلاني مردان بر زنان است" . حال با اين وصف به بررسي هر پنج اپيزود فيلم مي پردازيم . در اپيزود اول قهرمان داستان زني باردار است که هم از جانب يکي از همکاران مردش و هم از جانب شوهرش تحت فشار قرار گرفته و او در موقعيتي سخت و ملال آور تلاش مي کند تا با سقط جنينش ضمن صيانت از شغلش ،مقابل شوهرش نيز ايستادگي کند . در اينجا "سوژه " زن مظلوم است و ما بقي عناصر، در تقابل با اين سوژه مظلوم . در اپيزود دوم باز زني باردار را در مقابل مردي لمپن و غير منطقي مي بينيم . در اين اپيزود هم شاهد درگيري زن و مرد – با گرايش داستان به مظلوميت زن- هستيم . در اپيزود سوم زن باردار مظلوم تحت فشار شوهرش قرار گرفته تا جنين را سقط نکند . شوهري که به گمان نگارنده هيچ مخاطبي از او تصور مردي عاقل و منطقي ندارد. در چهارمين اپيزود زن بيچاره باردار به يکباره متوجه پنهان کاري و خيانت شوهرش مي شود و تصميم به سقط جنين مي گيرد .کاري که زن مي خواهد و مرد نمي خواهد! اما در آخرين اپيزود ماجرا برعکس است . زن خواهان حفظ جنين و مرد خواهان سقط آن است . اما اينجا نيز پروژه زن مظلوم و مرد ظالم – آن هم از نوع مذهبي اش – کاملا مشهود است ! اينجا منفعت مرد متديني (!) که در عين داشتن چند فرزند بزرگ زن بيوه اي را متعه کرده در سقط جنين است و زن بيوه که پيش از اين نازا بوده و اتفاقا مرد ظالم (!) ديگري او را به همين گناه (!) طلاق داده ،اکنون باردار شده و خواهان حفظ آن است !... چقدر زنان مظلومند ! و چقدر اين مردهاي خشن و خود بين ، ظالم و سنگ دلند ! در جاي جاي اين فيلم ماجراي مظلوم نمايي زنان و ظالم نمايي مردان در دوزهاي متفاوت قابل مشاهده است . با اين وصف آيا نمي توان "دعوت" را از اين منظر فيلمي فمينيستي تلقي کرد ؟! اما نکته درخورتامل تر آنکه ؛ هرچند دعوت رنگ و بوي آثار فمينيستي را دارد ودر لايه هاي ظاهري اش به سمپاتي عنصر زن پرداخته ولي با تاسف بايد عرض کرد که عملا متقاضي اصلي سقط جنين را زنان معرفي کرده است . آنهم زن ايراني که همه دنيا به مهر ورزي و فرزند حواهي وي معترفند . به واقع در دعوت جاي خالي "فاطمه" آژانس شيشه اي کاملا مشهود است . زن مذهبي به نمايندگي ازخيل کثير زنان مومنه ايراني که حاضر است براي رضاي معبود خويش همه نوع فداکاري براي همسر و فرزندانش بنمايد .... و صد البته آرزوي نگارنده آن است که توانايي هاي انکار ناپذير اين فيلمساز را در قواره کارهاي اثرگذار و ارزشي گذشته وي همچون آژانس شيشه اي ببيند . ج) نکته ديگري که به شکل آزاردهنده اي در فيلم "دعوت" خود نمايي مي کند پرده دري هاي ضد اخلاقي مکرر عناصر فيلم است . کاراکتر هاي اين فيلم در برخي ديالوگها از الفاظ رکيکي استفاده مي کنند که اين قلم از انتشار آن شرم دارد . ماجراي بارداري زن مسن در کربلاي معلي جداي از وهني که نسبت به سفر مقدس و زيارتي به بارگاه حضرت سيدالشهدا (روحي له الفداء) در آن نهفته است حاوي الفاظ بسيار زشتي است که تنها گوشه اي از آن بي حيايي هاي مکرر فيلم است . د) يکي از فجايعي که در ساليان حاکميت اصلاح طلبان سکولار بر سر سينماي اين کشور آمد آن بود که غالب کاراکتر هاي منفي و ظالم سناريو هاي آن عصر مردان و زنان مذهبي با ظاهر خاص ايشان بودند به نحوي که پژوهشگر تيز بين به وضوح شاهد يک "خط" آلوده براي تخريب مردان و زنان با پوشش خاص مي بود . اين خط آلوده در "دعوت" هم قابل مشاهده است . اپيزود آخر که شايد تير خلاص چيستا يثربي بر آنچه در فيلمنامه دعوت با آن ستيزيده بوده ، باشد،به روشني حاوي چنين کاراکتر ظالمي است . مرد مذهبي با دکمه بسته بالا و محاسن بلند براي پنهان کردن چهره حقيقي اش با قساوت تمام زن مظلوم را امر به سقط جنين مي کند! جاي سوال است که در جامعه اي که 70 ميليون جمعيت با تيپهاي مختلف در آن زندگي مي کنند و مساله متعه در مورد يک يک آنها ممکن است رخ دهد چرا کارگردان به سراغ اين تيپ ظاهري خاص رفته است؟! چرا تنها مردحامي سقط جنين بايد از قشر مذهبي باشد ؟! در اين مورد گفتني هاي ديگري نيز هست که آنها را مي گذاريم و مي گذريم ... ه) ماجراي تخطئه و وهن متعه - اين حلال الي الابد اسلام – که در پليد ترين آثار سينماي عصر اصلاحات آمريکايي موج مي زد نيز متاسفانه به وضوح در "دعوت" قابل مشاهده است . کافي است ديالوگهاي رد و بدل شده ميان زن و مرد اپيزود آخر بازخواني شوند تا توهين به ازدواج موقت و نه نقد عالمانه و منصفانه معضلات اجراي بعضا غلط آن در جامعه ما بر خوانندگان آشکار گردد . و) مساله ديگر در فيلم جديد حاتمي کيا استفاده از زناني با پوشش هاي بسيار نا مناسب و زننده است. اين موضوع را از دو زاويه مي توان مورد مداقه جدي قرار داد. به خاطر دارم در طليعه طرح ارتقاي امنيت اجتماعي عده اي از دوستان با اين داعيه که مبارزه فيزيکي پليس با بد حجابي – به رغم آنکه پليس با استناد به قانون عمل مي کرد- امري غلط است . آنها به جاي برخورد فيزيکي کار فرهنگي را در اين زمينه توصيه مي کردند لکن همين دوستان در برخورد با دستگاه هايي که موظف به کار فرهنگي در راستاي اشاعه فرهنگ اسلامي حجاب بودند با بي تفاوتي عبور مي کردند. همين افراد اينجا نيز به جاي اتخاذ موضع شفاف و صريح در قبال اشاعه بد حجابي در سينما سکوت کرده اند تا نشان دهند ماجراي کار فرهنگي بيش از آنکه حاوي عزمي عملي براي کار جدي باشد کشک است! از منظر ديگر بايد به خود حاتمي کيا نگريست . کسي که مهاجر، وصل نيکان ، از کرخه تا راين و آژانس شيشه اي را ساخته کجا و آنکه امروز "دعوت" را ساخته کجا؟! حاتمي کياي امروز خود را "متفاوت" از گذشته اش ارزيابي مي کند . او امروز حال و روز جديد خود را ذيل عنوان "ضد جنگ" بازتعريف کرده است ! گويا فراموش کرده که پير و مرادمان حضرت روح الله دوران درخشان دفاع مقدس را براي ما نعمت شمردند ! براي جناب حاتمي کيا نيز به خاطر خدمات انکار ناپذيري که در عرصه فرهنگ و هنر به اسلام و انقلاب کرده اند نيز هنوز جاي ويژه اي در حافظه خويش گشوده ايم و حاتمي کياي امروز را به رغم آنکه نقدهاي مشفقانه فراواني بر او داريم باز هم يار فرهنگ و هنر انقلاب تلقي مي کنيم . لکن آنکه حق را با اقدار رجال بسنجد در هميشه تاريخ شرمنده اهل حق و در جرگه اهل باطل بوده و هست و خواهد بود . براي قضاوت عادلانه ملاک حال فعلي افراد است .... به اميد ملاقاتي دوباره با حاتمي کيايي در رداي درخشان سازنده "آژانس" ... منبع خبر : ايرنا




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 526]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن