واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: تهمينه ميلاني گفت: فيلم «سوپراستار» دربارهي سينما نيست؛ اما چون شخصيت اصلي فيلم يك «سوپراستار» سينماست، طبيعتا بخشي از حاشيههاي زندگي او سينما است. اين كارگردان سينماي ايران در آستانهي اكران عمومي جديدترين ساختهي سينمايياش در اكران نوروزي در گفتوگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: اين فيلم به هيچ عنوان نقد سينما نيست. يك فيلم كاملا اجتماعي است چون ميتوانيم اين «سوپراستار» را برداريم و يك ورزشكار، سياستمدار و حتي يك تاجر موفق به جاي آن بگذاريم. به هرحال اين قصه فرقي نميكرد و آنچه اهميت داشت، معروفيت كاراكتر فيلم بود. اين كارگردان در پاسخ به اينكه پس چرا «سوپراستار» را انتخاب كرده است، پاسخ داد: «سوپراستار» جاذبهاي ويژهاي دارد، مثل فوتباليستها و اغلب مردم تصورات اشتباهي از شخصيت و نوع زندگي آنها دارند و فكر ميكنند تصويري كه از «سوپراستار» برروي پرده ميبينند، عين واقعيت است و حال اين فيلم مطرح ميكند كه لزوما اينطور نيست. ميلاني دربارهي واكنش سينماييها به فيلم هم مطرح كرد: من تا بهحال واكنش منفي نديدم. فقط ميدانم بحثهاي زيادي را در جامعه هنري خصوصا در گروه بازيگران بوجود آورده است. كارگردان «دو زن» ادامه داد: اصولا چالش مثبت است و خوشبختانه «سوپراستار» هم چالش مثبت ايجاد كرده است. واقعا لذت ميبرم از اينكه فيلمهايم چالش مثبت بهوجود ميآورند. دراين بحثها و چالشهاست كه سينما رشد ميكند و جامعه يك پله بالا ميآيد. جامعه كه ساكن است هيچ اتفاقي در آن نميافتد. وقتي فيلمي يك بحثي ايجاد ميكند كه امسال فيلمهاي بحثبرانگيز زياد بودند، باعث ميشود سطح سليقه مردم بالاتر برود، خوشبختانه «سوپراستار» يكي از اين فيلمها بود كه اين فضا را بوجود آورد. ميلاني دربارهي فاصلهاش با موضوعات زنانه در فيلمهايش طي چند سال اخير هم گفت: بله موضوع «سوپراستار» دربارهي حقوق زنان نيست. بيشك شرايط براي من تغيير كرده است، وقتي «تسويه حساب» توقيف شد، البته هيچگاه به ما نگفتند فيلم توقيف شده است، بلكه گفتند فعلا تا اطلاع ثانوي نمايش داده نشود. بعد از آن يك فيلمنامهاي دربارهي زنان دادم كه پروانه نگرفت و سپس فيلمنامه «سوپراستار» را كه خيلي آن را دوست داشتم و ميتوانست كمتر براي ساخت حساسيتبرانگيز باشد، ارايه كردم و در عين حال فكر نميكردم، پروانه سفيد بگيرد، و هيچ مميزي نخورد. ميلاني گفت: ما در سينما بحث سرمايه را داريم. هزينهي 500 ميليوني فيلم «تسويه حساب» كه تاكنون هيچ بازگشت سرمايهاي براي ما نداشته است براي ما بازتاب داشت. بنابراين پس از مدتي ريسكپذيري با كنترل زياد، پايين ميآيد و به همان ميزان هم سطح هنر پايين ميآيد. اين كارگردان سينماي ايران در بخش ديگري از گفتوگويش دربارهي روند شكلگيري «سوپراستار» توضيح داد: خيلي سريع شكل گرفت. در جشنواره بانكوك و كلن آلمان داور بودم، در فاصلهي پروازي كه بين دو كشور داشتم مجبور شدم 12 ساعت در فرودگاه باشم. در اين مدت قصهي «هرمان هسه» را خواندم و همان جا نشستم در 12 ساعت فيلمنامه را نوشتم و بعدها آن را روتوش كردم. منتهي پروانه ساخت گرفتن طول كشيد. ميلاني بيان كرد: متاسفانه نميدانم چرا اين تصور پيش آمده است كه من هر فيلمي ميسازم، چندين لايه پنهان زير آن هست. «سوپراستار» همين است كه ميبينيد، هزار تا لايه نيست. اغلب من وقتي فيلمنامه ميفرستم ظاهر مثل اينكه به بنده اعتماد ندارند. اما گويا بعد از «سوپراستار» اعتمادشان به من جلب شده است و خوشبختانه پروانه سفيد دادند كه مرا خوشحال كرد و در عين حال برايم تعجببرانگيز بود. ميلاني دربارهي انتخاب شهاب حسيني به عنوان سوپراستار فيلم گفت: از ابتدا شهاب حسيني را انتخاب كردم و براي او هم قصه نوشتم و اسم قهرمان من هم شهاب بود، چون «شهاب» يك سنگ آسماني كه يك دفعه ميدرخشد و خاموش ميشود؛مثل ستارهها است. اما آقاي حسيني خودش اصرار كردند اسمش را عوض كنيم چون نگران بود كه براي مردم اين شائبه بوجود بيايد كه اين قصه زندگي خود اوست. او دربارهي انتخاب بازيگر دختر نقش مقابل شهاب حسيني هم گفت: بهخاطر نوع قصه بايد شباهت مختصري ميان آنان ميبود كه خوشبختانه انتخاب خوبي صورت گرفت. ميلاني دربارهي «سوپراستار» و عنوان معناگرايي كه به اين فيلم اطلاق شده است، هم به ايسنا گفت: من تا قبل از اينكه فيلم را در بخش بينالملل معناگرايي قبول كنند، فيلم را يك فيلم كاملا اجتماعي ارزيابي ميكردم و خوشحال شدم كه در بخش معناگرا فيلم هم ارزيابي شد. كارگردان «نيمهي پنهان» ، «دو زن» در پاسخ به اينكه تا چه زماني قصد دارد از پرداختن به موضوعات زنان، فاصله بگيرد، گفت: فكر ميكنم چارهاي ندارم. گويا فعلا علاقهاي وجود ندارد كه دربارهي حقوق زنان صحبت بشود. در حالي كه مطرحكردن اين مسائل به تعادل اجتماعي كمك ميكند. با مطرحكردن اين مسائل جامعه را به سوي تعادل پيش ميبريم. ميلاني در بخش ديگري از اين گفتوگو دربارهي اظهار نظرات تند و گاها بيادبانه پارهاي از منتقدان درمورد «سوپراستار» هم مطرح كرد: يك مقدار منتقدان كم سواد اينگونه روند نقد فيلم را رقم زدند. اينطور كه به نظرم ميآيد، «سوپراستار» من با چند تا از اين منتقدان قديمي هم هويت شده بود و اين منتقدان جوان ما را به دنبال خودشان كشانده بودند. او معتقد است: نقد يعني خوبي و بدي يك اثر را گفتند. نقد با فحاشي كاملا فرق ميكند. آدم منتقد، آدم با دانشي بايد باشد. آدم فحاش لزومي ندارد كه دانشي داشته باشد. نقدكردن فيلم كار هركسي نيست به هرحال اين فيلمها اكران خواهند شد و در طول تاريخ سينما قضاوت ميشوند. ميلاني خاطرنشان كرد: وقتي فيلم «دو زن» ساخته شد به سرتا پاي فيلم فحاشي كردند. ولي الان جزء 30 فيلم مطرح بعد از انقلاب است. اين بازتابها نشان ميدهد كه فيلم تاثير گذاشته است. چون خيلي از فيلمها هستند در طول جشنواره كه هيچ نقدي براي آنها نوشته نشده چون اهميتي نداشتند. به نظرم فضاي جشنواره خيلي قابل اعتماد نيست و در طول سال قضاوت ميشود. ميلاني گفت: فيلم «سوپراستار» فيلمي است كه ساختهام. ولي برخلاف ساختههاي قبليام نميتوانم آيندهي آن را پيشبيني كنم. ولي به هر حال روند نمايش فيلم در جشنواره بگونهاي بود كه تماشاگران فيلم را براي ديدند به يكديگر پيشنهاد ميدادند و اين برايم اميدوار كننده است، به ويژه كه ديديم منتقدين «سوپراستار» را جز فيلمهاي پرفروش سال دانستند. به گزارش ايسنا، «سوپراستار» كه قرار است از 28 فروردين ماه در گروه سينمايي «آزادي» به نمايش درآيد. با اقتباس از كتاب «هرمانهسه» دربارهي هنرپيشهاي است كه با رسيدن به قدرت و شهرت دچار غرور و خودخواهي ميشود. اين فيلم به تهيهكنندگي محمدنيكبين است كه در آن شهاب حسيني، نسرين مقانلو، ليلا زارع، رضا رشيدپور، السا فيروزآذر، فريبا كوثري ، فتانه ملك محمدي، محمدرضا شريفينيا و افسانه بايگان به ايفا نقش پرداختند. تهمينه ميلاني پيش از اين فيلمهايي چون «آتشبس»، «زنزيادي»، «واكنش پنجم»، «نيمهپنهان»، «دو زن»، «ديگه چه خبر» و... را ساخته است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]