واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: ارجمند: فيلم «دايي جان» نمادي از تبديل دنياي سنتي به مدرنيته است خبرگزاري فارس: جمشيد ارجمند در نقد فيلم سينماي دايي جان ساخته ژاك تاتي گفت: اين فيلم به راحتي به بيان نوعي ديدگاه تلخ و گزنده ميپردازد كه بالاخره شيوه زندگي سنتي در برابر تغييراتي كه در حال رخ دادن است نميتواند مقاومت كند و به تدريج محو ميشود. به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان، فيلم سينمايي «دايي جان » ساخته ژاك تاتي كمدين و فيلمساز مطرح فرانسوي يكشنبه شب به همت كانون فيلم حوزه هنري استان اصفهان در قالب برنامه «كمدي، بهشت سينما» با حضور جمشيد ارجمند منتقد سينما و جمعي از علاقهمندان به سينما در سالن حوزه هنري اصفهان اكران و مورد نقد بررسي قرار گرفت. ارجمند در مورد اين فيلم اظهار داشت: «دايي جان» يكي از مهمترين فيلمهايي است كه ژاك تاتي با سبك خود هجمهاي ديگر بر گسترش مدرنيته و تسلط آن بر زندگي انسان ساخته است. وي افزود: داستان فيلم بيشتر حول خانواده خواهر آقاي اولو ميگردد، او به همراه شوهرش كه مدير يك كارخانه توليد لولههاي پلاستيكي است و تك پسر كم سن و سالش در خانهاي زندگي ميكنند كه كاملا در ساخت آن سعي شده تا همه چيز داراي كنترلهاي الكترونيكي و مكانيكي باشد. اين منتقد سينما تصريح كرد: شخصيت زن و مرد در اين فيلم بسيار به اين ابزارآلات وابسته هستند و همواره سعي در گسترش آن دارند تا جايي كه خانه به پايگاههاي فضايي فيلمهاي علمي ـ تخيلي شباهت پيدا كرده است. وي اظهار داشت: اين در حالي است كه پسرشان علاقهاي به اين ابزار ندارد و بيشتر جذب سرخوشي و زندگي لاقيد دايياش ميشود و وقتي تاثيرپذيري پسر از دايياش به حدي زياد ميشود كه ديگر به حرف پدر و مادر گوش نميكند، آنها به فكر اين ميافتند كه با دادن شغلي به آقاي اولو در كارخانه سعي كنند هر دو را كنترل كنند، در نهايت وقتي پدر ميبيند اين كار نيز تاثيري ندارد خرابكاري اولو در كارخانه را بهانه ميكند و او را به عنوان فروشنده يكي از شعب كارخانه به شهرستان ميفرستد. ارجمند افزود: ژاك تاتي در اين فيلم سعي ميكند تا تقابلي را كه بين نظام سنتي زندگي آقاي اولو و زندگي به ظاهر مدرن خواهر او قرار دارد به رخ بكشد. خانهاي كه اولو در آن زندگي ميكند به ظاهر در يكي از محلههاي پايين شهر قرار دارد و رابطهها گرمتر و شادتر است و همه چيز در آرامش سپري ميشود، در حالي كه در مقابل آن روابط مصنوعي خواهرش با ديگران و تلاشي كه او ميكند تا زندگياش را به رخ همسايه و آشنايانش بكشد قرار دارد. وي تصريح كرد: تاتي به وضوح قصد دارد در اقليت بودن شيوه سنتي زندگي در مقابل شيوه مدرن را به نمايش درآورد و به عنوان مثال، ميتوان از بيشتر بودن زمان فيلم در خانه مدرن تا محله سنتي، و نيز عنوانبندي فيلم اشاره كرد. اين منتقد سينما در مورد عنوانبندي اين فيلم اظهار داشت: اسامي تمام دستاندركاران بر روي پلاكهاي تابلوي اطلاعات يك ساختمان در حال ساخت با فونتي اداري نوشته ميشود، در حالي كه كارگران در كنار آن با سر و صداي زياد در حال كار هستند و بعد از نوشتن نام كارگردان، تصوير قطع ميشود. وي افزود: تاتي در نهايت داستان را با اين منظر به پايان ميرساند كه خود اولو نيز مجبور ميشود زندگي در محله دوست داشتنياش را ترك كند و به خاطر كار به شهري ديگر برود، به نوعي اين ديدگاه تلخ و گزنده را ارائه ميكند كه بالاخره شيوه زندگي سنتي در برابر تغييراتي كه در حال رخ دادن است نميتواند مقاومت كند و به تدريج محو ميشود. ارجمند در مورد شخصيتهاي اين فيلم تصريح كرد: آقاي اولو معروفترين شخصيتي است كه ژاك تاتي، بازيگر و كارگردان فرانسوي، آن را خلق كرد و با كمديهايي كه با استفاده از اين شخصيت ساخت در تاريخ سينما ماندگار شد. وي اظهار داشت: شخصيتي كه هميشه پيپي به لب دارد و اكثر اوقات خاموش است، پالتويي بلند به تن و چتري كه هميشه به همراه دارد، معمولا با سري پايين و گامهايي بلند راه ميرود، به ندرت حرف ميزند و در عين دل رحمي و مهرباني، دست و پا چلفتي است. اين منتقد سينما افزود: تاتي به وضوح با تاثير از كمديهاي اسلپاستيك سعي ميكرد موقعيتهاي بصري داراي تضاد و تناقضي را ايجاد كند كه به عكس كمديهاي كلامي كه در آن دوره رو به گسترش بود، همچنان تصاوير باعث خنده بيننده بشوند و در اين بين، فرم رفتار و ظاهر تا حدي غير عادي آقاي اولو كه چيزي بين شخصيت ولگرد چاپلين و نيز جنتلمن صورت سنگي باستر كيتون در نوسان بود، به جذابيت بيشتر فيلمها كمك ميكرد. اين فيلم برنده جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي سال 1958 شده است. ژاك تاتي با نام اصلي ژاك تاتيشف در سال 1907 در فرانسه به دنيا آمد و با خلق شخصيت آقاي اولو به يكي از معروفترين و شاخصترين شمايل سينماي كمدي فرانسه تبديل شد. از فيلمهاي شاخص اين كارگردان ميتوان به فيلمهاي: روز جشن (1953)، دايي جان (1958)، زنگ تفريح (1967) و ترافيك (1971) اشاره كرد. اين كمدين و بازيگر بزرگ سينماي كمدي فرانسه در سال 1982 در سن 74 سالگي بر اثر بيماري ريوي درگذشت. در ادامه اين برنامه قرار است فيلم سينماي «زنگ تفريح» در ساعت 18 بعدازظهر سه شنبه سيام تيرماه در سالن سعدي حوزه هنري استان اصفهان واقع در خيابان استانداري، خيابان سعدي اكران و با حضور جمشيد ارحمند مورد نقد و برسي قرار گيرد. انتهاي پيام/ش10
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1117]