واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: از لطف و مهرباني مردم خجالت ميكشم فريدون محرابي، ليسانس بازيگري را از دانشگاه هنر و معماري و فوقليسانس كارگرداني و بازيگري را از دانشكده سينما و تئاتر دريافت كرده است. او اگرچه در سريالهايي چون مدار صفر درجه، مرگ تدريجي يك رويا، به كجا چنين شتابان، آشپزباشي و كارهاي تلويزيوني به ايفاي نقش پرداخته است، اما در واقع محرابي به عنوان يكي از بازيگران و كارگردانهاي مطرح راديويي به حساب ميآيد كه سالهاست نقشهاي متنوع راديويي را پشت ميكروفن مركز نمايش راديويي به واقعيت تبديل كرده و كارگرداني نمايشهاي راديويي مختلفي را عهدهدار بوده است. گفتگوي كوتاه ما براي حضور او در سريال به كجا چنين شتابان و ويژگيهاي كار راديويي وي است. چطور از دنياي كارگرداني نمايش به عرصه تصوير رفتيد؟ واقعيت اين است كه من در رشته تئاتر تحصيل كردهام و اولين كار حرفهاي من از تئاتر شروع شد و در ديگر عرصههاي هنري نيز ادامه پيدا كرد. حضور همزمانتان در 2 سريال آشپزباشي و به كجا چنين شتابان را با 2 شخصيت متفاوت از ديد مخاطبان چگونه ارزيابي ميكنيد؟ من از اين اتفاق خوشحالم و اين قضيه كاملا اتفاقي پيش آمد، اما بازي در 2 نقش مثبت و منفي براي من خيلي جذاب است. چون فكر ميكنم توانمنديهاي بيشتر از اين هم دارم و اميدوارم بتوانم حتي در يك فيلم يا سريال چندين نقش متفاوت بازي كنم و به اين قضيه معتقدم كه هميشه سادهترين راه بهترين نيست. درباره شخصيت كيوان در سريال به كجا چنين شتابان صحبت كنيد و اين كه اين نقش چقدر به زندگي خودتان نزديك است؟ اين نقش از شخصيت واقعي خودم بسيار دور بود، چون من در زندگيم حتي يك سيگار هم نكشيدهام و براي همين در رسيدن به نقش نياز به تمرينها و تحقيقات زيادي داشتم تا بدانم يك جوان با خصوصيات «كيوان» در موقعيتهاي مختلف زندگياش چه واكنشهايي دارد و از لحاظ كيفيت رفتاري چطور عمل ميكند. نمايش راديو نسبت به تلويزيون چقدر متفاوت است؟ در راديو اساسا تمام جنبههاي تصويري بايد به گونهاي طراحي شود كه در ذهن مخاطب شكل گيرد و باورپذيري براي مخاطب داشته باشد كه اين تصويرسازي و ايجاد تخيل بيشتر از بعضي جهات سختتر و وقتي از تكنيك استفاده ميشود آسانتر است، اما در اين ميان كارگرداني تصوير بحثي تخصصي و طولاني دارد كه همه اتفاقات تصويري در جلوي دوربين رخ ميدهد و اين فرآيندي است از تلاش گروهي كه پشت دوربين اين فضا را مهيا ميكنند. كارگرداني چه نوع نمايشي در راديو برايتان جذاب است؟ كارگرداني اكثر نمايشهايي را كه انجام ميدهم برايم جذاب است كه از ميان آن نمايش راديويي «ربهكا» كه در 21 قسمت و «شاهلير» كه در 4 قسمت نوشته شده برايم جذابتر بود. دوست داريد سال جديد چه نوع نمايشهايي را براي راديو توليد كنيد؟ دوست دارم برخي نمايشهايي كه درباره مسائل و مشكلات اجتماعي و اقتصادي روز جامعه هستند براي راديو توليد كنم. در حال حاضر مشغول چه كار تصويري براي تلويزيون هستيد؟ در سريال «خانه بيپرنده» به كارگرداني كاظم معصومي كه براي شبكه تهران توليد ميشود بازي ميكنم. تا چه حد هنرمند بودن به زندگي هنرمندانه هم كمك ميكند؟ من اعتقاد دارم ما در زمانهاي زندگي ميكنيم كه هنرمندانهزيستن گاه دشوارتر از خلق يك اثر هنري است، به هر حال براي من اين مهم است كه قبل از هنرمند شدن، هنر زندگيكردن را داشته باشم. واكنش مردم نسبت به شما چگونه است؟ گاهي اوقات از لطف و مهربانيشان خجالت ميكشم، به نظر مردم بازيگران با مردم عادي فرق دارند كه معمولا اين طور نيست ولي هنرمندان هم از نظر توانمندي و هم از نظر خصايص نيك انساني بايد ظرفيتي داشته باشند كه بتوانند اين لطف مردم را پاسخگو باشند. تحصيلات چقدر به كيفيت كار يك هنرمند در عرصه بازيگري، كارگرداني يا ديگر عرصهها كمك ميكند؟ الزاما تحصيلات در كار يك هنرمند كافي نيست، اما ميتواند به او در رسيدن به اهدافش كمك كند، چون خلق يك اثر نياز به شرايط خاص و خلاقيت ويژهاي دارد. هنر بسيار ارزشمند و نامحدود است و نياز به عشق و زحمت فراوان دارد كه انسان بتواند به درك وسيعتري از زندگي و كائنات برسد. زينت پستادست
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 316]