تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خاطر خداى سبحان از چيزى بگذرد، خداوند بهتر از آن را به او عوض خواهد داد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805759842




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير امور خارجه: ايران همواره بخشي از حل مسائل منطقه است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: وزير امور خارجه: ايران همواره بخشي از حل مسائل منطقه است
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): سازمان ملل - منوچهر متكي در يك نشست مطبوعاتي در مقر سازمان ملل در نيويورك تصريح كرد كه جمهوري اسلامي ايران در 30 گذشته همواره بخشي از حل مسائل منطقه بوده است .


وي روز چهارشنبه به وقت محلي اظهارداشت :ايران در اين منطقه و درمواجهه با بحرانهايي كه در اطرافش وجود دارد، همواره سعي كرده رويكردي مبتني بر اصولي منطقي و واقع بينانه نسبت به اين تحولات داشته باشد.
متكي گفت : امنيت در منطقه خليج فارس از اهميت ويژه اي برخوردار است و اين در حالي است كه در اطراف خليج فارس بيشترين بحرانها و تنش هاي نگران كننده را داريم .
وزير امور خارجه افزود: خليج فارس يكي از مراكز عمده انرژي دنيا است و توجه درست و واقعي به بحرانهاي موجود در منطقه خاورميانه و توجه به بحث امنيت از ويژگي بالايي برخوردار است .
وي اظهارداشت : شناخت تحولات منطقه ما و داشتن اطلاعات صحيح از آن ،از اهميت ويژه اي برخوردار است و بسياري از سياستهاي شكست خورده در منطقه به دليل فقدان اطلاعات درست و جامع و يا يك فقدان يك تحليل منطقي ، صحيح و عادلانه است .
وزير امور خارجه در پاسخ به پرسشي درباره نفت و افزايش بهاي مواد غذايي در جهان گفت :ايران از تثبيت قيمت نفت در جهان حمايت مي كند.
متكي اظهارداشت :همزمان با كاهش مصرف در تابستان ، كشورهاي توليدكننده هم اعلام كرده اند كه مشاركت بيشتري در توليد خواهند داشت ولي قيمت نفت به شكل غيرطبيعي رو به افزايش است .
وي افزود: كشورهاي توليد كننده نفت نيز همانند مصرف كنندگان آن بخاطر كاهش ارزش دلار از يك سو و افزايش هزينه هاي توليد و در نتيجه خريد كالاها با قيمت هاي بالاتر با مشكلاتي مواجه هستند و خواستار پيدا كردن فرمولي مناسب براي اين مساله مي باشند.
وزير امور خارجه گفت : البته نفت شرايطي را پيدا كرده كه توليد كنندگان و مصرف كنندگان بايد با هم فرمولي را پيدا و دست هاي پشت پرده اين افزايش بهاي نفت را شناسايي كنند.
متكي در بخش ديگري از صحبتهايش به بحث مشكل مواد غذايي در جهان اشاره كرد و اظهارداشت : دنيا با مشكل مواد غذايي مواجه است اما من معتقد به كمبود مواد غذايي در دنيا نيستم بلكه توزيع عادلانه صورت نمي گيرد.
وي افزود:سرانه توليد غلات در دنيا400 كيلوگرم و مصرف سرانه آن 200 كيلوگرم است اما شما كشورهاي فراواني را مي بينيد كه با توجه به مساله خشكسالي با مشكلات مواجه اند. بنابر اين بايد در يك همكاري جهاني به دنبال قيمت نفت و مساله مواد غذايي باشيم .
وزير امور خارجه گفت :وجود بيش از يك ميليارد گرسنه در جهان نشانگر مديريت نادرستي كه بر مناسبات اقتصادي در جهان حاكم است .
متكي در ادامه به نقش ايران در ايجاد ثبات در منطقه پرداخت و گفت :ما در در افغانستان از ابتداي حاكميت افراط گرايي مخالفت خود را اعلام كرديم و بهاي سنگيني را هم در اين مخالفت با افراط گرايان حاكم در افغانستان پرداختيم .
وي افزود:متاسفانه سناريوي ايجاد افراط گرايان در افغانستان سالها قبل باكمكهاي مالي و زمينه هاي آموزشي در منطقه آماده شد و مشكلات جدي بوجود آمد كه اكنون به بسياري از ديگر نقاط منطقه سرايت كرده است به گونه اي كه امروز اصطلاح طالبان پاكستاني را مي شنويد.
وزير امور خارجه گفت : مشاركت ما در ايجاد روند دمكراتيك در افغانستان در آغاز تحولات روشن بود اگر چه اين مشاركت سازنده ايران هرگز مورد قدرداني قرار نگرفت و برخي از سياستهاي غلط موجب شد ما فاصله بگيريم و همكاري خود را با دولت افغانستان و بازسازي آن كشور دنبال كنيم .
متكي اظهارداشت :در تحولات عراق ، ايران نخستين و مهمترين كشور منطقه بود كه از روند توسعه سياسي و دولت سازي در عراق حمايت كرد به گونه اي كه برخي ايران را به داشتن اشتراك مواضع با كشورهايي كه به منطقه آمده بودند ، متهم و سرزنش مي كردند.
وي افزود: ولي ما به دنبال چنين يكساني نبوديم و ما به دنبال مواضع اصولي خودمان بوديم مبني بر اينكه نظام ديكتاتوري عراق با يك نظام دمكراتيك خاص مردم يك كشور جايگزين شود. ما به خاطر كمك به ثبات عراق و مردم عراق سه دور با آمريكا گفت و گو و مذاكره كرديم .
وزير امور خارجه تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران از ثبات عراق بهره مند مي شود و بي ثباتي در عراق به نفع ايران و منطقه نيست .
متكي گفت : در لبنان شاهد بوديد كه فرمولهاي تحميلي و راه حلهاي خارج از خواست مردم لبنان و گروههاي لبناني قادر نبود مشكل لبنان را حل كند اما يك نگاه واقع بينانه منطقه اي موفق شد .
وي توضيح داد: ساعت 2/5 صبح دومين روز گفت و گوهاي دوحه به من گفتند كه مذاكرات با بن بست مواجه شده و در تماسي كه با مقامهاي قطري و مسوولان لبناني و ديگران در منطقه داشتيم موفق شديم ساعت 9 صبح مجددا اين مذاكرات را برگردانيم و در نهايت منجر به حل مساله شد.
متكي اظهارداشت :جمهوري اسلامي ايران به دنبال حل مسائل منطقه در رويكرد منطقي است الان هم معتقديم كه سه تصميم مهم توافق شده در مورد لبنان در نشست دوحه بايد عملياتي شود و نخستين تصميم انتخاب رييس جمهوري بود كه اين كار انجام شد.
"الان همه بايد كمك كنند كه دو گام ديگر يعني تشكيل دولت لبنان و انتخابات برگزار شود.
ما با همه گروههاي لبناني در تماس هستيم . من هنگام شروع جنگ اسرائيل عليه لبنان سفري به بيروت داشتم و با همه گروههاي لبنان گفت و گو كردم در سفر اخيرم هم با همه آنها ديدار كردم و اراده جمهوري اسلامي ايران را بر حمايت از اين توافق اعلام كردم .
رويكرد ما كاملا منطقي ، عادلانه و غيرمداخله جويانه است . ما در مورد لبنان همواره گفته ايم كه نبايد به جاي مردم لبنان تصميم گرفت و فرمول هاي تحميلي براي حل مساله لبنان القاء شود.
اگر رييس كشوري صبح برمي خيزد و اعلام مي كند كه نمايندگان لبنان بايد براساس نصف بعلاوه يك ، رييس جمهوري را انتخاب كننند يعني يك دستورالعملي درست خلاف قانون اساسي لبنان و اين يعني يك مداخله غيرقانوني و نابجا.
اما خود گروههاي لبناني به اجماع رسيدند.
ما در منطقه زندگي مي كنيم بنابر اين خيلي طبيعي است كه تحت تاثير كشورهاي منطقه باشيم و يا در كشورهاي منطقه تاثير گذار باشيم اينكه در عراق ، لبنان ، افغانستان و كشور ديگري به دليل همسايگي، اشتراكات تاريخي، اشتراكات مذهبي و فرهنگي تاثير و تاثر متقابل داريم امر طبيعي است .
آنچه مهم است اين اثر گذاري در جهت كمك به حل مشكلات باشد و ما چنين رويكردي داشتيم ".
وزير امور خارجه در ادامه افزود:كساني كه تصور مي كنند ، مي توانند در خارج منطقه و بر اساس اطلاعات نادرست و تحليل هاي غير واقع بينانه ، به جاي منطقه فكر كنند ، تصميم بگيرند و اعلام نظر كنند، سياستهايشان با شكست مواجه مي شود.
متكي گفت : وقتي چنين سياستهايي با شكست مواجه شد آن وقت به دنبال مقصر مي گردند و به نظر ما اين رويكرد درستي نيست .
وزير امور خارجه در ادامه و در جواب سوالي درباره تمايل واشنگتن به گشايش دفتر حافظ منافع در ايران گفت در سال 2007 ما بيش از 120 ويزا براي خبرنگاران آمريكايي جهت سفر به ايران صادر كرديم و متاسفانه به طور متقابل رسانه هاي ما از چنين امكاني براي سفر به آمريكا جهت تهيه گزارش هاي خبري و تحليلي برخوردار نشدند.
متكي تصريح كرد:حتي نمايندگان دو رسانه ما در اينجا با مشكلات جدي اقامتي و كاري مواجه هستند كه من متاسفم اعلام كنم كه اين تاثير متقابلي را بر كار رسانه اي دو كشور خواهد گذاشت و اميدوارم كه مشكل نمايندگان خبري ايران در نيويورك حل شود.
وي افزود:سال گذشته پيشنهاد برقراري پرواز مستقيم ميان دو كشور را مطرح كرديم و امسال بحث دفتر حفاظت منافع آمريكا در ايران به شكلي كه ما در واشنگتن داريم مطرح شده ، و به نظر من هر دو سوي اين پيشنهاد مي تواند از طرف دو كشور مورد بررسي قرار گيرد.
وزير خارجه به بحث ضرورت برقراري پرواز مستقيم ميان دو كشور اشاره كرد و اظهارداشت : زمينه هاي مراورده هاي مردمي كه مورد حمايت ما است نيازمند مقدمات لازم است .
وزير امور خارجه در جواب پرسشي در خصوص پرونده هسته اي ايران گفت سفر سولانا و نمايندگان پنج كشور دو هفته قبل به تهران انجام شد اين هيات در ملاقات با من و دبير شوراي امنيت ملي نامه امضا شده توسط شش وزير خارجه را به همراه بسته پيشنهادي تسليم كرد و در كنار آن گفت و گو و مذاكراتي در تهران انجام گرفت .
متكي افزود: ما در مذاكرات سولانا در تهران و همينطور پيش نويسي كه با هدف آغاز گفت و گو ها بين ايران و 5 +1 ارائه شده بود بررسي ها را بعد از اين سفر آغاز كرديم .
وي گفت :برخورد سولانا و هيات چه در شكل و محتوا متفاوت با گذشته و احترام آميز بود، در نامه و مذاكرات امكان يافتن يك راه حل مورد تاكيد قرار گرفته بود و همچنين گفت و گوها به عنوان چارچوبي براي رسيدن به يك فرمول مشترك مورد تاكيد قرار گرفت .
وزير امور خارجه افزود: برخورد هيات مذكور با بسته پيشنهادي ايران برخوردي سازنده بود و اين نكته را در بررسي هاي خود مورد توجه قرار داديم كه چگونه اين مشتركات رويكردهاي دو طرف را جمع آوري كنيم .
"ما گفتيم با نگاه سازنده ، دقيق و جدي موضوعات مطرح شده را مورد بررسي قرار مي دهيم اين بررسي ها در شرف نهايي شدن است و من به زودي طي نامه اي پاسخ شش وزير را مي دهم و اميدواريم كه وارد يك روند جديد و نگاه جامع الاطراف با همان نكته اي كه طرف هاي مقابل در نامه خود تاكيد كرده اند، امكان رسيدن به يك راه حل را مورد بررسي قرار دهيم ".
وي در جواب سوالي درباره تهديدهاي اسرائيل عليه ايران نيز اظهارداشت رژيم اسرائيل كماكان مواجه با پس لرزه هاي داخلي و منطقه اي خودش بعد از شكست جنگ لبنان است و ما جرات و شانسي براي اين رژيم جهت ورود به يك ماجراجويي جديد نمي بينيم .
متكي افزود:مسايل مطرح شده بيشتر با هدف جلب توجهات به سوي اين رژيم بعد از آن شكست است و چيز بيشتري نيست .
وزير امور خارجه در پاسخ به سوالي درباره گزارش سيمور هرش در هفته نامه آمريكايي نيويوركر و بحث بودجه 400 ميليون دلاري عليه ايران گفت : در 30 گذشته ما مواجه بوده ايم با حمايت از گروههاي تروريستي كه الان هم بخشي از آنها در كشورهاي غربي زندگي مي كنند و متاسفانه در يك تعارض و تضاد، برخي كشورهاي غربي براي خروج نام آنها از گروههاي تروريستي تلاش مي كنند.
وي افزود: مردم ايران ماهيت اين گروهها را مي شناسند و اين شناخت طي زمان كامل تر شده است . در حقيقت دمكراسي غربي با اين گونه اقدامات دچار يك تعارض و تضاد خواهد شد .
متكي گفت :تروريسم قابل تقسيم به خوب و بد نيست تروريسم در يك جا نمي تواند عملش نيكو و در جاي ديگر بد باشد و حاميان چنين اقداماتي نمي توانند خودشان را ضد تروريسم بدانند.
وزير امور خارجه با برشمردن اقدامات خصمانه دشمنان در 30 سال گذشته تصريح كرد:بايد اين اقدامات 30 ساله عقلاي اين كشورها را به يك جمع بندي برساند كه سياستهاي خود را تصحيح كنند.
"ما در كوران تحريم هاي يكجانبه 30 ساله استقلال اقتصادي را ياد گرفتيم ، در جنگ هشت ساله كه بيش از 200 شركت اروپايي و آمريكايي بيش از 400 بار سلاح هاي شيميايي در اختيار رژيم صدام گذاشتند و همچنين به آن رژيم سلاح هاي مدرن و فراوان دادند، ما خودكفايي نظامي را فرا گرفتيم و بنابر اين فكر مي كنم اينگونه دخالتهايي كه نويسنده (سيمور هرش نويسنده هفته نامه نيويوركر) به آن اشاره كرده ، بخشي از اين حركت 30 ساله اي است كه نتيجه اي در كشور ما نداشته است ".
وي در جواب سوالي درباره اخبار مربوط به حمله به ايران گفت : در دو سال گذشته ما چندين بار در مقاطع مختلف با تمركز خبرها مبني بر احتمال حمله به ايران مواجه بوديم .
متكي افزود:در برخي موارد حتي زمان و مكان مورد حمله را هم به ما مي گفتند . برداشت ما اين بود كه اين يك جنگ رواني است زيرا آمريكا را بعد از شكست هاي پي درپي در خاورميانه در موقعيتي نمي بينيم كه وارد يك جنگ ديگر و تحميل هزينه هاي آن به ماليات دهندگان آمريكايي شود.
"ما وقتي مي گوييم جنگ رواني منظور اين است كه سخن از جنگ مي گويند براي اهداف ديگري و نه خود جنگ . تحليلگران آمريكايي بايد اهداف ديگري را پيدا كنند".
وي اظهارداشت : ما تا ژانويه ديگر احتمال جنگ ديگري را در منطقه خليج فارس نمي بينيم .
وزير امور خارجه در پاسخ به سوالي درباره تلاش آمريكا براي امضاي قراردادي امنيتي با عراق گفت : ما به عنوان يكي از كشورهاي منطقه ، درك و ارزيابي خودمان را از شرايط داريم . با شناختي كه از عراق داريم و همچنين آثار و تبعات يك قرار داد امنيتي بر مسايل منطقه اي ، احتمال تصويب چنين قراردادي را به گونه اي كه مطرح شده ، نزديك به صفر مي دانيم .
خبرنگاري در اين نشست موضع ايران را نسبت به انتخابات زيمبابوه جويا شد.
متكي گفت :برخي كشورها شايد مايل باشند به گونه هاي خاصي در انتخابات ديگر كشورها دخالت و افراد خاص و يا جريانهاي خاصي را تقويت و يا تضعيف كنند.
وزير امور خارجه اظهارداشت :متاسفانه اين رويه نادرست و دخالت جويانه از سوي برخي كشورها از جمله انگليس در آفريقا سابقه طولاني دارد و ما اين كشورها را از دخالت در امور داخلي ديگر كشورها پرهيز مي دهيم .
وي افزود:" تعيين سرنوشت ملت ها بايد به دست همان مردم صورت گيرد اگر اينگونه نگاه كنيم فكر مي كنم دنياي بهتري خواهيم داشت مبتني بر احترام به يكديگر و به رسميت شناختن يكديگر بر اساس موازين قانوني و مشروعيت واقعي ".
متكي در بخش پاياني اين گفت و گو و در جواب سوالي در خصوص برخي تلاشها براي خارج كردن گروهك تروريستي منافقين از فهرست گروههاي تروريستي گفت : نكته ايجاد كننده تعارض همينجاست .
وي افزود:كشورهاي غربي از جمله آمريكا يكي از بحث هايي كه طي سالهاي طولاني بر آن تاكيد دارند بحث مخالفت با تروريسم است .
وزير امور خارجه گفت :گروهي كه مورد اشاره قرار گرفت (منافقين ) از يك پيشينه كاملا تروريستي برخوردار است شيوه هاي اينها حتي در گذشته مورد تاييد كلي ملت ايران نبوده است كارنامه بلندي از اقدامات تروريستي در به شهادت رساندن مقامهاي جمهوري اسلامي ايران در پرونده اين ها ثبت است .
متكي افزود:بسياري از اينها با تشكيل پرونده از سوي مسوولان قضايي در دست پيگرد هستند و از كشورهايي كه در آنها تردد مي كنند تقاضاي استرداد شده است .
وي گفت :علاوه بر صدها مسوول جمهوري اسلامي ، هزاران نفر از مردم معمولي قربانيان اقدامات تروريستي اينها هستند. سازمان اطلاعات آمريكا اطلاعات جامعي از عملكرد اينها در دهه هاي گذشته در آرشيو خودش دارد.
وزير امور خارجه اظهارداشت :اينها منفورترين قشري هستند كه در افكار عمومي جامعه ما مطرح مي باشند، كساني كه كمترين شناختي از جامعه ايراني و افكار عمومي كشور ما دارند موقعيت و جايگاه اين گروهك را مي دانند ما در واقع توصيه مي كنيم كه شما در يك تناقض در مواضع خودتان قرار نگيريد.
متكي گفت :روشن شدن اين جنايات براي كساني كه از آنها حمايت مي كنند حتما حيثيتي ايجاد نخواهد كرد لذا ما معتقديم كه تروريسم بايد محكوم شود و هيچ گونه برخورد متناقض با استانداردهاي دوگانه و تقسيم بندي آنها به تروريسم خوب و بد وجود نداشته باشد.
وي افزود:" با دمكراسي نيز نبايد دوگانه برخورد كنيم و نبايد اگر نتيجه يك انتخاباتي را قبول نداريم بگوييم كه نه و اما اگر مطلوب ما بود بگوييم بله دمكراسي است ".
 پنجشنبه 13 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن