تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819234206




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تعطيلات تابستاني و سرگرمي‌هاي ديجيتالي


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: تعطيلات تابستاني و سرگرمي‌هاي ديجيتالي
شايد بتوان گفت آتاري‌هاي قديمي يكي از ابتدايي‌ترين ابزارهاي بازي ديجيتالي بودند كه ميهمان خانه‌هاي ما شدند. آن زمان دو خط عمودي كه مثلا آدم بودند و توي صفحه تلويزيون مي‌افتادند دنبال يك نقطه كه مثلا آن هم توپ بود يا هواپيمايي كه بايد تانك و كشتي‌هاي جنگي را نابود مي‌كرد، حسابي‌ بچه‌هاي آتاري باز را خانه‌نشين كرده و فكر و ذكر آنها را درگير خود كرده بود. بگذريم از اينكه بزرگسالان نيز تمايل زيادي به بازي‌كردن با آتاري داشتند. تا جايي كه گاه كار به بحث و در نهايت قهر كردن يكي از طرفين مي‌رسيد!

تعطيلات تابستاني و سرگرمي‌هاي ديجيتالي
از آتاري تا سفينه‌هاي فضايي
مريم عسگري- دنياي اقتصاد
يادش بخير ...
محصل كه بوديم هميشه از حدود يك ماه مانده به فصل تابستان و آغاز تعطيلات تابستاني براي اوقات فراغتمان برنامه‌ريزي مي‌كرديم و سعي داشتيم شرايطي ايجاد كنيم كه اين سه ماه تعطيلي حسابي خوش بگذرد . هر از چند گاهي تجديدي در يكي دو درس به قول معروف حالمان را مي‌گرفت و ناچار بوديم دفتر و كتاب و درس و مدرسه را حتي براي دو روز در هفته در فصل تابستان تحمل كنيم، اما به هر حال جاي شكرش باقي بود كه از هر روز رفتن به مدرسه نجات يافته بوديم و اوقاتي براي تفريح و سرگرمي داشتيم. به همين دليل با پايان فصل درس و مدرسه بساط گل كوچيك و استخر و خاله بازي و دوچرخه و ... راه مي‌افتاد و كوچه و خيابان‌ها پر مي‌شد از بچه‌هايي كه از سر و كول هم بالا مي‌رفتند و جان والدين‌شان را به لب مي‌رساندند. البته يك دسته از دانش‌آموزان نيز به اصرار و زور پدر و مادر در كلاس‌هاي تابستاني كه اغلب‌شامل دروس تقويتي، آموزش كامپيوتر، زبان انگليسي و ... بود ثبت نام مي‌كردند. دسته سوم هم در اين بين بودند كه پا از خانه بيرون نمي‌گذاشتند و به قول معروف در خانه بس نشسته بودند! اين دسته كه معمولا در آن زمان از قشر متوسط به بالاي جامعه بودند، اوقات فراغت خود را با آتاري، ميكرو و بازي‌هاي ابتدايي كامپيوتري پر مي‌كردند. خوب ... اين هم نوع ديگري از پر كردن اوقات فراغت است.

سرگرمي‌هاي ديجيتالي
در دنياي ديجيتالي امروز همه چيز رنگ و بوي ديجيتالي به خود گرفته است. از انجام امور روزمره گرفته تا پر كردن اوقات فراغت و ... در تمام امور حداقل يك قطعه ديجيتالي دخالت دارد. با توجه به اين كه فصل تابستان فصل پر كردن اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجويان است، بسياري از افراد به سمت استفاده بيشتر از تجهيزات ديجيتال روي مي‌آورند و انواع كنسول‌هاي بازي، بازي‌هاي كامپيوتري، اسباب‌بازي‌هاي ديجيتالي براي كم سن‌ و سال‌ترها، CDهاي آموزشي و سرگرمي و ... در اين فصل سال بازاري گرم و پررونق را تجربه خواهد كرد. طبق اعلام فعالان بازار، در بين سرگرمي‌هاي ديجيتالي كنسول‌هاي بازي كه امروزه نسبت به سال‌هاي گذشته مدرن‌تر و كارآمدتر شده‌اند در ايام تابستان فروش بسيار بالايي دارند. البته فروشندگان با اشاره به رشد گيم‌نت‌هاي در سطح كشور مي‌گويند: رشد قارچ گونه گيم‌نت‌ها تا حدودي باعث شده است ميزان خريد و فروش اين كنسول‌ها تا حدودي كاهش يابد. اما به هر حال اين كالاها مشتريان خاص خود را نيز دارند.

بازي‌هاي ديجيتالي در گذر زمان
شايد بتوان گفت آتاري‌هاي قديمي يكي از ابتدايي‌ترين ابزارهاي بازي ديجيتالي بودند كه ميهمان خانه‌هاي ما شدند. آن زمان دو خط عمودي كه مثلا آدم بودند و توي صفحه تلويزيون مي‌افتادند دنبال يك نقطه كه مثلا آن هم توپ بود يا هواپيمايي كه بايد تانك و كشتي‌هاي جنگي را نابود مي‌كرد، حسابي‌ بچه‌هاي آتاري باز را خانه‌نشين كرده و فكر و ذكر آنها را درگير خود كرده بود. بگذريم از اينكه بزرگسالان نيز تمايل زيادي به بازي‌كردن با آتاري داشتند. تا جايي كه گاه كار به بحث و در نهايت قهر كردن يكي از طرفين مي‌رسيد! خلاصه آتاري در آن زمان (حدود 15 تا 20 سال پيش) حسابي يكه‌تازي مي‌كرد و فكر مي‌كرد كسي به گرد پايش هم نمي‌رسد. اما از آنجا كه علم و تكنولوژي رشدي سريع دارد و باز هم آز آنجا كه رشد استعدادهاي كودكان امري مهم است توليدكنندگان سرگرمي‌هاي كامپيوتري كالاهايي پيشرفته‌تر به بازار عرضه كرند كه مي‌توان به كومودو 64، آمگا، نينتندو ميكرو جنيوس، سگا، سوني و ... اشاره كرد.

با عرضه اين محصولات به بازار ديگر احتياجي نبود براي خريد بازي، هزينه‌اي صرف كني؛ بلكه مي‌توانستي از ويدئوكلوب بازي‌ها را اجاره كني و يك هفته تمام بنشيني پاي تلويزيون و بازي كني! اما به تدريج كيفيت بازي‌ها از خط و نقطه به بازي گرافيكي افزايش يافت و نسل دستگاه‌ها عوض شده و كنسول‌هاي بازي جايگزين قدر انواع آتاري و تي‌وي گيم شدند. بله، با ورود كنسول‌هاي بازي امروزه ديگر از دستگاه‌هاي قديمي خبري نيست. حتي در مراكز اصلي فروش اين دستگاه‌ها كه زماني محدود به لاله‌زار و پشت شهرداري مي‌شد. امروزه PS3، PS2، PSP، Xbox360 و wii از كنسول‌هاي بازي هستند در بازار به وفور موجودند و تقريبا تمام بچه‌ها كه چه عرض كنيم حتي بزرگسالان، تجربه بازي با آنها را دارند.

اينكه مي‌گويند بچه‌هاي نسل جديد نسبت به بچه‌هاي 10 تا 20 سال پيش باهوش‌تر شده‌اند، سخن بيراهي نيست. خوب معلوم است بچه‌هاي امروز به جاي بازي با توپ پلاستيكي و تكميل پازل بابانوئل با كنسول‌هاي بازي و كامپيوتر و لپ‌تاپ سر و كار دارند. بچه‌هاي امروز به جاي تماشاي كارتون مسافر كوچولو و حاچ زنبور عسل كارتون دي‌جي‌مون و اسكادران را تماشا مي‌كنند. بچه‌هاي امروز اكثرا تمام سال تحصيلي را درس نمي‌خوانند، بلكه زماني را نيز براي تفريح و سرگرمي مي‌گذارند. پس تابستان و زمستان فرق چنداني برايشان ندارد. اين مساله باعث شده بازار خريد و فروش سرگرمي‌هاي ديجيتالي چندان در كنترل فصل‌هاي سال نباشد. محمد ارسطو، يك فروشنده انواع كنسول بازي در مركز خريد پايتخت در اين زمينه مي‌گويد: هر چند تا حدود 5-4 سال پيش، آغاز فصل تابستان با رونق بازار سرگرمي‌هاي ديجيتالي و غيرديجيتالي همراه بود، اما امروزه كنسول‌هاي بازي و انواع بازي‌ها در چهارفصل سال بازاري گرم و پررونق دارند.

اين فروشنده اول مهرماه را پرفروش‌ترين زمان براي كنسول‌هاي بازي مي‌داند و مي‌گويد: بازگشايي مدارس باعث مي‌شود بچه‌ها تجربه‌هاي خود را از بازي‌ها و كنسول‌هاي مختلف با هم در ميان بگذارند و به اين دليل كه تا زمان امتحانات نيز زمان زيادي دارند براي خريد اين كالا به مراكز خريد مراجعه مي‌كنند.
اين در حالي است كه سامان ورزدار، يك فروشنده ديگر در اين زمينه مي‌گويد: اگرچه بازي‌هاي رايانه‌اي در چهار فصل سال، به غير از ايام امتحانات بازاري گرم و پررونق دارند، اما بازار اين كالا در ايام تعطيلات تابستاني بسيار پررونق‌تر از ساير ايام است. اين فروشنده معتقد است، با توجه به قيمت بالايي كه كنسول‌هاي بازي دارند، اكثر بچه‌هايي كه از قشر متوسط يا رو به پايين هستند و امكان خريد كنسول‌هاي بازي را ندارند، به گيم‌نت‌ها مراجعه مي‌كنند كه البته آغاز تابستان امسال نيز با نظارت شديد نيروي انتظامي روي گيم‌نت‌ها همراه شده است.

به گفته اين فروشنده در حال حاضر قيمت كنسول‌هاي بازي بين 160هزار تا 650هزار تومان است كه در اين بين PS3 و Xbox جزو گران‌قيمت‌هاي بازار هستند. اين فروشنده قيمت PSP را 240هزار تومان، قيمت PS2 را 165هزار تومان، قيمت PS3 را با دو دسته و دو گيم 630هزار تومان اعلام كرد. قيمت PS3 با يك دسته و يك گيم نيز 550هزار تومان اعلام شده است. سهرابي، يك فروشنده ديگر نيز قميت كنسول بازي Xbox 360 را با ظرفيت 20 گيگابايت 540هزار تومان و با ظرفيت 120 گيگابايت را 630هزار تومان اعلام كرد. وي قيمت كنسول بازي wii را نيز كه در حال حاضر در بازار كمياب است 400هزار تومان اعلام كرد. قيمت بازي‌هاي اين كنسول‌ها نيز بين دو تا هفتاد هزار تومان متغير است. سهرابي قيمت بازي‌هاي كنسول PSP را دو هزار تومان، PS2 را يك‌هزار تا يك هزار و پانصد تومان و قيمت بازي‌هاي كنسول PS3 را بين 60 تا 70هزار تومان اعلام كرد. اين فروشنده قيمت بازي كنسول Xbox 360 را نيز بين 6 تا 7هزار تومان اعلام كرد.

به گفته اين فروشنده قيمت انواع كنسول بازي طي سه چهار سال گذشته تغيير چنداني نكرده است. اما بازي‌هاي اين كنسول‌ها هر يك ماه يكبار عوض شده و بازي جديدي وارد بازار مي‌شود. يك فروشنده انواع نرم‌افزار بازي نيز در اين باره مي‌گويد: طي تعطيلات تابستان ميزان مراجعه براي خريد بازي تا حدود زيادي افزايش مي‌يابد. وي قيمت DVD بازي‌هاي رايانه‌اي را 4000تومان و قيمت‌ بازي‌هاي پلي‌استيشن را يك‌هزار و 500تومان اعلام كرد.

دختران كنسول‌باز
زماني كه بازي‌هاي ويدئويي پا به عرصه سرگرمي‌هاي شخصي گذاشتند، كمتر كسي فكرش را مي‌كرد كه اين بازي‌ها به چهارمين صنعت درآمدزاي جهان، قبل از صنعت سينما تبديل شود. اما امروزه اين اتفاق افتاده و افراد زيادي از گروه‌هاي مختلف سني و جنسي علاقه‌مند هستند لحظاتي را به بازي با اين وسيله بگذرانند. به گفته سيروس مودب، يك فروشنده بازي‌هاي رايانه‌اي، بازي‌هاي ويدئويي به‌رغم آنكه در گذشته بيشتر مورد استفاده پسرها قرار مي‌گرفتند، امروزه توانسته‌اند دل دختران به ويژه دختران ديجيتال دوست را به دست آورند. به گفته اين فروشنده، PSP و PS2 دو كنسول مورد علاقه دخترها هستند و بيشتر دخترهايي كه به دنبال بازي‌هاي ويدئويي هستند به سراغ اين دو كنسول مي‌آيند. پسرها نيز علاوه بر اين دو كنسول به كنسول‌هاي XBOX، Gameboy، wii و PS3 توجه نشان مي‌دهند.
به گفته اين فروشنده با توجه به رشد تكنولوژي انتظار مي‌رود تا چند سال آينده بازي‌هاي ويدئويي هيچ تفاوتي با واقعيت نداشته باشند. به گفته وي با توجه به فراگير شدن استفاده از تلويزيون‌هاي صفحه تخت و LCD كه از كيفيت بالايي در پخش تصاوير برخوردارند، قطعا آينده بازي‌هاي ديجيتالي بسيار زيباتر و جذاب‌تر از دوران فعلي خواهد بود.

به غير از كنسول‌هاي بازي و سي‌دي و نرم‌افزارهاي سرگرمي و آموزشي در تعطيلات تابستاني بازار خريد و فروش كالاهايي مانند انواع پخش‌كننده موسيقي، دوربين عكاسي و فيلمبرداري و... نيز گرم و پررونق مي‌شود. بگذريم از اينكه اين كالاها در تمام ايام سال بازاري پررونق دارند. اما در فصل تابستان مي‌توان انتظار داشت با توجه به افزايش ساعات فراغت از تحصيل دانش‌آموزان بازار اين كالاها رونق بيشتري بگيرد.

برداشت آخر
پسر كوچولوي 8ساله لباس فضانوردي خود را پوشيده و آماده مي‌شود تا سوار سفينه شخصي‌اش شود.
پدر برايش آرزوي موفقيت مي‌كند و او سفرش را به سرزمين ستاره‌ها آغاز مي‌كند.
شمارش معكوس آغاز مي‌شود...
3، 2، 1... و حركت!
اين خيال خوشايندي است كه بسياري از كودكان امروز با آن دلخوشند. كسي چه مي‌داند. شايد 10، 15سال پيش‌ كنسول‌هاي عجيب و غريب بازي جاي خود را به فضاپيماهاي كوچكي دهند كه كودكان فردا را به آرزوي كودكان امروز برساند!
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن