تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805832212




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جايگاه لرزان علم در هاليوودـ5/نگاه اغراق‌‌آميز به گرم شدن جهان و انتقال ويروس مرگبار


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: جايگاه لرزان علم در هاليوودـ5/نگاه اغراق‌‌آميز به گرم شدن جهان و انتقال ويروس مرگبار
فيلم‌هايي چون "28 روز بعد" و "روز پس از فردا" به مضاميني چون انتقال ويروس و گرم شدن جهان مي‌پردازند كه در كل موضوعي بي‌ربط نيست، اما نوع پرداخت سازندگان اين فيلم‌ها اغراق شده و دور از واقعيت است.

به گزارش خبرنگار مهر، سينماي فاجعه از جذابترين ژانرهاي سينمايي است و آثار شاخص اين ژانر با انگشت گذاشتن روي مضامين حساس و كنجكاوي‌برانگيز اغلب در جلب توجه تماشاگران موفق بوده‌اند.

در اين بين مسائل مطرح شده در اين فيلم‌ها خواه ناخواه زمينه انجام بحث‌هاي علمي و اظهار نظر كارشناسان را فراهم مي‌آورد. در بسياري از موارد ديدگاههاي علمي اين فيلم‌ها يا مجموعه‌هاي تلويزيوني اغراق‌آميز و دور از واقعيت است كه نمونه آن سه فيلم "28 روز بعد"، "مركز زمين" و "روز پس از فردا" و مجموعه تلويزيوني 5/10 است.

2002: "28 روز بعد" روان را تسخير مي‌كند، اما دانشمندان نظر ديگري دارند

فيلم ترسناك و پساآخرالزماني "28 روز بعد" ساخته دني بويل درباره يك پيك دوچرخه‌سوار است كه پس از 28 روز در بيمارستاني در لندن از حالت اغما بيرون مي‌آيد و پا به خيابان‌هاي سوت و كور مي‌گذارد. به زودي مشخص مي‌شود شامپانزه‌ها ناقل ويروسي وحشتناك هستند كه به راحتي منتقل مي‌شود و قربانيان آلوده را به قاتلان عنان‌گسيخته تبديل مي‌كند.

28 روز بعد

هر چند فرض اوليه داستان فيلم بسيار هولناك است، اما دانشمندان مي‌گويند هيچ ويروسي با اين سرعت شايع نمي‌شود و چنين نشانه‌هايي ندارد. ضمن اينكه هيچ ويروسي در همه افراد آلوده باعث بيماري نمي‌شود. با اين حال فيلم هشت ميليون دلاري "28 روز بعد" با بازي الكس پالمر و سيليان مرفي بسيار موفق بود و 83 ميليون دلار در دنيا فروخت. دنباله اين فيلم سال 2007 با عنوان "28 هفته بعد" ساخته شد.

2003: "مركز زمين" توجهات را به ميدان الكترومغناطيسي زمين جلب كرد

در فيلم افسانه‌اي علمي "مركز زمين" به كارگرداني جان آميل به دلايل ناشناخته، هسته مركزي كره زمين از چرخش باز ايستاده و در نتيجه ميدان الكترومغناطيسي زمين عامل تعيين كننده خود را از دست مي‌دهد. اين اتفاق مشكلات بسيار ايجاد كرده، از جمله پرندگان روي ساختمان‌ها سقوط مي‌كنند، پل گلدن گيت خراب مي‌شود و ...

همه چيز مي‌تواند بدتر شود مگر متخصصان ژئوفيزيك و دانشمندان به مركز زمين سفر و با انفجار يك بمب اتمي دوباره هسته را فعال كنند. فرض اوليه داستان اين است كه ميدان الكترومغناطيسي زمين هر 100 هزار سال يكبار يا در اين حدود دستخوش تغيير و حتي معكوس مي‌شود. اما هيچ انساني نمي‌تواند در برابر فشارهاي شديد 1700 مايل زير زمين تاب بياورد و دانشمندان مي‌گويند "مركز زمين" درباره اهميت ميدان الكترومغناطيسي زمين بر زندگي روزمره اغراق مي‌كند.

با اين حال اين فيلم توجهات را به يك نظريه جنجالي بيشتر كرد كه همزمان با توزيع فيلم منتشر شد و بر مبناي آن مركز زمين از يك راكتور هسته‌اي طبيعي نيرو مي‌گيرد. آرون اكهارت، هيلاري سوانك، دلروي ليندو و استنلي توچي در فيلم "مركز زمين" نقش‌آفريني كرده‌اند كه با بودجه‌اي در حدود 60 ميليون دلار ساخته شد و 73 ميليون دلار فروخت.

"روز پس از فردا" با استفاده از علم هواشناسي به اغراق روي مي‌آورد

فيلم آخرالزماني و افسانه‌اي علمي "روز پس از فردا" ساخته رولند امريش، دو سال پيش از آنكه ال گور با فيلم مستند "يك حقيقت تلخ" تماشاگران را سر عقل بياورد، براي ايجاد آگاهي درباره خطرات گرم شدن جهاني به علم هواشناسي متوسل شد.

روز پس از فردا

اين داستان هاليوودي ابعادي غيرطبيعي دارد، اما ذوب شدن سريع يخ‌هاي قطب شمال چيزي نيست كه در واقع به سرعت اتفاق بيفتد و باعث وقوع سونامي و سرازير شدن آب در خيابان‌هاي نيويورك شود. با اين حال دانشمندان مي‌گويند تغييرات ظريفتر و آهسته‌تر نظير ذوب شدن يخ، بالا رفتن سطح آب اقيانوس و توفان‌هاي شديد مي‌تواند در آينده دور پيامدهاي فاجعه‌آميز داشته باشد.

فيلم 125 ميليون دلاري "روز پس از فردا" با بودجه‌اي 125 ميليون دلاري با بازي دنيس كوايد و جيك جيلنهال ساخته شد و در آمريكا تقريبا 187 ميليون دلار و در سطح بين المللي 356 ميليون دلار فروش داشت.

2004: مجموعه تلويزيوني "5/10" دانشمندان را به خنده انداخت

اينطور نيست كه تمام فجايع علمي تنها روي پرده نقره‌اي روي بدهد. نمونه آن مجموعه تلويزيوني "5/10" به كارگرداني جان لافيا با بازي كيم دلاني، بو بريجز و جان شنايدر است كه به شكل باورنكردني به زمين‌لرزه مي‌پردازد. زمين لرزه 5/10 ريشتري كه كاليفرنيا را به دو قسمت تقسيم مي‌كند كاملا غيرواقعي است، چرا كه به اعتقاد كارشناسان گسل‌هاي اين ايالت بيش از حد كوچكند.

لوسي جونز كارشناس زمين‌لرزه به اسوشيتدپرس گفت: اين مجموعه تلويزيوني كاملا با همه آن چيزي كه ما درباره زمين‌لرزه مي‌دانيم ناسازگار است.
 سه شنبه 4 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن