تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819573604




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه پخش از شبكه يك/محوطه ؛ يك فيلم افشاگرانه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به بهانه پخش از شبكه يك/"محوطه" ؛ يك فيلم افشاگرانه
فيلم سينمايي "محوطه" جيمز گري كه شب گذشته از برنامه سينمايك پخش شد، در عين وامداري به آثار افشاگرانه و روابط پشت پرده قدرت‌هاي فاسد،‌ به بازخواني جديد و غيرقابل پيش‌بيني از الگوهاي آشنا برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، "محوطه" فيلمي است كه با تكيه بر تم فساد نهفته در لايه هاي زيرين قدرت و سرمايه‌داري قصد دارد اثري افشاگرانه باشد كه در عين حال به روابط و مناسبات خانوادگي پشت پرده قدرت‌هاي فاسد مي‌پردازد.

فيلم به شيوه اين گونه آثار با ورود يك قهرمان نادم به صحنه اين روابط و مناسبات آغاز مي‌شود كه زخم‌خوردگي گذشته، او را نسبت به هر گونه خلاف و فساد حساس كرده است. اين شيوه شخصيت پردازي كمك مي‌كند تا در نگاه اول يك قهرمان مطلق مثبت و تخت نداشته باشيم و همين پيشينه به نوعي هم پيشبرنده او در كشف حقيقت باشد و هم قرار دادنش در موقعيت اتهام و سوء‌استفاده را برجسته كند.

لئو هندلر (مارك والبرگ) جواني است كه در آغاز فيلم از زندان آزاده شده و هيچ فكري ندارد جز اينكه دست از پا خطا نكند. در اين بخش به رابطه لئو و مادرش و قولي كه به او داده تا ديگر خودش را به دردسر نيندازد پرداخته مي‌شود تا به نوعي شخصيت در تعامل با مناسبات خانوادگي بعد پيدا كرده و پرداخته شود.

اين شيوه آغاز فيلم يك موتيف معنادار را هم در كار شكل مي‌دهد كه آغاز و پايان فيلم را ساختارمند مي‌كند. در آغاز و پايان فيلم لئو را سوار بر قطار در حال حركت مي‌بينيم كه در اول فيلم از زندان به خانه و در پايان نيز از جلسه دادگاه به جايي نامعلوم مي‌رود.

به اين ترتيب در فاصله اين دو سكانس مشابه، آنچه اهميت پيدا مي‌كند كيفيت مسيري است كه لئو طي كرده و ماجراهايي كه از سر گذرانده است. بعلاوه اين نشانه‌گذاري مي‌تواند تغيير جايگاه اين شخصيت را هم به واسطه عملكرد و افشاگري‌اش مورد توجه قرار دهد.

با اين مقدمات وقتي لئو جذب كار در شركت عمويش مي‌شود كه رئيس شركت راه‌آهن الكتريك است، به تدريج وارد زنجيره‌اي از روابط و مسائل پشت پرده مي‌شود و به زد و بندهاي پشت پرده شركت عمويش پي مي‌برد. به اين ترتيب او ناخواسته به فضايي قدم مي‌گذارد كه از آن واهمه داشته و آن چيزي جز خلافكاري، فساد، حقه و حتي قتل نيست.

فيلم در عين پرداختن به فرو رفتن تدريجي لئو در اين گرداب و تلاشي كه براي نجات خود مي‌كند، به واسطه چينش موقعيت و روابط مي‌تواند به مناسبات خانوادگي افراد پشت پرده قدرت بپردازد و اين همان وجهي است كه تا حدي آن را به فيلم "پدرخوانده"‌ نزديك مي‌كند كه نمايشي از همين روابط بين گروه‌هاي مافيايي و جنس مراودات و مناسبات آنها است.

در واقع همين وجه است كه مي‌تواند فيلم را در مرزي ميان فيلمي افشاگرانه و فيلمي درباره زندگي در درون قدرت‌هاي فاسد نگاه دارد كه ويژگي‌ اصلي "محوطه" است. هر چند در اين گونه آثار با پرداختن به جزئيات پنهان روابط خانوادگي و شرايط حاكم با نوعي دراماتيزه شدن، به مخاطب امكان قرار گرفتن در موضع اين افراد و همراهي با آنها داده مي‌شود،‌ اما كيفيت اين تصوير است كه مي‌تواند قضاوت و موضعگيري نهايي مخاطب را شكل دهد.

هر چند معمولاً تصوير خانواده در اين رويكرد پررنگ است ولي پرداخت اين تصوير با نوعي از هم‌پاشيدگي همراه است كه ويژگي اصلي اين گونه زندگي‌هاست. وقتي حريم خانه و خانواده در تعامل و تقابل با مناسبات كاري دور از اخلاق و وجدان كاري قرار مي‌گيرد، در واقع قرباني اصلي همان خانواده است كه بنيانش مورد تهديد قرار گرفته است.

در فيلم "محوطه" هم اين حريم خانه و خانواده لئو و حتي عموي فاسدش است كه مورد تهديد اصلي قرار گرفته و در واقع تاوان اين اعمال را پس مي‌دهد. همانطور كه مادر لئو در گير و دار افتادن او در دام نقشه آدم‌هاي عمويش و اتهام قتل در موقعيتي تضعيف شده و آسيب پذير قرار مي‌گيرد، دختر عمو (اريكا) نيز در تاواني سنگين‌تر است كه عموي لئو در اين راستا مي‌پردازد.

سكانسي كه لئو پس از مرگ دختر عمويش و حضور در خانه آنها از برادر كوچكتر او، مي‌خواهد كه هواي مادرش را در اين موقعيت داشته باشد و ... در واقع نوعي صحه گذاشتن بر همين نگاه و ارزشگذاري بر جايگاه خانواده و بخصوص مادر است. بعلاوه اينكه لئو در موقعيت‌هاي مختلف به واسطه عملكرد و رفتارش هم بر اين وجه تأكيد كرده است.

فيلم "محوطه" در عين حال يك خوانش جديد از مثلث عشقي ارائه مي‌دهد و مي‌تواند بر بستر روابط و مناسبات خاص فيلم آن را تازه كند. موقعيت آشناي قرار گرفتن دختر عمو (چارليز ترون) ميان لئو و ويلي (جواكين فينيكس)، با توجه به شخصيت پردازي اين دو رقيب مي‌توانست سرانجامي قابل پيش بيني داشته باشد. بخصوص با تكيه بر وجوه مثبت لئو و تيرگي‌هاي شخصيت ويلي كه در كيفيت رابطه او با اريكا هم تأثير گذاشته است.

در واقع حذف شدن كاراكتر منفي ويلي از فيلم و اين مثلث عشقي چيزي است كه انتظارش مي‌رود ولي وقتي در پرداختي تازه اريكا از اين رابطه سه نفره حذف مي‌شود، به نوعي هم از هم پاشيدگي مثلث عشقي را به همراه دارد و هم در جهت تأمين همان وجه اشاره شده حركت مي‌كند. تاواني كه بايد به واسطه غرق شدن در اين مناسبات عموي لئو بپردازد و جذابتر از آن نوعي زخم‌خوردگي ذاتي در شخصيت لئو كه با از دست دادن عشش به نوعي در وي نهادينه مي‌شود.

"محوطه" فيلمي است كه در عين وامداري به آثار افشاگرانه و در عين حال فيلمي درباره روابط پشت پرده قدرت‌هاي فاسد،‌ مي‌تواند با شخصيت پردازي و طراحي موقعيت‌هاي خاص رويكرد خود را به اين آثار متمايز كرده و در عين حال به بازخواني تازه و غير قابل پيش بيني از روابط و الگوهاي آشنا برسد.

فيلم آمريكايي "محوطه" ساخته جيمز گري بر مبناي فيلمنامه مت ريوز و گري ساعت 22 روز پنجشنبه 30 خرداد روي آنتن سينمايك رفت. مارك والبرگ، جواكين فينيكس، چارليز ترون، جيمز كان، الن برستين و في داناوي در اين تريلر بازي مي‌كنند كه سال 1998 توليد شد، اما پخش آن دو سال به تعويق افتاد.

داستان فيلم "محوطه" در منطقه كوئينز در نيويورك روي مي‌دهد و درباره جواني به نام لئو هندلر است كه پس از آزادي از زندان به واسطه عموي بانفوذ خود كه صاحب يك كمپاني تعمير واگن‌هاي قطار است، مشغول كار مي‌شود و به زودي به زد و‌ بندهاي او پي برده و در دنيايي پر از فساد گرفتار مي‌‌شود. "محوطه" كه بر مبناي يك ماجراي واقعي در دهه 1980 ساخته شده سال 2000 در بخش مسابقه جشنواره فيلم كن به نمايش درآمد.
 جمعه 31 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن