تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع): مؤمن نه بدى مى كند و نه معذرت مى خواهد و منافق هر روز بدى مى كند و معذرت مى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819551936




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حسين پارسايي در پايان كارگاه چهار فصل تئاتر ايران: انجمن هنرهاي نمايشي كشور 15 تيرماه آغاز به كار مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: حسين پارسايي در پايان كارگاه چهار فصل تئاتر ايران: انجمن هنرهاي نمايشي كشور 15 تيرماه آغاز به كار مي‌كند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر

مدير مركز هنرهاي نمايشي در آخرين جلسه از اولين دوره كارگاه‌هاي چهارفصل تئاترايران از آغاز به كار رسمي انجمن هنرهاي نمايشي كشور در پانزدهم تيرماه خبر داد.

به گزارش بخش تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين پارسايي با بيان اين مطلب افزود: اين انجمن كه از مدت‌ها قبل مشغول برنامه‌ريزي و فراهم‌شدن تشكيل آن به عنوان يك انجمن غيردولتي بودمي از پانزدهم تيرماه كار خود را رسما آغاز مي‌كند. همچنين از اين تاريخ تمامي هنرمندان فعال تئاتر سراسر كشور مي‌توانند در قالب كار گروه‌هايي كه براي اين انجمن در نظر گرفته شده به فعاليت مشغول باشند و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي استان‌ها نيز تنها به عنوان ناظر حضور خواهد داشت.

وي افزود: در روز سوم تيرماه نيز از افرادي كه در دوره قبل و در زمان فعاليت انجمن نمايش مشغول به فعاليت بودند تقدير به عمل مي‌آيد.

مدير مركز هنرهاي نمايشي كه در مراسم اختتاميه اولين دوره كارگاه‌هاي چهارفصل تئاتر ايران حضور يافته بود با تقدير از برگزاركنندگان گفت: خوشبختانه فضاي دوستانه و تأثير كارگاه‌هاي آموزشي همه ما را ترغيب كرد كه اين برنامه‌ها تداوم داشته باشد و در فصل‌هاي بعد فعالانه و گسترده‌تر برگزار شود و دوستان شهرستاني ما سفيران خوبي براي استان خود باشند.

او اظهار اميدواري كرد: اين اتفاق تنها به مثابه يك جرقه نباشد و بعد از برگزاري اين برنامه كه در مرحله اول به نمايشنامه‌نويسي تئاتر انقلاب و دفاع مقدس اختصاص دارد در مرحله دوم در زمينه كارگرداني و اجراي اين نمايشنامه برگزار شود كه با برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌گرفته قرار براين است اين كارگاه‌ها با نظارت دفتر پروژه چهارفصل تئاتر ايران و مديريت امور استان‌هاي مركز هنرهاي نمايشي ادامه پيدا كند و هنرمندان در كارگاه‌هاي توليد اين آثار نمايشي حضور داشته باشند.

پارسايي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي خاطرنشان كرد: متأسفانه در طول اين چند ساله ما كم‌تر شاهد اجراي نمايشي با مضامين پيروزي انقلاب اسلامي بوديم و اغلب آثار رويكرد هنرمندانه‌اي نداشته‌اند. بنابراين لازم است كه هنرمندان نمايشنامه‌نويس و خلاق براي بيان مفاهيم انقلاب آثار ارزشمندي ارايه كنند.

مدير مركز هنرهاي نمايشي با تأيكد بر توليد و اجراي نمايشنامه‌هاي ايراني به عنوان اولويت جديد مركز هنرهاي نمايشي خاطرنشان كرد: من در مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهايي كه با مطبوعات در چندماه گذشته داشتم بارها بر تصويب، توليد و اجراي نمايشنامه ايراني تأكيد كرده‌ام و اين ميل باطني ماست كه از نويسندگان ايراني براي اجراي آثار نمايشي حمايت كنيم.

وي خاطرنشان كرد: ما در مركز هنرهاي نمايشي خواهان اين هستيم كه تئاتر ايران در عرصه بين‌المللي حرفي براي گفتن داشته باشد و خواستار يك تئاتر ملي هستيم. به همين منظور برنامه‌هايي را در نظر گرفته‌ايم و در آينده‌اي نزديك جزييات آن به اطلاع خواهد رسيد.

پارسايي با اشاره به برنامه‌هاي ديگر دفتر پروژه چهارفصل تئاتر ايران از برگزاري كارگاه‌هاي مختلف ديگر با موضوع تئاتر كودك و عروسكي در فصل‌هاي بعدي چهار فصل تئاتر ايران خبر داد و گفت: با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌گرفته، اين كارگاه‌ها در آستانه برگزاري جشنواره تئاتر عروسكي و كودك نوجوان با حضور اساتيد برجسته تئاتر ايران برگزار خواهد شد.

اولين دوره كارگاه‌هاي چهارفصل تئاتر ايران پنج‌شنبه بيست‌وسوم خردادماه در تالار سايه مجموعه تئاترشهر با حضور هنرمنداني از 17 استان كشور و با سرپرستي ايوب آقاخاني برگزار شد.

ايوب آقاخاني مدرس و سرپرست برگزاري اين كارگاه‌ها در جلسه آخر اولين دوره كارگاه‌هاي چهارفصل تئاتر ايران كه با موضوع تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد، ضمن تشريح فعاليت‌هاي اين جلسات گفت: در سه روز گذشته تلاش كرديم كه ذهن‌هاي شكل‌گرفته درام‌نويسان مطرح شهرستان‌ها را تا حد ممكن تغيير دهيم.

وي گفت: اميدواريم ايجاد اين تغييرات در مسير شكل‌دادن نمايشنامه‌هاي برتر نويسندگاني كه در اين جلسات شركت داشتند، نقش به‌سزايي را ايفا كرده باشد. همچنين ما تلاش كرديم زاويه‌هاي فراموش‌شده جنگ و انقلاب را كه تاكنون اسير كليشه‌ها شده بود نيز دچار تغيير و تحول شود.

مدير پروژه چهار فصل تئاتر ايران در بخش ديگري از صحبت‌هاي با تأكيد بر اهميت برگزاري اين كارگاه‌هاي آموزشي خاطرنشان كرد: تجربه‌هاي درخشاني كه در اين سه روز با همكاري هنرمندان شركت‌كننده به دست آمد باعث شد، معايب طرح‌هاي پذيرفته‌شده با مشاركت خود هنرمندان اصلاح شود و در واقع اين‌بار به جاي سليقه و يا انديشه چند نفر محدود اين خردجمعي بود كه به كمك نويسندگان ما آمدند.

اقاخاني افزود: در اين سه روز تمامي طرح‌هاي ارايه‌شده از سوي هنرمندان شركت‌كننده با حضور خود آن‌ها بررسي شد و با همياري آن‌ها به مسير بهتري رفت. البته به فراخور ضرورت‌هاي پروژه‌هاي سه اثر انتخاب شده تئاترشهر شامل نمايش‌هاي كانال كميل، ماچيسمو و روياي نيمه‌شب پاييز در كنار اين دوستان ديده شد و مورد نقد و بررسي نيز قرار گرفت.

وي با اشاره به حضور نويسندگان طراز اول تئاتر ايران در اين كارگاه‌ها به عنوان مدرس گفت: حضور اساتيدي چون نغمه ثميني و محمد يعقوبي در برگزاري اين كارگاه‌ها كه به كمك من آمدند براي ساير دوستان و خود اين نويسندگان نتايج جذابي داشت.

عليرضا حنيفي نويسنده و كارگردان تئاتر كه از شهرستان قروه در اين دوره از جلسات شركت‌ كرده بود با بيان اين‌كه اين پروژه حلقه گمشده ارتقاي ادبيات نمايشي در ايران است، گفت: چنان‌چه اين روند در هر فصل تكرار شود. دنياي نمايش ايران در مدت زماني كوتاه تكاني اساسي خواهد خورد چراكه تئاترايران تنها تئاتر تهران نيست.

وي افزود: اين‌بار ايوب آقاخاني به همراه مدرسان ديگر دست به اقدامي جسورانه زدند و در يك نگاه تمثيلي سرچشمه‌ها را پاك‌سازي كردند و هزاران چشمه ديگر به وجود آوردند كه البته اگر اين حركت‌ها نيز بعد از مدتي مورد بازسازي قرار نگيرند، لاجرم تن به خشكي خواهند سپرد.

حسين سرپرست از استان گيلان هم خاطرنشان كرد: شايد سال‌ها بود كه فرصتي تا اين حد صادقانه در اختيار من قرار نگرفته بود تا بتوانيم در مسيري به دور از تعارفات رايج به كمك همديگر بياييم. از طرفي ممكن بود كه در فرصت‌هاي مغاير با آن‌چه اتفاق افتاد، موارد و اشكالات طرح را برطرف كنيم.

به گفته اين هنرمند شهرستاني اساتيد اين دوره لحظات منحصربه‌فردي را در ارتقاي جهت‌دهي به هنرمندان و همراهي با نظريات به وجود آوردند كه براي من لذت‌بخش و تجربه شيريني بود.

رحمان هوشياري از كرمانشاه هم بر اين باور است جدي‌نگرفتن تئاتر شهرستان از سوي هنرمندان پايتخت‌نشين هميشه يكي از چالش‌هاي پيش‌روي ما تئاتري‌ها بوده است. اما با حركت سازنده‌اي كه به همت مركز هنرهاي نمايشي صورت‌گرفته است يك‌بار ديگر بر اين امر تأكيد شد كه قلب تئاتر تنها در تهران نمي‌تپد.

حسن عابدي از هنرمند شركت‌كننده از استان خراسان شمالي كه در اين جلسات حضور يافته بود با تقدير از برگزاري اين كارگاه‌هاي آموزشي گفت: به نظر من اين حركت زيباترين حركت كارگاهي تئاتر در جهت توليد نمايش است كه از گام اول، يعني تحليل متن آغاز شد.

وي خاطرنشان كرد: منتخبان ادبيات نمايشي ايران در شهرستان‌ها براي توليد متون و به طبع اجراي آثار فاخر سه‌روز فارغ از دغدغه‌هاي تكراري و هميشگي تئاتر شهرستان‌ و در فضايي مملو از علم، ايده، آزادي و جسارت نوعي زندگي را تجربه كردند كه براي هنرمندان تئاتر شهرستان شبيه يك خواب بود.

عابدي افزود: البته ما در اين سه روز و به غير از هشت ساعتي كه در كارگاه‌هاي تئاترشهر حضور داشتيم در هتل نيز اين بحث‌ها را فارغ از دغدغه‌هاي جشنواره‌اي ادامه داديم.

اكبر حسني از شهرستان اراك هم با اشاره به اين‌كه اين كارگاه خارج از تشريفات معمول برگزار شد، خاطرنشان كرد: در برگزاري اين كارگاه‌هاي آموزشي همه موارد حساب‌شده و برنامه‌ريزي انجام‌ گرفته بود. همچنين مدرسان كارگاه‌ها نيز از افرادي انتخاب شده بودند كه در جامعه هنري از وجهه مثبتي برخوردار هستند.

جهانشير ياراحمدي هنرمند شركت‌كننده از شهرستان بوشهر هم گفت: اميدوارم روند اين حركت سرانجام داشته باشد و به اجراهاي عمومي ختم شود، زيرا آرزوي همه شركت‌كنندگان رسيدن به همين نقطه مطلوب است.

مجيد واحدي‌زاده از نويسنده و كارگردان شركت‌كننده از شهرستان اردبيل هم خاطرنشان كرد: طرح چهارفصل تئاتر ايران از جمله پروژه‌هاي ارزشمندي است كه از طرف مركز هنرهاي نمايشي به مرحله اجرا رسيده است كه به نظر من نتايج آن مي‌تواند آينده روشني براي تئاتر ايران به ويژه در ادبيات نمايشي رقم بزند. البته اميدوارم اين روند ادامه داشته و توقفي در راه خود نداشته باشد.

احمدرضا جندقي از استان گلستان نيز تصريح كرد: بهترين اتفاق اين كارگاه‌هاي آموزشي يادآوري اين اصل بسيار مهم از تئاتر است و آن ارتباط و آشنايي هنرمندان با يكديگر است كه در كنار اصلاح طرح‌هايي در زمينه دفاع مقدس و پرورش انديشه‌هاي نويسندگان اين امكان را با ما داد تا انديشه‌هاي خود را نقد كنيم.

نگاه كارشناسانه و به دو از غرض‌ورزي به طرح‌هاي ارايه‌شده در اولين دوره از برگزاري پروژه چهار فصل تئاتر ايران از جمله نكاتي است كه رامين راستي هنرمند شركت‌كننده از تبريز به آن اشاره كرد و گفت: اين حركت شايسته ناشي از نگاه كارشناسانه ايوب آقاخاني به معضلات نويسندگان و نگرش يك‌سويه شهرستاني‌هاست و مي‌توان گفت نقطه عطفي براي پيشبرد اهداف عالي تئاتر كشور محسوب شود.

وي افزود: آن‌چه واضح و مبرهن است اين‌گونه نگرش‌ها به پتانسيل‌هاي موجود در شهرستان‌ها مي‌تواند بر قدرت قلم در كشور بيافزايد و در كنار آن آموزش توام با هم‌انديشي كه مدت‌هاست دور و مهجور مانده را دوباره احيا كند كه اين امر خود از نقاط بسيارمهم و ارزشمند اين حركت زيبا و پر قدرت است.

مهدي شفيعي زرگر هنرمند اهوازي هم خاطرنشان كرد: در دوره‌اي حوادث غيرمنتظره‌اي روي مي‌دهد، دورهم جمع‌شدن درام‌نويسان شهرستان‌هاي كشور نه براي نقد آثار بلكه براي به ثمررسيدن آثار يكديگر يكي از آن حوادث غيرمنتظره است. البته اين حادثه بخشي از نگراني درباره كاهش كيفيت درام‌نويسي در كشور را تسكين مي‌دهد.

خسرو اميري از كرمانشاه هم برگزاري اين كارگاه‌هاي آموزشي را تجربه‌اي فوق‌العاده خواند و گفت: هرگز تجربه‌اي به شيريني و كاربردي‌بودن اين ورك‌شاپ به طرز مشابه را نداشتم زيرا امروز كم‌تر كسي تلاشي براي آموزش دادن مي‌كند. مشاركت در انديشه و كمك به يكديگر براي بهتر نوشتن و حذف كليشه‌هاي بي‌مورد هدف غايي اين كارگاه‌هاست.

انتهاي پيام
 جمعه 24 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن