واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
يكى از سنتهاى شايسته، كه در اسلام بسيار مورد توجه است و در ايام نوروز رونقى خاص دارد، صله ارحام و ديد و بازديد اقوام و آشنايان است. عزت و قدرت و پيروزى يك ملت در سايه وحدت و همدلى است. پيوند با خويشان و انس و الفت با آنها منشا بيشتر همبستگىهاست. ايام نوروز، با تعطيل شدن اكثر مشاغل و ادارهها، فرصت خوبى براى ديد و بازديدهاى فاميلى و گرم كردن اين كانون وحدت فراهم مىآيد. صله ارحام در قرآن خداوند ما را به صله ارحام بسيار سفارش كرده است. در قرآن كريم مىخوانيم: «... واتقوا الله الذى تساء لون به والارحام ان الله كان عليكم رقيبا.» (نساء/1)؛ و بترسيد از خدايى كه به نام او از يكديگر مىپرسيد.(همگى به عظمت او اعتراف مىكنيد و هرگاه مىخواهيد از يكديگرچيزى بپرسيد و بگيريد، نام مقدس او را مطرح مىكنيد و مىگوييد تو را به خدا...) و از خويشاوندان بهراسيد. - كه مبادا قطع رابطه كنيد- همانا خداوند رقيب (و مراقب) شماست. (1) «والذين يصلون ما امرالله به ان يوصل و يخشون ربهم و يخافون الحساب... اولئك لهم عقبى الدار.» (رعد/21 و22)؛ - عاقلان كسانى هستند- كه آنچه خداوند متعال امر به پيوند آن كرده (مانند صله رحم و دوستى پدر و مادر و محبت اهل ايمان) اطاعت مىكنند و از خدا مىترسند و به سختى هنگام حساب مىانديشند ... اينها در عاقبت جايگاهى نيكو دارند. «فهل عسيتم ان توليتم ان تفسدوا فىالارض و تقطعوا ارحامكم. اولئك الذين لعنهم الله فاصمهم و اعمى ابصار هم» (محمد/22- 23)؛ آيا شما(منافقان) اگر از فرمان خدا و اطاعت قرآن روى بگردانيد، يا در زمين فساد و قطع رحم كنيد، بازهم اميد (نجات) داريد. همين منافقان هستند كه خدا آنها را لعن كرده، گوش و چشمشان را كر و كور گردانيده است. صله ارحام در روايات از آيات و روايات در مي يابيم كه صله ارحام واجب است و قطع آن از گناهان بزرگ شمرده مىشود. قرآن در موارد مختلف، قاطع رحم را ملعون و از رحمت الهى دور شمرده است. امام سجاد(ع) فرمود: «... از همنشينى با كسى كه از خويشانش بريده است بپرهيز.» امام صادق(ع) فرمود: از«خالقه» (2) بپرهيزيد؛ زيرا انسان را نابود مىسازد. راوى پرسيد: «خالقه» چيست؟ امام فرمود: قطع رحم. (3) امام باقر(ع) مىفرمايد: رسول خدا(ص) فرمود: به حاضران و غايبان امتم و كسانى كه هنوز به دنيا نيامدهاند تا روز قيامت، سفارش مىكنم به خويشان خود بپيوندند، هرچند ميان ايشان به اندازه يك سال راه رفتن فاصله باشد. همانا صله ارحام از امورى است كه خداى متعال آن را بخشى از دين قرار داده است. (4) طلحة بن زيد از امام صادق(ع) چنين نقل كرده است: مردى از قبيله «خثعم» خدمت رسول خدا(ص) رسيد و عرض كرد: برترين چيز دراسلام چيست؟ فرمود: ايمان به خداوند. پرسيد: بعد از آن چيست؟ پاسخ داد: صله رحم. عرض كرد: بعد از آن چيست؟ فرمود: امر به معروف و نهى از منكر. پرسيد: مبغوض ترين اعمال نزد خداوند كدام است ؟ پاسخ داد: براى خدا شريك قرار دادن. عرض كرد: پس از آن كدام است؟ فرمود: گسستن از خويشاوندان. پرسيد: پس از آن چيست؟ پاسخ داد: به بديها دستور دادن و از خوبيها نهى كردن. (5) ارزش پيوند با خويشان پيامبراكرم(ص) فرمود: كسى كه با جان و مال در راه صله رحم اقدام مىكند، خداوند متعال اجر صد شهيد در نامه اعمالش مىنويسد. و در برابر هر قدمى كه در اين راه بر مىدارد، چهل هزار حسنه برايش ثبت مىكند و چهل هزار گناه از او محو مىگرداند و او را چهل هزار درجه بالا مي برد؛ و مانند اين است كه صد سال با صبر و استقامت خداى را بندگى كرده است. (6) پيامبراكرم(ص) فرمود: ثواب صدقه ده برابر است. و قرض هجده برابر و ارتباط با برادران دينى بيست برابر و پيوند با خويشان بيست وچهار برابر. (7) على بن ابى حمزه كه از اصحاب امام صادق و امام كاظم عليهماالسلام است مىگويد: از امام(ع) پرسيدم: مردى از سوى پدر ومادر و اقوام حج عمره و نماز و روزه به جاى مىآورد و صدقه مىدهد. حكم آن چيست؟ امام(ع) فرمود: اشكالى ندارد. بلكه در قبال اين اعمالى كه براى آنها انجام مىدهد، دو پاداش دريافت مىكند. 1- پاداش اعمالى كه براى آنها انجام داده. 2- پاداش صله رحمى كه به اين وسيله تحقق بخشيده است.(8) شناختن ارحام پرسش اصلى در اين بحث اين است: ارحام و اقوام چه كسانى هستند؛ پيوند با آنها چگونه بر قرار مىشود؛ و قطع رحم با چه كارى تحقق مىيابد؟ در مرحله بعد بايد تحقيق كرد كه وظيفه ما در برابر برخى ازاقوام چيست؟ در شرع مقدس اسلام معناى خاصى براى «ارحام» ذكر نشده و مراد از «ارحام» معناى «عرفى» (9) آن است؛ يعنى مطلق نزديكان و بستگان. بنابراين خويشاوندان پدرى و مادرى را هرچند با چند واسطه باشد، شامل مىشود و فرزندان و خويشان آنها را نيز در برمىگيرد. (10) برقرارى پيوند در اسلام براى چيزهايى كه سبب پيوند با خويشان مىگردد، حد خاصى تعيين نشده؛ بلكه به فهم عمومى بستگى دارد. درعادات و سنتهاى مردم نزديك يا دور بودن بستگان تفاوت دارد. ممكن است عملى نسبت به يكى از نزديكان پيوند به شمار آيد، اما نسبت به ديگرى كه نزديكتر است، قطع رابطه باشد. در موارد ترديد، بايد جانب احتياط را مراعات كرد تا مبادا مرتكب گناه كبيره قطع رحم شويم. پيامبر گرامى اسلام(ص) مىفرمايد: «پيوند با خويشان را حفظ كنيد، هرچند با سلام كردن باشد.» (11) كمترين چيزى كه به وسيله آن اين پيوند بر قرار مىشود، رفت و آمد و سلام كردن است. اما دربعضى از موارد اكتفا به اين مقدار كافى نيست؛ براى مثال اگر يكى از اقوام فقير باشد و ديگرى ثروتمند، صله رحم به وسيله كمكهاى مالى و دفع ضرر از آنها تحقق مىيابد؛ و اگر هيچ توجهى به مشكلات اقوام نداشته باشد؛ قطع رحم كرده است. در نتيجه تحقق صله رحم به اوضاع و احوال و موقعيت و زمان بستگى دارد. هديه دادن، دلجويى كردن، ديد و باز ديد، خود دارى از آزار، تمسخر وتحقير نكردن، عيادت هنگام بيمارى، شركت در مجالس شادى و غم، پذيرفتن دعوت در اعياد و ميهمانيها و هر كارى كه سبب مىشود مردم بگويند اينان ارتباط خانوادگى شايستهاى دارند، سبب تحقق صله رحم است. قهر كردن، جواب سلام ندادن، ترش رويى، شركت نكردن در محافل، كمك نكردن در گرفتاريها، گلههاى نا به جا و امثال آن به قطع رحم و گسستن پيوند مىانجامد. امام صادق(ع) مىفرمايد: پيوند با خويشان را هر چند با دادن ظرفى آب، حفظ كن. برترين چيزى كه اين پيوند را نگه مىدارد، خود دارى از آزار بستگان است. صله رحم مرگ را به تاخير مىاندازد. محبوبيت به وجود مىآورد. (12) نيكى به خويشان در مقابل بدى آنها چنانچه بعضى از اقوام قطع رابطه كنند، باز هم جدا شدن و قطع ارتباط با آنها جايز نيست. اميرمومنان(ع) مىفرمايد: «صلوا ارحامكم و ان قطعوكم.» (13) با ارحام ارتباط داشته باشيد، هرچند آنها از شما بريده باشند. مردى در محضر امام صادق(ع) از بستگانش شكوه كرد. حضرت فرمود: خشم خود را فرو ببر. - و به آنها نيكى كن- عرض كرد: آنها با من چنين و چنان مىكنند. (و رعايتحالم را نمىكنند) حضرت فرمود: آيا تو هم مىخواهى مثل آنها قطع رحم كنى و به آنها احسان نكنى؟! اگر چنين كنى، خداوند متعال (در دنيا و آخرت) نظرلطفش را از شما بر مىدارد. (14) داود رقى مىگويد: خدمت امام صادق(ع) نشسته بودم. ناگاه فرمود: اى داود، روز پنج شنبه كه اعمال شما(شيعيان) بر من عرضه شد، در ميان كارهاى تو عملى مرا خوشحال كرد و آن اين بود كه تو نسبت به پسرعمويت صله رحم انجام دادى. همانا اين پيوند تو، در برابر قطع ارتباط او، سبب نزديك شدن مرگ اوست. داود رقى مىگويد: پسر عمويى داشتم كه معاند و خبيث بود. متوجه شدم در گرفتارى و پريشانى است. پيش از آن كه به سوى مكه حركت كنم، مقدارى پول برايش فرستادم تا زندگىاش تامين شود. چون به مدينه آمدم، امام صادق(ع) اين چنين مرا با خبر ساخت. (15) آثار صله رحم پيامبر گرامى اسلام(ص) و امامان معصوم عليهم السلام براى صله رحم آثار و فوايد بسيار ذكر كردهاند. بخشى از آن عبارتاست از: 1- محبوبيت نزد خداوند. 2- بهره مند شدن از پشتيبانى خداوند. 3- افزايش روزى. 4- طول عمر. 5- ورود به بهشت. 6- برطرف شدن فقر و بيچارگى. 7- آباد شدن شهرها. 8- آسان شدن حساب در قيامت و پاك شدن از گناه. 9- نجات از مرگهاى ناهنجار. 10- محبوبيت در خانواده و... . بعضى از رواياتى كه در آنها به اين آثار اشاره شده را در اينجا مي آوريم: 1- پيامبر گرامى اسلام(ص) فرمود: هر كس براى من يك چيز را ضمانت كند من براى او چهار چيز را ضمانت خواهم كرد. صله رحم انجام دهد. خداوند او را دوست دارد؛ روزىاش را توسعه مىدهد؛عمرش را طولانى مىسازد و او را در بهشتى كه وعده داده وارد مىكند. (16) 2- پيامبراسلام(ص) فرمود: صله رحم شهرها را آباد مىسازد وعمرها را طولانى مىكند، هر چند اهلش از نيكان نباشند. (17) 3- عبدالله بن طلحه مىگويد: از امام صادق(ع) شنيدم كه فرمود: شخصى خدمت پيامبراكرم(ص) آمد و عرض كرد: خويشانى دارم كه من با آنها ارتباط دارم، ولى آنها مرا مىآزارند؛ قصد دارم ازآنها جدا شوم. حضرت فرمود: هركس تو را محروم ساخت، تو او را محروم نكن؛ هركس از تو بريد و جدا شد، تو با او قطع رابطه نكن و هر كس به تو ستم كرد، عفوش كن. اگر چنين كردى، خداوند عزوجل پشتيبانت خواهد بود. (18) امام صادق(ع) فرمود: صله رحم، خلق را نيكو، آدم را سخاوتمند و نفس را پاكيزه مىسازد. (19) آن حضرت همچنين فرمود: صله رحم، مرگ را به تاخير مىاندازد؛ سبب دوستى درخانواده مىگردد؛ حساب قيامت را آسان مىكند و از گناهان آدمى مىكاهد. پس با خويشان خود پيوند بر قرار كنيد و به برادرانتان نيكى كنيد، هرچند با خوب سلام كردن و جواب سلام دادن باشد. (20) پىنوشتها: 1- تفسير نور، محسن قرائتى، ج 2، ص 273. 2- خالقه از ريشه« خلق» به معناى كندن يا از ريشه بركندن است. 3- ترجمه اصول كافى، ج 4، ص 46. 4- گناهان كبيره، ج 1، ص 164 / اصول كافى، ج 2، ص 120. 5- وسايل الشيعه، شيخ حر عاملى، ج 11، ص 396، حديث 11. 6- وسائل الشيعه، ج 6، ص 286، صلة الرحم و قطيعتها، سيد حسن طاهرى خرم آبادى، ص 79. 7- وسائل الشيعه، ج 11، ص 546. 8- صلة الرحم و قطيعتها، سيد حسن طاهرى خرم آبادى، ص 44. 9- عرفى، يعنى فهم عمومى و عرف يعنى مردم، يا عموم مردم، يا فهم عموم مردم. 10- جمعى ازعلما و فقهاى بزرگوار چون شيخ طوسى(ره) در كتاب خلاف و مبسوط و ابن ادريس در سرائر، علامه مجلسى در بحارالانوار و... اين نظريه را اختيار كردهاند. شهيد ثانى( زين الدين الجبعى العاملى 911 - 965 ه ق) مىفرمايد: اصحاب در اين كه مراد از قرابت و ارحام چه كسانى است؟ نظرهاى مختلفى دارند. چون در شناخت آن نص و روايت خاصى وارد نشده است، ولى اكثر اصحاب معتقدند كه شناخت ارحام و اقارب بستگى به نظر عرف دارد.( صلة الرحم و قطيعتها، ص 85) 11- بحارالانوار، ج 74، ص 111. 12- صلة الرحم و قطيعتها، ص 48. 13- وسائل الشيعه، ج 11، ص 75. 14-ترجمه اصول كافى، ج 4، ص 48. 15- بحارالانوار، ج 74، ص 93. 16- همان، ص 94. 17- همان. 18- همان، ص 100. 19- همان، ص 114. 20- همان، ص 94. /2759/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 565]