تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805833312




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ماراتن خصوصي‌سازي‌ آغاز مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: ماراتن خصوصي‌سازي‌ آغاز مي‌شود


اخبار‌ بورس- گروه بورس:
ماراتن عرضه‌هاي بزرگ خصوصي‌سازي‌ از دوشنبه ۲۰ خرداد در بورس تهران آغاز مي‌شود.

به گزارش همشهري، در نخستين مرحله و در جريان معاملات بازار سهام، ۲۴ ميليون سهم يعني معادل ۱۵ درصد از سهام شركت سيمان كردستان براي اولين بار در تابلوي فرعي بازار اول عرضه مي‌شود.

نكته جالب توجه اينكه سازمان خصوصي‌سازي‌ درعين حال قصد دارد از فردا نيز بلوك‌هاي سهام شركت‌هاي فولاد خراسان، خوزستان و مس را در بورس عرضه كند.

ارزش بلوك‌هاي سهام فولاد و مس ۱.۵ ‌ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود. مهلت تسويه نقدي هر ۳ عرضه عمده حداكثر ۳۰ روز تعيين شده است.

طبق ديگر برنامه‌هاي اعلام شده طي هفته آينده نيز سهام پالايشگاه اصفهان و همچنين شركت مخابرات ايران هم در تالارهاي بورس، براي نخستين بار عرضه خواهد شد.

كارشناسان نقدينگي لازم براي اين تعداد عرضه بزرگ سهام را بيش از 3 هزار ميليارد تومان يعني رقمي فراتر از ۳ ميليارد دلار برآورد مي‌كنند.حال پرسش فعالان بازار اين است كه آيا اين ميزان نقدينگي در بازارسرمايه ايران وجود دارد؟

خوشبيني مديران بورس

علي رحماني، مدير عامل بورس اوراق بهادار نسبت به موفقيت برنامه سازمان خصوصي‌سازي‌ خوشبين است؛ هر چند او هم بر اين باور است كه با در نظر گرفتن موانع ورود بعضي از شركت‌ها به بورس وزمان بر بودن حل وفصل اين موانع احتمالا موعد اعلام شده از سوي سازمان خصوصي‌سازي‌ كمي جابه‌جا خواهد شد.

رحماني به همشهري گفت: ارزش سهام عرضه‌شده آن قدر بالا نيست كه بازار قدرت جذب آن را نداشته باشد.

اما هادي بيدختي، مديرعامل شركت كارگزاري عمران فارس درخصوص پيامدهاي عرضه چنين حجم سنگيني از سهام آن‌هم در مدت زمان اندك معتقد است: اقدام به عرضه اوليه بدون در نظر گرفتن شرايط بازار قطعا با موفقيت همراه نخواهد بود.

بيدختي به همشهري گفت: نمي‌توان با چشم‌بسته حجم بزرگي از سهام را در قالب عرضه اوليه وارد بازار كرد چون در اين خصوص توازن ميان عرضه و تقاضا نقش حياتي ايفا مي‌كند.

به گفته او اگر عرضه به هر علتي از تقاضا پيش بيفتد قيمت سهم تازه وارد بي‌هيچ علت مشخصي از ارزش واقعي فاصله خواهد گرفت و پايين خواهد آمد.

بيدختي البته معتقد است: عرضه بلوكي سهام با توجه به مهلت يك‌ماهه پرداخت در فرصت باقيمانده تا پايان خرداد ماه تأثيري بر ميزان نقدينگي بازار نخواهد داشت و مشكلي براي بازار ايجاد نخواهد كرد.

پيش‌بيني كاهش عرضه‌ها

بيدختي در ادامه پيش‌بيني كرد: به احتمال فراوان به جز سهام سيمان كردستان مابقي وعده‌هاي سازمان خصوصي‌سازي‌ در موعد مقرر محقق نشود.

وي در توضيح دلايل اين پيش‌بيني تصريح كرد: فرايند پذيرش شركت‌هاي پالايشي و پتروشيمي هنوز به‌طور كامل به آخر نرسيده است وبه‌نظر هم نمي‌رسد در فرصت باقيمانده اين فرايند تكميل شود.

او با اين همه حتي با فرض امكان پذيرش كامل در همين فرصت كم بازار كشش پذيرش چنين حجمي از سهام را نخواهد داشت.

عباس دهقان ،رئيس هيأت‌مديره شركت كارگزاري كارآمد هم معتقد است: عرضه‌هاي سنگين و اوليه زماني موفقيت آميز خواهد بود كه با فاصله زماني مناسب صورت گيرد.

دهقان به همشهري گفت: فاصله زماني مناسب بين ۲ عرضه اوليه از يك طرف استقبال بازار را تضمين مي‌كند و از سوي ديگر دامنه تأثير بر معاملات عادي و روزانه را به حداقل مي‌رساند.

او افزود: عرضه‌هاي عمده وبلوكي موجب مي‌شود فعالان حقوقي بازار از آنجا كه منابع جداگانه براي خريدهاي عمده ندارند با محدوديت مالي مواجه شده و ناچار به فروش بخشي از سهام خود در بازار عادي شوند.

ضمن اينكه سررسيد اقساط اين خريدها به‌علت فاصله اندك عرضه به‌صورت متوالي از راه خواهد رسيد و در اين فاصله زماني به احتمال فراوان به‌علت كمبود نقدينگي سهامداران حقوقي از خريدهاي عادي منصرف شده يا اقدام به فروش ديگر سهم‌هاي موجود در سبد دارايي‌هاي خود خواهندكرد.

عمق لازم براي جذب

رئيس هيأت‌مديره شركت كارگزاري كارآمد ادامه داد: سهامداران حقيقي هم اگر در عرضه‌هاي اوليه سود قابل توجهي شناسايي كنند قطعا وارد عمل مي‌شوند و اقدام به خريد خواهند كرد اما براي تامين نقدينگي به ناچار سراغ فروش ديگر سهم‌هاي خود خواهند رفت. به عبارت ديگر براي شركت در بازار عرضه‌هاي جديد سرمايه گذاري‌هاي بلندمدت قرباني مي‌شود.

دهقان تأكيد كرد: پرواضح است كه بورس اوراق بهادار تهران نقدينگي وعمق لازم را براي جذب اين ميزان سهم ندارد.

حل مشكل مخابرات

به گفته علي رحماني، مديرعامل بورس بلافاصله بعداز رفع موانع واگذاري مخابرات و پالايشگاه اصفهان اين سهام در بورس عرضه خواهدشد.

او در موردآخرين وضعيت واگذاري سهام شركت مخابرات گفت: ديروز جلسه‌اي در اين خصوص تشكيل و مقرر شد اين شركت مصوبه‌اي براي تعيين تكليف رقم سرمايه ثبت شده دريافت كند ودر ادامه پس از طي مراحل ثبت مجوز ورود به بورس رابه دست آورد.

پيش از اين مديران بورس و سازمان خصوصي‌سازي‌ درمورد تعيين زمان عرضه سهام مخابرات به مشكل برخورده بودند.

تاريخ درج: 19 خرداد 1387 ساعت 21:13 تاريخ تاييد: 19 خرداد 1387 ساعت 21:43 تاريخ به روز رساني: 19 خرداد 1387 ساعت 21:41
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن