تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802218609




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*اعلام آمادگي شركت ملي گاز براي ترانزيت گاز كشورهاي آسياي ميانه * كسايي‌زاده: زمينه براي حضور ايران در بازار گاز آسيا و اروپا فراهم است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *اعلام آمادگي شركت ملي گاز براي ترانزيت گاز كشورهاي آسياي ميانه * كسايي‌زاده: زمينه براي حضور ايران در بازار گاز آسيا و اروپا فراهم است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي

شركت ملي گاز ايران براي ترانزيت، سوآپ، خريد گاز طبيعي و فرآورده‌هاي نفت وگاز تركمنستان و ساير كشورهاي آسياي مركزي و ميانه اعلام آمادگي كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد رضا كسايي‌زاده - معاون وزير نفت - ضمن تاكيد بر اين‌كه ايران مسير امن اقتصادي و مناسبي براي ترانزيت و همچنين بازارخوبي براي فروش يا سوآپ فراورده‌هاي نفت و گاز است، افزود: ايران به عنوان دروازه طلايي بين آسياي مركزي، حوزه خزر و خليج فارس از موقعيت ويژه‌اي براي انتقال و ترانزيت انرژي برخوردار است.

وي با اشاره به خط لوله گاز كرپجه - كردكوي كه در سال 1996 ميلادي ميان ايران و تركمنستان ساخته شد، يادآور شد: اين اولين خط لوله گازي بود كه مي‌توانست به صورت مستقل و مستقيم گاز تركمنستان را به بازارهاي خارجي صادر كند؛ ظرفيت كنوني اين خط لوله گاز 8 ميلياردمتر مكعب است كه تا 14 ميليارد متر مكعب نيز قابل افزايش است.

مديرعامل شركت ملي گاز ايران همچنين درباره خط لوله نفتي 42 اينچ موسوم به IOP باظرفيت يك ميليون بشكه در روز گفت: اين خط به طول 1515 كيلومتر قرار است با هزينه‌اي حدود دو ميليارد دلار نفت حوزه خزر را از بندر نكا تا ساحل خليج فارس (بندرجاسك) منتقل و به بازارهاي جهاني وصل كند.

* مساعد بودن زمينه براي حضور ايران در بازار گاز آسيا و اروپا

وي با بيان اين‌كه لازم است ايران در تعاملي فعال با مصرف‌كنندگان گازطبيعي به ويژه در آسيا و اروپا به عنوان عرضه كننده مطمئن گاز ايفاي نقش كند، اظهار داشت: در اين زمينه چين، هند، پاكستان، تركيه، اروپا و كشورهاي حوزه خليج فارس شامل كويت، عمان و امارات متحده عربي كه عمدتا از طريق خط لوله، گاز طبيعي ايران را دريافت خواهند كرد، بازارهاي بالقوه و بالفعل گازي ما خواهند بود.

او همچنين به طرح‌هاي در دست اجراي پارس، ايران و پرشين ال.ان.جي اشاره و درباره شرايط لازم جهت انتقال گاز ايران به بازارهاي در حال رشد جنوب شرق آسيا و اروپا اظهار كرد: با توجه به رشد فزاينده تقاضاي جهاني گاز طبيعي و ذخاير عظيم موجود در كشور، وجود شبكه‌هاي گسترده موجود گاز در ايران، تاسيسات وابسته به آن و طرح‌هاي در دست اقدام، وجود بنادر متعدد در خليج فارس و دسترسي به آب‌هاي بين‌المللي زمينه مساعدي را ايجاد كرده است.

* اقتصادي‌تر بودن كاربرد گاز طبيعي نسبت به نفتا در مجتمع‌هاي پتروشيمي

وي كشورهاي حاشيه خليج فارس را به دليل داشتن منابع عظيم گازي محل مناسبي براي سرمايه‌گذاري در بخش پتروشيمي دانست و افزود: در اين ميان ايران با در اختيار داشتن بيش از 28 تريليون متر مكعب ذخيره گاز طبيعي در جايگاهي برتر از ساير كشورهاي منطقه قرار گرفته و امكانات بالقوه فراواني براي توسعه صنعت پتروشيمي در اختيار دارد.

* افزايش 4.7 برابري مصرف گاز بخش پتروشيمي كشور در سال 2014

او ميزان مصرف گاز طبيعي در بخش پتروشيمي ايران را حدود 21 ميليون مترمكعب در روز اعلام و تصريح كرد: پيش‌بيني مي‌شود اين ميزان در پايان سال 2014 ميلادي به 157 ميليون مترمكعب در روز برسد. همچنين در كنار بيشتر پالايشگاه‌هاي گازي، تاسيسات پتروشيمي ايجاد و تامين خوراك و سوخت آن‌ها از طريق اين پالايشگاه‌ها توسط خطوط لوله سراسري پيش‌بيني شده است.

كسايي‌زاده ضمن تاكيد بر بهره‌برداري از 12 مجتمع پتروشيمي در سال 2007 ميلادي، به افزايش ظرفيت اسمي اين واحدها تا حدود 9 ميليون تن در سال اشاره و تشريح كرد: ظرفيت محصولات پتروشيمي ايران از 26 به 35 ميليون تن افزايش يافته است. البته اين روند در سال 2008 نيز ادامه خواهد يافت وانتظار مي‌رود ظرفيت محصولات پتروشيمي به 47 ميليون تن برسد.

به گفته وي سرمايه مورد نياز جهت اجراي بيش از 55 طرح پيش بيني شده پتروشيمي تا پايان سال 2014 ميلادي حدود 30 ميليارد دلار برآورد شده است و تاكنون نيز 25 شركت از شركت هاي تابع شركت ملي صنايع پتروشيمي خصوصي شده و 22 شركت ديگر نيز در ليست واگذاري قرار گرفته‌اند.

* گاز طبيعي؛ انرژي قرن 21

مديرعامل شركت ملي گاز ايران درباره افزايش تقاضاي روز افزون جهاني براي گاز طبيعي و تبديل اين حامل به عنوان انرژي قرن 21 تاكيد كرد: در اين راستا ارزش افزوده فراوان و قابليت تبديل گاز طبيعي به انواع كالاهاي با ارزش اقتصادي در بخش صنعت و پتروشيمي، نياز روزافزون به گاز براي تامين انرژي و سوخت، كسب ارز حاصل از فروش و صادرات آن با هدف سرمايه‌گذاري و راه‌اندازي صنايع مادر و زيربنايي كشور موجب تقويت انديشه، تمركز بخشيدن به فعاليت‌هاي مرتبط با صنعت گاز در ايران و تاسيس اين شركت شد.

او ذخاير اثبات شده گاز طبيعي در جهان را در پايان سال 2006 ميلادي را معادل 45.181 تريليون متر مكعب اعلام كرد و گفت: ايران با دارا بودن 13.28 تريليون متر مكعب گاز طبيعي، دومين دارنده ذخاير گاز طبيعي جهان پس از روسيه است. ميزان توليد گاز طبيعي در پايان سال 2006 در جهان برابر 2865 ميليارد متر مكعب گزارش شده كه ايران پس از كشورهاي روسيه، آمريكا و كانادا در رتبه چهارم توليد قرار دارد.

* افزايش توليد گاز ايران به روزانه 247 ميليارد مترمكعب در سال 2012

كسايي زاده با بيان اين‌كه ميزان توليد گاز طبيعي در ايران با متوسط رشد سالانه 3.11 درصد از 77 ميليارد مترمكعب در سال 2002 به 132 ميليارد متر مكعب در سال 2008 رسيده است، اظهار داشت: پيش بيني مي‌شود اين رقم در سال 2012 به 274 ميليارد متر مكعب برسد.

* پيش‌بيني مصرف 277ميليارد مترمكعبي گاز ايران در سال 2012

وي از تبديل ايران در سال‌هاي آينده به يك مصرف‌كننده بزرگ گاز طبيعي در جهان خبر و ادامه داد: ميزان مصرف گاز در پايان سال 2006 ميلادي در جهان 8.2850 ميليارد متر مكعب گزارش شده كه ايران بعد از كشورهاي آمريكا و روسيه در رتبه سوم مصرف جهان قرار دارد. ميزان مصرف گاز طبيعي در ايران از 68 ميليارد متر مكعب در سال 2001 با متوسط رشد سالانه 3.10 درصد به 123 ميليارد متر مكعب در سال 2008 رسيده و پيش‌بيني مي‌شود در سال 2012 ميلادي ميزان مصرف به 277 ميليارد متر مكعب برسد.

معاون وزير نفت در رابطه با ظرفيت پالايش و تاسيسات شركت ملي گاز ايران توضيح داد: اين شركت با دارا بودن ظرفيت پالايش گاز به ميزان 446 ميليون متر مكعب در روز، 28 هزار كيلومتر خطوط انتقال فشار قوي و بيش از 150 هزار كيلومتر شبكه توزيع، به تامين مصارف بخش خانگي- تجاري (معادل 44 درصد كل گاز توزيعي در شبكه)، نيروگاه‌ها (30 درصد) و صنعت (26 درصد) مي‌پردازد.

* مطالعه و اجراي پروژه‌هاي پالايش گاز با ظرفيت حدود 430 ميليون مترمكعب

به گفته كسايي‌زاده به اين ترتيب 660 شهر و 5700 روستا ( حدود 76درصد جمعيت كشور) گازرساني شده‌اند و سهم گاز در سبد مصرف انرژي فسيلي كشور به 61 درصد رسيده است. در اين خصوص پروژه‌هاي پالايشگاهي بيدبلند (2) با ظرفيت 57 ميليون متر مكعب در روز، فاز دوم پالايشگاه ايلام با ظرفيت 4.3 ميليون مترمكعب در روز و فازهاي 6 تا 24 پارس جنوبي با ظرفيت كل روزانه 370 ميليون مترمكعب در دست مطالعه و اجرا هستند.

به گزارش روابط عمومي شركت ملي گاز ايران، وي همچنين به ساخت خطوط اصلي انتقال سراسري پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، ادامه خط سوم (قزوين- رشت)، در مجموع به طول 5900 كيلومتر با قطر56 اينچ اشاره و يادآور شد: خط دوم شمال – شمال‌شرق و خطوط شمال‌غرب شامل حدود 1400 كيلومتر با قطر 48 اينچ در مرحله اجرا هستند.

* نياز 560 ميليون دلاري براي ذخيره‌سازي روزانه 60 ميليون مترمكعب گاز

مديرعامل شركت ملي گاز ايران با بيان اين‌كه اختلاف مصرف در فصل‌هاي سرد و گرم موجب شده ساخت مخازن ذخيره‌سازي زيرزميني گاز طبيعي در دستور كار اين شركت قرار گيرد، گفت: در صورت اجراي پروژه‌هاي ذخيره‌سازي در دست مطالعه و اجرا، شركت ملي گاز قادر به تامين روزانه 60 ميليون متر مكعب گاز طبيعي در زمان‌هاي اوج مصرف خواهد بود كه ميزان سرمايه‌گذاري پيش بيني شده براي طرح‌هاي ذخيره سازي فوق حدود 560 ميليون دلار است.

* ضرورت سرمايه گذاري 129 ميليارد دلاري در افق سند چشم انداز

وي در مورد شركت ملي گاز در افق سند چشم‌انداز تبيين كرد: كسب رتبه دومين توليد كننده گاز طبيعي در جهان، مشاركت بيشتر در تجارت جهاني گاز از طريق خط لوله، LNG و ساير اشكال گاز طبيعي، گازرساني به 95 درصد شهرها و 40 درصد روستاهاي كشور، تامين گاز بخش صنعت، نيروگاه‌ها و گاز سوز كردن خودروها ازجمله آنهاست كه جهت رسيدن به آنها، افزايش ظرفيت توليد و پالايش گاز طبيعي، ساخت خطوط انتقال گاز به همراه ايستگاه‌هاي تقويت فشار مربوطه، ساخت مخازن زيرزميني ذخيره گاز طبيعي و امنيت عرضه ضروري است كه به اين منظور صنعت گاز ايران به سر مايه گذاري بيش از 129 ميليارد دلار نياز خواهد داشت.

انتهاي پيام
 يکشنبه 19 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن