تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805757346




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در رابطه با مناقشه هسته اي صورت گرفتاستقبال دولت از نقش آفريني مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: در رابطه با مناقشه هسته اي صورت گرفتاستقبال دولت از نقش آفريني مجلس
دنياي اقتصاد- سخنگوي وزارت امور خارجه هشدار داد همكاري‌هاي ايران و آژانس در چارچوب ان‌پي‌تي و مقررات آن نهاد بين‌المللي بايد به نحوي ادامه يابد كه مجلس و دولت جمهوري اسلامي ايران مجبور به تجديدنظر در روند جاري اين همكاري‌ها و اعمال محدوديت و تصميمات جديد نشوند.


محمدعلي حسيني، سخنگوي وزارت امورخارجه ديروز در حالي اين موضع جديد ايران در برابر ميزان و نوع همكاري با آژانس را در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه علي لاريجاني در نخستين روز رياست خود بر مجلس هشتم شوراي اسلامي از ورود مجلس به پرونده هسته‌اي ايران و تجديدنظر در همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در صورت تداوم گزارش‌دهي دو پهلوي آژانس خبر داده بود. به گفته لاريجاني، مسوول پيشين پرونده هسته‌اي ايران در بندهايي از گزارش البرادعي «چنان چند پهلو سخن گفته‌اند تا بعد رسانه‌اي گزارش را غني كنند». لاريجاني تصريح كرده بود كه مجلس هشتم اجازه چنين فريبكاري را نخواهد داد. شايد از همين رو بود كه در نشست خبري هفتگي سخنگوي وزارت خارجه از وي سوال شد كه آيا رياست لاريجاني بر مجلس را مي‌توان به معناي انتقال مديريت موضوع هسته‌اي از شوراي‌عالي امنيت ملي به مجلس دانست؟ حسيني اين موضوع را رد كرد و چنين پاسخ گفت: تمركز اصلي تصميمات مربوط به موضوع هسته‌اي در شوراي‌عالي امنيت ملي است و لاريجاني نيز در مصاحبه اخير خود به اين مساله اشاره كرده‌اند و مديريت موضوع هسته‌اي همان روند سابق خود در دبيرخانه شوراي‌عالي امنيت ملي را خواهد داشت.
وي با اين وجود در اظهارنظر كم‌سابقه‌اي از مجلس در كنار دولت به عنوان يكي از نهادهاي موثر در مذاكرات هسته‌اي ياد كرد و به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هشدار داد كه روند همكاري‌ها بايد به گونه‌اي باشد كه دو قوه يادشده مجبور به اعمال محدوديت در روند همكاري‌ها نشوند.
به گزارش خبرگزاري مهر، سخنگوي وزارت خارجه ديروز در نشست هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي درباره ابعاد مختلف گزارش اخير البرادعي مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران اظهار كرد: اين گزارش برخلاف برخي موارد كه نشان مي‌دهد تحت فشار سياسي برخي كشورهاي بهانه‌جو و ناآرام بوده و درباره آن نيز ابراز تاسف شده، هيچ نكته منفي مستندي كه بتواند مطلبي را عليه فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران اثبات كند، ندارد.
وي با اشاره به حل كليه سوالات آژانس درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در چارچوب طرح موسوم به مداليته افزود: بر اساس مداليته ايران موضوعات باقيمانده با آژانس را پاسخ داد و اين نهاد بين‌المللي نيز در نهايت به صورت رسمي و كتبي به ما اعلام كرد كه يافته‌هايش با پاسخ‌هاي تهران مطابقت داشته است؛ از اين رو، پس از اين تعامل موضوع هسته‌اي ايران روال كاملا عادي خود را بازيافته است.
حسيني با بيان اينكه ايران بيش از آنچه در گزارش اخير البرادعي منعكس شده از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي توقع داشته است، ادامه داد: معتقديم اگر فشارهاي مستمر چند كشور شناخته شده بر اين گزارش وجود نداشت، مدير كل آژانس مي‌توانست گزارش بهتري را ارائه كند كه هيچ روزنه‌اي براي سوءاستفاده سياسي برخي كشورها نداشته باشد.
سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به روند سواستفاده چند كشور غربي از مجامع بين‌المللي گفت: مدت‌ها است كه برخي از اين كشورها اعتبار و حيثيت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را هدف قرار داده‌اند، اما در اين ميان آنچه مي‌تواند اعتبار اين نهاد بين‌المللي را حفظ كند، عزم جدي مسوولان آن خواهد بود.
وي افزود: از سوي ديگر بايد توجه كرد كه روند همكاري‌هاي ايران و آژانس در چارچوب ان‌پي‌تي و مقررات آن نهاد بين‌المللي بايد به نحوي ادامه يابد كه آن‌گونه كه دكتر لاريجاني اشاره كردند، مجلس و دولت جمهوري اسلامي ايران مجبور به تجديد نظر در روند جاري اين همكاري‌ها و اعمال محدوديت و تصميمات جديد در اين خصوص نشوند.حسيني با اشاره مستقيم به بخش‌هاي مثبت گزارش البرادعي افزود: اين گزارش تاييد مي‌كند كه تمام مواد هسته‌اي در كارخانه غني‌سازي سوخت نطنز و آبشارهاي نصب شده در آن تحت نظارت و كنترل كامل آژانس قرار داشته است.
سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: از سوي ديگر بر اساس اين گزارش از ماه مارس سال 2007 تاكنون 14 مورد بازرسي سرزده از تاسيسات هسته‌اي ايران انجام و علاوه بر آن تاكيد شده كه آژانس هيچ گونه فعاليت مرتبط با بازفرآوري در ايران مشاهده نكرده است و خلاف اين موضع آژانس، اين مساله در قطعنامه‌هاي غيرحقوقي شوراي امنيت مورد اشاره قرار گرفته است و نشان مي‌دهد كه اين قطعنامه‌ها عنايتي به موضوعات فني نداشته و صرفا با اهداف مغرضانه صادر شده اند.
وي ادامه داد: از سوي ديگر و بر اساس اين گزارش تمام UF6 توليد شده در تاسيسات اصفهان تحت نظارت و مهر و موم آژانس قرار داشته و ايران نيز اطلاعات لازم در اين خصوص را به اين نهاد بين‌المللي ارائه كرده و علاوه بر اين از توانايي آژانس براي ارائه تضمين در اين خصوص سخن گفته شده است.
حسيني گفت: گزارش مدير كل آژانس درباره سوخت نيروگاه بوشهر تاكيد مي‌كند كه اين محموله از ماه فوريه سال 2008 تحت مهر و موم او قرار داشته است. نكته ديگري كه براساس اين گزارش قابل توجه است اينكه آژانس هيچ گونه اطلاعاتي در مورد طراحي واقعي يا توليد قطعات سلاح‌هاي هسته‌اي توسط ايران به دست نياورده است و علاوه بر آن مجددا تاييد كرده كه هيچ گونه فعاليت هسته‌اي در سايت‌هاي نظامي كلاهدوز و پارچين را رد يابي نكرده است.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي با اشاره به تاكيد ديده‌بان هسته‌اي سازمان ملل براي دوازدهمين بار برعدم هر گونه انحراف فعاليت‌هاي هسته‌اي كشورمان، اظهار كرد: در همين چارچوب آژانس اعلام كرده كه هيچ موردي از استفاده از مواد هسته‌اي در ارتباط با مطالعات ادعايي از سوي ايران كشف نكرده است.وي در خصوص توصيه‌هايي كه در بخش پاياني گزارش البرادعي مطرح شده است نيز تصريح كرد: اشاره به عدم تعليق كه ما آن را درخواستي فراقانوني و غيرحقوقي مي‌دانيم، از جمله اين موارد بوده كه تهران نيز آن را تاييد مي‌كند و ما تاكيد داريم كه غني‌سازي جزو حقوق تمام اعضاي ان‌پي‌تي بوده و مطالبه براي توقف يا صرف‌نظر از اين حق قانوني برخلاف منشور ملل متحد بوده و هيچ قانوني آن را تاييد نمي‌كند.سخنگوي وزارت خارجه در زمينه طرح مسائل مربوط به مطالعات ادعايي در اين گزارش گفت: ايران از بررسي طرح مطالعات ادعايي در فوريه 2008 خودداري كرد، چرا كه بر اساس مداليته تمام مسائل شش‌گانه مورد نظر آژانس را حل و فصل كرده بود.
حسيني با اشاره به ادعاي آژانس در خصوص فشار شديد برخي كشورها با اهرم مطالعات ادعايي در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، گفت: درآن مقطع ايران براي كمك به آژانس و خارج كردن آن از فشارهاي چند كشور خاص توضيحاتي را درباره اسناد اضافي به اين نهاد بين‌المللي ارائه كرد كه آژانس در حال حاضر مشغول ارزيابي آن بوده و البرادعي نيز در گزارش اخير خود اين مساله را مورد اشاره قرار داده است.
وي همكاري ايران با آژانس در خصوص مطالعات ادعايي را نتيجه اطمينان تهران به رفتار و عملكرد خود در زمينه فعاليت‌هاي هسته‌اي دانست و يادآور شد: در عين حال معتقديم هدف اصلي از تمام آنچه تحت عنوان مطالعات ادعايي مطرح شده فشار بر آژانس بوده و تهران بر عدم انحراف فعاليت‌هاي هسته‌اي خود تاكيد داشته و دارد.
وي با بيان اينكه سوالات بزرگي در خصوص مطالعات ادعايي از جمله علت عدم تحويل اسناد آن به ايران و اينكه چه كساني در امور فني آژانس دخالت مي‌كنند وجود دارد، يادآور شد: مجموع اين نكات و مواضع آژانس در اين خصوص نشان مي‌دهد كه فعاليت‌هاي ما كاملا مسالمت‌آميز بوده و اين مطالب هيچ گونه اصالتي نداشته و كاملا بي‌پايه و اساس است.
حسيني همچنين با اشاره به ارائه بسته پيشنهادي ايران براي مديريت مهمترين چالش‌هاي بين‌المللي، گفت: اين بسته فرصت و زمينه بسيار مناسبي را براي تصميم و حركت دسته جمعي پيرامون مهم‌ترين محورهاي مورد توجه جامعه بين‌الملل ايجاد كرده است كه بر اساس آن مي‌توان مهمترين مسائل مربوط به اين موضوع را در پرتو مذاكرات حل و فصل كرد.
وي همكاري‌هاي كلان هسته‌اي و حل مهم‌ترين مسائل بين‌المللي را دو محور عمده اين بسته دانست و تاكيد كرد: اين بسته حقوق ملت‌ها را محترم شمرده و مباني آن نيز كاملا متقن است و مي‌توان درباره آن به مذاكره و گفت‌وگو پرداخت.
حسيني در خصوص دستور جورج بوش به سازمان جاسوسي آمريكا براي بي‌ثبات كردن فضاي داخلي ايران گفت: سياست دولت آمريكا در قبال ايران سياست جديدي نيست و اينها بارها چنين طرح‌هايي را آزموده‌اند و اينكه جورج بوش صريحا به سازمان سيا دستور مي‌دهد كه اقداماتي عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي ساماندهي كنند، چيز جديدي نيست.
يكي از خبرنگاران از حسيني پرسيد آيا مواضع رييس جمهور ايران در حمايت از باراك اوباما به معناي حمايت تهران از رياست جمهوري اين نامزد انتخابات آتي ايالات متحده است؟ كه سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ با يادآوري موضع پيشين كشورمان در اين باره گفت: ما پيش از اين نيز اعلام كرده‌ايم كه از هيچ‌كدام از كانديداهاي رياست جمهوري آمريكا حمايت نمي‌كنيم.
حسيني در همين حال سياست‌هاي عملي رييس جمهور آتي آمريكا را نمايانگر و معرف رويكرد آتي اين كشور در خصوص ايران دانست.
سخنگوي وزارت خارجه در واكنش به مواضع يك مقام وزارت امور خارجه امارات عربي متحده درباره جزاير سه‌گانه ايراني و مقايسه عجيب ايران با رژيم صهيونيستي در اين باره گفت: موضوع مالكيت و حاكميت ايران بر جزاير ابوموسي و تنب بزرگ و كوچك مساله‌اي انكار ناپذير است، ضمن آنكه ما بارها براي رفع سوء تفاهمات موجود در اين خصوص براي گفت‌وگو با برادران اماراتي اعلام آمادگي كرده‌ايم.
وي با تاكيد مجدد بر آمادگي تهران براي گفت‌وگوي مستقيم با مقامات امارات در خصوص سوء تفاهم اين كشور درباره جزاير سه گانه ايراني، گفت: نبايد اجازه دهيم كه دشمنان ما از اين قبيل سوء تفاهمات به سود خود استفاده كنند و در عين حال شاهد اظهارات غيرمسوولانه نيز در اين خصوص نبايد باشيم.
 دوشنبه 13 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 312]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن