تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مؤمن را از سيمايش مى شناسيم و منافق را از نشانه هايش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819397921




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عبدالله ناصري در گفت‌وگو با ايسنا: ميزان توجه به وصيت‌نامه امام(ره)مهمترين شاخص شناسايي مدعيان راه ايشان است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: عبدالله ناصري در گفت‌وگو با ايسنا: ميزان توجه به وصيت‌نامه امام(ره)مهمترين شاخص شناسايي مدعيان راه ايشان است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

يك عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران با بيان اين‌كه " متاسفانه وصيت‌نامه امام(ره) امروز كاملا مورد توجه قرار نمي‌گيرد" گفت: امام خميني، معتقد بود كه رقابت‌هاي سياسي در چارچوب قانون اساسي واخلاق، نشاط سياسي و پويايي مستمر و مداوم ايجاد مي‌كند و ميزان توجه به وصيت‌نامه ايشان، مهمترين شاخص براي شناسايي مدعيان پيروي از راه امام(ره) است.

عبدالله ناصري در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) شعار سه‌گانه "استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي"، را روشن‌ترين و مهمترين مولفه‌ راه و خط امام خواند و ادامه داد: همه انديشه، مرام و رويكرد امام(ره) نسبت به حكومت‌داري و كشورداري در اين شعار سه گانه تبيين شده است. استقلال بيانگر دوري از وابستگي به جريانات سياسي حاكم برجهان است. در آزادي امام بر احترام به حقوق ديگران با تضمين آزادي تاكيد داشتند؛ چراكه با توجه به تجربيات تاريخي ملت ايران همواره در اسارت به سر مي‌بردند و آزادي از آن‌ها رخت بربسته بود. نهايتا جمهوري اسلامي كه التزام و پيوستگي اجتماعي و ديني را تاكيد مي‌كرد. امام(ره) در بحث اسلاميت نظام به مباني ديني تاكيد داشتند، آن‌هم ديني كه با رويكرد عصري و زماني همراه است تا بتواند در همه‌ اعصار و قرون نيازهاي بشري را تامين كند.

وي خاطرنشان كرد: امام(ره) به راي مردم بسيار احترام مي‌گذاشتند، يعني سبقه‌ جمهوريت را به همان اندازه مورد تاكيد قرار مي‌داد كه سبقه اسلاميت را و اين در تمام گفت‌وگوها، سخنراني‌ها و حتي در وصيت‌نامه تاريخي ايشان كاملا متجلي شده است.

وي ادامه داد: انديشه و نگاه امام، از جامعيت برخوردار بود، طبيعتا پس از انقلاب و با تاسيس جمهوري اسلامي جريانات سياسي داخل انقلاب، با اين رويكرد و جامعيت همسويي داشتند و به قولي خط امامي بودند. اما در مرحله تثبيت جمهوري اسلامي و به مرور زمان، كه به پيش مي‌رفتيم، مديريت كشور داراي شرايط پيچيده‌تري مي‌شد و امام ناچار بود كه مباني فكري، ديني و فقهي خود را بيشتر تشريح كند تا جمهوري اسلامي بتواند پاسخگوي همه‌ آحاد جامعه باشد. به نظر مي‌رسد در اين مرحله شكاف‌ها و جدايي ايجاد شد و بخشي از گروه‌هاي انقلابي موثر در پيروزي انقلاب با برخي از نظرات امام خصوصا در بخش اقتصادي مخالف بودند و به نوعي شكاف‌هايي را سبب شدند.

اين استاد دانشگاه با بيان اين‌كه " نمي‌توان با مطالعه حوادث پس از انقلاب و روند عملكرد گروه‌هاي مختلف آن زمان، همه جريانات سياسي را منطبق بر نگاه و مرام امام(ره) دانست" گفت: بسياري از ديدگاه‌هاي اقتصادي امام را برخي جريانات، مجتهدين و يا مراجع قبول نداشتند، همچنين نگاه ايشان به مقوله‌ فرهنگ و موسيقي با ديدگاه برخي همخواني نداشت. چنان‌كه ديديم پس از رحلت ايشان نسبت به برخي مقوله‌ها عكس‌العمل‌هايي از خود نشان دادند.

وي انقلاب اسلامي را درانديشه عمومي بشري آن دوران پديده‌اي غيرقابل پيش‌بيني خواند و خاطرنشان كرد: بسياري از افراد داخل و خارج كشور وقوع چنين حادثه‌اي را با اين سرعت پيش‌بيني نمي‌كردند اما، امام(ره) با اعتماد به نفس كامل با هدف و برنامه متشخص و روشن، وارد شد و معتقد بود كه اگر رويكرد ما به دين، مطابق به روز باشد و به آراي مردم احترام گذاشته شود، قطعا مي‌توان نظامي را مديريت كرد كه روح كلي آن اسلام و دين خاتم و قالب آن، مطابق چارچوب تعاريف جديد انتخاب شده و مورد توجه مردم اين عصر در كل جهان يعني دموكراسي باشد.

اين استاد دانشگاه با بيان اين‌كه " امام(ره) به رقابت‌هاي سياسي توجه جدي داشت" گفت: امام معتقد بود كه رقابت‌هاي سياسي در چارچوب قانون و اخلاق، نشاط سياسي و پويايي مستمر و مداوم را در جامعه ايجاد مي‌كند كه بدين وسيله، نظام جمهوري اسلامي مي‌تواند به راه خود ادامه دهد. نمونه‌ بارز آن، توصيه و تاكيد امام بر شكل‌گيري مجمع روحانيون مبارز در زماني است كه در برخي مسائل اجتماعي و اقتصادي اختلافاتي ميان جامعه روحانيت مبارز كه همه‌ اعضاي آن مورد اعتماد امام بودند رخ داد و ايشان توصيه كردند كه جريان ديگري شكل بگيرد و بدين ترتيب مجمع روحانيون مبارز شكل گرفت و ايشان به هر دو جريان نظر يكسان داشتند.

ناصري افزود: امام(ره) همچنين بر عدم ورود نظاميان به جريانات سياسي تاكيد فوق‌العاده‌اي داشتند و اين نشان مي‌داد كه ايشان نسبت به فعليت‌هاي سياسي، حزبي و تشكيلاتي و اهميت رقابت‌هاي سياسي اهتمام جدي داشتند و از سوي ديگر هم معتقد بودند كه اين نشاط سياسي بايد دور از دايره‌ دخالت نظاميان باشد.

اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران همچنين در تشريح ديدگاه امام(ره) نسبت به استعمار و استكبار با اشاره به 15 خرداد 42 يادآور شد: همين نگاه در مبارزه‌ ايشان با رژيم پهلوي اعمال شد و شايد بتوان گفت وقتي امام اساسا بر استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي تاكيد داشتند، قطعا در بخش اول اين شعار با تاكيد بر استقلال استعمار را نفي مي‌كند و با تاكيد بر آزادي، استكبار را چه در كسوت خارجي و چه داخلي آن نفي مي‌كردند تا در صورت تحقق اين دو امر، جمهوري اسلامي تضمين ‌شود.

وي در ادامه با اشاره به بخش ديگري از وصيت‌نامه امام(ره) افزود: امام در وصيت‌نامه‌ خود تاكيد كردند كه نمايندگاني كه در بازي سياسي، وكيل تحميلي مردم شوند، ساير نمايندگان مجلس بايد اعتبارنامه‌هاي آن‌ها را رد كنند و اجازه ندهند، چنين افرادي كه با رانت سياسي وارد شدند، وكيل مردم باشند. همچنين توجه به تعليم و تربيت و توجه به مقوله‌ رشد فرهنگي در مردم، هوشياري مردم در انتخابات و تقويت روحيه‌ تعاون و همبستگي و تاكيد بر اين‌كه تشخيص مردم و بهره‌مند ساختن آن‌ها از حقوق اجتماعي‌شان ميزان شرايط فعلي افراد است. هم‌چنين عدم شيفتگي در برابر غرب و شرق از مهمترين محورهاي وصيت‌نامه حضرت امام و در حقيقت برگرفته از روح كلي قانون اساسي است.

اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران، با انتقاد از " عدم توجه اساسي برخي مسوولان به وصيت‌نامه‌ امام(ره)" ادامه داد: همانگونه كه معتقدم به بخش‌هاي مهمي از قانون اساسي بي‌توجهي مي‌شود، بسياري ازفرازهاي مهم وصيت‌نامه امام نيز مورد توجه و اهتمام قرار نگرفته است.

انتهاي پيام
 جمعه 10 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 220]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن