واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش گروه فرهنگي ايرنا از روابط عمومي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي،حجت الاسلام و المسلمين علي اكبر رشاد درپيام خود آورده است: تحول حوزه فقط با بازشناسي و روزآمدسازي و كاربست صحيح سنتهاي اصيل و آزموده علمي، آموزشي، تحقيقي و تربيتي هزارساله آن ممكن ميشود. وي افزود: حوزه تحولگرا حوزه تبارپيوند و پيشينهپي، و نه بريده از هويت تاريخي كهن و كهول خويش و دلداده نظام آموزشي فرا آمده از وراي مرزهاست. وي در اين بيانيه همچنين خاطرنشان كرده است: دانشگاهشدگي متجددانه و سنتزدگي متصلبانه، دو خطرِ توامان و همزماناند كه در كمين آرمان مقدس تحول حوزه نشستهاند. وي مي افزايد: حوزه تحولگرا حوزهاي است پايشور، شرائط شناس، موقعيتسنج، تدبيرگر، برنامهور، اولويتگرا، نظاممند، نظمپذير، متحرك، فعال، موثر و فرجامبين و حوزه اي كه برخوردار از خودآگاهي تاريخي و زمانآگاه است، البته نه زمانهزده و نيز نه ناآگاه از همهچيز و همهجا. وي در اين پيام آورده است: حوزه تحولگرا، حوزه آيندهنگر و آيندهگر است، و البته نه خيالآيين و ناواقعگرا؛ حوزه تحولگرا حوزه ازنوانديش و نوانديش است، تجديدگر ميراث معرفتي سلف صالح، و مولد علم و ميراثگذار نسلهاي پسين است؛ حوزه تحولگرا حوزه نوانديش است نه نوگرا كه ميان نوانديشي با نوگرايي، تجديدگري و اصاله التجدد فرقهاست. وي ادامه مي دهد: حوزه متحول حوزه جامعنگر است، نه تكساحتي و حوزه جامعنگر، اجتهاد را ـ كه تشكيلدهنده هويت معرفتي حوزههاي علميه شيعه (صانها الله عن الحدثان) است ـ در استنباط و استحصال انواع علوم نافع و مورد حاجت امت، به كار ميگيرد. رييس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي يادآورشده است: حوزه متحول جامعبين همانسان كه اجتهادورزي را بحق در گستره شريعت، گسترده ميخواهد، در وادي اخلاق و معنويت نيز آن را به كمال ميطلبد، و همانگونه كه اين منطق مقدس را در حوزه فقه و اخلاق به كار ميگيرد در قلمرو عقايد و علوم عقلي نيز به كار ميبندد، و همانطور كه در زمينههاي احكام و اخلاق و اعتقادات از شيوه استنباطي بهره ميگيرد، اجتهاد را در حيطه توليد علم ديني خاصه علوم انساني نيز وسيع و گسترده استخدام ميكند. حوزه متحول، حوزه جامعهگرا و جامعهگر است، و نه جامعهزده منفعل و يا جامعهگريز منزوي. رشاد يادآورده است: حوزه متحول حوزه جهانينگر و جهانيگر است. حكومتپرداز و دنياگر است و نه حكومتي دنياگرا، و نه حكومتگريز سكولار،مستقل از دولتهاست اما محامي نظام و انقلاب. وي در اين پيام اظهارداشت: حوزه متحول، حوزهاي معنويتمنش، قدسيمرام، اخلاقي، هدايتگر، نيازشناس، استعدادپرور، تخصصمند، پژوهشورز، نظريهپرداز، نقاد، پيشتاز، داراي ابتكار عمل، خطرپذير، وظيفهشناس، مسوول و پاسخگو است. در اين پيام آمده است: سفر آفتابي خورشيد انقلاب به مشرق نهضت، مطلعي ديگر شد، مطلعي براي طلوع يومي ديگر از ايام الله ظلماتشكن؛ قم قلم و قيام، ديگربار منبر انذار و تبشير علمدار قلمداران شد، كه خلف صالح سلف صائن، اتمام و اكمال راه ناتمام انقلاب را فرياد كند و فرمان دهد. چرا كه تمام انقلاب در گرو اتمام و اكمال انقلاب است، كه انقلاب ناتمام و ناقص نهضت نارسي است هماره در معرض تهديد ارتجاع زودرس؛ كاروان اكمال انقلاب نيز از گذرگاه تحول و تكامل معرفت ميگذرد و اين جز از حوزه و حوزويان برنميآيد، و طلايهداران طلعت يار بايد اين راه ناتمام را خود به فرجام برند، و اين عصاره پيام اين سفر ثمين بود. رشاد در اين پيام همچنين خاطرنشان كرده است: آفرين بر مردم هميشه قائم قم، سلام بر طلاب، فضلا و مدرسين بيوقفه حاضر حوزه، درود بر مراجع هماره حامي و هادي دين و دينداران، و بيامان نگاهبان ميراث امام(ره) و بيدرنگ پشتيبان زعامت امت، كه خوش رسم و رسالت ميزباني بجاي آوردند، و جز اين نيز از آنان توقع نميرفت. رييس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي مي افزايد: بر ما اصحاب حوزه است كه آثار اين سفر بركت را كه نقطه عطف عظيمي در تاريخ نوراني حوزه است، قدر بدانيم و ارج بنهيم و دستاوردهاي قويم و غنيم آن را پاس بداريم. رشاد در پيام خود اظهار داشت: رهبري خردمند انقلاب اسلامي (دام ظله الوارف) در خلال رهنمودهاي خويش، منشور وارهي جامع و كامل تحول و تكامل حوزه را پيچيدند، هم ازين رو برترين پياورد اين اتفاق ارزشمند ميتواند تمهيد تحول حوزه باشد، و ايشان بار ديگر تاكيد ورزيدند كه تحول حوزه اجتنابناپذير است بايد آن را مديريت كرد اين بيان بلند ميبايد از سوي مخاطبانش تلقي و درست تلقي شود. فراهنگ 1883 **1918
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 231]