تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821187764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جوايز مدال آوران در بازيهاي پارالمپيك ‪۲۰۰۸‬پكن انتظارات جامعه ورزش جانبازان ومعلولان برآورده نشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جوايز مدال آوران در بازيهاي پارالمپيك ‪۲۰۰۸‬پكن انتظارات جامعه ورزش جانبازان ومعلولان برآورده نشد
ورزش. ورزش معلولان وجانبازان = ورزش جانبازان ، نابينايان
جوايز اعلام شده براي مدال آوران در بازيهاي پارالمپيك ‪ ۲۰۰۸‬پكن ، انتظارات جامعه ورزش جانبازان و معلولان كشور را برآورده نكرد و اختلاف بين مدال آوران المپيكي با پارالمپيكي باعث گلايه آنان شده است .

سازمان تربيت بدني در اخبار جداگانه‌اي با اختلاف بيش از يك ماه اين جوايز را براي مدال آوران طلا، نقره و برنز دربازيهاي المپيك ‪ ۲۰۰۸‬را به ترتيب ‪ ۷۵ ، ۱۰۰‬و ‪ ۵۰‬هزار تومان و براي پارالمپيكي‌ها را به ترتيب ‪ ۱۵ ، ۲۰‬و‪۱۰‬ ميليون تومان اعلام كرده است .

گروه ورزشي ايرنا درحاشيه برگزاري مجموع عمومي فدراسيون جانبازان ومعلولان در خرمشهر در نشست با روساي هيات‌هاي ورزشي سراسر كشور درخصوص اين موضوع ومشكلات ورزشكاران معلول به گفت و گو پرداخته است كه در زير مي‌آيد.

رييس هيات آذربايجان شرقي و سرپرست تيم واليبال نشسته مي‌گويد:اگر درصد تورم در جامعه را نسبت به ‪ ۴‬سال پيش درنظر بگيريم ، افزايش جوايز اعلام شده براي پارالمپيكي‌ها نسبت به دوره قبل بسيار كم است .

علي كشفيا افزود: به هيچ وجه انتظار برابري جوايز ورزشكاران سالم و معلول را نداريم اما ايجاد رابطه معني دار توقع زيادي نيست .

وي گفت :معلولان بعداز گذشت ‪ ۳۰‬سال از فعاليت‌هاي ورزشي آنان هنوز هويت اصلي خود را پيدا نكرده‌اند و جايگاه مشخص در ورزش قهرماني كشور ندارند.

كشفيا كه ‪ ۵‬دوره همراه با تيم واليبال نشسته به عنوان قهرماني جهان دست يافته مهمترين مشكل را ايجاد انگيزه و علاقه در معلولين جسمي وحركتي دانست وگفت : بايد خانواده‌ها را براي پرداختن فرزندانشان به ورزش آماده كرد.

كشفيا بر ايجاد فضا و اماكن ورزشي ، رفع مشكل اياب و ذهاب و جذب ورزشكاران تاكيد كرد و افزود: آذربايجان شرقي ‪ ۸‬هيات شهرستاني دارد و در ‪ ۱۴‬رشته مردان و ‪ ۵‬رشته زنان فعاليت دارد.

وي گفت : دركنار ورزشكاران مي‌بايست به پرورش‌دهنده آنان نيز توجه شود چنانچه همگان مي‌دانند اگر عشق به خدمت به جانبازان ومعلولين نبود، ماندن در اين كار ديوانگي محض بود.

نماينده سازمان تربيت بدني در مجمع عمومي فدراسيون جانبازان و معلولين ، اختصاص ‪ ۵۰‬درصد جوايز ورزشكاران المپيكي به پارالمپيكي‌ها را عادلانه دانسته و مي‌گويد تا زماني كه به قهرمانان بها ندهيم نمي‌توان انتظار داشت كه ساير معلولين نيز از كنج خانه هايشان به ميادين ورزشي بيايند.

عفت ساده سينكي افزود: بايد فرهنگ‌سازي صحيح صورت گيرد،متاسفانه بعضي از افراد هنوز هم فكر مي‌كنند معلول يعني ناتوان، درصورتي كه معلولان بهترين فكر را دارد و اگر شرايط براي آنان فراهم شود مي‌تواند در تمامي عرصه ها افتخارآفرين باشند.

وي گفت:بودجه معلولين به هيچ وجه كفاف برنامه‌هاي آنان را نمي‌دهد و ازآنجايي كه در ‪ ۱۴‬رشته به صورت قهرماني كار مي‌كنند مي‌بايست بودجه اي معادل اين فعاليت داشته باشند.

رييس هيات خوزستان نيز ازعدم استقبال باشگاهها از رشته‌هاي معلولين گلايه كرد و گفت:اكثر باشگاهها تمام توجه شان به فوتبال است و حاضر به تحت پوشش قراردادن رشته‌هاي معلولين ندارند.

محمد خلقي افزود:تمام هزينه ورزش معلولين از صفر تا ‪ ۱۰۰‬را بايد هيات ها تامين كنند وهيچ هزينه‌اي قابل دريافت از ورزشكاران نيست . اكثر معلولين بيكار هستند و ما بايد پيگير اشتغال آنان هم باشيم چون در بحث قهرماني بسيار اثرگذار است .

وي با تاكيد بر لزوم احداث مكان‌هاي ورزشي ويژه معلولين ، ايجاد زمينه جذب ورزشكاران ، لزوم توجه دولتمردان به اين قشرگفت : توقع تغيير نگاه مسوولين را داريم و با توجه به اينكه مدال آوري معلولين از ابتدا تاكنون بيشتر از ورزشكاران سالم بوده ،انتظار مي‌رود به اندازه‌اي كه
افتخارافرين هستند به آنها توجه شود.

به گفته خلقي استان خوزستان ، استاني قهرماني پرور است كه بيشترين ورزشكاران پارالمپيكي را دارد و در ‪ ۷‬رشته مردان در ليگ‌هاي باشگاهي حضور شركت مي‌كند.

وي درخصوص جوايز اعلام شده براي مدال آوران پارالمپيكي گفت:اصلا با جوايز اعلام شده موافق نيستم و حداقل بايد ‪ ۵۰‬درصد جوايز سالم‌ها را بدهند درغير اين صورت ممكن است افتي در عملكرد كاروان اعزامي كشورمان بوجود آيد.

خلقي تصريح كرد: در جايي كه دنيا توجه خاص به معلولين نشان مي‌دهد تا آنان را خانه نشيني و انزوا بيرون آورد ما انگيزه را در آنها از بين مي بريم . چه خوب بود ازفردي كه فكر مي‌كنيم معلول است علت بسازيم .

رييس هيات جانبازان و معلولين استان اصفهان نيز گفت :بهتر بود مسوولين دلايل خود را براي تفاوت بين جوايز ورزشكاران سالم و معلول اعلام مي‌كردند ضمن اينكه در اهداء جوايز نيز از مسوولين ورزش استانها نيز دعوت بعمل مي آوردند.

محمدرضا آقاگليان افزود: درحال حاضرمهمترين مشكل ورزش معلولين را نداشتن رديف مشخص اعتبار است وسياست بر جذب حاميان مالي محلي است .

وي ادامه داد: با توجه به تكرار اين موضوع مسوولان محلي هم آزاده خاطر بنظر مي‌رسند و بايد به سمت درآمدهاي پايدار و استقلال مالي بود.

آقا گليان بااشاره به اينكه هيات استان اصفهان ‪ ۱۷‬ملي پوش و يك نفر پارالمپيكي دارد، از كمبود سالن‌هاي ورزشي ويژه معلولين و نياز به مناسب سازي فضاي موجود براي معلوليان،عدم اختصاص ساعات مفيد به ورزش اين قشر و مشكل اياب و ذهاب را به عنوان عمده موانع براي توسعه ورزش معلولين نام برد.

سرمربي تيم واليبال نشسته ورييس هيات خراسان رضوي نيز بر پرداخت به موقع جوايز معلولين تاكيد دارد وگفت : اگر همان جوايزي كه اعلام مي‌شود سروقت پرداخت شود تاحدودي توقع معلولين برآورده مي‌شود.

هادي رضايي افزود:تبعيض هميشه وجود داشته و تلاش‌ها هم در رفع آن بي‌نتيجه بوده است .

رضايي همچنين خواستار پرداخت حقوق معوقه مربيان و بازيكنان شد و گفت :
هنوز ‪ ۴۰‬درصد جوايز اعلام شده براي بازي‌هاي آسيايي فسبيك كه سال ‪۸۵‬ برگزار شد، پرداخت نشده است .

وي افزود: مبناي اعلام جوايز براي ورزشكاران المپيكي و پارالمپيكي را نمي دانم اما انتظار داريم همان جايزهاي كه اعلام مي‌شود به موقع پرداخت شود.

نايب رييس فدراسيون ورزشهاي جانبازان ومعلولين نيزحاضر به اظهارنظر درخصوص جوايز اعلام شده ، نشد و تنها اظهاراميدواري كرد كه جوايز درجهت تدابير و نظرات رييس جمهوري باشد.

مربي تيم ملي بسكتبال با ويلچر و رييس هيات زنجان مشكلات ورزش معلولين را كمبود حاميان مالي دانست وگفت:درجايي كه ورزش معلولين نياز به حمايت بيشتر دارد مسوولين جوايز ورزشكاران پارالمپيكي را يك پنجم جوايز ورزشكاران المپيكي اعلام مي‌كنند.

كمال عشق افزود: انتظار مي‌رفت كه حداقل نيمي از جوايز المپيكي‌ها براي پارالمپيكي‌ها در نظر گرفته مي‌شد.

رييس هيات تربيت بدني استان زنجان بااشاره به اينكه ورزشكاران معلول اين استان در ‪۱۶‬رشته ورزشي مردان و ‪۶‬رشته زنان فعال هستند گفت : درزنجان اكثر تيم‌ها جوان و نوجوان هستند و كار به صورت پايه‌اي در مدارس استثنايي با دانش آموزان ‪ ۶‬ساله آغاز مي‌شود.

عشق خواستار حل مشكل اجاره اماكن ورزشي شد و گفت : قبلا اولويت با هيات ها بود اما جديدا قرار شده كه با بخش خصوصي در مزايده شركت كنند كه اين امر بسيار مشكل ساز خواهد بود.

معاون سازمان تربيت بدني و رييس مركز توسعه ورزش قهرماني گفت : ارزش مدالهاي معلولين در بازيهاي پارالمپيك ‪۲۰۰۸‬پكن بسيار بالاتر از جواير در نظر گرفته شده براي آنهاست اما بايد امكانات و توان سازمان را هم درنظر گرفت .

كيومرث هاشمي افزود: اعلام جوايز ‪ ۱۵ ،۲۰‬و ‪۱۰‬ميليون توماني براي مدال آوران طلا، نقره و برنز در بازيهاي پكن ، هرچند كم است اما نسبت به دوره گذشته رشد خوبي داشته و اين رشد بسيار بيشتر از جوايز مدال آوران در المپيك است .

به گفته وي اين رشد درجوايز ورزشكاران المپيكي ‪۱۰‬درصد اما در ورزشكاران پارالمپيكي ‪۳۴‬درصد است .جوايز ورزشكاران پارالمپيكي در دوره گذشته براي مدال آوران طلا، نقره و برنز به ترتيب ‪ ۱۲ ،۱۵‬و ‪ ۷‬بوده است .

سخن آخر اينكه باتوجه به صحبت‌هاي اخير رييس جمهوري درباره ورزشكاران جانباز و معلول و تاكيد بر ارزش والا و بيشتر مدال‌ها و عناوين قهرماني كسب شده توسط آنان درميادين مختلف ورزشي انتظار مي‌رفت كه فاصله جوايز ورزشكاران سالم با معلولين كمتر از آنچه اعلام شد، مي‌بود.

دكتر محمود احمدي نژاد گفته بود:ارزش تلاش ورزشكاران معلول و جانباز و مدالي كه در پارالمپيك كسب مي‌كنند،دهها برابرمدالي است كه ساير ورزشكاران به دست مي‌آورند.

تاثيرات منفي كه تفاوت درميزان جوايزقهرمانان المپيك و پارالمپيك بر روحيه ورزشكاران معلول مي‌گذارد،اصل مسلمي است كه بركسي پوشيده نيست اما يقينا هيچ كس صحبت ازبرابري اين جوايز نمي‌كند بلكه همواره صحبت از عدالت درتوزيع جوايز بوده است زيرا زيادي تعداد مدالهاي كسب شده توسط ورزشكاران معلول ، بار مالي سنگيني بر دوش دولت خواهد داشت و نبايد مسايل ملي را با مسايل مالي سنجيد.

اميد است ورزشكاران المپيكي و پارالمپيكي كشورمان بتوانند در در بازيهاي ‪ ۲۰۰۸‬پكن همچون گذشته سربلند بيرون بيايند و به افتخاراتي در خور شان و منزلت جمهوري اسلامي ايران دست يابند.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 546]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن