تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ مرد و زن مؤمنى نيست كه دست محبت بر سر يتيمى بگذارد، مگر اين كه خداوند به اندازه ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805514650




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش آموزش علوم سياسي - 6تساهل روش‌شناختي در علوم سياسي پديد آمده است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: همايش آموزش علوم سياسي - 6تساهل روش‌شناختي در علوم سياسي پديد آمده است
عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق در همايش آموزش علوم سياسي گفت: امروزه در علوم سياسي تساهل روش شناختي پديد آمده است.

به گزارش خبرنگار مهر عصر ديروز در همايش آموزش علوم سياسي در ايران كه به موضوع روش شناسي در علوم سياسي اختصاص داشت و در تالار شيخ انصاري دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران برگزار شد، دكتر حاكم قاسمي ، دكتر مسعود سپهر ، دكتر كاووس امامي و دكتر علي اشرف نظري هر يك درباره روش شناسي علوم سياسي صحبت كردند .

در ابتدا دكتر قاسمي مدير گروه علوم سياسي دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) سخن خود را با اشاره به بومي سازي رشته علوم سياسي آغاز كرد و گفت: آموزش علوم سياسي قدرت محور است و اين يكي از علل تضعيف بومي شدن و كاربردي شدن علوم سياسي در ايران است.

قاسمي با تأكيد بر دروس كارشناسي ارشد علوم گفت: دروس اين مقطع عمومتا ارزيابي رفتارهاي قدرت هاي بزرگ است و همين امر سبب مي شود كه ساير كشورها مورد غفلت قرار گيرند.

وي گفت: چند عامل در طراحي اين درسها وجود دارد: نخست عامل تاريخي يعني اهميت قدرتهاي بزرگ در تاريخ سياسي است، به گونه اي كه حتي در تحولات سياسي ايران ، نقش قدرتهاي بزرگ مهم است، دليل دوم توجه بيش از حد به واقع گرايي سياسي است، فضاي شكل گيري اين درسها در جنگ سرد هم در اين امر مؤثر بود.

وي تأكيد كرد: پيامد اين امر، مغفول ماندن حوزه هاي مختلف علوم سياسي، فراموش كردن مباحث خرد علوم سياسي و توجه نكردن مباحث روز است.

دكتر قاسمي راه حل گريز از اين وضع را توجه كردن به ديگر حوزه هاي علوم سياسي خواند و گفت: علم سياست ، علم قدرت محوري است ، اما رابطه قدرت دوجانبه است و بايد ساير حوزه هاي علوم سياسي نيز مورد توجه قرار گيرند. ضمن آنكه سياست امروزه چنان گسترده شده كه محدود به حوزه هاي پرنفوذ قدرت نيست و امروز جنبه هاي نرم قدرت مهم است.

وي تأكيد كرد: امروز بايد به سمتي برويم كه حوزه سياست حرفه اي شود. من 5 پيشنهاد دارم. بايد به تنوع انسانها، نيازهاي جامعه، آموزش انعطاف پذير علوم سياسي، تحول تكنولوژيك و بهره گيري از روشهاي جديد مثل گفتگو و آموزش فعال توجه كرد.

قاسمي در پايان گفت: ما بايد صرف نظر از اينكه دانشجو علوم سياسي ياد مي گيرد، به او مهارتهاي عمومي چون كامپيوتر، نگارش، حرف زدن و زبان آموزش دهيم . همچنين بايد با افزايش اختيارات افراد، اجازه ظهور مطالعات بينا رشته اي را بدهيم. هدف ما از اين مبحث آن است كه تغيير بنيادي در نظام آموزشي بدهيم.

پس از آن دكتر كاووس سيد امامي عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) در مورد پارادوكسهاي آموزش روش شناسي در علم سياست در ايران و ارائه برخي راهكارهاي عملي گرايانه سخنراني كرد.

دكتر امامي گفت: من به چهار پارادوكس تأكيد گذاشته ام: نخست تأكيد بر مباحث روش شناختي در برابر آموزش حين كار در جريان اجراي پروژه هاي تحقيقاتي، دوم تأكيد بر يك روش علمي در برابر آشنا كردن دانشجويان با تنوع روش شناختي است؛ سوم تأكيد بر مباحث تئوريك روش شناختي در برابر مباحث عملي، چهارم تأكيد حداكثري بر روش مندي از يكسو و ارائه چارچوب يكسان در پژوهش ها از يكسو و از سوي ديگر آشنا كردن دانشجويان با تنوع روش شناختي.

وي گفت: امروزه تنوع روش شناختي بسيار فراگير شده و رئاليسم انتقادي تنها يكي از رويكردهاي موجود نسبت به روش شناسي است. لذا ما در عصر فرا رفتارگرايي در علوم سياسي زندگي مي كنيم و تنوع روشهاي علمي وجود دارد . امروزه تساهل روش شناختي بوجود آمده است.

دكتر محمد باقر حشمت زاده ، دانشيار گروه علوم سياسي دانشگاه شهيد بهشتي نيز درباره "ارتقا آموزش علوم سياسي : تجارب و راهكارها" سخنراني كرد و آن را ادامه سخنان خود در سال گذشته خواند.

وي يكي از راهكارها را آموزش خبرنگاري سياسي خواند و گفت: روش ديگر به كار بستن روابط هندسي براي مشخص كردن روابط پيچيده علوم سياسي است. روش اول را قطب علوم سياسي دانشگاه شهيد بهشتي برگزار مي كند. ابهام در محدوديت هاي شغلي، عدم ارتباط با واقعيت سياسي و تنوع روش شناختي و از دلايل برگزاري اين طرح است.

دكتر حشمت زاده در پايان به روشهايي چون تربيت دانشجويان در حوزه هاي اقتصادي سياسي، نظرسنجي سياسي، مترجمي سياسي، روابط عمومي سياسي، كارشناسان ارتباطات سياسي و مشاوره سياسي اشاره كرد و گفت: در روش هندسي نيز براي روشن شدن و تفهيم مفاهيم علوم سياسي از تجسم آنها با اشكال هندسي بهره مي گيريم.

دكتر علي اشرف نظري عضو هيئت علمي دانشگاه يزد نيز در مورد روانشناسي و رفتارشناسي سياسي حوزه مغفول علوم سياسي در ايران پرداخت و گفت: رشته علوم سياسي بايد تمركز خود را بر انسان بگذارد و از روان او غافل نشود.

وي تأكيد كرد: دانش سياسي مي كوشد رفتار و كنش جمعي و فردي انسانها را تحليل كند. فهم و زمينه ها و عواملي كه موجب تشديد ، تمديد و يا به تعويق افتادن فعاليتي خاص در متن زندگي اجتماعي مي شود ، مسئله محوري اين حوزه از دانش اجتماعي است.

دكتر نظري گفت: روان شناسي سياسي و رفتارشناسي سياسي به عنوان دو حوزه مستقل اما مرتبط و مكمل وظيفه تحليل ذهن، شخصيت ، ساختار شناسي ذهني، تصور از خود، انگيزه ها و سوابق در حوزه سياست را بر عهده دارند.

دكتر نظري در مورد وضعيت اين شاخه از علوم سياسي در ايران گفت: متأسفانه هنوز سرفصل اين درس مشخص نشده است. منابع لازم و تحصص لازم در اين حوزه وجود ندارد. آشنايي دانشجويان با آن بسيار كم است و علاقه چنداني هم به آن نشان نمي دهند. يكي از دلايل اين امر مشكل اشتغال براي دانشجويان علوم سياسي است.

وي در پايان گفت: سوءتفاهم در مورد روانشناسي سياسي و رفتارشناسي آن است كه معمولا آن را مربوط به جنبش رفتارگرايي دهه هاي 1950، 1960 مي دانند و در نتيجه آن را تمام شده مي خوانند ، در حالي كه بسياري از شاخه هاي اين رشته امروز گسترش يافته اند، امروز براي پيشرفت روان شناسي سياسي بايد كارهايي صورت گيرد، مثلا بايد سرفصل علوم سياسي متحول شود، كارگاههاي تخصصي در اين حوزه ايجاد شود و منابع لازم براي اين شاخه فهم فراهم شود.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 225]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن