تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815364502




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان - مصائب بحرين


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جهان - مصائب بحرين
جهان - مصائب بحرين

ايرج محتشم: پذيرش عضويت بحرين يكي از كشورهاي بزرگ ناقض حقوق بشر در شوراي حقوق بشر سازمان ملل مهر تاييد ديگري بر معيارهاي دوگانه غرب در برخورد با پديده حقوق بشر و استفاده ابزاري آنها از اين شورا براي دستيابي به اهداف و منافع سياسي خاص است.

بحرين يكي از كشورهايي است كه سابقه نامناسبي در زمينه حقوق بشر دارد. يكي از مهم‌ترين پرونده‌ها، تبعيض ديني و طايفه‌اي فزاينده نسبت به اكثريت اين كشور است كه منجر به فاصله طبقاتي در ميان اتباع شده است. اين تبعيض در زمينه‌هاي تعيين حوزه‌هاي انتخاباتي، استخدام در وزارتخانه‌هاي حساس مثل كشور و بخش‌هاي نظامي كاملا مشهود است، به‌طوري كه اتباع پاكستان، بنگلادش و... امكان كسب شغل در اين نهادها را دارند ولي بسياري از بحريني‌ها به دليل نگراني‌هاي امنيتي خاندان حاكم از آن محروم هستند. به تازگي «نبيل رجب» از فعالان حقوق بشري بحرين، در واكنش به ادعاهاي فرمانده كل نيروهاي دفاع اين كشور پيرامون انكار وجود تبعيض در بحرين گفت: «انكار وجود تبعيض عليه اكثريت دليلي بر نبود اراده سياسي در رهبري اين كشور براي پايان دادن به اين پرونده بسته نگهداشته شده است.»
وي افزود: تبعيض شغلي، به حاشيه راندن شيعيان در مسائل اقتصادي و ايجاد انزواي سياسي، فرهنگي و اجتماعي براي آنها كه اكثريت جمعيت بحرين را تشكيل مي‌دهند، از مهم‌ترين چالش‌هاي داخلي حكومت اين كشور است. اين فعال حقوق بشري از حاكميت بحرين خواست تا از سياست اعطاي تابعيت سياسي به طايفه‌اي خاص و تبعيض طايفه‌اي، تغيير تركيب جمعيتي و اعطاي غيرقانوني حق راي به شهروندان خارجي از جمله سعودي دست بردارد و راه را براي حضور اكثريت در وزارت دفاع، كشور و نيروهاي مسلح باز بگذارد.»
يكي ديگر از مظاهر نقض حقوق بشر در بحرين، رفتار ناشايست با افراد بازداشتي، خشونت خانوادگي و رفتارهاي نادرست با كارگران زن مهاجر در منازل است كه به يك معضل اجتماعي تبديل شده است.
دولت بحرين به دنبال اتهامات پياپي عليه اين كشور در رابطه با برخورد تبعيض‌آميز ديني و مذهبي، اخيرا از خانواده‌هاي يهودي كه از اين كشور مهاجرت كرده‌اند، دعوت كرده تا به بحرين بازگردند. به‌تازگي هم‌ جمعي از نمايندگان خانواده‌هاي يهودي بحريني‌تبار اسرائيل به اين كشور مسافرت كرده تا از نزديك با واقعيت‌هاي موجود و اهداف اين اقدام خاندان حاكم كسب اطلاع نمايند. هدف خاندان حكومتي بحرين از اين اقدام، مردود شمردن اتهامات نقض حقوق بشري و خوش رقصي براي مراكز بين‌المللي حقوق بشري بوده است.
انتخاب خانم «هدي عزرانونو (يهودي)» به عنوان سفير بحرين در واشنگتن در همين راستا و با هدف اولا: ايجاد ارتباط بين بحرين با اسرائيل و ثانيا: قانع كردن غرب مبني بر عدم وجود تبعيض ديني و طايفه‌اي در اين كشور صورت مي‌گيرد.
هدي عزرانونو، هم‌اكنون عضو مجلس شوراي بحرين است كه اعضاي آن منتخب از سوي پادشاه مي‌باشند و نيز دبيركل جمعيت نظارت بر حقوق بشر در بحرين مي‌باشد. گفته مي‌شود تاخير در اعزام خانم هدي عزرانونو به واشنگتن به عنوان سفير به دليل تحفظ عربستان سعودي در اين خصوص بوده است، زيرا رياض بر اين باور است كه چنين اقدامي، يك گام خطرناك جهت ورود كامل اسرائيل به سياست و اسرار منطقه است. حضور گسترده نيروهاي آمريكايي در بحرين، استقرار آمريكا در اين كشور و انتخاب اين كشور به عنوان مركز رفت و آمدهاي نظاميان بيگانه در منطقه، امضاي يادداشت تفاهم سراسر شبهه با آمريكا جهت استفاده از انرژي هسته‌اي و به‌طور كلي تبديل كشور به جولانگاه بيگانه از اموري است كه موجب نگراني كشورهاي منطقه را فراهم آورده است.
در اين ميان تلاش‌هاي مرموزانه حكام بحرين باعث شد كه با وجود تبعيض و خفقان سنگين عليه شهروندان بحريني و ناديده گرفتن حقوق شيعيان، نقض حقوق بشر در بحرين نه‌تنها محكوم نشد و زير سوال نرفت بلكه غرب ضمن تاييد و تمجيد از گزارش حقوقي بحرين اين كشور را به عضويت در شوراي حقوق بشر سازمان ملل درآوردند.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن