واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، اما برخي از اين شخصيت ها به واسطه تاثيرگذاري تاريخي شان بيشتر مورد توجه بوده و كارگردان هاي سينما اغلب با وسواس و احتياط بدان ها نزديك مي شوند. انقلاب اسلامي بهمن ماه 1357 در سينماي ايران، همواره مورد توجه و احترام بوده اما كمتر فيلمي به شخصيت والاي امام خميني (ره) به عنوان بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران پرداخته است. فرزند صبح ساخته بهروز افخمي يگانه فيلمي است كه تا به امروز در رابطه با زندگاني ايشان ساخته شده و بخش هايي از دوران كودكي اين شخصيت مذهبي و سياسي را به تصوير كشيده است. افخمي در اين فيلم كه ساخت آن بيش از شش سال به طول انجاميده تنها به حوادث دوران كودكي امام (ره) مانند به شهادت رسيدن پدرشان و غصب املاك خانوادگي به دست حكومت پرداخته و تنها در برش هايي كوتاه اشاراتي گذرا به تبعيد ايشان به تركيه پس از واقعه 15 خرداد سال 1342 و روزهاي پاياني عمر امام در بيمارستان شده است كه اينها به هيچوجه نمي تواند براي تماشاگر سينماي دوستدار امام خميني(ره) راضي كننده باشد. افخمي با نگاه شاعرانه اي به دوران كودكي ايشان پرداخته و در تصاويرش لطافت خاصي موج مي زند كه به خودي خود جالب و دلنشين بوده اما تكرار چندباره اين صحنه ها تماشاگر را خسته كرده و از پيام مستتر در داستان دور مي سازد. در بخش هاي يادشده تماشاگر به خوبي با روح جستجوگر امام (ره) و ظلم ستيزي ايشان آشنا شده و به بسياري از سوالات شان در رابطه با اين برهه از زندگي حضرت امام (ره) پاسخ داده مي شود. اما تاكيد بيش از حد كارگردان روي جزييات و بهره گيري اندك از ديالوگ به عنوان مكمل تصاوير، كيفيت كار را پايين آورده و كندي ريتم آن تماشاگر را آزار مي دهد. افخمي براي درست درآمدن لهجه مردم شهر خمين تن به دوبله داده و صداي گويندگان حرفه اي را با صداهاي شاهد گرفته شده هنگام فيلمبرداري تلفيق كرده كه نتيجه كار آنچنان كه بايد از كار درنيامده است. در اين ميان گوينده بزرگي چون، منوچهر اسماعيلي براي بيان ديالوگ هاي كوتاه و موجز امام خميني (ره) كار بسيار سختي را پيش رو داشته كه تا حدود زيادي هم در انجام اين مهم موفق بوده است. با اين حال دوبله براي فيلمي به اين اهميت كار مناسبي نبوده و صداي سرصحنه مي توانست به غناي بيشتر آن منجر شود. يكي از نكاتي كه به طولاني شدن فيلمبرداري منجر شده بود حضور كودكي به نام آرمان ايران پور است كه در بخش اول فوق العاده بوده و نگاه هاي عميقش به دوربين تا عمق جان تماشاگر نفوذ مي كند. اما در بخش دوم كه دو سال بعد گرفته شده شاهد چنين اثرگذاري عميقي نبوده و كارگردان در بازي گرفتن از او چندان موفق عمل نكرده است. انتخاب عبدالرضا اكبري نيز براي شصت سالگي امام (ره) بسيار هوشمندانه بوده كه با گريم فوق العاده سعيد ملكان تكميل شده است. كارگردان فرزند صبح كه اين روزها به سبب اختلاف با تهيه كننده كار نسخه به نمايش در آمده را فيلم خود نمي داند در برخي صحنه ها اشتباهات فني زيادي داشته كه از جمله مي توان به حضور دكل هاي برق در انتهاي كادر اشاره كرد! كه البته اين امر مي تواند به دوربين سوپر 35 فيلم و مشكلات ناشي از چاپ نگاتيو هم مرتبط باشد. افخمي در فرزند صبح به هيچوجه نتوانسته انتظارات را برآورده كرده و عظمت سوژه آنچنان كه بايد به تصوير كشيده نشده است. حال دوستداران امام خميني(ره) مي بايست براي تماشاي فيلمي جذاب و تاثيرگذار در رابطه با زندگاني ايشان بار ديگر صبر پيشه كنند. از: محمد جليلوند فراهنگ ** 1788 **1588
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 487]