تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804008894




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرو فرّه در شاهنامه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
فرو فرّه در شاهنامه
فرو فرّه در شاهنامه   نويسنده: مهشيد مصلي نژاد - اكرم قرقچيان   يكسان بودن فرو فرّه در متون كهن و آميختگي اين دو در شاهنامه موجب شده است كه برخي پژوهشگران فر را در همه موارد با فرّه يكي بدانند . فر در شاهنامه به معني زور ، هوش ، شكوه و ... آمده است در حالي كه فرّه از لوازم پادشاهي است (( فروغي است )) ايزدي كه به دل هر كه بتابد از همگنان برتري يابد از پرتو اين فروغ است كه شخص به پادشاهي مي رسد برازنده ي تاج و تخت گردد آسايش گستر و دادگرشود و هماره كامياب و پيروز مند باشد ونيز از نيروي اين نوراست كه كسي در كمالات نفساني و روحاني كامل گردد و ازسوي خداوند از براي راهنمايي مردمان برانگيخته شود و به مقام پيغمبري رسد و شايسته الهام ايزدي گردد . كلمه فر دراوستا به دو صورت به كار رفته است فركياني كه مخصوص ايرانيان است و نوبه نو از آن شاهان و پارسايان و ناموران گرديده است و تا ظهور سوشيانت از ايران روي نخواهد تافت و فر ايراني كه از چهارپايان و گله و رمه و ثروت و شكوه برخودار و بخشنده خرد و دانش و درهم شكننده ي غير ايراني است. غالباً در ارتباط با فرّه از كوه يا هرائيتي ياد شده كه در پهلوي هربز و درفارسي البرز است البته ممكن است اين كوه نه البرز بل رشته كوه هاي شرقي ايران باشد (با توجه به آن خاستگاه داستان هاي كهن و حماسي معمولاً شرق ايران است ) فرّهي جز در موارد نادر همه جا شادابي زيبائي و شكوه معني مي دهد اما فرّه در معناي اصطلاحي با روح داستانهاي حماسي سازگار است شخصيت هاي حماسه ملي ابر مرداني هستند كه با نيروي يزداني ارتباط دارند فرّه در معناي نور يزداني از آن شاهان پهلوانان و پارسا مردان خردمند نيك انديش و دادگراست مادام كه درانديشه و كارهايشان از حق و حقيقت منحرف نشده باشند اما اگر چون جمشيد بد انديش شدند يا مانند كاووس دست به بدآلودند فرّه از آنان گسسته مي شود و از حمايت پرودگار بي بهره مي مانند . اعتقاد به فرّه تابع شيفتگي انسانها به قدرت و علاقه آنها به حفظ امنيت و اجراي عدالت است در متون كهن هوشنگ اولين كسي است كه ازبين فر نيرو مي گيرد و آن را دير زماني در اختيار دارد و جمشيد گزيده تر كسي است كه بر هفت كشور فرمانروايي دارد و به نيروي فر كياني جانوران و مردمان در زمان او فنا ناپذيرند اما آن گاه كه گردن كشي مي كند و خودرا شايسته پرستش مي داند فر از او گسسته مي شود فرّه گاهي در صورت حيواني متجلي مي شود از جمله فرّه ي جمشيد كه به پيكر مرغ ازاو جدا مي شود . حاصل آن كه – با توجه به شاهنامه – شاهان علاوه بر نژاد و هنر بايد و از فرّه ايزدي برخوردار باشند و گرنه قادر نخواهند بود مردم را در جدال نيك و بد راهنمايي كنند و به پيروزي برسانند . فرو فرّه در شاهنامه دكتر محمد رضا راشد مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه فردوسي به شماره سوم و چهارم سال و بيست و دوم پاييز و زمستان 1368 منابعي براي مطالعه بيشتر:   1- يشت ها ، پور داود ابراهيم 2- فرهنگ ايران باستان , پورداود 3- لغت نامه دهخدا ذيل كلمه فرو فرّه 4- مزديسنا تأثيرآن درادب فارسي دكتر معين چاپ دانشگاه تهران ارسال مقاله توسط کاربر محترم سايت :sabamm  
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 298]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن