تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى‏انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811733496




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرمقاله و يادداشت‌هاي روز برخي روزنامه‌هاي كشور در يك نگاه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سرمقاله و يادداشت‌هاي روز برخي روزنامه‌هاي كشور در يك نگاه
سياسي. سياست
برخي روزنامه‌هاي روز دوشنبه كشور در سرمقاله و يادداشت‌هاي روز خود به موضوع سردرگمي در اقتصاد، مجلس هشتم ، مفهوم اخلاق و نظام سلطه ذر موضع دفاعي پرداخته اند.

مردم سالاري

********** روزنامه مردم سالاري در يادداشت روزخود به موضوع سردرگمي در اقتصاد اشاره مي كند و مي‌نويسد: اقتصاد ايران روزهاي سخت و البته تلخي را سپري مي‌كند حميدرضا شكوهي نگارنده اين يادداشت مي‌نويسد: نرخ تورم كه در زمان رياست جمهوري سيدمحمدخاتمي به تك رقمي شدن نزديك شده بود، به طور مداوم افزايش يافت و با گذشت نزديك به سه سال از آغاز به كار دولت نهم، به مرز ‪ ۲۰‬درصد رسيده است. هر چند كه آمارهاي غيررسمي كه از سوي مركز پژوهش‌هاي مجلس يا صندوق بين‌المللي پول و اكونوميست اعلا م شده، تورم را بيش از ‪ ۲۰‬درصد نشان مي‌دهد.

حميدرضا شكوهي مي‌نويسد:طي اين مدت، شواهد از كاهش قدرت خريد مردم حكايت مي كند; هر چند رييس جمهور محترم، نظري مغاير دارد و معتقد است قدرت خريد مردم بهبود يافته است. اما با وجود همه اين مشكلا ت، گويا هيچ اراده اي براي حل مشكلات اقتصادي وجود ندارد، چرا كه بخش اعظم وقت دولت طي سه سال اخير صرف تغيير و تحولا ت مديران اقتصادي - و البته سياسي شده است.

نگارنده اين يادداشت مي‌نويسد: اكنون شكاف بين تورم و نرخ سود بانكي روز به روز افزايش مي‌يابد و دولت، گويا صرفا براي آن كه حداقل يكي از وعده هاي اقتصادي خود - تك رقمي كردن نرخ سود بانكي - را عملي سازد، به هر قيمت ممكن، حتي به بهاي دور زدن بانك مركزي و چه بسا بركناري رييس آن كه تنها ‪ ۱۰‬ماه از آغاز به كار او سپري مي‌شود، قصد دارد نرخ سود بانكي را تك رقمي كند و در اين ميان وعده تك رقمي كردن نرخ تورم به راحتي به حاشيه رفته است.

او مي‌نويسد: در خارج از كابينه اين موضوع را مي‌توان در كناره‌گيري علي لا ريجاني از دبيري شوراي عالي امنيت ملي مشاهده كرد بنابراين جايگزين مظاهري - در صورت بركناري احتمالي او - فردي خواهد بود كه بيش از آن كه سرشناس باشد، هماهنگي بيشتري با شخص رييس جمهور داشته باشد.

در اين يادداشت آمده است: اما اين كه اين مدير هماهنگ و البته جوان چه كسي خواهد بود پرسشي است كه يافتن پاسخ آن در شرايط فعلي غيرممكن است هر چند كه شايد يافتن نام مدير جديد، چندان هم داراي اهميت نباشد. چرا كه در دولت نهم آنچه اهميت بيشتري يافته است هماهنگي كابينه با شخص رييس جمهور است. اما آيا كابينه هماهنگ مي‌تواند دولت را براي عملي ساختن وعده‌هاي خود به ويژه در حوزه اقتصاد ياري دهد؟ براي يافتن پاسخ اين پرسش بايد يك سال ديگر صبر كنيم.

**** كيهان

**** روزنامه كيهان در يادداشت روز خود در مورد مجلس هشتم فرصت بزرگ براي اصولگرايان اين چنين مي‌نويسد:طلوع مجلس هشتم با مشخصات ويژه‌اي كه دارد واقعه‌اي بسيار مهم در صحنه سياست ايران است.

نگارنده اين يادداشت مي‌نويسد:به دليل شرايط بسيار خاص تاريخي كه مجلس هشتم از متن آن برآمده و طبعا در همان متن هم ادامه حيات خواهد داد، مي توان پيش بيني كرد كه اين مجلس روزهاي آساني در پيش ندارد و مرز تهديدها و فرصت‌هايي كه پيش روي آن است بسيار به هم نزديك خواهد بود.

در بخشي از اين يادداشت مي‌خوانيم: بهترين شيوه طراحي يك استراتژي حركت صحيح براي مجلس هشتم مراجعه به فضايي است كه انتخابات ‪ ۲۴‬اسفند در بطن آن برگزار شد و مهم تر از آن راهبردي كه رهبر معظم انقلاب در ابتداي سال ‪۸۷‬ تحت عنوان شكوفايي و نوآوري براي حركت كشور در سال جاري ترسيم كردند.

در اين يادداشت مي‌خوانيم:اكنون مطالبه مردم اين است كه نشان داده شود اين گفتمان كه آنها مشروعيت آن را پذيرفته و بارها بر آن صحه گذاشته اند در حل مشكلات آنها-كارآمد> است و در كنار خصيصه -مشروعيت نظري> عملا هم قادر به حل مشكلات آنها در كوتاه‌ترين زمان و با كارآمدترين روش هاست.

مهدي محمدي مي‌نويسد:اينجاست كه مي‌توان فهميد چرا رهبري سال ‪ ۸۷‬را سال نوآوري و شكوفايي ناميدند. اين نامگذاري تاكيدي بود بر اين حقيقت كه با انتخاب اصولگرايانه مردم در زمستان ‪ ۸۶‬گفتمان حامي اصول وارزش‌هاي انقلاب ديگر تثبيت شده و حالا بايد به كارآمد كردن اصولگرايي در حكومتداري انديشيد كه تنها راه آن -نوآوري> است. مطالبه رهبري و مردم از مجلس هشتم هم بدون شك همين است.

در اين يادداشت نوشته است: مردم انتظار دارند مجلس اصولگرا با در پيش گرفتن يك رويكرد -مساله محور> و به دور از جنجال و هياهو و مچ‌گيري كه متاسفانه برخي اصولگرايان در چند ماه اخير به دام آن افتادند با دولتي كه اراده و اشتياق خود براي خدمت را به وضوح نشان داده همراه شده و در يك تعامل سازنده و مثبت زمينه خدمت رساني هرچه بيشتر آن را فراهم آورد.

در اين يادداشت آمده است: اگر اصولگرايان بتوانند از فرصت تعامل مثبت ميان مجلس هشتم و دولت نهم كه انتخاب ديروز هيات رئيسه در فراكسيون اكثريت نشان داد زمينه‌هاي آن كاملا موجود است، استفاده كنند و مدلي كارآمد از اصولگرايي به مردم ايران عرضه نمايند مي‌توان با اطمينان بسيار بالا پيش بيني كرد گفتمان اصولگرايي براي سال‌ها در صحنه سياسي ايران تثبيت خواهد شد و به اين زودي‌ها هماوردي قابل اعتنا در مقابل آن ظهور نخواهد كرد.

لازمه اين امر جدي گرفتن روحيه همكاري و بالا بردن ظرفيت تعامل و تحمل است كه آن هم ان شاء‌الله به ميزان كافي موجود است.

**** رسالت

****** روزنامه رسالت در سرمقاله خود به موضوع مفهوم اخلاق مي‌پردازد و مي‌نويسد:
واژه اخلاق سياست، واژه‌اي است كه تعريف و تفسير روشني را مي‌طلبد بخصوص كه اگر در انديشه سياسي اسلام مورد نظر قرار گيرد. اخلاق سياسي در اسلام جايگاهي ويژه دارد.

محمد مهدي انصاري نگارنده اين سرمقاله مي‌نويسد:پرآوازه‌ترين شخصيتي كه در دين اسلام به اين مقوله توجهي ويژه نشان داد حضرت اميرالمومنين علي (ع) است. آن حضرت براي حاكم ساختن نظام اخلاقي معتبر در هر دو زمينه فردي واجتماعي به مدد كارگزاران سياسي خود به اخلاقي كردن سياست همت گماشت.

او مي‌نويسد:دراسلام، تنظيم روابط سياسي، اجتماعي و اقتصادي بر پايه عدالت و اخلاق اسلامي است.

محمد مهدي انصاري مي‌نويسد: معمولا در مورد اخلاق مي‌گويند كه :" عبارت است از علم چگونه زيستن يا علم چگونه بايد زيست" يا مي‌گويند :" اخلاق مي خواهد به انسان پاسخ بدهد كه زندگي نيك براي انسان كدام است؟ و آدميان چگونه بايد عمل كنند؟"
در بخشي از اين سرمقاله مي‌خوانيم:به طور كلي علم اخلاق يا فلسفه اخلاق مي خواهد به اين پرسش پاسخ بدهد كه انسان چه رفتاري را پيشه كند كه فضيلت است و بايسته است ؟ حال آ نچه كه در حوزه حكومت داري و كارگزاري شئون جامعه و مردم به همين سياق مورد بحث و بررسي قرار گيرد موضوع اخلاق سياسي خواهد بود.

انصاري مي‌نويسد:در خصوص مباحث اخلاقي از آراي انديشمندان و فلاسفه قديم گرفته تا مكاتب جديد تنوع فراواني پيش روي ماست. در اين ميان آراي ارسطو حائز توجه بيشتري مي‌تواند باشد. آراي ارسطو درخصوص اخلاق در كتاب" اخلاق نيكو مافوسي" خطاب به فرزندش آ مده و از رسوم و آداب جامعه يوناني در زمان او حكايت دارد. از منظر ارسطو مفهوم اخلاق از سياست واجتماع جدا نيست نگارنده مي‌نويسد: يونانيان امري را اخلاقي مي‌شمردند كه با رسوم معتبر و عادات و آ داب اجتماعي مطابق باشد. به همين جهت واژه " اثوس"هم چنان كه بيان شد به معناي نظام يا مجموعه كردارها وعادات اجتماعي است. ارسطو همچنين از " فضيلت" بحث مي‌كند و مي‌گويد كه سعادت آ دمي بي‌فضيلت دست نمي دهد. به نظر ارسطو بالاترين فضايل ميانه روي است چنان كه هر فضيلتي خود ميانگين دو حد افراط و تفريط است .

**** جمهوري اسلامي

************* روزنامه جمهوري اسلامي در سرمقاله خود در مورد نظام سلطه در موضع دفاعي اين چنين مي‌نويسد: آنچه در طول حدود دو سال اخير يعني بعد از جنگ ‪۳۳‬ روزه لبنان در اين كشور گذشت يك نبرد سياسي تمام عيار ميان مقاومت لبنان (شامل حزب الله و ملت لبنان ) بود.

او مي‌نويسد: در اين نبرد طرف مقابل فقط جريان حاكم نبود بلكه آمريكا رژيم صهيونيستي فرانسه عربستان اردن مصر و بعضي ديگر از كشورهاي منطقه با امكانات و توان سياسي تبليغاتي مالي و حتي نظامي خود وارد نبرد عليه مقاومت شدند.

در بخشي از اين سرمقاله نوشته شده است: در فلسطين نيز سياست سلطه و ارعاب با شكست مواجه شده است . جنگ ‪ ۳۳‬روزه سال ‪ ۱۳۸۵‬كه طومار ارتش رژيم صهيونيستي را درهم پيچيد سياست‌هاي قلدرمابانه آمريكا و اسرائيل را به بن بست رساند.

نگارنده اين سرمقاله نوشته است: اكنون سران رژيم صهيونيستي از يكطرف شاهد مهاجرت معكوس يهوديان هستند و از طرف ديگر ارتش اين رژيم انسجام خود را از دست داده و ناظران سياسي براي سلطه صهيونيست‌ها بر فلسطين شمارش معكوس را در نظر گرفته‌اند به دليل شكست‌هاي گسترده ايست كه در زمينه‌هاي نظامي سياسي و تبليغاتي در سالهاي اخير بويژه طي دو سال گذشته نصيب رژيم صهيونيستي و حاميانش شده است .

او مي‌نويسد:عليرغم طرح كودتاهاي گوناگون تحريم‌ها فشارهاي سياسي تبليغات مسموم تحميل جنگ و تلاش براي براندازي نرم امروز نظام جمهوري اسلامي از هر زمان ديگر قوي تر است . در مبحث انرژي اتمي كه آمريكا با كمك هم پيمانان اروپائي خود به مصاف جمهوري اسلامي ايران آمد نيز با شكست و ناكامي مواجه شده و ملت ايران پيروز اين ميدان است .

او در ادامه مي‌نويسد: هم ملت ايران و هم ساير ملت‌هاي منطقه اين پيروزي ها را مرهون امام خميني (ره )هستند كه مردانه در برابر آمريكا ايستاد و با اطمينان خاطر به همه بشارت داد كه درصورت مقاومت قطعا پيروز خواهند شد و آمريكا هيچ غلطي نمي‌تواند بكند.

نگارنده اين سرمقاله نوشته است: آنچه اكنون در لبنان و فلسطين و عراق و افغانستان و ايران ميگذرد و جوش و خروشي كه ملت‌هاي منطقه و حتي ساير نقاط جهان براي از پا در آوردن شيطان بزرگ دارند نشان از عبور ملت‌ها از حالت دفاعي و رسيدن آنها به مرحله تهاجمي دارد. اكنون نظام سلطه در موضع دفاعي است و اين موهبت بزرگ الهي است كه بايد قدر آنرا دانست و با آن تا رها ساختن جهان از لوث وجود قدرت‌هاي سلطه گر به پيش رفت .
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 324]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن