واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: انيميشن تنها براي کودک نيست به نظر ميرسد تعريف ابتدايي که در کشور ما درباره انيميشن اتفاق افتاد و اينکه فقط براي کودک و نوجوان است، عوض شده است.
سيد مسعود صفوي دانش آموخته رشته فلسفه و هم اکنون رئيس مرکز مطالعات و توليدات فيلم انيميشن هنري است. وي علاوه بر رياست اين مرکز به عنوان يک کارشناس انيميشن نظرات جالبي درباره اين هنر دارد. آقاي صفوي با توجه به اينکه به غير از شما، مرکز صبا هم براي تلويزيون انيميشن ميسازد. تعامل شما با تلويزيون و مرکز صبا چگونه است؟ انيميشن يک هنر- صنعت بشدت جمعي است. روابط بين مرکز انيميشن صبا و تلويزيون و ما خيلي نزديک به هم است. مشخصاً هر کدام از ما اهداف جداگانهاي داريم. توليد انبوه مدنظر مرکز صبا است اما مرکز انيميشن حوزه هنري توليد باکيفيت خيلي خوب را مدنظر دارد. حمايتکننده و نمايشدهنده توليدات هر دو اين مراکز تلويزيون و شبکه دو هستند. خوشبختانه تعامل بسيار نزديکي بين اين سه مرکز وجود دارد. در اصل بين اين سه مرکز همگرايي اتفاق افتاده که نتيجه آن توليد يک محصول باکيفيت است. برنامههايتان براي سال 90 چيست؟ در سال 90 شکرستان ادامه پيدا ميکند و 2 سريال جديد را هم شروع ميکنيم. روي نسخه سينمايي شکرستان هم کار ميکنيم. يک سريال دفاع مقدس را هم در نظر داريم که در مرحله نگارش فيلمنامه است. ما چهار رويکرد اصلي داريم. دفاعمقدس، انقلاب اسلامي، بيداري اسلامي و خانواده که براي هر کدام از اين محورها پروژههايي داريم. تعريف انيميشن امروزه فراتر از کودک و نوجوان رفته است. نظر شما در اين باره چيست؟ به نظر ميرسد تعريف ابتدايي که در کشور ما درباره انيميشن اتفاق افتاد و اينکه فقط براي کودک و نوجوان است، عوض شده است. از طرفي برنامه کودک و نوجوان دقيق تعريف نشده است که چه جنس و نوع کاري براي کودک و نوجوان طراحي شود. به نظرم انيميشن بيشتر مخاطب درون انسان است. انيميشن در جهان سنين 6 تا 60 سال را دربرميگيرد. معمولاً بچهها قصه خودشان را از انيميشن ميگيرند و تحليل ميکنند. کمکم تلويزيون دارد ميپذيرد که انيميشن فقط براي کودک نيست. در شکرستان اين تجربه را داشتيم، با اينکه در گروه کودک تعريف ميشود اما مخاطب شکرستان فقط کودک نيست بلکه بزرگسال هم مخاطب اين انيميشن است. پيرترين آدم مرکز ما چهل سالش است و همه اينجا جوان هستند. صنعت انيميشن صنعت جواني است. کساني که در اين زمينه کارهاي نوگرايانهاي دارند بيشتر جوانها هستند. بالاي هشتاد درصد کساني که با ما همکاري دارند متولدين دهه 50 و 60 هستند. جوانهاي ما الآن بيشتر به گرافيک و کامپيوتر علاقه دارند. نظرتان درباره حضور نيروهاي جوان چيست؟ پيرترين آدم مرکز ما چهل سالش است و همه اينجا جوان هستند. صنعت انيميشن صنعت جواني است. کساني که در اين زمينه کارهاي نوگرايانهاي دارند بيشتر جوانها هستند. بالاي هشتاد درصد کساني که با ما همکاري دارند متولدين دهه 50 و 60 هستند. آيا از تجربيات نسل گذشته هم استفاده ميکنيد؟ صددرصد، بچههاي جوانتر شاگردان اساتيد اين رشته هستند. از طرفي آن اساتيد در برخي از پروژهها مشاور اين بچههاي جوان هستند. احتمالاً برنامهاي داريم که در آن انيميشني با پيشکسوتان توليد کنيم. يک انيميشن 13 قسمتي با آقاي درمبخش از اساتيد کاريکاتور داشتيم که کار خوب و قشنگي شد. امـکـانـات و تجهيزات شما در اين مرکز چگونه است؟ امکانات ما کاملاً به روز است. بيشتر براساس نياز پروژه لوازم را خريداري ميکنيم. در اين چند سال چقدر به اهدافتان نزديک شديد؟ به نظرم بايد اين سؤال را از ديگران پرسيد. اما وقتي خودم بررسي ميکنم بخصوص در بخش پژوهش در برخي از زمينهها مثل سريالسازي خيلي موفق بوديم، در بخش سينمايي هنوز بايد تجربههاي بهتري انجام دهيم.
در بحث قصه و داستان شوراي خاصي داريد که روي قصهها کار کند؟ در انيميشنسازي تجربه نشان داده است که بايد جمعينويسي شود. چند فيلمنامهنويس بايد دور هم بنشينند و کار خوب ارائه دهند. الآن براي هر پروژه به صورت جداگانه نويسندگان مينويسند و خودشان طراحي و فضاسازي ميکنند. بقيه گروه هم هر کدام کار خودشان را انجام ميدهند. کارهاي ما هر کدام شوراي نويسندگان دارند. آيا در توليد پروژههايتان از برنامهسازان تلويزيون هم استفاده ميکنيد؟ ما تهيهکننده و کارگردان جدا داريم. بعضاً اين تهيه کنندگان و کارگردانها با تلويزيون مشترک هستند. ما شوراي ارزيابي داريم که در آن پيشنهادها بررسي ميشوند و اين که آيا ميتوانيم کار را بسازيم يا خير و بعد وارد ساخت ميشويم. رويکردتان در توليد انيميشن آموزش است يا سرگرمي؟ ما در اين مورد خطکشي نداريم. به نظر ميرسد يک سريال انيميشن لايههاي مختلفي را در برميگيرد. مثلاً شکرستان داستانهاي قديمي دارد. داستان جديد دارد و به مسائل آموزشي هم اهميت ميدهد. آيا براي شبکه نمايش خانگي هم انيميشن توليد ميکنيد؟ در حال برنامهريزي هستيم که اوايل تابستان يکي از محصولاتمان وارد شبکه نمايش خانگي شود. در بحث توليد براي شبکه نمايش خانگي هم در حال برنامهريزي هستيم و يک مجموعه هم طراحي کرديم. چون شبکه نمايش خانگي هنوز عادت به انيميشن ايراني ندارد بايد با دقت و احتياط عمل کنيم. چقدر به بوميبودن قصههايي که کار ميکنيد توجه داريد؟ بستگي به پروژههايمان دارد. فعلاً تمام پروژههايي که انتخاب کرديم بومي است و کاملاً از قصههاي ايراني استفاده ميکنيم. البته در قصههايي که نوشته مي شود از عناصر ايراني هم استفاده ميکنيم چرا که اين موضوع براي ما مهم است تا کارتونيکه کودک از توليدات ما ميبيند غير از اين که برايش جديد است عناصر آشنا هم داشته باشد. بخش سينما و تلويزيون تبيان منبع:جام جم
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 667]