تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى نويسد و هر كسى كه او را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816149916




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بي‌حرف اضافه


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: بي‌حرف اضافه


قانونگذاري- اگر در مجلس هشتم حضور پيدا مي‌كرديد چه اقداماتي را در دستور كارتان قرار مي‌داديد؟

مرتضي تمدن نماينده مردم شهركرد در مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات:

دغدغه‌هاي اصلي و جدي

در صورتي كه در مجلس هشتم حضور داشتم، مهمترين اولويت من پرداختن به دغدغه‌هاي اصلي و جدي مردم در اين برهه از زمان به خصوص اقتصاد بود و رويكردم بيشتر به بحث‌هاي اقتصادي و معيشتي و چاره‌انديشي براي اصلاح ساختار اقتصادي كشور بود، زيرا اگر بخواهيم تورم كشور را كاهش دهيم، بدون اصلاح ساختار اقتصادي امكان‌پذير نيست. به نظر من لازمه اين امر هماهنگي و چاره‌انديشي مجلس و دولت دركنار هم است و مجلس هشتم بايد بر اجراي قانون اصلاح ساختار اقتصادي كه در مجلس هفتم به تصويب رسيده نظارت داشته باشد كه در صورت اجرايي شدن اين قانون قطعا تورم و رانت‌خواري كاهش خواهد يافت. مسئله ديگري كه اگر در مجلس هشتم بودم پيگير آن مي‌شدم، اصلاح و ارتقاي فرهنگ عمومي از طريق قانونگذاري بود.

شيوه جديدي باب مي كردم

حسن مرادي نماينده مردم اراك در مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون انرژي مجلس: اگر در مجلس هشتم بودم سعي مي‌كردم شيوه جديدي را در قانونگذاري باب كنم تا كارآيي مجلس بيشتر شود. همان‌طور كه شاهد هستيم روزبه‌روز نقش نمايندگان مجلس كمرنگ‌تر مي‌شود و بهاي كمتري به آنان داده مي‌شود كه اميدواريم در مجلس هشتم دولت تعامل بيشتري با مجلس برقرار كند كه احساس نكند نمايندگان مجلس روياروي او هستند.

اگر در مجلس هشتم بودم اجازه ورود هر كس را به كميسيون‌هاي تخصصي نمي‌دادم، بلكه كميسيون‌هاي مجلس را براساس تجربه، كار، مدارج علمي و تحصيلي فعال مي‌كردم.
يكي از بحث‌هايي كه به شدت از آن غفلت مي‌شود و عوارض زيادي براي مجلس دارد دادن نوبت سخنر‌اني به نمايندگان براساس ثبت‌نام آنهاست كه آنهايي كه زودتر ثبت نام كردند
در خصوص طرح يا لايحه مورد بحث سخنراني مي‌كنند، در حالي كه سخنران بايد توسط كميسيون‌هاي تخصصي مشخص شود. يعني اگر قرار باشد كسي درباره طرحي يا لايحه‌اي صحبت كند نبايد صرف اينكه قرعه به نام او افتاد يا صبح زودتر اسمش را نوشته درخصوص آن طرح يا لايحه صحبت كند مثلا از بدترين خاطرات من در مجلس اين بود كه نمايندگان به دليل اينكه طرح در نظرگرفتن جرايم سنگين قطع درختان كه به پيشنهاد كميسيون عمران مطرح شده بود به نظر آنان موجب تورم خواهد شد، با آن مخالفت كردند كه نشان از ضعف بخش كارشناسي دارد.

يكي ديگر از مواردي كه بايد در مجلس هشتم در نظر گرفته شود كنترل نامه‌هاي نمايندگان است. اينكه نمايندگان به خاطر مسائل مالي و آنچه كه باعث رانت مي‌شود حق نامه‌نگاري نداشته باشند و نامه‌هاي نمايندگان شفاف باشد تا نمايندگان نتوانند جهت اخذ امكانات براي آشنايان‌شان نامه بنويسند.

اصلاح اقتصاد شترمرغي

محمد عباسپور نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون اجتماعي مجلس: با توجه به وضعيت فعلي كشور و اينكه مقام معظم رهبري تنظيم كننده سياست‌هاي سه قوه هستند هر ساله همزمان با آغاز كار مجلس شوراي اسلامي نمايندگان مجلس با مقام معظم رهبري ملاقاتي دارند كه در اين جلسه ايشان طي يك سخنراني و پيام به مجلس، اصول و سياست‌ كاري قوه مقننه را اعلام مي‌كنند كه متاسفانه در بعضي از دوره‌ها به اين فرمايشات به طور كامل توجه نشد كه به نظر من امسال آنچه كه مورد تاكيد ايشان خواهد بود، تاكيد بر ارتقاي عزت و كرامت مردم، مصالح و امنيت و اقتدار ملي در سطح بين‌المللي و بحث مقابله با تورم و آسيب‌هاي اجتماعي و بحث جوانان و پژوهش‌هاي جوانان و... در داخل كشور است. اگر بنده در مجلس هشتم حضور داشتم، با توجه به اينكه عضو كميسيون اجتماعي هستم و آسيب‌هاي اجتماعي را از نزديك شاهد بودم بحث رسيدگي به آسيب‌هاي اجتماعي دراولويت كاري‌ام قرار داشت. ما جزو كشورهايي هستيم كه دولت‌مان ثروتمند ولي وضعيت اقتصادي ملت ما در ميزان استاندارد جهاني نيست. اقتصاد ما اقتصاد شترمرغي است كه وضعيت اقتصادي طبقه‌اي بسيار بالا و طبقه ديگر بسيار پايين است كه بايد با اصلاح ساختار پول‌ها را از طبقات بالا به طبقات پايين هدايت كرد.

همچنين بايد در بحث نظارتي و قانونگذاري رويكرد جديدي براي نمايندگان تعريف كرد تا پرداختن به مسائل حوزه انتخابي خود را كاهش داده و به مسائل مهمتر و در اولويت بالاتر مثل پرداختن به آسيب‌هاي اجتماعي كاهش نرخ تورم، بالا بردن سطح اشتغال و تعيين نرخ بيكاري، مقابله با خشكسالي و تحريم نظام بين‌المللي و استكبار جهاني، كاهش ناهماهنگي‌هاي اقتصادي و جلوگيري از رشد نقدينگي بي‌رويه بپردازند.

مجلس بايد از طرح مسائلي كه تاثيري در روند اجرايي قوانين ندارند مثل برقراري روابط با فلان كشور، كشتيراني در فلان حوزه آبي، كاهش ماليات و عوارض گمركي كه دردي را از جامعه درمان نمي‌كند بپرهيزد. همچنين مجلس هشتم با حدود 180 طرح و لايحه باقي‌مانده از مجلس هفتم روبه‌رو خواهد شد كه هيأت رئيسه مجلس بايد با تدبير طرح‌ها و لوايحي را كه هيچ‌گونه تاثيري ندارند كنار گذاشته و به طرح‌ها و لوايح داراي اولويت بپردازد. به نظر من ما بايد به جاي قانونگذاري زياد قانون‌زدايي كنيم و جلوي قانون‌هاي دست و پاگير كه موجب سردرگمي دستگاه‌هاي اجرايي است را بگيريم.

به اولويت‌هاي دست چندم نپردازيد

محمدعلي مقنيان نماينده مردم بيجار در مجلس شوراي اسلامي و مخبر كميسيون اجتماعي مجلس: واقعيتي كه امروز در جامعه شاهد آن هستيم و معضل اساسي جامعه است بحث تورمي است كه كمرشكن شده است و نيز بحث بيكاري كه شعار مجلس هفتم بود ولي متأسفانه در آن موفق نشد و بحث مسكن كه جزو مهم‌ترين مسائلي است كه اگر در مجلس هشتم حضور داشتم جزو اولين اولويت كاري من بود و طبيعي است وقتي مسائل مهم و جدي در پيش رو داشته باشيم بايد مسائل غيرمهم و در اولويت سوم و چهارم را از دستور كار مجلس خارج كرد و به مسائل اصلي جامعه پرداخت. مانند مجلس هفتم نباشد كه در اواخر عمر خود پايش را روي گاز گذاشته و تند و تند قانون تصويب مي‌كرد و به مسائلي مي‌پردازد كه در مقابل بحث تورم و گراني، از اولويت دست چندم برخوردارند كه اميدواريم با توجه به مشكل تورم و خشكسالي كه در پيش است، مجلس هشتم مواردي را كه از اولويت اول برخوردار نيستند كنار گذاشته و به مسائل اصلي جامعه كه تورم و خشكسالي است بپردازند.

گزارش عملكرد!

علي باغبانيان نماينده مردم نطنز و قمصر در مجلس شوراي اسلامي و نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان: عمده تأكيد و تلاش در كميسيون بهداشت و درمان كه يكي از كميسيون‌هاي موفق مجلس هفتم بود حفظ، تأمين و ارتقاي سلامت مردم بود و توانستيم سرانه بهداشت و درمان را در اين چند سال افزايش بدهيم. توصيه‌ام به نمايندگان مجلس هشتم رسيدگي به دغدغه‌ها و مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم است. آنان بايستي با تمام قوا براي حل مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم اقدام كنند. قبلاً در بخش مسكن معضلات اساسي داشتيم و در كنار آن مسائل رفاهي و بحث سلامت از ديگر دغدغه‌هاي مردم است.

اگر بنده در مجلس هشتم حضور داشتم مي‌گذاشتم برنامه توسعه چهارم كه يكي از برنامه‌هاي خوب ماست با هماهنگي دولت اجرايي شود تا بسياري از مشكلات و نگراني‌هاي مردم حل شود. همچنين همان‌طور كه مي‌دانيم برنامه توسعه پنجم بايد در مجلس هشتم نوشته شود و نيز با توجه به چشم‌اندازي كه مقام معظم رهبري در فرمايشاتشان تعريف كردند ما بايد تا سال 1404 مقام اول منطقه شويم كه نياز به همت بيشتر دولت و مجلس دارد. ولي با توجه به اجرايي و عملياتي نشدن برنامه توسعه چهارم، بخصوص در كميسيون بهداشت و درمان و با توجه به برنامه بودجه دولت دسترسي به اين مقام نه اينكه غير ممكن، ولي سخت مي‌شود.

متأسفانه گاهي برنامه‌هايي در مجلس هفتم داشتيم كه وقت زيادي از مجلس مي‌گرفت، مثل تعيين ساعت كار بانك‌ها يا بحث دو شغله بودن كه جزء بحث‌هايي بود كه چند بار بين مجلس و شوراي نگهبان در رفت و آمد بود و يا بحث نظام هماهنگ كه شايد بيشترين رفت و آمد را بين مجلس و شوراي نگهبان داشت كه اگر قبل از طرح در مجلس با يك تعامل بين مجلس و شوراي نگهبان رفع شود مي‌توان اين برنامه‌ها را از دستور كار مجلس خارج كرد. در طول مجلس هفتم گاهي مسائل سياسي جناحي و نيز گاهي مسائل سياسي بين مجلس و دولت باعث تصويب يا رد برخي از طرح‌ها و لوايحي شد كه برخلاف مصالح مردم بودند كه مي‌توان اين مشكل را با يك تعامل و حسن نيت بين دولت و مجلس حل كرد، ولي اگر بخواهيم مشكلات را به رخ هم بكشيم همان‌طور كه بارها بين مجلس، دولت و شوراي نگهبان ديديم مشكلات حل نخواهند شد.

گاهي اوقات دولت‌ها از اجراي قوانين بنابر دلايلي مثل عدم اعتقاد به آن قانون و يا عدم توانايي سرباز مي‌زنند و مجلس هم بنابر دلايلي مثل عدم اقتدار لازم و يا بنابر مصالحي كوتاه آمده و از جايگاه نظارتي خويش استفاده نمي‌كند كه اينها باعث مختل ماندن اجراي قوانين مي‌شود كه در همه دولت‌ها و مجلس‌ها شاهد بوديم بنابراين نبايد دولت را به انجام قوانيني كه توان انجامش را ندارد تكليف كرد و در مقابل، دولت نبايد درخصوص قانوني كه امكان اجرايش را دارد مقاومت كند، به‌طوري كه مردم احساس كنند مجلس و دولت توپ را به زمين يكديگر مي‌اندازند. همچنين از انتقاداتي كه به مجلس هفتم و مجلس قبل وارد است اين است كه به‌جاي اينكه دولت حلال مشكلات خود و زيرمجموعه خود باشد مجلس قدم پيش گذاشته و مشكل را حل مي‌كند كه مي‌توان اين كارهاي جزئي روزمره را از دستور كار خارج كرد و به بحث‌هاي اصلي پرداخت.

من سه دوره نماينده مجلس بودم، متأسفانه در تمام مجلس‌ها نمايندگان از تمام توان نظارتي خويش استفاده نمي‌كنند كه يكي از دلايلش حجم بالاي تصويب قانون است كه گاهي اوقات اين حجم قانون دست و پا گير خواهد شد و فرصت حسن اجرا و نظارت را از مجلس مي‌گيرد.

تاريخ درج: 1 خرداد 1387 ساعت 14:23 تاريخ تاييد: 1 خرداد 1387 ساعت 20:14 تاريخ به روز رساني: 1 خرداد 1387 ساعت 20:09
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن