تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805552588




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دوزخ چه مکانی است ؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دوزخ چه مکانی است؟درباره دوزخ شاید زیاد شنیده باشی، اما از اوصافش چقدر خبر داری؟ سری به آیات قرآن بزن تا در یابی دوزخی که تو را از آن پرهیز داده اند، چگونه است؟ ...
جهنم
دوزخ، اسمی برای آتش برافروخته شده خداوند است كه با آن، مستحقان را كیفر می دهد؛ چنان كه به معنای مكانی است كه خداوند، كافران، دشمنان خدا و ستمگران را در آن عذاب می كند.(1)دوزخ دارای ظرفیت بسیار بالا و اشتهای بی حد و اندازه و سیری ناپذیر است: «یَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتََلأْتِ وَ تَقُولُ هَلْ مِنْ مَزیدٍ؛ (به خاطر بیاورید) روزی را که به جهنّم می‏ گوییم: آیا پر شده ‏ای؟ و او می ‏گوید: آیا افزون بر این هم هست؟».(2)وقتی آن را می آورند: «وَ جی‏ءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذٍ یَتَذَکَّرُ اْلإِنْسانُ وَ أَنّی لَهُ الذِّکْری»(3)، همه كسانی را كه از حق و حقیقت اعراض كرده اند، از كافران و مشركان و فاسقان و منافقان به سوی خود فرا می خواند: «کَلاّ إِنَّها لَظی * نَزّاعَةً لِلشَّوی * تَدْعُوا مَنْ أَدْبَرَ وَ تَوَلّی.»(4)آیات قرآن کریم همگی بیانگر آن است که، دوزخ از نوعی ادراك و احساس برخوردار است؛ افزون بر اینكه به پرسش های خداوند نیز پاسخ می دهد: «یَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتََلأْتِ وَ تَقُولُ هَلْ مِنْ مَزیدٍ»(5) و برای دریافت هر چه بیشتر دوزخیان، درخواست خود را مطرح می سازد و با خداوند به تكلم می پردازد. پدیده ای بسیار بزرگ به نام دوزخدوزخ بسیار بزرگ است. قرآن از آن به یكی از دو پدیده بزرگ در كنار بهشت یاد می كند: «وَ ما أَدْراکَ ما سَقَرُ * لا تُبْقی وَ لا تَذَرُ * لَوّاحَةٌ لِلْبَشَرِ * عَلَیْها تِسْعَةَ عَشَرَ * وَ ما جَعَلْنا أَصْحابَ النّارِ إِلاّ مَلائِکَةً وَ ما جَعَلْنا عِدَّتَهُمْ إِلاّ فِتْنَةً لِلَّذینَ کَفَرُوا لِیَسْتَیْقِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ وَ یَزْدادَ الَّذینَ آمَنُوا إیمانًا وَ لا یَرْتابَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ لِیَقُولَ الَّذینَ فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْکافِرُونَ ما ذا أَرادَ اللّهُ بِهذا مَثَلاً کَذلِکَ یُضِلُّ اللّهُ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدی مَنْ یَشاءُ وَ ما یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلاّ هُوَ وَ ما هِیَ إِلاّ ذِکْری لِلْبَشَرِ * کَلاّ وَ الْقَمَرِ * وَ اللَّیْلِ إِذْ أَدْبَرَ * وَ الصُّبْحِ إِذا أَسْفَرَ * إِنَّها َلإِحْدَی الْکُبَر؛ و تو نمی ‏دانی «سقر» چیست. (آتشی است که) نه چیزی را باقی می‏ گذارد و نه چیزی را رها می ‏سازد. پوست تن را بکلّی دگرگون می ‏کند. نوزده نفر (از فرشتگان عذاب) بر آن گمارده شده ‏اند. مأموران دوزخ را فقط فرشتگان(عذاب) قرار دادیم و تعداد آنها را جز برای آزمایش کافران معیّن نکردیم تا اهل کتاب [یهود و نصاری] یقین پیدا کنند و بر ایمان مؤمنان بیفزاید، و اهل کتاب و مؤمنان (در حقّانیّت این کتاب آسمانی) تردید به خود راه ندهند، و بیماردلان و کافران بگویند: خدا از این توصیف چه منظوری دارد؟! (آری) این گونه خداوند هر کس را بخواهد، گمراه می ‏سازد و هر کس را بخواهد، هدایت می ‏کند و لشکریان پروردگارت را جز او کسی نمی ‏داند، و این جز هشدار و تذکّری برای انسان ها نیست؛ اینچنین نیست که آنها تصوّر می ‏کنند، سوگند به ماه و به شب، هنگامی که (دامن برچیند و) پشت کند، و به صبح هنگامی که چهره بگشاید، که آن (حوادث هولناک قیامت) از مسائل مهم است».(6) به طوری که بزرگی دوزخ فراتر از بیان و ادراك آدمی است و به عبارتی از نوعی فراگیری و احاطه شگفت برخوردار است كه همه دوزخیان را كه شمار آنان چند برابر بهشتیان است، دربرمی گیرد. این آب، مایع چركینی است كه یا از پوست های دوزخیان جاری می شود و یا از چرك و خون جاری شده از زنان زناكار می باشد این نوشیدنی كه گنداب بسیار سردی است، در درون آتش دوزخ باعث می شود كه عذاب دوزخیان تشدید شودآشامیدنی های دوزخیقرآن برای اینكه آدمی را از عذاب دوزخ پرهیز دهد و از نزدیكی به عوامل ورودی آن باز دارد، به تصویر و ترسیم آشامیدنی های دوزخی پرداخته است. یكی از این نوشیدنی های دوزخی آب های داغ و جوشان است: «أُولئِکَ الَّذینَ أُبْسِلُوا بِما کَسَبُوا لَهُمْ شَرابٌ مِنْ حَمیمٍ»(7) كه از خصوصیات این آب جوشان این است كه همانند مس گداخته شده می باشد: «وَ إِنْ یَسْتَغیثُوا یُغاثُوا بِماءٍ کَالْمُهْلِ یَشْوِی الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرابُ»(8) كه بر اثر نوشیدن آن، اندرون دوزخیان متلاشی می شود: «وَ لَهُمْ فیها مِنْ کُلِّ الثَّمَراتِ وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ کَمَنْ هُوَ خالِدٌ فِی النّارِ وَ سُقُوا ماءً حَمیمًا فَقَطَّعَ أَمْعاءَهُمْ».(9)این آب، مایع چركینی است كه یا از پوست های دوزخیان جاری می شود: «جَهَنَّمَ یَصْلَوْنَها فَبِئْسَ الْمِهادُ * هذا فَلْیَذُوقُوهُ حَمیمٌ وَ غَسّاقٌ»(10) و یا از چرك و خون جاری شده از زنان زناكار می باشد: «مِنْ وَرائِهِ جَهَنَّمُ وَ یُسْقی مِنْ ماءٍ صَدیدٍ».(11)این نوشیدنی كه گنداب بسیار سردی است، در درون آتش دوزخ باعث می شود كه عذاب دوزخیان تشدید شود: «هذا ما تُوعَدُونَ لِیَوْمِ الْحِسابِ * إِنَّ هذا لَرِزْقُنا ما لَهُ مِنْ نَفادٍ * هذا وَ إِنَّ لِلطّاغینَ لَشَرَّ مَآبٍ * جَهَنَّمَ یَصْلَوْنَها فَبِئْسَ الْمِهادُ * هذا فَلْیَذُوقُوهُ حَمیمٌ وَ غَسّاقٌ.»(12) آتشگیره های دوزخیبرخی از دوزخیان از این ویژگی برخوردارند كه در حكم آتشگیره به شمار می آیند. از آتشگیره های دوزخی می توان به هفت شخص و طائفه اشاره كرد كه عبارتند از:آل فرعون و تكذیب كنندگان وحی و آیات الهی: «إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا لَنْ تُغْنِیَ عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ مِنَ اللّهِ شَیْئًا وَ أُولئِکَ هُمْ وَقُودُ النّارِ * کَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کَذَّبُوا بِآیاتِنا فَأَخَذَهُمُ اللّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَ اللّهُ شَدیدُ الْعِقابِ»؛ «ثروت ها و فرزندانِ کسانی که کافر شدند، نمی‏ تواند آنان را از (عذابِ) خداوند باز دارد؛ (و از کیفر، رهایی بخشد.) و آنان خود، آتشگیره دوزخند. (عادت آنان در انکار و تحریفِ حقایق) همچون عادتِ آل فرعون و کسانی است که پیش از آنها بودند؛ آیات ما را تکذیب کردند و خداوند آنها را به (کیفر) گناهانشان گرفت؛ و خداوند شدید العقاب است.»(13)
جهنم شیطان عذاب زنجیر فریاد
جنیان ستمگر: « قُلْ أُوحِیَ إِلَیَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقالُوا إِنّا سَمِعْنا قُرْآنًا عَجَبًا * یَهْدی إِلَی الرُّشْدِ فَآمَنّا بِهِ وَ لَنْ نُشْرِکَ بِرَبِّنا أَحَدًا ...»؛ «بگو: به من وحی شده است که جمعی از جنّ به سخنانم گوش فراداده‏ اند، سپس گفته‏اند: «ما قرآن عجیبی شنیده‏ایم ... که به راه راست هدایت می ‏کند، پس ما به آن ایمان آورده ‏ایم و هرگز کسی را شریک پروردگارمان قرار نمی‏ دهیم! و اینکه بلند است مقام با عظمت پروردگار ما، و او هرگز برای خود همسر و فرزندی انتخاب نکرده است و این که سفیه ما (ابلیس) درباره خداوند سخنان ناروا می‏ گفت! و این که ما گمان می‏کردیم که انس و جنّ هرگز بر خدا دروغ نمی ‏بندند! و این که مردانی از بشر به مردانی از جنّ پناه می ‏بردند، و آنها سبب افزایش گمراهی و طغیانشان می ‏شدند ... و اینکه ما یقین داریم هرگز نمی‏توانیم بر اراده خداوند در زمین غالب شویم و نمی ‏توانیم از (پنجه قدرت) او بگریزیم! و اینکه ما هنگامی که هدایت قرآن را شنیدیم به آن ایمان آوردیم؛ و هر کس به پروردگارش ایمان بیاورد، نه از نقصان می ‏ترسد و نه از ظلم! و اینکه گروهی از ما مسلمان و گروهی ظالمند؛ هر کس اسلام را اختیار کند راه راست را برگزیده است، و امّا ظالمان آتشگیره و هیزم دوزخند.»(14)سنگ ها و کافران: (به نظر می رسد كه این سنگ ها توصیفی از انسان هایی باشد كه سنگ و یا همانند آن شده اند) «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النّارَ الَّتی وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْکافِرینَ.»(15)مشركان و معبودهای دروغین و باطلی كه مشركان آنها را به عنوان بت، ستایش و پرستش می كردند: «إِنَّکُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ أَنْتُمْ لَها وارِدُونَ».(16) پی نوشت  ها: 1. راغب اصفهانی، مفردات، ص 209. 2. ق: 30. 3. فجر: 23. 4. معارج: 15 ـ 17. 5. ق: 30. 6. مدثر:27 ـ 35. 7. انعام: 70. 8. کهف: 29. 9. محمد: 15. 10. ص: 57ـ56. 11. ابراهیم: 16. 12. ص: 57ـ53. 13. آل عمران: 10و 11. 14. جن: 15 ـ 1. 15. بقره: 24. 16. انبیا: 98.زهرا رضاییانبخش قرآن تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 481]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن