تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799586425




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونه ادبیات «کلیشه» می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چگونه ادبيات «کليشه» مي‌شود فرآيند کليشه‌اي شدن، موذيانه خود را در پس توسعه و توالي آثار هنري مخفي مي‌کند. نمونه بارز آن، ادبيات درخشان روسيه در قرن نوزدهم و کليشه‌اي شدنش ظرف مدت سه دهه در آغاز قرن بيستم است.
چگونه ادبيات «کليشه» مي‌شود
چه وقت ادبيات يک دوره، يک جريان ادبي، محدوده معيني از مرزهاي جغرافيايي يا حتي يک نويسنده کليشه‌اي مي‌شود؟ آيا اساسا کليشه‌اي شدن ضعف اثر ادبي محسوب مي‌شود؟ پرسش از نحوه کليشه‌اي شدن هنر از آن دست پرسش‌هاي سهل و ممتنع است که به سادگي نمي‌توان پاسخ قاطع و قانع کننده‌اي براي آن يافت.شايع‌ترين تحليل براي کليشه‌اي شدن، بازشناسي عنصر تکرار است. غالبا کليشه‌اي بودن را با تکراري بودن هم ارز فرض مي‌گيريم. حال آنکه اين دو مقوله کم و بيش ربط زيادي با هم ندارند، عنصر تکرار در بخش عظيمي از آثار کلاسيک و خيلي بيشتر از آن در آثار مدرن قابل شناسايي است. تکرار و سماجت نويسنده بر فرم، مضمون و نحوه عرضه آثارش، مولد سبک است. به تعبير زيمل، بدون تکرار هيچ سبکي به وجود نمي‌آيد. از طرف ديگر آثار کليشه‌اي – تا پيش از آنکه کليشه‌اي اعلام شوند – به روال و قاعده‌اي معلوم و مشخص ادامه مي‌يابند. ابداع و تلاش براي خلاقانه جلوه دادن آن، دمي متوقف نمي‌شود. کليشه‌ها از انعطاف‌پذيري زيادي براي تنوع و تفاوت برخوردار هستند. از اين بابت ادبيات کليشه‌اي شبيه به لباس تازه پادشاه در داستان هانس‌کريستين اندرسن عمل مي‌کند. تا کودکي نشسته روي شاخه درخت، عرياني و غياب خصيصه اصلي لباس را گوشزد نکند، هيچ‌کس دمي از ستايش شگفتي‌هاي آن دست نمي‌کشد.ژيل دلوز، کليشه‌اي شدن را ناشي از پديداري وضعيت‌هايي مي‌داند که با کنش‌هاي مرسوم نمي‌توان برآن فايق آمد. فرآيند کليشه‌اي شدن، موذيانه خود را در پس توسعه و توالي آثار هنري مخفي مي‌کند. نمونه بارز آن، ادبيات درخشان روسيه در قرن نوزدهم و کليشه‌اي شدنش ظرف مدت سه دهه در آغاز قرن بيستم است. عملا شوروي ادبياتش را از دست داد و در بدو امر، کسي متوجه‌اش نشد. نويسنده‌ها، همچنان مي‌نوشتند و ناشران طبق قاعده، آثار آنها را منتشر مي‌کردند. منتقدان، به نقد و تحليل و تفسير مشغول بودند و البته مخاطبان ادبيات هم سرجايشان بودند. با اين حال، شور خلاقانه ادبيات به خواب رفته بود. آثار کليشه‌اي – تا پيش از آنکه کليشه‌اي اعلام شوند – به روال و قاعده‌اي معلوم و مشخص ادامه مي‌يابند. ابداع و تلاش براي خلاقانه جلوه دادن آن، دمي متوقف نمي‌شود. کليشه‌ها از انعطاف‌پذيري زيادي براي تنوع و تفاوت برخوردار هستندکليشه‌ها محتاج کنش آفرينشگر و گستاخانه‌اي هستند تا از انجماد و به خواب رفتگي بيرون بيايند. يکي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي نيما در سير تحولات شعر فارسي، تاکيد و پافشاري مجدانه او بر کليشه‌اي شدن شعر معاصر با خودش بود. آن تعبير «دير رسيديد قطار رفت» را شاعري بايد مي‌گفت که جسورانه در منظومه افسانه‌اش، قلب شعر فارسي – يعني حافظ را – به کيد و فريب و دروغ متهم مي‌کرد و جاودانگي‌اش را به سخره مي‌گرفت. اينک صحنه آن گلاويزي‌ها از بين‌ رفته و چيزي به جز گرد و غبار نبرد بر جا نمانده.ژيل دلوز براي کليشه‌ها سه مولفه جداگانه قايل است: 1)بي‌کفايتي ذهني 2)بي‌عقلي سازماندهي شده و3)تمرکز‌گرايي.منظور از بي‌کفايتي ذهني، مواجهه با وضعيتي است که پذيرش آن تحمل‌ناپذير است و اراده به تغيير آن ناممکن مي‌نمايد. مصداق بي‌کفايتي ذهني، سرهم کردن بهانه‌هايي مثل سابقه کوتاه‌مدت سنت رمان‌نويسي در تقابل با موطن اصلي ژانري مثل رمان است يا اين جمله سرراست که فعلا بضاعت ادبيات ما در همين حد است. بي‌عقلي سازماندهي ‌شده را غالبا نهادها و بنگاه‌هاي فرهنگي عهده‌دار هستند. کليشه‌ها را مدام و مستمر نام‌گذاري و طبقه‌بندي مي‌کنند. يا اينکه به جاي مداخله فعال، متغيرهاي بيروني را به فرآيند پيدايش اثر ادبي تحميل مي‌کنند. از بين متغيرهاي نامحدودي که بي‌عقلي سازماندهي شده برمي‌گزيند مي‌توان به جنسيت، سن، نژاد و زيست‌بوم نويسنده به جاي اثر ادبي اشاره کرد.
چگونه ادبيات «کليشه» مي‌شود
بي‌عقلي سازماندهي شده در عرصه ادبيات، بدون مبادرت به نوشتن، به کار سخت نوشتن، به ديگران توهم نويسنده بودن القا مي‌کند. تمرکزگرايي، ناممکن بالفعل را با ممکن بالقوه معاوضه مي‌کند. اين بدين معني است که اصول موضوعه داستان‌نويسي شيوع پيدا مي‌کند. يا مثلا داستان يا رمان بنابر ويژگي‌هاي معيني تعريف و تشريح مي‌شود. هر نويسنده‌اي در معرض اين توهم قرار مي‌گيرد که مي‌تواند شگردها و تمهيدات خود را براي ديگران افشا کند. تمرکزگرايي کمک مي‌کند تا تجربه‌هاي نويسندگي پخته‌تر و شکوفا‌تر بشود. تنوع و تفاوت آثار هم به‌طور چشمگيري توسعه پيدا مي‌کند. تفاوت اتفاق مي‌افتد اما تفرد و تکنيکي از بين مي‌رود. در چنين شرايطي آثار داستاني به صورت تک تک بروز و ظهور مي‌يابند اما جهان داستاني از بين مي‌رود.کليشه‌ها خودبه‌خود يا بر اثر گذشت زمان رسوا نمي‌شوند. مقاومت يا سماجت نويسنده يا هنرمند است که جريان غالب را به جلوه کليشه در مي‌آورد. اين مقاومت، در بدو امر، خودش را به صورت خام‌دستي يا حتي بي‌عرضگي بروز مي‌دهد. نيما در مواجهه با ناتل خانلري و ملک‌الشعراي بهار خود را خام‌دست و نابلد مي‌دانست آنطور که از نوشته‌هايش برمي‌آيد، انتظار داشته ديگران کار او را در دست مي‌گرفته‌اند. خام‌دستي مقاومت‌آميز چهره وضعيت را تغيير مي‌دهد. تحول و پيدايش امر نو قبل از هر چيز با بيان‌پذير شدن ناتواني آغاز مي‌شود. ظاهرا کليشه‌ها از امتداد دايمي خود مطمئن هستند اما امر نو عبارت از «بين» پيگيري است که در حد فاصل قبل و بعد خود شکاف ايجاد مي‌کند.بخش ادبيات تبيانمنبع: روزنامه شرق-  پويا رفويي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 370]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن