واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: درددلهاي آقاي مديرعاملحرفها و گلايههاي مديرعامل خانه سينما پيرامون کيفيت تعامل معاونت سينمايي با اين نهاد صنفي به هر بهانهاي که طرح شود، خواندني و جنجالي است.
با شروع سال جديد و خبر قاچاق فيلم «اخراجيها3» بود که دوباره پديده قاچاق فيلم برسر زبانها افتاد و طبق عادت هميشگيمان هرکس انگشت خود را به سمت ديگري اشاره رفت و عملکرد ديگر نهادهاي مربوطه را مسبب اوج گيري اين پديده دانست. غافل از اينکه مبارزه با قاچاق فيلم يک تعامل چند جانبه بين نهادها صنفي، موسسات و البته دولت را طلب ميکند. به همين دليل به سراغ محمدمهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما رفتيم تا نظر وي را در اينباره جويا شويم اما او حرفهاي شنيدني ديگري هم داشت که در ادامه ميخوانيد. * انگار اين پديده قاچاق فيلم نميخواهد دست از سر سينماي کشور بردارد!خب بايد با اين حرکت بهطور جدي برخورد شود و اگر سختگيرانه با آن برخورد شود کم کم اين حرکتهاي غيرفرهنگي از بين ميرود. من نميتوانم از پخش غيرقانوني فيلم در اماکن عمومي و يا حتي فيلمهاي خارجي در تلويزيون چشم پوشي کنم و به اين فکر کنم که چرا پديدهاي به نام قاچاق فيلم رواج پيدا کردهاست؟ وقتي اين حرکت نهادينه شدهاست، نميتوان انتظار داشت که شاهد عرضه فيلم در پيادهروها نباشيم.اينها که اتفاق جديدي نيست. چطور ميشود جلوي آن را گرفت؟به نظر من اگر قرار است که کنترل خاصي براي مهار پديدهاي به نام قاچاق وجود داشته باشد، اين کنترل بايد از سازمانها و ارگانهاي دولتي و موسساتي که به نوعي زيرمجموعه دولت محسوب ميشوند، شروع شود چراکه به انحا مختلف شاهد انواع سوءاستفاده از محصولات فرهنگي در اين سازمانها و نهادها هستيم. براي مثال ميدانيد تا الان چه تعداد فيلم بدون اينکه حق پخش آنها خريداري شده باشد در رايزنيهاي ما در کشورهاي مختلف پخش شدهاست؟ و يا در همين کشور خودمان چه تعداد فيلم هستند که در قطارها يا اتوبوسها پخش ميشوند که حق پخش آنها خريداري نشده؟ که البته عملکرد مسئولان هم براي پخش آنها اين است که به جاي اينکه حق پخش فيلم را خريداري کنند، يک نسخه از آن را از موسسه رسانههاي تصويري يا فروشگاههاي عرضه محصولات فرهنگي خريداري ميکنند و با اين توجيه که موسسه رسانههاي تصويري حق پخش اين فيلمها را خريداري کرده است، اقدام به پخش اين فيلمها در اماکن عمومي ميکنند. من نميتوانم از پخش غيرقانوني فيلم در اماکن عمومي و يا حتي فيلمهاي خارجي در تلويزيون چشم پوشي کنم و به اين فکر کنم که چرا پديدهاي به نام قاچاق فيلم رواج پيدا کردهاست؟ وقتي اين حرکت نهادينه شدهاست، نميتوان انتظار داشت که شاهد عرضه فيلم در پيادهروها نباشيم.اينجا وظيفه نهاد صنفي خانه سينما چه ميشود؟بايد در اين ميان روشهاي مبارزه خانه سينما که از قضا به گفته دوستان دولتي وجهه قانوني هم ندارد را با پديده قاچاق فيلم بررسي کنيم. يکي از روشهايي که جزو امکانات موجود براي خانه سينماست صدور بيانيه است که خب در مصاحبههايي که تا به امروز داشتهايم اين را گفتهايم که قاچاق فيلم به هر صورت و توسط هر گروهي که باشد، غيرقانوني و غيراخلاقي است. امکان ديگر اين است که از طريق نيروي انتظامي که بازوي اجرايي براي پيگيري اين ماجرا است کمک بگيريم. ما که در خانه سينما مامور نداريم که بخواهد برخورد قضايي کند و اين هم به نوعي وظيفه وزارت ارشاد است که بايد به آن عمل کند. مسئول ستاد مبارزه با قاچاق فيلم در کشور يکي از مديران مورد تاييد وزارت فرهنگ و ارشاد است و ما مسئول اين قضيه نيستيم. نهاد صنفي در قالب قوانين موضوعه کشور با ارتباط و تعاملي که ميتواند با دولت داشته باشد، ميتواند موثر باشد. براي مثال گردهمايي چند سال پيش که در موزه سينما برگزار شد، يکي از همين کارها بود. که بخش عمدهاي از بازار قاچاق را تحتالشعاع قرار داد. حالا با اين امکاناتي که گفتم اگر بخواهيم پيگيري کنيم، کدام روش را ميتوان به کار برد که از طرف نهاد صنفي خانه سينما که به تعبير دوستان دولتي وجهه قانوني ندارد، بتواند مثمرثمر باشد؟
طبق گفتههاي شما اين را استنباط کردم که دستتان براي ورود به چنين مسالهاي باز نيست. همينطور است؟در کشور ما هميشه حوزه فرهنگ حوزه مشکوکي بودهاست و در جايي که شبهه وجود دارد نميتوان اختياراتش را واگذار کرد. البته هميشه پشت ميکروفون ميتوان هر جايي را واگذار کرد در اين سالها هر مسئولي پشت ميکروفون رفته از واگذاري و خصوصي سازي و اصل 44 صحبت کرده اما هيچگاه امکان واگذاري يک نهاد صنفي مثل خانه سينما وجود نداشته و زمينه واگذاري آن را هم فراهم نکردهاند و دليلش هم اين است که با دست خودشان مصرفکننده که همان بخش خصوصي است را نابود کرده اند و مصرف کننده را به احزاب سياسي تبديل کردهاند. در اين حالت ديگر امکان واگذاري وجود ندارد. يعني کافي است که شما به عنوان دولتمرد، حجم بزرگي ازبخش خصوصي را فتنه يا مخرب يا هر برچسب ديگرتلقي کنيد خب معلوم است که اگر قرار باشد به همين بخش خصوصي چيزي را واگذار کنيد مجلس جلوي شمارا ميگيرد و ميگويد شما به اينها برچسب زدهايد حالا ميخواهيد به آنها چه چيزي را واگذار کنيد؟ بنابراين ميگويند نه تنها واگذار نکن که اين بخشها را نگه دار و خودت را تقويت کن به اين معني که به جاي يک اداره کل، 12 تا اداره کل داشته باش چون امکان واگذاري نداري. با اين تفاسير هيچ گاه يک نهاد صنفي در کشور حال و روز خوبي براي پيگيري موضوعات خودش را نداشتهاست.پس جواب دوستاني که به عملکرد خانه سينما درباره پديده قاچاق فيلم اعتراض دارند را چه ميتوان داد؟خيلي از دوستاني که درباره خانه سينما و عملکرد آن اظهار نظر ميکنند، اصلا راجع به يک نهاد صنفي اطلاع ندارند و نميدانند که مثلا مدير عامل خانه سينما داراي چه وظايفي است. اگر کسي اطلاعاتش کم باشد، هرچيزي که به او بگويند باور مي کند. حالا با اين پيش زمينه جرياني بوجود ميآيد که با يک سلطهگري که رد آن را در عصر حجر ميتوان ديد، به جاي تقويت نهادهاي صنفي، نهادهاي صنفي جديد بوجود ميآورد. يعني اينکه مثلا فلان نهاد صنفي را خراب ميکنيم و به جاي آن يک نهاد صنفي جديد ميسازيم. عملکرد هم به اين صورت است که يک نهاد صنفي را آنقدر تخريب ميکنند تا مسئولان آن خودشان بگويند که ديگر نميتوانند کار کنند و در همين لحظه است که نهاد صنفي جديد ميسازند و توي بوق و کرنا ميکنند که ببينيد نهاد صنفي ما چقدر خوب است! و ما هم به آن بودجه ميدهيم و دستش هم براي فعاليتهاي زيادي باز است.يک نهاد صنفي را آنقدر تخريب ميکنند تا مسئولان آن خودشان بگويند که ديگر نميتوانند کار کنند و در همين لحظه است که نهاد صنفي جديد ميسازند و توي بوق و کرنا ميکنند که ببينيد نهاد صنفي ما چقدر خوب است! فارغ از اينکه در طول تاريخ هرگاه نهاد صنفي توسط دولت ساخته شده و پا گرفته کمکم به صورت يک اداره زير مجموعه دولت در آمدهاست. بنابراين در حال حاضر دوستان دارند يک طرح محتوم به شکست را امتحان ميکنند و جالب است که وقت و هزينه زيادي هم صرف آن ميشود. در حال حاضر پيگيري پديدهاي مثل قاچاق فيلم از سوي نهادي که قدرت عمل داشته باشد، انجام نميشود.نداشتن قدرت عمل براي خانه سينما از کجا نشات گرفته است؟ دولت در تمام مناسبات ما تلاش کرد تا با شکست مواجه شويم و خيلي کارها انجام داد تا نهاد صنفي ما را دچار از هم گسيختگي و چند تکه شدن کند و يک صنف را به 5 صنف تبديل کند. چرا اين اتفاق در دورههاي قبل رخ نميداد؟ من يک شبه مدير بيکفايت شدم؟ يا عملکرد خانه سينما يک شبه غي قانوني شد؟ ما در همين مناسبات خانه سينما و دولت زندگي ميکرديم. سختيها و در گيريهايي با دولت و دولت با ما داشت ولي کارمان را انجام ميداديم اما معلوم نيست چه شد که يک شبه تبديل شديم به مديريتي که نميتواند اين صنف را اداره کند. بنابراين با مجموعه نهاد صنفي که مدام دارد تلاش ميشود که قدرتش گرفته شود نميشود منتظر اتفاق خوبي باشيم ومبارزه با پديدهاي مثل قاچاق فيلم از يک نهادي انتظار ميرود که در تعامل با دولت باشد. مريم قاضيزادهبخش سينما وتلويزيون تبيان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]